Removable prosthodontics (avtagbar protetik)
Detta var enligt mig en av de mest intressanta lektionerna under utbytet.
De har till skillnad från oss ett stort patientunderlag som behöver avtagbar
protetik och studenterna på denna kurs har därför en stor kunskap i ämnet. Under
hela kursens gång sitter man i samma bås och har alltid samma lärare som följer
patientbehandlingen vilket är riktigt bra då man får feed-back av någon som är
med redan från starten av behandlingen. Lärarna på denna kurs var väldigt måna
om att vi skulle vara delaktig i patientbehandlingen och ställde hela tiden
flera kontrollfrågor för att testa ens kunskap. Ofta fick vi även förklara hur
vi i Sverige gör våra behandlingar då det finns en del skillnader. Ytterligare
något som jag tyckte var bra med denna kurs var att det alltid fanns två
tandtekniker på plats som man kunde rådfråga och planera sin behandling
tillsammans med, detta gjorde att det var lättare att på plats bearbeta de
problem som ev. kunde uppkomma.
Occlusion (OSK)
En intressant kurs men som var svår att vara delaktig i. Samma upplägg som
hemma, men alla frågor ställdes på portugisiska vilket gjorde att det var svårt
att vara med. Vid några pass jobbade vi dessutom 4 studenter tillsammans, det
är för många för att man ska kunna lära sig. Det fanns en assisterande lärare
som förklarade en del behandlingsmetoder och jag fick lära mig några nya, så
det var bra.
Dentistry (karies/fyllningsterapi)
I Portugal arbetar man mycket med amalgam och där fick vi börja med en
liten föreläsning i amalgam samt sitta på preklinik under 2-3 lektioner för att
lära oss denna teknik. Därefter var det bara att börja jobba kliniskt och det
mesta påminde om arbetssättet vi har hemma i Sverige. Tänk på att du måste få
alla steg godkända innan du utför dem och att kofferdam alltid används, oavsett
vilken typ av behandling du gör.
Surgery (kirurgi)
En av mina favoritkurser under utbytet. Det finns ett stort patientunderlag
och även här är lärarna väldigt måna om att vi ska vara aktiva under alla pass.
Redan under de första 4-5 passen hade jag hunnit göra mer än vad jag fått göra
hemma på KI, då det fanns så många patienter. Lärarna på denna kurs är
lättsamma och förklarade samt demonstrerade olika fall. Om man själv inte hade
patient hände det lätt att lärarna greppade tag i en för att visa något
intressant som en annan student höll på med.
Pedodontic (pedodontin)
Intressant kurs med många patienter. Denna kurs skiljde sig en del gentemot
hur vi arbetar hemma i Sverige. Här använder man kofferdam vid all behandling,
vilket skapade en del problem hos oss studenter från Sverige. Att använda
kofferdam vid en behandling som skulle ta max 5 minuter kändes många gånger
svårt att genomföra, speciellt då vissa av patienterna är tandvårdsrädda och
gråter en del. Här får man ta det på sin egen nivå, gör det du är bekväm med
och fråga om hjälp då du känner att du behöver det. Profylaxvården är i stort
sett obefintlig och därför ser man mycket karies på många unga patienter.
Ytterligare en sak som jag reagerade över var att de alltid rengör tänderna med
ultraljud vid undersökningstillfället, även då patienten verkligen inte behöver
det (och mest tycker att det är väldigt obehagligt).
Orthodontics (ortodonti)
Denna kurs ges kliniskt varannan vecka och varannan vecka har de
portugisiska studenterna föreläsningar i ämnet. Pga. patientbrist jobbade jag
här tillsammans med 2 andra studenter och det jag fick se var mest
utlämningar/kontroller av redan genomförda behandlingar. Läraren på kursen gav
oss också möjligheten att assistera de tandläkare som jobbade på
specialistkliniken då de andra studenterna hade sina föreläsningar, detta var
mycket roligare och då fick man se mer.
Endodontics (endodonti)
Denna kurs var för mig personligen en av de kurser jag är mest missnöjd
med. Innan avresa fick vi veta av de som åkt tidigare år att vi skulle vara på
läraren om att vi skulle få egna patienter så fort som möjligt. De första två
klinikpassen satt vi på preklinik för att lära oss deras arbetssätt och
därefter var det tänkt att vi skulle få egna patienter. Vi sa tidigt att vi
ville ha molarer att behandla och de andra tre tjejerna kunde genomföra sin
behandling. Jag var dock på dem från dag ett men fick aldrig en egen patient,
det slutade alltid med att jag assisterade vid andras behandlingar. Jag pratade
med den ansvarige läraren flera gånger och även den ansvarige utbytesläraren
och de sa hela tiden att de skulle lösa det, men inget skedde. De två sista
veckorna var de väldigt måna om att jag skulle få en patient men då var det redan
för sent, det fanns ingen chans att jag skulle kunna avsluta min
patientbehandling om jag fått en patient då. Men det var som sagt endast jag
som hade denna otur och de andra studenterna från Sverige lyckades avsluta sin
behandling.
Periodontology (Parodontologi)
Denna kurs går mest ut på att utföra mekaniska infektionsbehandling på
patienter. Mitt personliga intryck är att det flera gånger känns som att
studenter överbehandlar patienterna och lärarna på denna kurs är lite strängare
än de andra. Inte den roligaste kursen med andra ord.
Fixed prosthodontics (fast protetik)
Här finns det en stor patientbrist. Lärarna hade som regel att man skulle
vara delaktig även om man ej hade patient och därför hade de en del
övningar/litteraturstudier/case som man kunde gå igenom. Jag tycker att lärarna
på denna kurs var väldigt bra och de visade en del behandlingssätt som jag
aldrig sett tidigare, vilket var intressant.