Reserapport - KI-student
Lärosäte: University of Iowa
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: INK
Termin: Höst- och vårtermin 14/15

Innan avresa

Jag valde att åka till Iowa eftersom det är en stat man inte vanligtvis åker till för att turista. Dessutom fick jag åka som ensam svensk vilket gjorde hela USA-upplevelsen mer genuin. Några fördelar med att välja Iowa är att kurserna är strukturerade och lärorika, kontaktpersonen i Iowa är superb vilket gör att förberedelserna går smidigt och allt flyter på utan problem under vistelsen, det är billigt att bo i Iowa City, och folk är mycket vänliga och öppna. Börja tidigt med förberedelserna. Boka flyg till Cedar Rapids, då det underlättar upphämtning för den student som tilldelas uppgiften. Vaccinationer fixas genom CityAkuten/Wasa Vaccination enligt en lista som man får av KI. För mig krävdes det att jag uppsökte mina vaccinationspapper från grundskola och BB för att intyga att jag fått mina tidigaste vaccinationer, så börja i tid. Man behöver även göra en PPD vilket kräver tidsbokning och återbesök för avläsning. Man behöver inget Visum utan åker enligt "Visa Waiver Program" vilket endast kräver en ansökan som görs online. Det krävdes inget studentvisum eftersom man inte får några "credits" i USAs system (man får en lapp ifylld och tillgodoräknar sig högsklepoängen i Sverige) och är således en "visiting student" som faller inom kategorin "medical clerkship", som endast kräver ESTA. För att komma in i landet krävs även ett "letter of invitation" som man får postat från programkoordinatorn i Iowa. Det är viktigt att du har med detta och visar upp det för tullpersonalen i USA! Glöm inte att kolla i god tid att du har ett giltigt pass för hela resan. Försäkring får man via KI och kammarkollegiet. Du måste ansöka om CSN för utbytesstudier, information finns på CSNs hemsida. Glöm inte att ansöka om stipendier, man får en lista från KI i samband med antagningsbeskedet.

Ankomst och registrering

Jag var på plats 5 dagar innan kursstart på rekommendation av programkoordinatorn i Iowa. Detta var gott om tid för att komma till rätta, lära känna stan och de som jag bodde med. Om du inte har så mycket tid rekommenderar jag att i alla fall vara där minst 2 hela dagar innan start. Jag hade en introduktionsdag med genomgång av journalsystemet "EPIC", upphämtning av vit rock och sökare, samt en kort rundvandring på sjukhuset. Sjukhuset har en enkel struktur som man snabbt lär sig så det var inga konstigheter med att komma igång efter man hittat till sin mötesplats första kursdagen. Jag rekommenderar att skaffa en "tracphone". Telefonen kostar så lite som $5 - 10 och man köper till minuter efter behov. Denna var användbar för att kommunicera med amerikanska kompisar och ibland kollegor. För mobilsurf finns gratis wifi på både sjukhus och de flesta restauranger.

Ekonomi

Det dyra var egentligen flyget till och från USA (5000 - 10 000kr beroende på bolag/datum), väl framme var allt mycket billigt. Boendet kostade $10 per dag vilket totalt blev ca 6000 kr totalt för 3 månader. ESTA-ansökan kostar ca $14. Det förekom inga kursavgifter. Det finns gratisbussar som tar dig ner till stan om du inte orkar gå. Det finns ett jättestort gym för studenter som kostade $28 per månad om man ville vara med. Mat är också billigt om man tar sig till wallmart/cosco eller liknande. Tyvärr ligger dessa affärer utanför stan så det krävs bil för att ta sig dit, men jag kunde ofta åka tillsammans med studenterna som jag bodde med. Affärerna nere i stan var lite dyrare (jämförbart med priser på ICA i stockholm), men hade hög kvalitet på råvaror. Jag lagade egen frukost och middag. Lunch finns att köpa på sjukhuset och kostar mellan $3 - 8 beroende på vilken matsal man väljer. Om man läser en internmedicinsk kurs har man dock möjlighet att gå på lunchseminarier som hölls måndag - fredag där lunch ingår!

