Studier
När terminen startade var det mycket att göra. Jag valde att läsa Theorising sexed bodies: Contemporary feminist theory, Sexuality and society och Sociology 1. Kurserna innebar många sidors läsning varje vecka samt
förberedelser inför kursernas seminarier och tutorials (som seminarier fast i mindre
grupp och mer fokuserat på diskussion). Dessa kurser innebar fler timmar
av självstudier och färre ”lärarledda” timmar än utbildningen på KI.
Jag är mycket nöjd med de kurser jag läste och tycker att de har förbättrat min
engelska, introducerat mig till litteratur jag annars inte skulle ha kommit i
kontakt med samt gett mig perspektiv som jag är övertygad om att jag kommer ha
nytta av i framtiden.
Något som kan vara bra att veta är att kursnamnet indikerar vilket år på universitetet som man i regel
läser kursen. Min kurs i sociologi hade namnet ATS1365 och eftersom numret börjar på 1
är det en förstaårskurs och de flesta som läser den läser sitt första år på universitetet. Min kurs Sexuality and society (ATS3715) var en tredjeårskurs och därmed ställdes högre krav på att kunna analysera kursmaterialet.
Seminarier och tutorials är genomgående inslag i undervisningen på Monash. Där förväntas studenterna delta aktivt i diskussioner, något som gjorde undervisningen särskilt rolig och givande. I alla mina kurser ingick skrivande i form av uppsatser och reflektionsblad. Detta tycker jag var ett mycket bra inslag som gav träning i att skriva på engelska, tänka kritiskt kring ett givet ämne och få djupare kunskap om ämnet.
Relationen till lärarna på Monash var informell och man benämnde dem vid förnamn. De lärare jag hade var mycket tillmötesgående och hade alltid tid för frågor efter föreläsningen/seminariet. En skillnad från undervisningen på psykologprogrammet på KI var att alla kurser pågick parallellt. Detta tycker jag kändes stressigt i början, men när jag hade fått rutin på studierna var detta inget problem.
De kurser jag läste på Monash skiljde
sig från de på programmet i Sverige genom ett starkt samhällsvetenskapligt fokus. Detta fokus tycker jag gav mig nya perspektiv på
psykologi och psykisk hälsa som jag kommer att ta med mig i mina fortsatta
studier. Det var särskilt intressant att läsa samhällsvetenskapligt inriktade
kurser i ett nytt land. Jag tycker att det gav en inblick i hur Australien som samhälle ser ut och blev även uppmärksam på företeelser i det
svenska samhället som jag tidigare tagit för givet. Jag fick ofta nyfikna
frågor från kursare och seminarieledare om hur Sverige/Skandinavien skiljer sig
från Australien.