Skolan
Skolan låg i östra
London i Whitechapel. Den låg ca 30 minuters promenad från vår bostad. Eftersom
att månadskort kostade ca1200kr valde vi att promenera till skolan istället och
när vi behövde åka buss hade vi ett ”top up” Oystercard som var ett busskort
man fyllde på då man behövde. Vi tyckte alla tre att det fungerade jättebra att
promenera . Man gick genom Londons stora bankområde. Det var kul att se alla
människor och allt liv på morgonen. Tunnelbanan tog nästan lika lång tid och vi
slapp all trängsel och värme nere i tunnlarna.
Hela Whitechapel var
ett på sitt sätt ett fascinerande område. Ett slitet område som vart hårt
bombat under andra världskriget med mycket gamla byggnader. Det var till stor
del invandrare som bodde i det här området. På många platser var det stora
marknader och livlighet. Och det var en stor kontrast till bankområdet som
gränsade till Whitechapel med alla sina skyskrapor.
Skolan låg i en
sliten och gammal byggnad. Dom skulle flytta ifrån den inom två år informerades
vi om. Men deras ”Vuxklinik” fanns det egentligen inget att klaga på. Allt var
bara annorlunda än hemma.
Det var mycket
småsaker som skilde sig från hemma och vissa större saker. De hade till exempel
fortfarande pappersjournaler som jag tyckte var jättesvåra i början. Jag tyckte
de var svåra att läsa och hitta i innan man lärde sig var man skulle leta,
dessutom är min handstil av sådan typ att jag ibland skämdes över att visa upp
mitt konstverk för läraren.
En annan skillnad
var att allt i båset skulle plastas in innan patienten kom in. Vi spritar ju av
allt väldigt noggrant, hemma i Sverige, och det blir höggradigt rent. Men här
skulle allt som skulle vidröras ha plasttejp på sig och sugar och borr skulle
träs in i speciella plastpåsar. Deras röntgenavdelning låg en våning under
kliniken. Så om man skulle ta en röntgenbild skulle patienten ner en våning och
sen tillbaka. Och det var analog röntgen.
Alla studenter var
otroligt trevliga, artiga och hjälpsamma på skolan. Man behövede aldrig vara
rädd att fråga någonting. De tog sig alltid tid att förklara. Och det var nog
tur att vi fick så mycket information och hjälp från alla studenter för jag
tycker inte att själva skolan var speciellt bra på att ta emot oss. Vi hade
inte direkt någon lärare som var ansvarig för oss. Ingen lärare som vi kände
hade tid och skulle informera oss om saker och ting. De flesta lärarna hade
inte en aning om att det skulle vara utbytesstudenter med på lektionerna. Det
var främst våra klasskamrater vi fråga om saker och så gällde det att ta för
sig. Vi spenderade tex mycket tid
på deras kirurgiavdelning. Dit gick vi så fort vi hade tid över. Och detta var
lugnt för lärarna där. Jag fick extrahera väldigt mycket tänder och vara med
och se mycket kirurgi och jag fick dessutom göra två operationsextraktioer
under mycket professionell vägledning. På kirurgiavdelningen fanns det stora
lärarresurser och lärarna hade gott om tid. Ofta var de tre kirurger på max 10
studenter.
Det var väldigt lite
schemalagd tid i skolan. En dag i veckan gick vi 09:30-17:00 och tre dagar i
veckan 14:00-17:00 så på flera av håltimmarna var jag alltså på
kirurgiavdelningen.
En annan intressant
lektion vi fick vara med på var sedering. Vi fick utföra medveten sedering på
patienter dels med lustgas och dels med intravenös sedering. Detta var mycket
intressant att få vara med om eftersom det inte är lika vanligt i Sverige.
Vi frågade även
läraren på sederingen som hette Dr. Mac om det skulle vara okej om vi kom till
kliniken Barkantine (www.barkantine.nhs.uk) någon vecka när det passade sig. Det gick jättebra
för Dr. Mac och vi bokade in en vecka som passade. Den här kliniken hade vi
hört om från studenter i klassen. Här fick man behandla patienter från 09:00- 17:00
som redan var inbokade. Så det vart alltså heldagar med patienter. Det här
rekommenderar jag starkt att man ordnar snabbt efter ankomsten till skolan. Och
sådan här saker får man alltså ta tag i själv på skolan. Man har ingen lärare
som tipsar och bokar sådant här för en.
Studier allmänt
Jag tror jag fick
med det mesta om studier under rubriken ”skola”. Men studierna i London är
upplagda i block. Så en period har studenterna teori och den andra perioden har
de praktik. Vi var där under en period då det var mest praktik. Två veckor
medans vi var där hade de teori men då var vi på kliniken i Barkantine som jag
beskrev under rubriken ”Skola”. En annan sak att nämna var att under den första
veckan fick vi spendera mycket tid på deras ”pre-klin” för att visa vår
praktiska förmåga på plasttänder. Det låter hemskt tråkigt men faktiskt så var
det lärorikt att få sätta sig och göra preparationer enligt skolboken igen.
Vi hade inte mycket
press på oss under utbytet i form av att vi skulle göra redovisningar eller
deras eventuella tentor.