I Frankrike är de
kliniska placeringarna skilda från studierna på universitet. En klinisk
placering (stage) är tre månader men utbytesstudenter kan ibland få göra de
kortare. Vanligtvis har man klinik på
förmiddagarna och föreläsningar på eftermiddagarna.
Barnakuten, Necker Enfants Malades
En populär placering
som var ganska krävande. Vi var ca 16 externes. Arbetet gick ut på att man
började med att ta anamnes och status på barnen på egen hand, sedan drog fallet
för en pediatriker innan man tillslut tillsammans gick in till patienten. För
godkänd stage krävdes att man behärskade det ovannämnda, lärde sig skriva journaler
korrekt och att man läste och kritiserade en artikel som presenterades för de
andra studenterna och ansvarig professor med power point. För mig gick det bra
att göra min presentation på engelska. Ibland var det undervisning på sjukhuset
på morgonen av någon av pediatrikerna. Den var vanligtvis bra och rekommenderar
jag att man går på.
Detta var min
första placering, och en bra sådan. Tyvärr kunde jag inte fullt ut ta vara på
möjligheten att ha hamnat där då jag språkmässigt var begränsad. Jag gick oftast
och träffade patienterna tillsammans med en fransk externe. Många av de franska
läkarstudenterna var mycket hjälpsamma och tog sig tid att förklara då man
frågade.
Obstetrik och gynekologi, Necker Enfants Malades
Vi studenter
placerades ut så att alla var på mottagning, gyn-akuten, förlossningen,
operation/kejsarsnitt mm enligt ett roterande schema. På förlossningen arbetar
bara barnmorskor som ofta brukar ha egna studenter, så vill man vara med och se
något gäller det att man är på och har tålamod. Var även noga med att hälsa och
presentera dig till även alla barnmorskor. Varje dag under denna stage inleddes
med ett morgonmöte för hela kliniken där man bland annat gick igenom dygnets
förlossningar och dagens planering. Som externe förväntades man efter sitt
jourpass presentera de förlossningar man sett efter en viss mall på morgonmötet.
På operation har man som externe operationssköterskornas roll och förväntas
kunna assistera. Till en början är det svårt att hänga med och man får fråga
sig fram, men efter ett par kejsarsnitt lär man sig vad det är man skall göra
bra. Stämningen på den här avdelningen var inte den bästa, och intresset för
att lära ut var generellt ganska ljummet. Det fanns dock några specialister som
var bra och då man hamnade med någon av dem lärde man sig väldigt mycket.
Eftersom denna placering var min andra gick
den mycket bättre. Jag var tryggare med franskan och hade mer kunskap om hur
det franska sjukvårdssystemet fungerar vilket innebar att jag vågade ta för mig
och göra mer. Kände mig dock ibland fortfarande frustrerad över att vara begränsad
språkmässigt. Speciellt när man skulle förklara sjukdomsmekanismer och
handläggning! Många patienter hade dock tålamod och var förstående. För godkänd
stage krävdes en god närvaro.
Generellt är det
verkligen bra om man kan vara med första dagen på sin kliniska placering då de
franska studenterna själva ordnar sina scheman, fördelar ledigheter och jourer.
Så om man vill kunna påverka sitt schema måste man vara där. Är man inte där
kör de över en.
Under min andra
placering blev jag tydligt påmind om den hierarkin som finns inom sjukvården i
Frankrike. Där har man som externa en plats och man förväntas bete sig efter
den. Detta leder till att man ibland kan bli ganska så otrevligt behandlad av t.ex.
en specialist och inte riktigt kan göra så mycket åt det. Jag föreslår att man
inte tar åt sig utan låter det rinna av en. Skulle man få mer allvarliga
problem på sin placering skall man dock så klart vända sig till den
internationella studievägledaren på universitetet eller någon överordnad på
sjukhuset.
Bra att veta är
att det uppskattas om man tar med sig typ godis eller fika att bjuda personalen
på under sitt jourpass. Fick det som tips av franska läkarstudenter som sa att
det kan hjälpa till att skapa en god stämning och göra så att man blir bemött
på ett positivt sätt.
Föreläsningarna i
pediatrik, gynekologi och obstetrik hölls bland annat på fakulteten Cochin. De
var oftast bra och hölls i form av lektioner klassvis med mycket fall.