Reserapport - KI-student
Lärosäte: Université Libre de Bruxelles
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 12/13

Innan avresa


Det tog en förmiddag intensivarbete för att få allt pappersarbete med CSN/SSSB/KI organiserat och för att få iväg ansökan. Jag tyckte det var svårt att veta vad det egentligen var jag skulle läsa, på ULBs hemsida fanns det olika alternativ och jag klickade in både kurskoder och clinical rotations. Tydligen var det fel för kurserna blev strukna men det verkade absolut inte vara något problem. 


Jag gick på uppropet och de första 3 dagarnas föreläsningar innan jag åkte. Det var faktiskt guld värt, de var de enda föreläsningarna jag fick på terminen förutom beroendekursen. 


Att följa Kis ”att ta med” lista är ett hett tips, i princip allt kommer till bra användning. Man måste boka tid hos universitetets "medicine de travail" för att genomgå en läkarundersökning. Egentligen ska man ha varit där innan clinical rotations började, men det löste sig fint med en tid några veckor in i utbytet. Det är här man ska ha ordning och reda på sina vaccinationer, det verkade vara det som var absolut viktigast. 





Ankomst och registrering

Jag kom fram en torsdag och skulle börja måndagen därpå. Om det inte hade varit för föreläsningarna hemma hade jag gärna kommit tidigare. Det är mycket att få ordning på med papper för universitetet, boende, telefon, Metrokort etc. Jag flög med SAS ungdom till Bryssel flygplats för 700kr. Jag bokade tid med koordinatorn på fredag och fick en hel del användbar information. Jag hade inte fixat boende än och det blev ganska stressigt när mina clinical rotations sedan drog igång. 


Enligt koordinatorn finns det ett faddersystem för läkarstudenter men jag kan inte påstå att jag märkte något av det. Jag irrade runt ensamt ganska länge tills det blev en välkomnande lunch med studierektorn för alla utbytesstudenter en månad in i utbytet. Jag hade otur att det inte fanns några andra studenter just på de avdelningarna jag var, så det tog ett tag att skaffa sig ett umgänge på sjukhuset. 


Via facebook kan man komma i kontakt med ULBs erasmus organisation. Kick-off veckan är bra om man vill träffa andra Erasmusstudenter som pluggar annat än medicin. Dessa studenter började alla veckan efter kick-offen så det var lite svårt att hänga med på allt då dagarna på sjukhuset började 8.00.



Ekonomi

Jag fick ERASMUS-bidraget och ansökte om utökat lån från CSN och det räckte väldigt bra för mig. Jag hade sparat pengar som jag tänkte använda på plats men det behövde jag aldrig använda. Jag gjorde många resor och åt ute väldigt ofta och kände att pengarna räckte till utan problem. Den viktigaste faktorn var att min hyra var nästan 1500 kr lägre än hemma.

Livet i Bryssel är billigare om man är under 24 år, då kostar årskortet för metro 120 euro för ett år. Är man över det så blir det istället 47 euro i månaden. 


Boende

Det var väldigt svårt att hitta för allting under 6 månader och även då var det svårt. Jag svarade på en annons via ERASMUS hemsida på facebook men jag letade i 5 dagar. Det blir ofta så att man får skriva på kontrakt för 6 månader eller ett år och sen se till att man hittar någon som tar över ens rum när man flyttar. Så gjorde jag men jag tyckte att det var obehagligt att riskera fastna med hyran trots att jag inte bodde där längre.


Jag läste alla mina clinical rotations på erasme campus som ligger en ganska bra bit utanför stan. Jag var mån om att hitta en lägenhet som låg nära en tunnelbana så att pendlingen inte blev för lång men att jag ändå hade närhet till stan och inte för långt till studentlivet som fanns vid ULBs huvudcampus söder om stan. Det var därför jag letade och till slut hittade boende i Ixelles kring metro Louise. Att bo i centrum är inte så lockande, utan Ixelles är nog det populäraste stället i Bryssel för studenter. 


Det är vanligast att dela bostad. Det finns så kallade kots, lägenheter där alla rum kan hyras ut separat vilket gör kollektiv enkelt och vanligt. Däremot är det svårt att hitta kontrakt under 1 år. Jag använde de grupper som finns på facebook som "BXL a louer" och Erasmus-sidan för att leta annonser. Appartager.be brukot.be immoweb.be och vivastreet.be är också bra sidor. 


Studier allmänt

I Belgien läser studenterna i stort sett bara teori i 5 år och tillbringar väldigt lite tid på sjukhuset. De har något som kallas "traveaux practiques" där de undervisas i undersökningsteknik men tillämpningen kommer först när de går ut på "stages" (clinical rotations) efter 5 år. 

