Kursen jag läste i Indien ersätter den programöverskridande valbara kursen
i termin 6 på sjukgymnastprogrammet. Det var en kurs i ”social health and
development”, motsvarande 7.5 hp. Sammanlagt var jag i Indien i 7 veckor varav
den sista gick till att skriva c-uppsats på valfri ort. Under kursens som
främst var en observerande kurs fick vi delta i olika SIDA baserade projekt.
Ett bestod av att i skolor försöka främja den fysiska aktivitetsnivån hos
elever, något vi sjukgymnaster hade ansvaret för. Det gick ut på att vi lekte
olika lekar med eleverna, stafetter av olika slag var något jag och min
studiekamrat från sverige bidrog med. Då eleverna vi kom i kontakt med var
mellan 6-9 år så förstod dem inte engelska vilket gjorde att kommunikationen
fick ske genom kroppsspråk och enstaka fraser vi lärde oss på Mahrati, det
lokala språket som talades i regionen vi befann oss i. Jag fallerade rätt
rejält i ett försök att förklara "indianhopp" på engelska för ett
gäng indiska studenter. "Now we're
gonna do something we in Sweden calls indian-jumps", ehh or i mean native
american jumps"..
Medan vi lekte lekar hade sjuksköterskestudenter genomgång i klassrummen
med en annan grupp studenter om vikten av bra hygien och rätt kosthållning.
Olika interventioner på en och samma dag som faktiskt fungerade väldigt bra
tillsammans
Detta projekt att främja fysisk aktivitet hos skolbarn tyckte jag kändes
roligast på hela kursen, mycket då vi under detta moment faktiskt fick vara
väldigt aktiva och bidra både med idéer såväl som praktisk hjälp, vi fick helt
enkelt på ett annat sätt än i övrigt gå ur vår observerande roll för att verka
i även praktiken. Att vi fick åka runt i avlägsna bergsbyar omgivna av slående
vacker natur gjorde inte saken sämre.
En annan del av vår kurs, den mobila kliniken gick ut på att vi tillsammans
med sjuksköterskor och läkare åkte ut till olika byar i en stor buss inredd med
medicinsk utrustning och läkemedel. På det sättet fick människor i mindre byar
med små krämpor en chans att få vård för dessa. Något som var väldigt viktigt
för dem då dem flesta inte tog sig in till sjukhuset ”i onödan” då det ledde
till en hel dags förlorad inkomst genom arbete.
På liknande sätt åkte vi också ut till stationära men
oftast obemannade läkarstationer som låg aningen avsides, för att underlätta
människors vårdkontakter. Om någon patient hade en allvarligare åkomma som inte
kunde åtgärdas på plats så blev dem självklart remiterade till sjukhuset.
På platser ännu mer avsides sattes ibland tele-medicin
stationer upp, dit människor via skype kunde komma och prata med en läkare för
att få råd om olika hälsotillstånd.
En av våra aktiviteter gick också ut på att med bybors
hjälp och åsikter starta upp projekt som invånarna själva tyckte var
betydelsefulla för deras ökade välmående. Innan vi åkte ut på morgonen hade vi
alltså inte en aning om vad för slags projekt vi skulle starta. Det visade sig
sedan att byborna ville förbättra vattentillgången så planer gjordes för hur
fler brunnar med rent vatten skulle byggas med hjälp av Pravara institute of medical
science som finansiär.
Vi fick utöver detta också delta i utbildningen för
sjukgymnaststudenterna när det passade in i våra scheman.
Vi deltog i opponeringar på studenterna i de högre
terminernas uppsatser. De allra flesta skrev sina uppsatser själva.
Opponeringen skiljde sig något från den vi har på sjukgymnastutbildningen på KI
genom att en hel aula med publik fick ställa frågor efter att en elev
pressenterat delar av sin uppsats inför oss alla. Främst skrevs kvantitativa
uppsatser, men med Kristina Kindbloms hjälp som handledare skrev även några
uppsatser med kvalitativ studiedesign.
Vi fick även delta i föreläsningar om sjukgymnastiskt
inriktad neurologi där även patientdemonstrationer förekom. I jämförelse med
föreläsningar på Ki så upplevde jag generellt att föreläsarna testade eleverna
under föreläsningens gång för att kontrollera att alla hade tillräcklig
grundkunskap om ämnet i fråga. Ibland på väldigt bryska vis genom att bara peka
på någon och be dem svara på en fråga. Något vi från Ki också fick uppleva.
Jag valde också att delta i Anatomiutbildning som i
mycket skiljer sig från den vi hade på Ki. Jag uppskattade denna utbildning
väldigt mycket och anser att det gett mig en bättre anatomisk kunskap än jag
tidigare haft.
Utöver detta fick vi bland annat delta i föreläsningar
om inkontinensproblematik, spirometri i praktiken. Samt förflyttningsteknik och
basal kroppskännedom som Kristina Kindblom ledde. Vi fick också träffa
patienter från olika patientkategorier och tillsammans med indiska
sjukgymnaststudenter delta i behandlingen av dessa patienter. Dock skall det
påtalas att kursen främst handlade om social health and development och var
observerande.
Om man skall nämna något negativt var det ibland var lite mycket dötid, vi fick en tid vi skulle vara på ett ställe för avfärd till någon av ovan nämnda stationer eller byar, vi var alltid där på utsatt tid men fick ibland vänta i flera timmar på avfärden. Det är tydligen som vi efter samtal om just detta med kursansvarig fick reda på, del av den indiska kulturen. Ta det lite lugnt, det är för varmt för att stressa. Saker löser sig. Ta allt med ett leende och skaka lite lätt på huvudet i sidled.