Immunology (8 ECTS credits)
Terminen började med kursen Immunology som varade i 6 veckor. Kursen var upplagd med föreläsningar på förmiddagen och sedan självstudier. Modellen var att föreläsningarna introducerade ett nytt ämne och sedan skulle man läsa om det i kurslitteraturen, svara på frågor i kurshäftet och diskutera svaren dagen efter i ett seminarium. Seminarierna var inte obligatoriska men jag rekommenderar att man går på dem.
Det var två patientdemonstrationer inkluderade i kursen där man skulle få en mer personlig kontakt genom att de berättade om sina sjukdomar. De här patienterna kunde dock inte alltid engelska, men informationen kom inte heller upp på tentan som var en ”open book exam” där man fick ta med sig allt kursmaterial. Ett tips är att markera sidor kursboken så att du lätt kan slå upp ämnen.
Pathogen-Host Interactions II (3 ECTS credits)
I den andra kursen, Pathogen-Host Interactions II, bestod inlärningen främst av olika artiklar och många seminarier. Artiklarna fick man ta med sig till tentan som var en open book exam. Bry er inte om att lära er alla detaljer i artiklarna, det var snarare fokus på huvudbegreppen.
Infection and Immunity in Practice (3 ECTS credits)
Infection and Immunity in Practice var nästan bara 2 veckor utav laborationer. Under den första veckan var det föreläsningar i säkert laborerande och en lång laboration. Veckan avslutades med ett skriftligt prov i SMT (Safe Microbiological Techniques) som man var tvungen att klara för att få labba under den andra veckan.
Under den andra veckan labbade man i grupper om ca 5 personer med ett specifikt tema. Grupperna arbetade separat och gjorde sedan en gemensam redovisning som presenterades i slutet av veckan för de andra grupperna. Mitt tema var transplantation och vår uppgift var att undersöka med olika tekniker vilken av tre donatorer som var mest lämplig till en specifik mottagare. Jag tyckte transplantationslaborerandet var väldigt intressant för det var ett problem som var verklighetsnära.
Betyget från den här kursen utgörs av flera moment: tentan i SMT och labbrapport för den första veckan, uppförande i labbet, och ett gemensamt betyg för sitt deltagande i förberedandet och genomförandet av presentationen av sitt specifika tema under den andra veckan. Det här tog ett tag att förbereda. På LUMC är de mer formella i presentationer.
Physiology, Basic Concepts (8 ECTS credits)
Basic Concepts in Physiology är 6 veckor lång och består av två lika långa block, där det första blocket handlar om hjärt- och kärlsystemet, och det andra blocket om funktionen av lungorna och njurarna. Det var två multiple choice tentor med 60 frågor i slutet av varje block och kursbetyget kombinerades sedan av resultaten från dessa tentor vilket gjorde att man kunde göra lite sämre ifrån sig på den ena och bättre på den andra och ändå bli godkänd. Det första blocket var generellt lättare än det andra, så se till att satsa ordentligt i början.
Physiology, Advanced Concepts (3 ECTS credits)
Advanced Concepts in Physiology var en fortsättning på Basic Concepts in Physiology, och behandlade endoteliumfunktion och kväveoxid, syra-bas reglering samt osmoreglering och volymreglering hos njuren. Föreläsningarna väldigt informativa så gå på dem. Tentan var en multiple choice exam.
Communication in Science for exchange students (1 ECTS credit)
Communication in Science for exchange students var en okonventionell kurs som pågick parallellt med de andra kurserna. Kursens mål var att kunna göra tydliga presentationer, som skulle formaterade enligt specifika riktlinjer.
Den enda vi behövde göra i den här kursen var att delta på ett symposium och sedan skriva en sammanfattning. En powerpointen som gjordes i Infection and Immunity in Practice bedömdes även enligt kurskraven i CIS.