Reserapport - KI-student
Lärosäte: McGill University
Utbildningsprogram: Arbetsterapeut
Utbytesprogram: INK
Termin: Hösttermin 15/16

Innan avresa

I termin 4 hade jag min tio veckor praktik  på Montreal General Hospital i Kanada. Jag valde att ansöka om utlandsstudier för att jag trodde att det skulle vara en utvecklande utmaning. Vilket det också är! Det var lockande att få en inblick över hur det är att arbeta som arbetsterapeut i ett land utanför Sverige, vilket jag idag anser är en berikande erfarenhet. 

Innan avresan hade jag mail kontakt med McGill University. De bifogade bland annat ett vaccinationsdokument. Jag kontaktade Vaccination Direkt på slussen som hjälpte mig med att fylla i blanketten, t ex att få med tidigare vaccinations uppgifter. Jag vaccinerade mig med twinrix samt gjorde jag ett tuberkulos test. Våra vaccinations rutiner i barndomen skiljer sig med Kanadas, vilket jag informerade McGill om. Detta var något som stressade och oroade mig, men det visade sig inte vara någon fara. Förutom visum så hade intyg från både McGill och Karolinska utskrivna även learning agreement, samt utskrivna mail med information om att jag var beviljad utbytesstudier på McGill. De visade jag när jag klev av planet. Det var en trygghet för mig att ta med alla papper då det inte var super tydligt med vilka papper som behövdes för utbytesstudenter som praktiserar i sjukhusmiljö.

Ankomst och registrering

Jag kom till Montreal på en torsdag och praktiken startade på måndagen. Det var skönt att ha några dagar ledigt innan start av praktik, lära känna staden och hitta matbutiker och så vidare. Min praktik var på ett dagprogram  inom öppenvårdspsykiatrin som heter Transitional Dayprogram. Första veckan så var jag med och observerade alla gruppaktiviteter. Alla i personalen höll i gruppaktiviteter, sjuksköterskorna, arbetsterapeut, psykiatriker, socionom och musikterapeut. Det var studenter som deltog ifrån alla professioner. Det ansåg jag var väldigt roligt och givande, att få utbyta erfarenheter och reflektioner tillsammans med de andra studenterna.

Ekonomi

I Kanade var det oftast lite billigare med mat, kläder och nöjen. Dock  får man hålla koll på att dricks och moms inte är inräknat i priset, dricksen är på 15% och 15 % var momsen på då. Jag passade på att äta lunch några dagar i veckan på sjukhusets cafeteria, det kostade ungefär 25-35 kronor. 

Boende

I Montreal är det marknadspris hyror, så hyrorna är rätt höga. Jag ordnade min bostad genom McGills hemsida: https://www.mcgill.ca/students/housing/housing . Där finns det annonser på student lägenheter och  även privatpersoner som hyr ut rum/lägenhet. På hemsidan fanns det studentbostäder på campus och även utanför. På campus var det svårt att få tag på boende då de helst hyrde ut hela terminer. Jag valde därför att leta utanför campus. Jag skulle rekommendera att vara ute i god tid innan avresa då det tog ett tag för mig att få tag i en bostad. Min uppfattning var att hyrorna på McGills hemsida var något billigare än de som fanns på www.housinganywhere.com. Jag hyrde ett rum på en studentkorridor som heter Presbyterian College Residence där hyran var ca 4300/månad. Det tog ca fem minuter att gå ner till centrum och ca 20-25 min att gå till sjukhuset. Väldigt bra läge och det var en mycket lugn studentkorridor där man delade kök och badrum med de andra studenterna. Det var många utbytesstudenter som bodde där och standarden på boendet var bra. 

Studier allmänt

Till Transitional dayprogram kom patienter som precis blivit utskrivna från den slutna psykiatriska vården eller direkt från psykakuten. Patienterna hade kommit över den mest akuta fasen, men många var fortfarande i en skör och känslig period i livet.  Det var störst fokus på gruppaktiviteter, men det fanns även tid till individuell tid med patienterna. Under mina första fyra-fem veckor var det en annan kanadensisk student där. Det ansåg jag var en trygghet, vi stöttade varandra mycket. Min handledare var väldigt pedagogisk, hon gav relevanta artiklar inom psykiatrisk vård, gav  tips och råd på hur man skulle hantera svåra situationer med patienter. Vi övade även på hur man ska hantera svåra situationer, bland annat genom att ta situationsspecifika exempel,som " hur skulle du hantera om du blev avbruten under din gruppaktivitet". Det var ett tydligt "learning by doing" synsätt på avdelningen. Jag fick många bra tips som var användbart och som gjorde att man kände sig förbered när man utformade och höll i gruppaktiviteter. I början utformade jag, den andra arbetsterapeutstudenten och min handledare gruppaktiviteter tillsammans, som jag och den andra studenten sedan höll i. Min handledare fanns med och stöttade under aktiviteterna, sedan blev det alltmer självständigt. Det var väldigt utvecklande att få så mycket patientkontakt och att få öva på att utforma och hålla i gruppaktiviteter. Jag upplevde att man fick ta sig an utmaningar samt att min handledare och resterande personal uppmuntrade till det.  Just "learning by doing" filosofin anser jag var större där än på mina tidigare praktiker i Sverige. Det erbjöds även utbildningar inom psykiatrin en gång i veckan på sjukhuset som jag fick delta i. 