Boende

Jag begärde att få bo på ett av två möjliga medicinska "fraternity", vilket är ett kollektivt boende för studenter inom hälsorelaterade yrken. Jag fick bo på alpha kappa kappa som var hem till 24 st studenter, blandat tjejer och killar, som gick läkarprogrammet på Iowas universitet (några enstaka var tandläkare/PhD studenter). Den största fördelen med detta boendet var att man enkelt och tidigt fick många kompisar eftersom det var en god stämning i huset. På kliniska placeringar är man ofta själv eller med en eller två andra studenter, så det var en stor fördel socialt att bo med så många andra studenter.
Huset låg på 10 minuters promenadavstånd till sjukhuset och ca 20 minuters promenadavstånd eller 5 minuter med gratisbussen till "downtown". AKK grundades 1921 så huset var gammalt och slitet men de som bodde där var duktiga på att hålla det rent och prydligt. Man fick ett eget litet spartanskt rum med säng, skrivbord, byrå och walk-in garderob. Det var delade duschar, badrum och kök. Köket var gammalt men välorganiserat och välutrustat och man fick sin egen hylla i kyl, frys och skafferi. Det fanns ett helt ok gym i huset där många höll till och tränade. Allrummet var stort och innehöll soffor, tv, biljardbord och bordsfotboll. Det fanns även ett litet pluggrum med bord, böcker och whiteboard. El och bredband (som fungerade bra) ingick i hyran. I hyran ingick även flingor och mjölk. Jag gjorde dock egen frukost eftersom flingorna var av mycket hög sockerhalt.
Stämningen var mycket god och folk var trevliga och hjälpsamma. Många hade bil och skjutsar gärna samt anordnar resor till större mataffärer regelbundet. Med tanke på den låga hyran, goda läget och sociala fördelen skulle jag absolut rekommendera detta boende.

Studier allmänt

I USA går man efter high school (gymnasiet) först en 4 årig "undergraduate" innan man läser sina 4 år på Med School. De första 2 åren är prekliniska och sedan har de 2 år med "rotations" då de läser kliniska kurser. Tempot är högt och de tentas ofta och hårt under de preklinska åren, så de är duktiga teoretiskt när de börjar sina placeringar. De läser inte de kliniska kurserna i någon speciell ordning, så du kan träffa både 3e och 4e års studenter på dina placeringar. Under tredje/fjärde året väljer de sin specialitet och börjar sedan residency (ST) direkt efter examen. Första året är man "intern", sen kallas man "resident" tills sista året då man blir "senior resident". Efter man är klar med ST kan man göra ett ett- eller tvåårigt "fellowship". Till slut blir man en "attending" (överläkare).

Studier på University of Iowa skiljer sig från KI på många plan. Det är längre dagar och man förväntas kunna mycket och ta initiativ att träffa patienter. Jag stormtrivdes i detta systemet eftersom man som läkarstudent var medräknad i verksamheten. Man fick aldrig bara skugga en läkare, utan jobba självständigt för att sedan rapportera sina patienter. Det fanns en spalt på patienttavlan för studenternas patienter. Det fanns en dator man kunde jobba vid. Oavsett hur stressigt det blev på verksamheten blev man inte ignorerad, utan fick snarare jobba hårdare precis som alla andra. Detta gjorde att man kom nära och fick dela en "teamkänsla" med de andra läkarna.

Man är ofta parad med en resident som man ofta kan kalla vid förstanamn när man lärt känna varandra. Fellows och attendings tilltalar man Dr eller sir/ma'am. Patienter kallar man också mr/mrs/miss eller sir/ma'am. Förutom den formella tonen så var läkarna mycket trevliga och intresserade av att lära känna en och att lära ut. Mer så än i sverige. Man fick ofta lite frågor kring fallet efter man presenterat en patient. Beroende på vem som frågade kunde dessa vara lätta eller svåra, men man förväntades formulera något typ av svar även om det var fel. Om man svarade fel så fick man en kort genomgång, vilket jag uppskattade väldigt mycket.

På akuten bar man scrubs och gympaskor eller andra stängda skor. På övriga avdelningar bär man som kille chinos eller kostymbyxor (inte jeans), stängda läderskor/finskor (inte gympaskor), skjorta och ibland slips.

Något som amerikanerna gillar är muntlig rapportering av patienter. Vad detta innebar skiljde sig mycket mellan de två kurser jag läste (akutmedicin och infektion). Jag beskriver detta mer i detalj under "Kurser".

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 11 på KI
Emergency Medicine

På denna kurs var man placerad på akuten. Akuten i Iowa är inte uppdelad i medicin, kirurgi, psyk osv, utan är bemannad av akutmedicinspecialister som träffar alla patientkategorier (förutom barn som har en egen del). Detta var en mycket bra organisation från ett studentperspektiv då man fick se ett brett patient- och diagnosspektrum. Kursen omfattar 4 veckor där man ska genomföra 16st pass varav 3st 12h pass, 8st 8h pass, 2st 6h pass, och 3st pass på barnakuten. Ofta blev passen längre än tänkt då man förväntades närvara vid överrapporteringar till nästa skift och göra klart påbörjade patienter. Första dagen fick man sätta sig med de andra studenterna på kursen och boka in sina pass i schemat precis som man ville. Man kunde gå helger och nätter så man kunde vara otroligt flexibel med sin planering. Övrig tid var till för inläsning och onlineseminarier. Kursen avslutades med en standardiserad tenta vid en datorstation. Frågorna var flervalsalternativ och krävde viss inläsning; för godkänt krävdes 70%. Det fanns gott om övningstentor som man kunde göra, och som jag rekommenderar starkt att man gör innan sluttentan. Man skulle även lämna in ett kort "system-based practise project" där man kommenterade akutverksamheten och fick ge förslag på ändringar.

