Immunology, 6 veckor:
Den här kursen var upplagd på så sätt att man hade en föreläsning på morgonen som en introduktion för att sätta sig in i ämnet efterföljt av ledig studietid resten av dagen utsatt för att svara på instuderingsfrågor. Frågor som fanns i en så kallad module book rekommenderar jag att man är tidigt ute och köper då dessa oftast tar slut ganska snabbt. Frågorna gick man sedan igenom nästkommande dag i så kallade workgroups, här har läraren en passiv roll till skillnad från seminarierna i KI och studenterna för diskussionerna. Läraren svarar på frågor då det uppstår förvirring eller meningsskiljaktigheter men är utöver det tyst och lyssnar på studenternas resonemang och ställer ibland följdfrågor för att se om man förstått ämnet.
Denna kurs avslutades med en så kallad "open book exam" som jag tidigare nämnde, här får du alltså ha med dig kursboken samt "module book" men frågorna handlar mer om att ge diagnos till en patient med en autoimmunsjukdom och förklara sitt tillvägagångssätt eller förklara vad som skulle hända om en person saknade en kritisk aspekt av immunförsvaret. Tiden utsatt för att göra tentan är bra 2 timmar och frågorna är många så jag rekommenderar därför att man inte stannar för mycket på varje fråga utan går rakt på sak i sina svar och visar att man förstått konceptet. Jag skulle även rekomendera att man markerar ut de olika kapitlen i boken eller viktiga delkapitel med post-it lappar för mycket tid kan annars gå åt att bläddra.
En bra träning inför den här tentan är att gå igenom frågorna i module boken ordentligt och försöka förstå de ordentligt då det är mer eller mindre de typen av frågor som kommer .
Pathogen-host interaction, 2 veckor:
Den här kursen hade fokus på, precis som namnet beskriver, interaktionen mellan kroppen och hur den hela tiden blir bättre på att bekämpa patogener samtidigt som patogenerna utvecklar nya sätt att ducka detta immunförsvar.
Här hade vi ingen kurslitteratur utan vi hade som i den tidigare kursen någon föreläsning per dag efterföljt av instuderingstid för att läsa en artikel som behandlar det nya ämnet och sedan besvara frågor inför seminariet nästa dag. Målet med den här kursen var bland annat att bli bättre på att analysera artiklar och effektivt snappa upp det essentiella. Till tentan så får man sedan ta med sig alla artiklar samt föreläsningarna, och jag rekommenderar att man tar med sig alla föreläsningar då vissa frågor gick att hitta rakt av i dessa men endast de viktigaste artiklarna. Annars kan mycket av tiden gå ut på att hitta en viss artikel, jag skulle även råda att man delar in artiklarna och föreläsningarna efter ämnet de behandlar som t.ex. Virologi, bakteriologi, antibiotika resistens osv. Att ha dessa i ordning i en pärm besparar sedan mycket stress och tid under själva tentan.
Frågorna som kommer på tentan är väldigt analytiskt inriktade då flera av de presenterar data i form av tabeller och diagram som man sedan efterfrågas att ta slutsatser kring. Därför är det väldigt viktigt att vara aktiv i seminarierna och försöka förstå det analytiska tänket när man observerar data i olika former. Även om alla seminarier inte är obligatoriska så är det oerhört givande att försöka gå på samtliga.
Infection and Immunity in Practice, 3 veckor:
Denna kurs inleddes med föreläsningar som gick igenom labbsäkerhet vilket avslutades med ett mindre prov samma fredag. Försök att gå på samtliga föreläsningarna även om en del av informationen kan verka ganska självklar, i så fall så behöver man inte plugga så mycket på egen hand för att klara provet,
Under den andra veckan så delades vi in i olika grupper på ca 15 studenter med olika teman som transplantation, rheumatoid arthritis osv. Tema-grupperna delades sedan in i mindre labbgrupper vilket studenterna själva fick göra, resultatet från laborationen presenterades sedan framför resten av klassen i slutet av veckan. Vårt tema handlade om genetiken bakom rheumatoid arthritis, vi fick använda metoder som ELISA och PCR för undersöka dessa gener.