En skillnad jämfört med de praktiker om jag har haft i Sverige var att det fanns inget fokus på hjälpmedel, inte heller några ADL bedömningar och det var begränsad användning av bedömningsinstrument. Det kan ha varit på grund av att min handledare, som var enda arbetsterapeuten på avdelningen,  var anställd som case manager. Det var ändå en tydlig arbetsterapeutisk roll, då gruppaktiviteterna exempelvis kunde ha fokus på aktivitetsbalans och det fanns även en matlagnings gruppaktivitet. Det fanns en gruppaktivitet som hette "life skills" som jag upplevde att den teoretiska bakgrunden som arbetsterapeut hade stor betydelse. Bland annat förståelse för hur man hanterar en förändrad aktivitesidentitet, hur man förändrar vanor, roller och viljans innebörd kom verkligen till användning. Vid utformningen av gruppinterventionerna anser jag att det fanns ett tydligt klientcentrerat perspektiv, det visade sig genom vad för fokus gruppinterventionerna hade, hur de utformades och hur de genomfördes. 


Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 4 på KI
Först var tanken att jag skulle ha fem veckors praktik, sedan resterande fem veckor i Sverige. Jag blev sedan tillfrågad om jag ville ha hela praktikperioden i Kanada vilket jag tackade ja till. Det är ett beslut som jag är väldigt glad över att jag tog! Jag tycker att tio veckor var en bra längd, om det bara hade varit fem veckor tror jag att det hade känts för kort. Tiden springer iväg väldigt fort, speciellt när man är i ett helt nytt land och får så mycket nya intryck!

Jag fick endast tillgodoräkna min VFU period när jag var borta. Parallellt med VFU så studerar vi en kurs, där det en gång i veckan är föreläsningar eller självstudier. Jag hade min VFU måndag till fredag vilket gjorde att kursen som jag då studerade på distans blev på kvällar eller helger. Kursen som studeras parallellt med VFU var väldigt lärorik  och det var viktigt att jag läste den anser jag. Dock rekommenderar jag att i god tid ha kontakt med kursansvarig och tillsammans komma överens om en plan för hur du ska gå tillväga med kursen. För att sitta på frågor kring uppgifter i ett land med en annan tidszon kan vara knepigt! 

Språk och kultur

I Montreal är det främsta språket franska. Sjukvårdssystemet är dock uppdelat på en engelsk och en fransk del, och jag var på den engelska delen. Jag kan ingen franska vilket ibland kunde vara hämmande, då vissa patienter inte talade särskilt bra engelska. Det var oftast inget problem då personalen eller patienterna översatte vid behov. På grund av att deras huvudspråk är franska så gav det faktiskt mig mer trygghet i min engelska. Mina engelska kunskaper upplevde jag var tillräckliga.

Fritid och sociala aktivteter

McGill hade många aktiviteter för utbytesstudenter. De hade en facebook sida där de arrangerade olika aktiviteter, vilket jag rekommenderar att gå med i. Jag anser att det var lätt att få kontakt med andra studenter, både på sjukhuset och privat. I matsalen träffade jag flera kanadensiska studenter till exempel, det fanns många studenter som praktiserade på sjukhuset. 

Jag åkte till Quebec city, Toronto och New York med buss. Det fanns stort utbud på liknande resor på helgerna med olika buss företag som Wonder Travel till exempel. New York och Quebec city skulle jag rekommendera om man måste välja. Det var oftast billigare att åka med buss än tåg och det var väldigt roligt, rekommenderas varmt. Montreal hade även många fina och relativt billiga second hand butiker. En gång i veckan hade de även halva priset på bio i centrum.  

Sammanfattning

Både min handledare och de andra arbetsterapeutstudenterna jag träffade var väldigt kunniga och duktiga inom sina områden. Deras utbildning var på 4.5 år och mycket arbetsterapeutisk litteratur kommer ju från Kanada vilket kan vara en förklaring till varför de var så kompetenta och skickliga. Jag lärde mig mycket genom att få samarbeta med dem och genom att observera. Jag fick till exempel observera AT studenter som hade gruppinterventioner med Meta Cognitive Training. Detta var något som även jag fick testa och det har intresserat  och inspirerat mig så mycket att min C-uppsats kommer att utgå från denna metoden. 


Jag tycker att träna på att prata inför publik, vid gruppaktiviteterna, var väldigt lärorikt för mig. Det var utmanande och otäckt men jag lärde mig mycket på att träna på det flera dagar i veckan. Klimatet på avdelningen var även väldigt avslappnat och jag upplevde även att man alltid kunde fråga om hjälp. Idag när jag blir lite nervös inför redovisningar brukar jag påminna mig själv om att jag höll i gruppaktiviteter på engelska i en och en halvtimme i Montreal. Att åka till ett nytt land långt borta med ett annat språk var en stor utmaning, men belöningen är större. Självförtroendet får en skjuts, både personligt men även i det framtida yrket som arbetsterapeut.

Jag är så tacksam över att jag fick chansen att få åka på utbytesstudier till Montreal. Jag har lärt mig otroligt mycket och staden är fantastisk.