Läkarutbildningen i Etiopien är i stort sett lika lång som i
Sverige, men utformningen och innehållet skiljer sig ganska mycket åt. I
Etiopien läggs stort fokus på preklinisk och teoretisk kunskap, medan praktiska
färdigheter är något man förväntas tillgodogöra sig själv när man börjar arbeta
som AT-läkare. Av de fyra åren är de första två enbart teoretiska och följs av
”clinical year” 1 och 2, där man fokuserar på diagnostik och behandling. Efter
grundutbildningen gör man ett års internship (AT) varefter man förväntas arbeta
två år som ”general practitioner” på landsbygden innan man påbörjar sin
specialisttjänstgöring.
Det officiella undervisningsspråket är engelska, och så gott
som all kommunikation mellan läkarna ska ske på engelska. Däremot pratar nästan
inga patienter engelska, varför det som utbytesstudent utan amhariska talanger
ofta är mycket svårt att hänga med på ronderna. Dessutom är det oartigt att
tala med hög röst, vilket ytterligare gör det svårare att följa diskussionen mellan
ca 10 läkare och patienten under morgonronderna.
Språkbarriären omöjliggör ju tyvärr även anamnestagande, och
även fast vissa läkare ibland lät en undersöka patienterna så upplevde jag det
därför svårt att bli ens i närheten av ”självgående” på kliniken.
Relationen mellan studenter, AT-läkare, ST-läkare och
specialister/överläkare är extremt mycket mer hierarkisk än vad man som svensk
student är van vid. På ronderna blir
studenter och AT-läkare rejält utfrågade av överläkaren, och kan man inte svara
på alla frågor får man räkna med en offentlig utskällning inför kollegor och
patienter. Som utbytesstudent upplevde jag mig dock vara något skonad från
denna sorts pedagogik. Förutom denna ”teach by fear”-undervisning upplevde jag
tyvärr ett mycket bristande undervisningsintresse från de flesta specialisterna
jag hade kontakt med, givetvis med vissa undantag. Detta tycker jag är en stor
skillnad mot de kliniska studierna i Sverige, där jag ofta uppfattar att äldre
kollegor är intresserade av att lära ut och måna om att vi studenter ska få de
erfarenheter och färdigheter som förväntas av oss.
Jag träffade inte så många läkarstudenter under mina
placeringar eftersom tiden för mitt utbyte inte överensstämde med någon kurs
inom gynekologi/obstetrik. Istället hade jag mest kontakt med AT-läkarna, och
följde någon gång i veckan med dom på deras seminarier och föredrag vilket var intressant.