BS 306 Developmental Biology, 3 AU
Learning Objective: This course gives an understanding of how development occurs and is regulated in embryos of several species of animals, primarily those with well-characterized genetics and to become familiar with the experimental strategies and tools used by developmental biologists.
Beskrivningen på denna kurs stämde väl överräns med kursens upplägg. Den gav en djupare kunskap om de vanligaste modellerna inom forskning och dess utveckling från första cellstadiet. Alla förseläsningarna höll hög kvalité och behandlade de mest relevanta. Även professorerna visade att de hade väldigt goda kunskaper inom ämnet och pratade mycket god engelska, vilket gjorde att de inte var några svårigheter att hänga med under föreläsningarna. Kursens betygsättning grundade sig dels på en CA (continued assessment) del som bestod av ev mitterminstenta, som hölls i början av oktober, och en vanlig större tentamen som täckte hela kursens innehåll i slutet av terminen.
BS 405 Current topics in Muscle Biology and Neuromuscular Diseases, 3 AU
Learning Objective: The aim of the course is to gain in depth knowledge about skeletal muscle biology, its development and diseases that effect muscles.
I den här kursen behandlade vi de senaste forskningsresultaten inom muskelbiologi och dess neuromuskulära sjukdomar. Kursen var mycket intressant och även denna bestod av bra föreläsningar. Ytterligare en faktor till den positiva upplevelsen var att föreläsningarna filmades och lades upp på kurssidan på skolnätet. Detta gjordes även under föregående kurs, vilket bidrog att man alltid kunde se föreläsningarna igen om det var något man inte förstod. Även denna kurs hade en mitterminstenta i början av oktober, precis efter mitterminslovet, och en större tentamen i slutet av terminen.
BS 411 Current topics in virology/microbiology, 3 AU
Learning Objective: This prescribed elective is intended to offer students the opportunity to explore the topics of Virology and Microbiology in more depth and intensity. This course will cover current advanced topics in the fields of Virology and Microbiology.
Precis som föregående kurs behandlar denna de senaste forskningsresultaten inom det aktuella området. Vi hade ingen kursbok utan all undervisning baserades på utgivna artiklar, som också utgjorde innehållet i sluttentamen. Även här grundades kursens betygsättning på, förutom sluttentamen, en CA del som bestod av en inlämningsuppgift i början och i mitten av terminen, samt en muntlig presentation och diskussion i klassen. Dock tyckte jag att kvalitén på föreläsningarna var varierande och informationen om de olika uppgifterna inte var lika tydlig som under de andra kurserna, vilket bidrog till irritation och missnöje bland studenterna. Anledningen till detta kan vara att antalet föreläsande professorer under kursen var betydligt större och att kommunikationen dem emellan inte var bra.
CBC 811 Forensic Science, 3 AU
Learning Objective: Provides general knowledge of forensic science, the use of chemicals and chemical technology to commit and detect criminal offences, and the modern development of crime detection.
Forensic Science var en otroligt populär kurs! En av anledningarna var att det inte krävdes några förkunskapskrav, vilket bidrog till att alla kunde söka kursen som valbara poäng. Vi var runt 800 som gick kursen och 2700 stod på kö! Kursens betygsättning bestod av ett mitterminsquiz och en sluttentamen. Under terminens gång föreläste ett antal personer som i sitt yrke var med i något av stegen i en brottsutredning. Detta gjorde kursen mycket intressant och flera riktiga fall togs upp som exempel för att tydligare beskriva vilka metoder som användes för att lösa allt ifrån mordfall till andra kriminella handlingar.
Generellt är de lokala studenterna otroligt flitiga när det gäller skolan och det hägrar en kraftig betygshets. Utbildning är väldigt viktigt och skolan är det enda som existerar under stora delar av året för många. Men detta betyder inte att det är svårare att klara av tentorna än hemma. Betygsystemet i Singapore bygger på hur alla i klassen presterar och gränserna räknas ut med hjälp av en normalfördelsningskurva. Detta betyder att det är svårare att underkännas men samtidigt svårare at få de högre betygen.
Under de tre sista veckorna på terminen ligger alla tentor. Till skillnad från KI så kräver det att man pluggar minst fyra ämnen samtidigt. Det kan vara bra att tänka på att välja kurser där tentorna inte ligger under samma dag eller dagarna efter varandra, vilket kan vara jobbigt. Vilket datum tentan ligger på går lätt att hitta på kurshemsidan.