Detta medför att läkare som handleder på sjukhuset förväntar sig att träffa pålästa studenter som redan har haft undervisning på deras specialområde. Det är ett gammaldags hierarkiskt system där en student som ställer för många frågor kan få sämre betyg för att han uppenbarligen inte har kommit tillräckligt påläst. Studenten har en helt annan funktion på sjukhuset och anses vara en arbetskraft när de väl kommer ut på kliniken. På avdelningar är det studenten som ansvarar för alla inskrivningar. På de kirurgiska specialiteterna är det studenten som är assistent (det finns ingen operationssköterska) och där ska alla operationer bemannas av en student. Det kan innebära att man står kvar till 19-21 på kvällen om det kommer in akut kirurgiska fall. De finns också ett jourschema som måste täckas året runt där studenterna är ansvariga för att ta EKG och blodgaser på sjukhuset. Dessa "stages" varar i 2 år varpå man skriver en stor tenta och sedan kan välja sin specialitet. "Stages" liknar alltså mer AT än vad det gör grundutbildningen och den upplevelsen man har som student på sjukhus i Sverige. 

I Sverige anses vi alltid vara studenter fram till AT (bortsett från vik etc). Vi får vår teoretiska utbildning blandat med den praktiska på sjukhuset så alla läkare och handledare är inställda på att vi är där för att lära oss och inte för att lätta deras arbetsbörda. Detta på gott och på ont, då det blir väldigt handledarberoende om man faktiskt lär sig något eller bara får stå vid sidan av och titta på. 

Som utbytesstudent hamnar man någonstans där i mellan. ÖNH, Ögon, Psyk är inte områden som jag har några förkunskaper om och neuro var jag inte heller särskilt påläst om innan jag åkte. Jag ställde massor av frågor och var inte "snillet" som handledarna gärna skulle ha sett. Jag försökte helt enkelt förklara att den här "stage" som jag gjorde hos dem ersätter den teoretiska/praktiskt blandade utbildningen jag skulle ha haft hemma och pluggar alltså på plats. Det funkade väldigt bra och förväntningarna på mig var rimliga (för det mesta). Handledarna var olika intresserade av att utbilda men det tycker jag inte är annorlunda hemma. 

Vad gäller kontakt med patienter tycker jag att det är ungefär som hemma. De finns de läkare som är toppen med patienter och sen finns de dem som inte är förtroendeingivande alls. 

I Bryssel går man däremot väldigt mycket mer på namn och det gäller att skapa ett namn för sig själv om det ska gå vägen i karriären. Dvs att man söker sig ofta inte bara till en specialist inom ett område utan man hör sig för och söker sig till den specialist man har fått rekommenderat eller har hört talas om.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 9 på KI
Jag läste Neuro, Ögon, ÖNH och psykiatri som clinical rotations. Det är alltså inte några kurser med en utbildningsplan och examination. Jag läste 4 veckor var av Neuro, ÖNH och psyk samt 3 veckor ögon. Sedan läste jag beroendekursen på KI och skrev terminstentan på KI. 


Neurologi: 

Avdelningen har 3 ST-läkare, 1 Specialistläkare och en rondande överläkare. ST-läkarna sköter avdelningsarbetet och Specialistläkaren är med på ronden och varvar mellan de två ST-läkarna. På fredagen är överläkaren med och rondar. Som student har man ansvar för inskrivningarna. Jag undersökte patienten, skrev journalen och sedan följde min handledare med mig till patienten igen för att se att jag inte hade missat något. I början var de väldigt noggranna för att se att jag gjorde rätt och sen litade de på mig så att jag kunde säga till istället när jag var osäker på något. 
När inskrivningarna är klara så finns det ganska mycket man kan sysselsätta sig med och då är det ganska fritt att göra som man vill. Jag följde med på ronden där specialisten rondade. Då kommer det fram vilka undersökningar som ska göras under dagen. Jag lyckades göra en hel del LP och vara med på EEG registreringar etc. 
Det finns en hel del utbildningsmoment också med föreläsningar och journal club etc
På eftermiddagarna har överläkarna och specialistläkarna mottagning som man oftast är välkommen att hänga med på. 
Jag tyckte det var utmanande att skriva journalerna då de ska skrivas för hand på franska. Däremot så var det värt att lära sig tidigt för det gjorde resten av placeringarna enklare när jag hängde med på vad förkortningar etc betydde. Jag var nöjd med placeringen och tyckte att jag lärde mig mycket. Jag önskar att jag hade haft mer ork att plugga parallellt men jag var så trött efter heldagar med franska så det gick inte riktigt. Ett tips är alltså att plugga lite på sommarlovet innan. 


