Removable prosthodontics (avtagbar protetik)
Denna kurs var intressant, dock så hade jag lite otur med patienter och påbörjade tre olika protester under min utbytestid men där patienterna valde att avbryta behandlingen pga ekonomiska- och personliga skäl. Den uppfattningjag skapade mig var att de i Portugal gör proteserna i några fler steg än vad vi gör på KI. Lärarna ställer en del kontrollfrågor på vad och varför man gör vad.
Occlusion (OSK)
Då stor patientbrist rådde just under denna kurs så fick jag tyvärr inte alltför många patientkontakter. Arbetsgången var liknande den i Sverige där man ställde frågor efter ett specifikt frågeformulär och utförde kliniska undersökningar likt den i Sverige. Jag jobbade dock med en underbart duktigt student vars favoritämne var detta och jag lärde mig otroligt mycket av henne!
Dentistry (karies/fyllningsterapi)
Denna kurs anser jag var den mest lärorika eftersom jag hade patient här varje pass som jag skulle ha patient och för att portugiserna är otroligt kunniga och skickliga på att göra restaurationer. Det som skiljer sig här är att man måste använda kofferdam och matris på alla fyllningar oavsett vilken tand det är. Det är här jätteviktigt att man visar upp alla klinikstegen för lärarna, d.v.s efter man exp. lagt anestesi, satt på kofferdam och matris, preparerat, fyllt osv. Det är en klass där en spänd stämning råder och där eleverna alltid var lite extra nervösa då lärarna var stränga.
Surgery (kirurgi)
Denna klass var bland de roligaste då man i princip vid varje klass antingen själv hade en behandling att utföra eller så fanns det annars något annat spännande man fick vara med och kolla på. Det utfördes många operations-extraktioner av visdomständer men även en del orala patologier man fick möjlighet att observera. Extraktionstekniken var i stort sett samma som i Sverige förutom att man i Portugal aldrig hävlar lingualt/palatinalt ifrån.
Pedodontic (pedodontin)
Min partner på pedodontin var otroligt skicklig och ville at jag skulle få göra lika mycket som hon så jag fick göra som mest på denna kurs. Jag har barnpatienter från 11 års åldern upp till 18 år som jag behandlade alltfrån undersökningar, fissurföresglingar till fyllningsterapi. Även här kräver lärarana att man alltid ska ha kofferdam vid fyllningsterpai avsett hur gammalt barnet är och även hur besvärligt det än är!
Det som skiljer sig är här även att de inte lägger lika stor vikt vid det preventiva arbetet med fluorprofylax, kostinformation och tandborstning 2 ggr/dag och detta speglar sig tyvärr i många barns munhälsa. Det var rätt chockerande att se hur mycket karies en del barn hade och hur lite en del föräldrar visste om samband kost-karies och vikten av tandborstning 2 ggr/dag.
Orthodontics (ortodonti)
Denna kurs hade vi varannan vecka och vi fick tyvärr inte själva göra alltför mycket, men fick vara med och observera en del fall.
Endodontics (endodonti)
I denna kurs är det viktigt att man tidigt ligger på lärarna och säger att man vill ha patient. Trots att vi närvarade vid varje pass när de delade ut patienter (vilket görs samma morgon) så dröjde det ca en månad innan vi fick varsin patient. Vi var tvungna att börja med en enkanalig tand innan vi skulle få chams till att göra en flerkanalig tand. Även här är det viktigt att du frågar lärarana om tekniken de använder, även om den till stort påminner om den som vi i Sverige har. Då Portugal som sagt befinner sig i en ekonomisk kris hade skolan inte alltid tillräckligt med pengar att köpa in material så det är viktigt att man verkligen är på plats i tid och tar det material man behöver om man har tur att få en patient.
Fixed prosthodontics (fast protetik)
I detta ämne rådde det mest patientbrist och vi fick tidigt veta att vi maximalt skulle få en patient att dela behandlingen på. Dock så gick vi runt och observerade vad de arbetande studenterna gjorde och det var otroligt lärorikt! Lärarna i denna kurs anser jag var det trevligaste, de var otroligt intresserade av oss och ville mer än gärna förklara och visa upp vad eleverna gjorde. Vi fick även följa med en av dessa lärarare till hans privatklinik och vara med på en implantatinstallation.