På akuten var det 2st attendings och ett flertal interns och residents. På passen så blev man som student antingen tilldelad patienter eller så fick man själv välja patienter från väntelistan. Efter en kort journalgranskning intervjuade och undersökte man patienten för att sedan paras ihop med en resident som också träffat patienten. Därefter rapporterade man patienten till ansvarig attending, och den som var resident fyllde också i med egna tankar och fynd. Rapporten skulle hållas kort och relevant med fokus på aktuella problem och utredning/behandlingsplan (se mall nedan). Sen fick man regelbundet kolla till sin patient samt följa utredningssvar och rapportera ändringar till ansvarig attending. Om man var intresserad fanns det goda tillfällen att öva färdigheter såsom att sy, sätta nålar, ta blodprover, sätta drän, tappa bukar och ibland även intubera. I slutet av varje pass fyllde överläkaren i ett feedbackformulär som även fungerade som närvarolapp.

Det var roligt att vara på akuten! Läkarna tycker att det är kul med studenter och tog sig ofta tid till undervisning och handledning. Jag rekommenderar denna kurs, speciellt som första placering, då man lätt kommer in i att träffa patienter, granska journal och rapportera till överläkare.

Det var viktigt att rapportera sina patienter på rätt sätt. En bra mall att följa:
  • Patient name and age
  • Chief complaint, CC: kontaktorsak
  • History of presenting illness, HPI: Relevant tid/nuv sjukdomar och "aktuellt". Fokus på symtom, duration, förändringar från patientens "baseline". Nämn även pågående behandlingar/läkemedel, läkemedelsallergier, relevant social information inkl missbruk. 
  • Vitals: vitalparametrar
  • Physical exam: Din egna undersökning av patienten
  • Labs/Imaging/Microbiology: prov-, röntgen- och odlingssvar.
  • Assessment and plan


Clinical Infectious Disease


På denna kurs är man en del av infektionskonsultteamet på sjukhuset. Jag var schemalagd måndag till fredag och ibland fick jag även ronda mina patienter på lördag förmiddag. Detta är en av de bästa kurserna som jag läst under mina 5,5 år på läkarprogrammet. Man fick jobba som underläkare och utvecklades enormt under de 4 veckorna som kursen pågick. Om du ska till Iowa rekommenderar jag denna kurs, och helst att du haft en annan kurs innan, eftersom det underlättar om du kan journalsystemet och har övat på patientkontakt.


Rondarbete: det var 2 rondtillfällen per dag. morgonrond där vi gick igenom fortsatt vård av redan påbörjade patienter. Innan denna rond ska man ha läst på och träffat sina egna patienter för att kunna presentera och rekommendera fortsatt handläggning, inklusive utredning, val av antibiotika och behandlingsduration. På eftermiddagsronden gick vi igenom nya patienter. Jag fyllde på min patientkvot så att jag höll en konstant nivå på ca 3-4 patienter. Under ronderna fick jag god övning i att tolka röntgenundersökningar och odlingssvar samt att utifrån detta rekommendera empirisk anitbiotikaterapi och sedan specifik antibiotikaterapi efter odlingssvar. Jag fick vid tillfälle även följa med överläkaren till mikrobiologilabbet när det fanns en intressant eller ovanlig odling/infärgning.  De infektionssjukdomar som jag stötte på kliniskt var bl.a. endokardit, sepsis, osteomyelit, hjärnabscess, leverabscess, histoplasmos, pneumoni (både samhälls- och sjukhusförvärvd), erysipylas, pyelonefrit, diabetesfotsår, UVI, bakteriella infektioner hos immunosupprimerade, influensa, HIV, Hep C, Candida-sepsis, tuberkulos, sårinfektioner, necrotiserande myosit, kolit, mjukdelsabsess, infekterad tarmfistel, salpingit samt infektioner med resistenta bakterier såsom MRSA, VRE, MRSE och ESBL.


Seminarier: Under kursens 4 veckor gick det 2st seminarier per vecka som hölls av överläkare innan morgonronden. Ämnena var inom infektionsmedicin och var obligatoriska för ST-läkarna och frivilliga för studenter. Man uppmuntrades även att delta i internmedicinska lunchseminarier när man hade tid. Dessa bestod av en casepresentation, varpå det hölls en kort föreläsning om diagnosen. Dessa hölls varje vecka måndag-fredag och man bjöds på lunch! På torsdagar var det "grand rounds" inom infektionsmedicin. Det bestod av att en ST-läkare i infektion fick presentera ett case och alla deltagare fick vara med och tycka till och ställa frågor.


