I Chile är utbildningen till Sjukgymnast (eller Kinesiolog som det rättare sagt heter) fem år lång. Det första året handlar mestadels om att försöka få alla elever att befinna sig på ungefär samma nivå genom att repetera mycket grundläggande gymnasiekunskaper. I och med den långa utbildningen har de god kunskap om de mesta, men en av de största skillnaderna är förmodligen kunskapen om respiration. Respiration är någonting jag anser att vi i Sverige inte får med oss så mycket från utbildningen. I Chile går i princip alla sjukgymnaster, åtminstone på avdelningarna jag fick besöka, runt med ett stetoskop om halsen och de lyssnar alltid på patienterna innan och efter behandling.
Min handledare var en man i 35-års åldern som var väldigt
duktig på det han gjorde. Dock klickade inte vi två, så de första tre veckorna
var ganska tuffa för mig. Min handledare körde sitt eget race och behandlade
sina patienter och jag kände mig mestadels i vägen. Han ställde en hel del
frågor till mig och ställde krav på min kunskap, vilket självklart var positivt,
men jag fick handgripligen inte göra så mycket. I efterhand då jag pratat med
andra studenter om min handledare har de bekräftat den bild jag hade av honom,
att han är ”ganska svår” att ha att göra med och väldigt distanserad.
Dagarna var upplagda så att vi på förmiddagen var uppe på avdelningarna och
jobbade och på eftermiddagarna var vi nere i sjukhusets gym. I gymmet
var det specifika timmar för patienter som var inneliggande på sjukhuset
och sedan för patienter som kom dit hemifrån. Om jag ska försöka
beskriva gymmet så skulle jag säga att det var som tre mindre rum som
satt ihop med skjutdörrar emellan. Det fanns totalt fyra britsar (modell
större) som användes flitigt, ett gåband, tre motionscyklar, en
halvtrappa och ett lutande plan samt många andra bra saker man kan
tänkas ha i ett gym. Om jag ska vara ärlig så blev jag positivt
överraskad över de resurser som fanns, även om standarden inte helt
motsvarade det vi har i Sverige.
I gymmet var det fullt av
sjukgymnaster, elever och patienter och ibland behandlades både två och
tre patienter på samma brits samtidigt. Ofta var redskapen man ville
använda upptagna, vilket helt klart satte prov på flexibilitet och
improvisationsförmåga. Det var väldigt intressant att se sjukgymnasterna arbeta och eftersom de har en närmare kontakt med patienterna än vad vi i Sverige har. "Hands on" är ett uttryck som beskriver deras arbete bra och de anser själva att vi svenskar är "kalla" i mötet med patienter eftersom vi ofta står och tittar på medan patienterna kämpar med en viss uppgift. Eleverna som var på sjukhuset samtidigt som mig var inne på sin sista termin och behandlade alla
patienter själva. Det sista året som student i Chile roterar man runt på
fem olika klinikplatser och stannar ungefär åtta veckor på samma
ställe, och därför är det inte svårt att förstå att de är väldigt bra
förberedda när de sedan börjar jobba på riktigt. Helt klart någonting
jag anser att vi saknar i utbildningen här i Sverige.
I och med att jag befann mig på universitetssjukhuset så var relationen mellan studenterna och handledarna
väldigt god, då många av handledarna jobbar som lärare och följer studenterna under hela utbildningen.
De känner alltså varandra sedan innan vilket jag tror kan underlätta
för studenterna då de får ta mycket ansvar redan från början. Detta
skiljer sig mycket från här hemma, då man vid varje ny praktik måste
lära känna en ny handledare och om praktikperioden bara är två veckor
kan det vara svår att helt visa vad man går för.
När det återstod två veckor av utbytet var det dags för mig att byta avdelning och jag fick därmed en ny handledare. Denna handledare var raka motsatsen till den första och
han integrerade mig i sitt arbete redan med första patienten. Jag tog hand om mina egna patienter,
han ställde alltid frågor och undrade varför jag gjorde på ett visst sätt och han kom med konstruktiv kritik och
feedback. De två sista veckorna var helt klart de bästa under hela praktiken.
Jag hade ingen praktisk examination i slutet av praktiken,
men jag blev bedömd på samma grunder som de chilenska studenterna blev. Jag
fick själv fylla i ett formulär om mig som sjukgymnast och min utveckling och
sedan fyllde mina handledare i samma dokument. Jag fick då se svart på vitt
vilken nivå jag låg på. Trots att det dröjde till sista dagen innan jag fick
någon konkret feedback om mitt arbete som sjukgymnast var det skönt när
handledarna tillslut berättade att de var väldigt nöjda med min insats. Jag
önskar bara att de berättat detta lite tidigare, då jag under dessa veckor inte
hade en aning om de tyckte att jag gjorde bra eller dåligt ifrån mig, vilket
självklart påverkar självförtroendet.
Jag fick god kontakt med de flesta andra studenterna även om vi inte gjorde så
mycket
tillsammans på fritiden. Det var dock en tjej, Heidi, som tog väl hand
om mig
och bland annat tog med mig på rundtur i Santiago. Vi blev snabbt vänner
och vi
var ute och åt och dansade ett par gånger. Det var skönt att ha någon på
sjukhuset som jag kunde ty mig lite extra till och hon mötte mig alltid
med ett
leende och en varm kram. En annan av studenterna bjöd in mig att träna handboll med hennes
lag, vilket jag gärna skulle tackat ja till om jag inte haft problem med mitt
knä just då. Vill man vara aktiv under sitt utbyte i Chile finns det många möjligheter.
Det finns ett skollag (universitetslag) i de flesta idrotter och de välkomnar
en varmt om man vill spela under sitt utbyte. På skolan anordnas även en
fotbollsturnering där det spelas en match
varje lunchrast under i princip hela terminen.
Samma dag som jag avslutade min praktik slutade även de
andra studenterna där. Detta firades självklart med en stor fest hemma hos en
av studenterna där hela klassen och även alla handledare var inbjudna. Det var
härligt att se handledarna i en annan miljö än på sjukhuset och känna att även
dem kunde släppa loss rejält. Vi grillade till middag och dansade hela natten
fram till långt in på morgonen.