Ögon: 

Här är det ST-läkarna som har hand om studenter, det är bara klinikchefen som låter studenterna följa med på sin mottagning. Då kan man följa med läkarna som har hand om akuten, inneliggande patienter, barn eller vanliga konsultationer (uppfölningar etc). Det är också möjligt att följa med på operation men här är det bara ST-läkare som assisterar. 
Beroende på handledare så gällde det här att ta ordentligt med plats. Det är ont om tid och massor av patienter så står man inte på sig blir man lätt bara sittandes vid sidan av. Knepet är nog att be någon gå igenom apparaten ordentligt de första dagarna och sedan hugga tag i de andra studenterna och öva på varandra. Handledarna uppskattade att man tog egna patienter och hjälpte till med journalen för då gick det ju också snabbare framåt. Jag kom på det ganska sent och tyckte väl att placeringen var ganska kaotisk. Patienternas integritet stod inte i fokus här där flera patienter kunde undersökas samtidigt i samma rum och läkare sprang in och ut och diskuterade allt inför alla patienter. 


ÖNH: 

Här var det möjligt att antingen vara på mottagning, operation eller avdelning. Studenterna förväntades skriva inskrivningsjournalen för patienter som skulle på operation. Det gick inte att träffa patienterna innan så journalen var alltid en sammanfattning av ÖNH-läkarens och narkosläkarens handskrivna och inskannade journaler. OFtast var det hopplöst att läsa vad det stod på pappret och det kändes inte som att det fanns något riktigt utbildingsvärde i den sysselsättningen alls. Det tog bara väldigt lång tid. På avdelningen fanns det annars inte mycket att göra. 
På operation var det mycket att se men det blev aldrig tillfälle att assistera. Vissa läkare var mer benägna att undervisa än andra så det gällde att vara selektiv med operationerna man gick på. 
Det är högt tryck på mottagningen så går man en hel dag hinner man lätt se 20-30 patienter. De allra flesta läkarna var med på att undervisa teoretiskt men jag fick i princip aldrig utföra praktiska undersökningar.

Jag fick se en hel del patienter vilket jag tyckte var bra på den här placeringen och det var möjligt att få vara med på en hel del undersökningar som audiometri, nystagmografi. Tyvärr blev det ganska påfrestande att alltid bara stå vid sidan av och jag kände inte att någon tog ansvar för mig. Här gällde det verkligen att hålla den egna motivationen igång och 4 veckor är väl kanske lite för lång tid för att lyckas med det helhjärtat. Utbildningsmässigt hade denna kurs varit betydligt bättre att läsa hemma. 


Psykiatri: 

Det är uppdelat på 3 stängda avdelningar: psykos, affektiva sjukdomar, och barn/ungdomar och mottagning. Jag var nästan 2 veckor på affektiva sidan och bytte sedan till psykos. Till och från följde jag med jourläkaren som hade ansvar för akutmottagningen. 

Efter morgonronden gick ST-läkarna igenom vilka patienter de skulle träffa underdagen och bjöd i princip alltid med mig på mötena. Det var intressant att tillbringa en längre tid på en avdelning för att kunna följa patienternas utveckling men jag hade också gärna tillbringat en vecka på barn och ungdomspsykiatriska avdelningen. Jag fick inte ta egna patienter. 

Psykiatrerna gör inga statusundersökningar och ber gärna studenterna göra dessa. Det är egentligen helt ok men ett tag fastande jag med att bara göra det och var tidvis inte med på en ända psykiatrisk konsultation. Det var en sjuksköterska som sa ifrån åt mig att det ju inte var det jag är här för. Det var en intressant placering men jag tyckte att det i likhet med ÖNH placeringen blev för passivt när jag inte kunde ta egna patienter. 



Språk och kultur

Jag hade ganska goda franskakunskaper innan jag åkte och tyckte ändå att det var riktigt tungt i början. Halva första placeringen gick åt på att jag skulle vänja mig vid att höra franska hela dagarna, så fredag eftermiddag var jag oftast väldigt trött. 

Belgien är ju en spännande plats då det finns två officiella språk. ULB är det fransk-talande universitetet men det finns ett flamländskt medicinskt universitet också. Den franska delen av befolkningen är i stort sett bara fransk-talande medan flamländarna ofta tallar flamländska och engelska. Det innebär alltså att en stor det av befolkningen inte har ett gemensamt språk som de kan tala med varandra. 

Fritid och sociala aktivteter

Jag passade på att resa mycket. Bryssel ligger så centralt och det är fantastiska förbindelser med tåg, buss och även bil så många helger gick åt till att utforska Belgiens alla städer och och grannländerna runt om kring. 

Universitetet erbjuder massor av sporter och för 40 euro för ett läsår har man tillgång till allihop. Jag föredrog att gå och klättra, jag hittade en liten grupp via facebook som jag klättrade med en gång i veckan. 

Sammanfattning

Ett kul utbyte med varierande bra placeringar. Belgien är ett häftigt land och Bryssel blir så mångfacetterat pga av de 2 Belgiska kulturerna som försöker existera ihop samt det internationella inslaget från EUs högsäten.