Pediatrik - 2 veckor
Jag spenderade en vecka på Stanfield ward, en
allmänpediatrisk avdelning. Det var ganska segt, och det mesta gick ut på att
försöka höra vad som sades under ronden. Det var också den första veckan, och
det var inte helt glasklart för mig hur systemet här fungerar. De flesta
dagarna gick jag med på undervisningsrond, och ibland när den var slut hängde
jag på en AT-läkare, vilket var mycket lärorikt. Årskurs 4-studenter var även
de på avdelningen, och de hade vissa dagar seminarier, vilka var mycket
lärorika att vara med på.
Andra veckan var jag på barnakuten, i behandlingsrummet för
det mesta, vilket var lärorikt. Det var inte alltid det fanns en läkare där,
men när det väl fanns var de ofta hjälpsamma och förklarade om man frågade.
Ibland lite väl hjälpsamma– först förklara, sedan behandla barn i chock.
Ingenting var riktigt bråttom på den här avdelningen. Det var många jättesjuka
barn, mest spädbarn, som kom in, och alla klarade sig inte. En ganska jobbig,
men givande, placering.
Infektion – 2 veckor
I princip alla patienter på denna avdelning hade HIV, och
komplikationer till sjukdomen. Jag hade förväntat mig att få se en större
spridning av tropiska infektioner, men dessa hamnar inte på Mulagos
infektionsavdelning. Det var mycket studenter, både internationella och lokala,
på denna placering, och de lokala var snabba på att examinera patienterna. De
började dagen med att ta temp, blodtryck (om utrustning fanns) och puls på
patienterna innan ronden. På ronden var det väldigt mycket folk: Överläkare,
specialister, AT-läkare, lokala studenter, utländska studenter, utländska
ST-läkare, som alla gick runt till en patient i taget. När man som femte person
ville undersöka en patient var de av förklarliga skäl inte alltid jättepigga på
det. Det var också ansträngande att försöka höra något överhuvudtaget av vad
som sades, och det hjälpte föga att be någon att prata lite högre. Efter några
dagar hittade jag och min kurskamrat från Sverige på egen hand en
ensamarbetande AT-läkare som tog hand om alla som inte hanns med på storronden,
som var jätteduktig och tyckte att det var roligt att vi hängde med honom och undervisade så gott han kunde. Han
var en utmärkt handlare den resterande tiden på avdelningen.
Obstetrik – 2 veckor
Här förlöses det barn! I princip alltid utan handledning,
men efter ett antal egna förlossningar kände jag mig ganska säker på hur man
tar emot ett barn, även om jag inte kände att jag ville utföra klipp själv
eller sy bristningar. Lyckades som tur var tigga till mig lite handledning på
ankomstrummet där jag utförde vaginalundersökningar och lyssnade manuellt på
fosterljud. Varje dag började med morgonmöte där man gick igenom gårdagens
arbete på kliniken, vilket kunde vara ganska lärorikt att närvara vid. Efter
detta, ofta med någon halvtimmes förskjutning, gick läkarna rond på
förlossningsavdelningen, där överläkaren gjorde alla undersökningar. Sedan var
de flesta kvinnor undersökta för förmiddagen.
För den som är intresserad av kejsarsnitt finns alla
möjligheter att assistera vid dessa. De skall enligt alla man frågar utföras 24
h om dygnet, men under mina veckor här utfördes inte ett enda innan kl. 10.
Akut innebär inte vad akut i Sverige betyder, vilket kunde kännas lite kämpigt.
Det hände även att jag och andra studenter blev helt lämnade
ensamma med en förlossning, utan tillräcklig utrustning, vilket kändes ganska
jobbigt när det hände. Det löste sig alltid till slut, i mitt fall fick jag be
en anhörig till en annan patient gå och hämta en sköterska, som kom efter 10
minuter med rätt utrustning.
Landsbygdsplacering – Arua – 2 veckor
Under två veckor var jag tillsammans med två andra
internationella läkarstudenter i Arua i norra Uganda för placeringar. Den ansvarige
doktorn där vill öka möjligheten för studenter att komma dit och praktisera,
och var väldigt vänligt inställd till internationella studenter. Han tyckte att
det viktigaste var att vi hjälpte till på akuten, vilket kunde vara mycket
lärorikt. Tyvärr var han den som skulle handleda, och han var ofta upptagen med
annat, vilket innebar mycket ensamarbete. De clinical officers (typ distriktssjuksköterska)
som annars brukade jobba på akuten själva tog under mina veckor där ofta
tillfället i akt att göra någonting annat än sitt jobb där när de visste att vi
studenter ändå skulle vara där.