Här skulle jag råda att man inte ska vara rädd för att gå i labbgrupp med någon som man inte pratat så mycket med då det är ett perfekt tillfälle att lära känna personen, detta pga all tid som går åt att vänta på inkuberingstider och sådant. Holländaren som jag labbade med lärde jag känna riktigt bra och vi blev bra vänner under terminen och hittade på saker utanför skolan.
Ett annat råd är också att vara tidigt ute med vilket tema som intresserar en mest, en lista på de olika teman läggs upp sen får man själv meddela vilket man är mest intresserad av. Annars tilldelas man ett slumpmässigt tema.
Physiology - Basic concepts, 6 veckor:
Den här kursen var indelad i 2 block, första delen har en fokus på hjärtat och blodomloppets fysiologi och uppbyggnad men även hjärtsjukdomar som atheroskleros och vad som orsakar dessa. Under denna del å rekomenderar jag att man går på de datalabbar som hålls där man går igenom mikroskopi bilder på artärer, vener och kappilärer med mera för att lära sig om deras fysiologi. Detta gör det enklare under tentan då det kommer frågor där man ska peka ut olika strukturer på mikroskopbilder.
Andra blocket har mer fokus på lungornas fysiologi samt hur de fungerar och hur kroppen försöker kompensera när fel uppstår. Men också njurarnas fysiologi och hur de spelar en livsviktig roll i urinbildandet och vattenbalansen i kroppen.
Bägge block avslutades med en multiple choice tenta vilket innebär att man får en fråga med olika alternativ som svar, man måste sedan välja det alternativ som är rätt. Även om detta låter som att det skulle vara enklare än en vanlig KI-tenta så upplevde jag det som svårare då flera av alternativen ibland kan vara väldigt lika, skillnaden är ibland endast ett par ordval så det gäller att vara väldigt noggrann i sitt tolkande av alternativen.
Återigen så skulle jag också rekomendera att man börjar plugga i god tid för att det är väldigt mycket material att gå igenom så det kan lätt bli en snöbollseffekt. För att klara tentan så behöver man få minst 5.5 på vardera tenta vilket totalt blir 11. Men om man får underkänt, exempelvis en 4:a på ena så kan man kompensera genom att få en 7 på nästa del vilket också blir 11. Man måste dock få minst en 3:a för att inte tvingas gör om den delen.
Under denna kurs så fanns det tyvärr inte några workgroups utan det fanns utsatt tid innan den första föreläsningen på morgonen att ställa frågor på det man har problem, därför är det bra att försöka vara i fas så att man kan hänga med i genomgången och även själv ställa frågor.
En sak som var speciell för vårt utbyte var att de började med så kallad tutoring, vilket innebär att äldre master studenter som är bra pedagoger hjälper till med svåra moment. Fokus låg på att förstå principerna bakom det vi lärt oss och exempel på frågor som kan komma gicks även igenom tillsammans. Detta var oerhört givande då man fick en idé för vad man ska lägga mer fokus på men man fick även möjlighet att få saker man inte förstått förklarade. Så om dessa tutoring tillfällen fortfarande finns under framtida utbyten så skulle jag verkligen rekomendera att man går på de.
Physiologi - Advanced concepts, 2 veckor:
Precis som det låter så är den här kursen en fördjupning av vissa moment ifrån föregående kurs, mer specifikt så var det fokus på njurens livsviktiga roll i osmoreglering, syra-bas balans men också endothelets fysiologi samt Kväveoxidets betydelsefulla roll för dess funktion. Kursen avslutades med en multiple choice tenta på 60 frågor som skulle besvaras under 2 timmar.
Även i denna kursen fanns inga workshops utan frågorna i moduleboken gicks igenom varje morgon innan den första föreläsning, så även här rekommenderar jag att man försöker vara i fas så att man kan delta aktivt i dessa.
Communication in science:
Detta var en mindre kurs där vi skulle gå på en föreläsning där en forskare redovisade sina senaste upptäckter, en så kallad clinical conference. Vi skulle sedan skriva en sammanfattning på föreläsningen där vi tog upp det essentiella. Målet med kursen är precis som namnet visar att se ett av forumen där forskare kommunicerar med varandra vilket blir ett sätta för de att hålla sig uppdaterade kring nya upptäckter. Det är även ett utmärkt sätt att få feedback på sin forskning och tips på vad man skulle kunna undersöka närmare.