Jag läste termin
9 i Liverpool, så de kurser jag läste var ÖNH, oftalmologi, neurologi och
psykiatri. Det var bara beroende delen som jag var tvungen att läsa i Sverige.
Då kursuppläggen
är annorlunda i Liverpool var jag inte placerad i en klass och läste egentligen
ingen kurs, utan jag fick praktikplaceringar på sjukhuset på de olika
avdelningarna. Så det var egentligen bara klinik och ingen teori. Har du tur
läser andra studenter samma sak samtidigt, och då finns det vissa föreläsningar
du kan gå på, men annars får du som sagt läsa in teorin själv.
Självklart finns
det både för- och nackdelar med detta. En fördel är att du kommer få se väldigt
många olika kliniska fall och få väldigt mycket praktisk erfarenhet. Men en
nackdel är att det kan vara svårt att veta vad du ska fokusera på gällande det
teoretiska. Så om du kan, försök få tag på kursböckerna innan du åker så att du
kan få en uppfattning om vad som är viktigast att lära sig. Se också till att
ha tillgång till PingPong då de flesta föreläsningar läggs upp där.
ÖNH – 3 veckor
För ÖNH
placeringen blev jag placerad i Broadgreen Hospital, ett lite mindre sjukhus
som man lätt kan ta sig till via gratisbuss från ”huvudsjukhuset” (Royal
Liverpool University Hospital). Jag valde att spendera en extra vecka på ÖNH
också för att kompensera för primärvårdsveckan jag missade.
På ÖNH
spenderades den mesta tiden med att vara på olika kliniker. Sen spenderades en
dag varje vecka på operation också. Operationerna var allt från lätta ingrepp
till mer komplicerade fall, och det fanns goda möjligheter till att assistera
om man ville.
Att vara på
klinik 9-17 nästan varje dag innebar att jag såg väldigt patienter, och
äntligen fick lära mig ta ett ordentligt ÖNH status! Men några egna patienter
fick jag inte ta, utan jag fick sitta med läkarna och sen undersöka patienterna
tillsammans med dem. Men alla läkarna var väldigt trevliga och tog sig tid att
förklara om sjukdomarna både för patienterna och för mig. Så det blev som aktiv
inlärning under patientsamtalen och även om jag inte hade någon teori lärde jag
mig otroligt mycket under placeringen! Sen är jag också en person som lär sig
bäst genom klinikplaceringar, så det är nog en bidragande faktor. Men efter att
ha träffat en patient med öroninfektion eller sinuit för den femtioelfte
gången skulle nog de flesta lärt sig handlägga den patienten. Som alla vet är
repetition nyckeln till inlärning, och repetition var det gott av!
Oftalmologi – 2 veckor
Oftalmologin spenderades
på Royal Liverpool University Hospital. Placeringen där skiljde sig från ÖNH
placeringen rätt så mycket, och den främsta skillnaden låg hos handledarna. Där
de på ÖNH förutsatte att du inte kunde något om ämnet och försökte lära dig om
allt, ville de på ögon att du först skulle ha de basala teorikunskaperna innan
de var villiga att lära ut saker. Exempelvis
blev jag första dagen skickad till biblioteket en halvtimme för att läsa på om ögonanatomi
och sen komma med en presentation av det efter att jag misslyckats att korrekt
nämna ögats 3 vägglager…
Och visst kan det
kännas jobbigt när handledaren ber en lista 20 orsaker till varför man kan ha
röda ögon, och suckar när du fastnat efter 12 orsaker. Fast det du behöver
komma ihåg är att de är så här med alla studenter, och att du inte ska ta åt
dig. Handledarna gör det inte för att för att sätta dit dig eller vara
nedlåtande på något sätt, utan de vill att du ska lära dig. Och även om man
kanske inte gillar metoderna måste jag medge att de är effektiva. Så var
förberedd på att det kommer vara mycket teori!
Praktik blev det
mindre av då de på mottagningen hade väldigt många patienter och inte mycket
tid alls. Så ofta blev besöken väldigt stressade och man fick ingen tid till
att undersöka patienten själv, vilket var väldigt synd. Istället fick man nöja
sig med att handledaren visade viktiga kliniska fynd de hittade lite snabbt,
och sen fick man återgå till sin plats.
Under placeringen
fick jag också chans att närvara vid ett par operationer, men som sagt var
denna placering mer fokuserad på det teoretiska än det kliniska.