Sjukhuset var ett så kallat regional referral hospital, den
näst högsta nivån i sjukvården i Uganda. Det var trots detta ett mycket
primitivt sjukhus, där Läkare utan gränser finns representerade och driver en
TB-avdelning och laboratorium. Resurserna mycket begränsade, vilket var väldigt
jobbigt. Provrören var ibland slut, röntgenapparaterna trasiga och
ultraljudsmaskinen likaså, vilket gjorde att man ofta fick behandla i blindo.
Det var mycket olyckor som kom in, vilka man inte kunde göra så mycket för, då
det fanns begränsade behandlingsmöjligheter här, och det var i praktiken
omöjligt att remittera patienterna ner till Kampala där mer avancerad vård
finns tillgänglig, på grund av 8 timmars bilresa på dåliga vägar och att
patienterna måste ordna och betala transporten själva.
De flesta dagarna gick jag med på medicinronden, då denna
var mycket bra och lärorik. Läkarna som gick den (första veckan var det riktiga
läkare) tyckte att det var roligt med undervisning och frågade ofta om input
som de verkligen lyssnade på. Patienterna hade ofta väldigt prominenta fynd, vilket
var roligt för mig men inte för dem. Var också med på pediatrikronden några
dagar, vilket även den var mycket lärorik, och leddes av en clinical officer
(ungefär specialutbildad sjuksköterska) som var superduktig och engagerad.
Samtidigt som vi var där var även en grupp årskurs
4-studenter från Makerere, som alla måste göra en månads landsbygdsplacering/år
under sin utbildning. De var dock inte på sjukhuset så mycket, vilket var en av
de mest positiva sakerna med Arua: Det fanns faktiskt möjlighet att vara
delaktig, och personal var inte så trött på studenter.
Sista dagarna tillbringade jag mesta av tiden på anestesin,
vilket var lärorikt, och mycket annorlunda från hemma. Här söver man patienter
med eter, och övervakningen sker manuellt, puls och hjärtfrekvens palperas. Det
hände mer än en gång att läkare gick in barfota i operationssalen, ibland med
en cigarett i munnen. De var alla mycket glada över att en student kom (väl
inne på operationssalen kan man göra lite allt möjligt, från anestesin till att
assistera vid operationerna), och vid lunchtid bjöd de på te och mandazi
(friterat bröd) och snacks.
Anestesi – 3 veckor
Alla hade varnat mig för att anestesiologerna inte är
trevliga i Uganda, men då jag är intresserad av anestesi valde jag att
tillbringa till att börja med en vecka på anestesin, som sedan förlängdes till
tre, då jag trivdes så bra. Första två dagarna tillbringade jag på
centraloperation, men då de inte utförde de operationer som de planerat för och
det mest innebar väntan för min del, bad jag att få bli flyttad till
kejsarsnittsoperation, där det hände mer. Det gick bra, och jag fick en
handledare tilldelad, som tyckte att det var roligt med undervisning. Samtidigt
som jag var där var också många motsvarande anestesisjuksköterskestudenter, som
gärna arbetade självständigt, mer eller mindre korrekt. De ville gärna göra så
mycket som möjligt, men när jag tydligt markerade att jag ville göra någonting
var det inga problem. Jag fick god träning i spinalanestesi och att strukturera
upp arbetet på anestesin, samt även en del generella anestesier.
Läkaren var dock inte där varje dag, och då var det en
anestesisjuksköterska som var ansvarig, vilket i vissa fall fungerade mycket
bra, och i andra inte alls, då de inte hade riktigt samma säkerhetstänk som
läkaren. Det är svårt att säga om det är personberoende eller om det är
utbildningsberoende.
Gastro – 1 vecka
Mestadels rondarbete.
Då det inte var några andra studenter på avdelningen, endast en AT-läkare som
skötte alla patienterna och en överläkare som kom en gång om dagen och gick
igenom alla patienter tillsammans med oss blev det en mycket givande placering
i alla fall. Fick väldigt mycket träning i ascitesdrän och provtagning, och
fick även handlägga patienter själv (med handledning efteråt).