Samtliga kurser som jag läste under utbytet kommer att
tillgodoräknas som del av termin 6. Sammanlagt har jag läst 17 HP under utbytet
och tillgodoräknat mig 7.5 HP. Således har jag mer än 22.5 HP men endast 22.5
HP kommer jag att tillgodoräkna mig.
Emergency
and risk psychology 4
credits, kurskod 70270
Den här kursen undervisasa i en liten klass
tillsammans med masterstudenter som läser ett program som heter Erasmus Mundos
i arbets- och organisationspsykologi. Kursen kan dock läsas fristående för
vanliga Erasmusstudenter, som jag. Kursen fördjupar dina kunskaper om de
psykologiska mekanismerna som kan påverka utförande och säkerhet vid så kallade
högriskyrken, t.ex. brandman. Fokus ligger på hur så kallade icke-tekniska
färdigheter, t.ex. stress, ledarskap, kommunikation, kan påverka prestation och
säkerhet och därmed hur olyckor kan förebyggas. Kursen var tydligt upplagd med
föreläsningar och seminarier/workshops och slutligen examinerad genom en
skriftlig tenta. Kursen sträckte sig under i princip hela terminen och innebar
i snitt ett lektionstillfälle i veckan. Kurslitteratur utgjordes av en bok vars
kapitel föreläsningarna byggde på. Den skriftliga tentan var 50 minuter lång
och bestod av flervalsfrågor samt sant- eller falskt-påståenden. Kursen var väl
strukturerad och tydlig samt stimulerande då läraren såg till att samtliga
elever medverkade i samtal och diskussion.
State-Of-The-Art
in WOP Psychology 4
credits, kurskod 70271
Denna
kurs är del av Erasmus Mundos masterprogram men erbjuds precis som ovanstående
kurs fristående till Erasmus-studenter. Precis som Emergency and Risk är denna
kurs inom området arbets-och organisationspsykologi. Kursen är uppdelad på två
moment. Det första momentet var en två veckor lång kurs med en gästföreläsare från
USA som genom föreläsningar och mer praktiska seminarier undervisade i
”training and development”. Ämnet handlar om hur man utvecklar träningsprogram
för att träna sina anställda i förmågor som behöver förbättras för att
organisationen ska komma framåt Kursen examinerades i slutet av andra veckan
med en redovisning där vi skulle redogöra för tre vetenskapliga artiklar om
”training” på ett visst, tilldelat, område, t.ex. effekterna av personlighet i
träningsprogram.
Det andra
momentet gick under namnet ”Diversity” och hölls av en professor från Bologna
Universitet. Kursen sträckte sig över cirka tre veckor. Upplägget var
informativa föreläsningar om diversitet på arbetsplatsen som sedan skulle
följas av en examinerande redovisning där studenterna i grupp skulle presentera
ett interventionsprogram som de själva skapat för att arbeta med mångfald ur en
given aspekt, t.ex. etnicitet eller kön. Jag
upplevde båda momenten som utvecklande och utmanande då vi läste med studenter
som i många fall befinner sig på en högre nivå än vi på ämnet arbets- och
organisationspsykologi.
Clinical
Applications Of Positive Psychology 6
credits, kurskod 70244
Denna kurs var traditionellt upplagd med
föreläsningar två gånger i veckan och examinerad i slutet av terminen med antingen
klassisk salstenta eller genom redovisning av självvalt ämne plus en
individuell, kort muntlig redovisning av självvalt ämne framför läraren. Jag
valde det senare examinationssättet. Kursen sträckte sig över hela
utbytesperioden. Kursen fördjupar ens kunskaper i positiv psykologi samt vilka
kliniska tillämpningar som finns inom den skolan. Positiv psykologi handlar i
stora drag om att studera och utveckla människors styrkor för att uppnå god
hälsa, snarare än att fokusera på problem och svagheter. Läraren var engagerad
och kunnig och har tidigare gästföreläst på KI Solna. Läraren uppmuntrade ett
interaktivt föreläsningsklimat där frågor och åsikter var välkomna. Det var spännande att ta del av ett
annorlunda perspektiv på psykisk hälsa och att lära som om en för mig relativt
okänd skola inom psykologisk forskning och klinisk tillämpning.
AFP
Research projects in psychometrics (Erasmus) 3
credits, kurskod 82511
Denna lite kortare kurs sattes ihop för oss
tre utbytesstudenter från KI för att vi skulle kunna samla ihop tillräckligt
många högskolepoäng från Bologna Universitet. Kursen bestod av ett intimt
samarbete med en forskare från Bologna Universitet som forskar på dyslexi och
är särskilt kunnig i psykometri och statistik. Denna kurs var en fördjupning i
psykometri och statistik genom att vi fick tillgång till databaser att
analysera i SPSS. Vi träffades tillsammans två gånger i veckan i ca tre veckor
för att diskutera och testa statistik och psykometri på klinisk forskning.
Baskunskaper i statistik från KI gav oss möjligheter att fördjupa våra
kunskaper i psykometri vid kliniska forskningsprojekt. Som examination fick vi
ta del av databasen från ett examensarbete utfört vid psykiatriska sjukhuset i
Cesena. Tillsammans med läraren gick vi igenom, för oss nya, analysmetoder för
att besvara de kliniska frågeställningarna. Examinationen bestod av att vi
själva skulle välja och genomföra lämplig analysmetod för en given databas med
hjälp av SPSS. Varje val och steg i analysen skulle redovisas och motiveras
skriftligt på ca tre sidor. Det var verkligen ett privilegium att läsa en hel
kurs i en så pass liten grupp då vi hade stor möjlighet att verkligen få till
ett givande utbyte med läraren i fråga.