Att veta: Det svåraste att lära sig under kursen var att presentera patienterna korrekt.


Mall för ny patientkonsultation:

  • Patient Name, MRN (patientnummer), placement
  • Reason for consult
  • History of Presenting Illness, HPI: motsvarar "aktuellt". Börja med Ålder, kön och tidigare sjukdomar/operationer som är relevanta för den aktuella inläggningen/konsultationen. Fokusera på symtom (speciellt feber), provsvar (rapportera trender, viktigast är white blood count (WBC) och creatinine) odlingsvar, röntgensvar, pågående behandling/antibiotika.
  • Previous Medical History, PMH: resterande Tid/nuv sjukdomar samt tidigare kirurgier.
  • Social History: tobak, alkohol, droger, läkemedelsallergier, yrke, hemort, familj, utlandsvistelser.
  • Vitals: Vitalparametrar, speciellt T-max (max temp senaste dygnet).
  • Physical Exam, PE: Din egna undersökning av patienten.
  • Assessment and Plan: VIKTIGT! Sammanfatta en "problem list" med aktuella infektionsrelaterade problem och hur du vill utreda och behandla.

Mall för redan påbörjad patient:

  • Patient name
  • New: nya händelser sedan gårdagen samt hur patienten mår idag.
  • T-max: (max temp senaste dygnet)
  • Physical Exam
  • Labs: relevanta provsvar/trender.
  • Imaging: Röntgen, ultraljud
  • Microbiology: odlingar
  • Assessment and Plan

Språk och kultur

Engelskan innebär vissa svårigheter. Som tur är så är svenskar ofta mycket duktigare än andra utbytesstudenter från icke-engelskspråkiga land. Socialt innebar det inte mycket problem. Folk var ofta intresserade av att höra om svensk kultur och utbildning. Dessutom så får vi ju mycket av våran kultur, såsom musik och film, direkt från USA. På sjukhuset så tar det ett tag att vänja sig vid att utöva medicin och hålla samtal. För det första finns det många förkortningar som man får lära sig, vilket går snabbt. Det klurigaste är att få ett bra flöde när man rapporterar och diskuterar patienter. Mitt främsta tips för att underlätta detta är att förbereda sig väl och att hålla sig till en bra struktur. Gör man detta så kommer man in i arbetet snabbare. Det finns stor förståelse och tolerans hos läkarna för den språkbarriär som föreligger, så var inte rädd för att kasta dig in i patientarbetet direkt. Entusiasm och engagemang uppskattas i amerikansk utbildning, övning ger färdighet!

Fritid och sociala aktivteter

Iowa City är en liten collegestad på ca 75 000 invånare. Collegefotboll är jättestort och om det är säsong rekommenderar jag att gå se en match på stadion. De läkarstudenterna som jag träffade var mycket trevliga. Det är viktigt att förstå att amerikanska läkarstudenter lägger mycket tid på studier på vardagar. De tar dock ofta ledigt större delen av helgen och där jag bodde anordnades en massa aktiviteter och fester på helgerna. Staden består av ett stort universitetsområde och ett litet "downtown" med några affärer, krogar och restauranger. Där finns även ett stort(!) studentgym med maskiner, vikter, basketbollplaner, pool, klättervägg, inomhusbana för löpning mm.
Det finns goda möjligheter att resa i USA. Jag hyrde bil och körde till Minneapolis en helg för att hälsa på kursare som gjorde sina utbyten. Om man vill kan man även åka till Chicago över en helg vilket jag hört ska vara en rolig stad att besöka. Får du möjlighet att komma hem till en amerikansk familj är det en minnesvärd upplevelse. Jag fick tillfälle att fira Thanksgiving med en resident och hans familj och kan rekommendera detta varmt.

Sammanfattning

Min utbytestid var mycket värdefull. Det var nyttigt att få uppleva ett nytt hälsosystem; det har fått mig att uppskatta vårat svenska system mer. Många i USA saknar försäkringar och söker sjukvård mycket sent. Detta märktes av på akuten då det var dit de i första hand vände sig då sjukdom progredierat så långt att de inte klarade av att vänta längre. På infektion fick jag lära mig nyttig kunskap om resistenta bakterier, som ju förekommer i högre utsträckning i USA. Jag har fått med mig ny kunskap hem till Sverige och det jag lärt mig kommer att påverka hur jag ser på sjukvården och jobbar med patienter i framtiden. Jag fick även uppleva den amerikanska kulturen, skaffade en massa kompisar och lärde mig mycket teori. Sammanfattningsvis vill jag varmt rekommendera denna ort och dessa kurser för dig som söker utbytesstudier. Du kommer inte att ångra dig!