Det finns mycket som jag var missnöjd med på universitetet,
och jag tycker att ni som läser ska tänka på att många av dessa punkter går att
förbättra på bara ett år! Man bör även ha i åtanke att detta var det första
utbytesåret till Lissabon.
Universitetets upplägg för tandläkarprogrammet skiljer sig
från vårt universitet på många sätt. Bl.a. börjar man ha patienter efter att ha
klarat en stor tenta som skrivs i slutet på termin 7/början på
termin 8. Man har sedan ett fast schema, och ska ha patientkontakt varje dag
förutom fredagar. Alla studenterna utför exempelvis endodonti måndag fm,
parodontologi måndag em, avtagbar protetik onsdag fm osv, så flera studenter kan dela på samma patient, och man fullföljer oftast inte terapin på patienten själv. Exempelvis extraherar en student, och den andra utför kariologisk behandling och den tredje behandlar protetiskt. Vi fick följa samma schema som dessa studenter, förutom ett par ändringar; exempelvis hade vi
privat ortodontiundervisning istället för föreläsningar som var på
portugisiska. Man arbetade två och två, vi blev indelade i par med en portugis,
och fick arbeta vartannat pass och assistera vartannat. Men då studenterna nyligen börjat med patientbehandlingar, blev vissa ämnen, främst
parodontologi och kariologi, väldigt basalt. Då vi själva inte ringde in våra
patienter, blev det många pass som gick till spillo pga uteblivanden.
De flesta patienterna som jag behandlade/asissterade kunde
inte engelska, vilket innebar att vår partner fick agera tolk. Ofta blev
diskussioner om behandlingsalternativ osv på portugisiska, mellan patient,
student och lärare. Ibland fick man helt enkelt be läraren prata engelska (OBS
gör det artigt!!!).
Då många behandlingar inte liknar våra egna på KI, tex
metoden att utföra en rotfyllning, bör man som student ha klart för sig och
komma överens med lärarna om man ska göra på sitt eget sätt, eller om man ska
lära sig att utföra behandlingen efter deras metoder.
En av de viktigaste punkterna jag har fått träna på är att
klara mig med det materialet och hjälpmedel som finns tillgängligt. Ingenting ska
slösas på, eller kastas bort. Det har till och med gått så långt att
studenterna och lärarna återanvänder sina handskar. Vissa veckor fick
studenterna även ha med egen tandtråd, då det var slut på skolan. Finns inte
det borret du vill ha, får man ta en annan. Ibland hände det att de inte kunde
byta vätskorna för röntgenframställningen, och då får man helt enkelt klara sig med den kvalitén på den röntgenbilden som finns. (Är du allergisk
mot latex, får du köpa egna latexfria handskar.)
Studenterna fick för varje pass ett betyg, vilket blandat med hierarkin, gjorde så att studenterna helst inte frågade om hjälp och ifrågasatte beslut.
Tips till nästa grupp åker på detta utbyte:
·
Ni från KI bör arbeta med studenterna från det
sista året, för att få en bättre och mer jämn nivå av klinisk erfarenhet. Jag tror att
ni kommer se fler spännande fall och lära er mycket mer, då femteårarna får
utföra endodontiska behandlingar på molarer, se svårare fall av parodontit, mer
protetik osv. Ni kommer då även få med KOF och pedodonti i schemat, vilket man
bör ha eftersom de är viktiga kurser hemma under termin 8.
·
Lärarna och professorerna bör, så gott det går,
prata engelska när en utbytesstudent är i båset... Våga be dom göra det!
·
Skapa en god kontakt med Professor Cavalhiero,
som kommer välkomna er och hjälpa er när ni stöter på problem eller vill ändra
i schemat.
·
Tänk på vad mycket patienttid ni egentligen har,
jag tror att man kan hinna med väldigt mycket om man lär sig av våra misstag =)