Neurologi – 5 veckor
Min 5 veckors
långa neurologiplacering spenderades på Walton Center, vilket är ett
högspecialiserat neurologicenter (på gott och ont). Hit remitterades det
patienter från stora delar av landet, och just att det var ett så
högspecialiserat centra gjorde att man fick se väldigt intressanta patienter.
Ex. fick jag se en patient med Creutzfeldt Jakobs sjukdom! Dock betydde den
höga specialiseringsgraden att det fanns mindre möjlighet för mig att faktiskt
göra något praktiskt eller ta emot egna patienter. Men trots detta var
neurologiplaceringen nog en av mina favoritplaceringar under mitt utbyte.
Placeringen
sköttes av en intern studentsamordnare på plats och var väldigt välorganiserad.
Sen hade jag turen att få en helt fantastisk handledare som såg till att jag
fick en så varierad, rolig och lärorik placering som möjligt! På sjukhuset hade
de varje dag ett antal specialist kliniker (MS, Parkinson, huvudvärk etc.) där
man fick sitta med när läkarna tog emot patienter. Detta var väldigt nyttigt då
man under en dag fick träffa massvis med patienter med samma sort sjukdom men
t.ex. i olika stadier och med många olika kliniska presentationer. Det var ett
ypperligt tillfälle att också träna på neurostatus och se typiska statusfynd.
Varje dag spenderades på en ny klinik och jag fick nog se de allra flesta
vanligaste neurologiska presentationerna åtminstone en gång.
Förutom att vara
på klinik var jag också på avdelning där jag fick ta anamnes och status på
patienter som låg inne för att sedan diskutera fallen med handledarna. Jag
följde även med under ronderna och fick hjälpa till med att föra
journalanteckningar och utföra vissa kliniska moment (ex sätta nasogastrisk
sond). Avdelningsdagarna var alltså ganska lika de man vanligtvis har i
Sverige. Jag spenderade även några dagar på kirurgen för att se
hjärnoperationer, både öppna operationer och radiologiska interventioner.
På neurologen
hade de även utbildningsdagar en gång i veckan då de hade föreläsningar och
grand rounds med kliniska fallpresentationer. De hade även lektioner för
läkarstudenter med genomgång av bland annat neurostatus och grundläggande
neuroanatomi vilket var uppskattat.
Psykiatri – 6 veckor
Det var först när
jag hade min psykiatriplacering som jag för första gången kom i kontakt med
andra läkarstudenter på riktigt. Tidigare hade jag träffat några få studenter
enstaka dagar på mina placeringar, men nu var det tredjeårs studenter som
skulle läsa psykiatri samtidigt som jag skulle så jag fick gå på deras
föreläsningar och seminarier. Att äntligen få
läsa teori igen som omväxling till all praktik var väldigt skönt, och hjälpte
mig förbereda mig inför placeringen på ett helt annat sätt. Allt som allt blev
det ungefär en veckas teori följt av placeringar på både öppenvård, akuten och
slutna avdelningar.
På
öppenvårdsplaceringen fick jag sitta med på både nybesök och återbesök, och där
fick jag mest lyssna på patientsamtal och lära mig hur man tar en psykiatrisk
anamnes. Jag fick även chansen att följa med på hembesök till patienter vilket
var en väldigt annorlunda, dock lärorik erfarenhet.
Jag spenderade
även några dagar (och kvällar) på psykakuten, men det var på
slutenvårdsavdelningen som jag lärde mig mest. Jag var på en avdelning med
enbart kvinnliga patienter som led av olika psykiatriska sjukdomar. Jag fick se
patienter med både schizofreni, affektiva sjukdomar, personlighetsstörningar
och drogrelaterade problem. Och eftersom jag var där i 2 veckor kunde jag följa
patienterna och se hur deras tillstånd förbättrades under behandlingen, vilket
var väldigt intressant att se. På avdelningen fick jag också chans att själv ta
anamnes från patienterna och prata om hur sjukdomarna påverkat deras liv vilket
gav en mycket bättre förståelse av sjukdomarna.
Allt som allt
hade jag fyra väldigt annorlunda placeringar, alla med sina egna för- och
nackdelar. Generellt sätt fick jag inte göra lika mycket praktiska saker som
klasskompisarna här hemma i Sverige, men trots det var kunskapsutbytet ändå på
samma nivå. När man bara har klinik och tvingas läsa på teorin själv lär man
sig också ta ett större ansvar för sitt eget lärande, vilket nog trots allt är
den viktigaste kunskapen jag tar med mig därifrån!