Studier
De uppgifter jag hade under min studietid i Portugal, utöver
de kliniska passen och C-uppsatsen var ett pedodonti-arbete, skiva loggbok, hålla en presentation om Karolinska Institutet, skriva terapiplan på
engelska, presentation av resan vid hemkomst och slutligen skriva reserapporten. Det går utmärkt att
skriva C-uppsats tillsammans med någon som inte åkt på utbytesstudier via
google drive och skype kan man lätt hålla kontakten och redigera varandras texter,
de gäller bara att vara tillgänglig för varandra. För att få tag på internet i skolan får man vara lite på så man får sin inloggning redan i början.
Skillnader: På kliniken finns inga datorer och röntgenbilder är främst analoga,
digitalt röntgen finns på andra avdelningar men inte hos tandhygieniststudenterna. Lokalerna är fuktiga och det finns ingen riktig
isolering, så jag rekommenderar att man åker på vårterminen. Det är fler klinikpass
i veckan, för de som läser tredje och sista året har man klinik 3-4 gånger i
veckan. Journalanteckningarna skrivs för hand. Klinikpassen börjar kl 09.00 och
man har två timmars lunch. Man har andra hygienrutiner och tandhygienister får inte lägga anestesi.
De utfördes fler bettfysiologiska undersökningar samt palpering av halsregionen i jämförelse med hemma. Andra saker som kan skilja sig något var att röntgenbilder togs mer på rutin och terapiplan skrevs ofta efter besöket.
Likheter: Man börjar tidigt med
att ha patienter och studenterna börjar på varandra precis som vi på KI.
Patientkontakt: De var väldigt ont om patienter på kliniken. Det kostade 20 euro för
patienten att besöka
tandhygieniststudenterna. Tandhygieniststudenterna arbetade oftast
två och två med en patient. Som erasmusstudent tar det cirka två veckor innan
man får ha egna patienter, den första tiden på kliniken är till för att hitta
allt på kliniken, bekanta sig med klinikens lokaler och
rutinerna. Man är aldrig helt ensam med patienten, då en annan student
agerar som tolk. Om man inte har patient får man själv vara aktiv och
fråga runt om man får vara med och hjälpa till. Ett tips kan vara att
man ber läraren att ordna så att man har en patient eller någon att
assistera.
Lärarkontakt: Man
tilltalar inte läraren vid namn utan man säger ”proffessor/professora”. Både
lärarna och eleverna kan bra engelska. Viktigt att alltid fråga om man är
osäker. Att ha en öppen attityd och checka av att man har förstått rätt kan
vara bra.