Jag läste, tillsammans med ungefär 300 holländska medicinstuderande på tredje terminen och några utbytesstudenter från bland annat Sverige, Tyskland och Italien, kurserna ”Immunology” (4 ECTS), ”General pathology” (8 ECTS), ”Infectious diseases” (4 ECTS) och ”Molecular and cellular aspects of disease” (4 ECTS). Dessa skulle vara jämförbara med läkarprogrammets termin 4 på KI, och var det förutom att organpatologin helt saknades i Leiden.
Utöver detta var en av de stora skillnaderna att man i mycket större utsträckning använde sig av problembaserat lärande (PBL). I Leidens tappning betyder det att man behandlar ett till två teman i veckan – till exempel ”Immunopathology”, ”Virus” eller ”Cancer genetics” – med en eller ett par översiktliga föreläsningar, en eller ett par föreläsningar angående en specifik sjukdom, och en arbetsgrupp tillsammans med tiotalet andra studenter där förberedda och/eller nya frågor eller fallstudier diskuteras under ledning av en forskare eller en kliniker.
För varje kurs hade vi en ”Blokboek” som gav tydlig introduktion till varje tema, schema över lärarledd tid, förslag på hur man skulle distribuera den egna studietiden inklusive sidhänvisningar till rekommenderad kurslitteratur (så om du som jag tar med dig annan kurslitteratur kan det krävas en del bläddrande i början), instuderingsuppgifter och information om kursmål samt examinationsform. Blokboek var ett mycket bra hjälpmedel, liksom chansen att diskutera mer specifika frågor under arbetsgrupperna, och den rikliga användningen av fallstudier. Många av de forskare/kliniker som ledde arbetsgrupperna var mycket kunniga, pedagogiska och öppna för diskussion. Vissa hade dock en uppfattning om hierarki och därmed ett hävdelsebehov som jag är ovan vid och inte alls bekväm med.
Jämfört med KI hade vi mycket färre föreläsningar, och i stort sett inga praktiskt moment. Jag observerade en obduktion, var med på de två mikroskoperingarna under mikrobiologin och satt med på några klinikermöten (där de diskuterade patologernas mikroskoperingsresultat rörande bland annat cancer- och njursjukdomar) under kursen ”General pathology”. Det sistnämnda blev trots att jag inte kan nästan någon holländska mycket intressant tack vare snälla människor som antingen pratade engelska eller tog sig tid till en genomgång på engelska innan/efter.
Vi hade ingen tid på klinik, holländarna verkar generellt ha mindre av det vilket gör mig mycket glad över att läsa på svenska läkarutbildningen. Det förekom däremot patientdemonstrationer, det vill säga intervju med en frivillig patient inför hela klassen, oftast en eller flera gånger i veckan i anslutning till föreläsningar om olika sjukdomar. Eftersom patientdemonstrationerna till stor del var på holländska gick jag bara på dem i början, men tanken var hur som helst god.
När det gäller examination så bestod den av öppna frågor och/eller flervalsfrågor. Att få en tenta med bara flervalsfrågor kan ju låta enkelt, men ”problemet” med det är att frågorna och svarsalternativen kan skrivas både specifikt och knivigt, och svarar man fel så får man fel oavsett hur nästan rätt man har tänkt och hur mycket man förstår. Därför föredrog jag de öppna frågorna där det blev mer tillfälle att resonera och diskutera. För att klara tentorna bra ska man precis följa det som står i ”Bloekboek”, göra alla uppgifter och de gamla tentor som möjligtvis finns. Nackdelen med det tyckte jag var att man i så fall lär sig de specifika sjukdomar som tas upp väldigt väl, men får mycket lite systematisk kunskap om generella mekanismer och besläktade sjukdomar. Därför valde jag att läsa mer i böckerna och en del anteckningar från äldrekursare på KI. Resultatet blev ändå förhållandevis stor kunskap inom ämnena immunologi och allmänpatologi, om ett antal specifika mikroorganismer samt bland annat HIV, SLE, RA, Duchenne’s och djup ventrombos (inklusive faktor V Leiden), men förhållandevis liten systematisk kunskap i organpatologi på KI:s detaljnivå.
Det var bra att få prova på en form av PBL, och inse att den framplockningsmekanismen troligen ligger närmre det sätt som ens hjärna bör fungera på när man är färdigutbildad läkare än den traditionella inbankningen/upprabblingen. När det gäller tidseffektivitet och förståelse så föredrar jag dock en ”preklinperiod” så som vi har på KI där man får jämförelsevis detaljerad och systematisk kunskap om kroppen, som sedan förhoppningsvis kan tillämpas i en mer problembaserad form under senare terminer och praktik – när man har de grundläggande kunskaperna och vet ungefär var man ska leta för att få svar på mer specifika frågor. Att ha PBL från början på läkarutbildningen innebär mest en massa bläddrade i böcker (och efter det på Wikipedia) och rätt mycket ”känna sig dum” när man inte kan svar på lärarnas överkursfrågor på grund av avsaknad av basalkunskap.