Emergency Medicine
På denna kurs var man placerad på akuten. Akuten i Iowa är inte uppdelad i medicin, kirurgi, psyk osv, utan är bemannad av akutmedicinspecialister som träffar alla patientkategorier (förutom barn som har en egen del). Detta var en mycket bra organisation från ett studentperspektiv då man fick se ett brett patient- och diagnosspektrum. Kursen omfattar 4 veckor där man ska genomföra 16st pass varav 3st 12h pass, 8st 8h pass, 2st 6h pass, och 3st pass på barnakuten. Ofta blev passen längre än tänkt då man förväntades närvara vid överrapporteringar till nästa skift och göra klart påbörjade patienter. Första dagen fick man sätta sig med de andra studenterna på kursen och boka in sina pass i schemat precis som man ville. Man kunde gå helger och nätter så man kunde vara otroligt flexibel med sin planering. Övrig tid var till för inläsning och onlineseminarier. Kursen avslutades med en standardiserad tenta vid en datorstation. Frågorna var flervalsalternativ och krävde viss inläsning; för godkänt krävdes 70%. Det fanns gott om övningstentor som man kunde göra, och som jag rekommenderar starkt att man gör innan sluttentan. Man skulle även lämna in ett kort "system-based practise project" där man kommenterade akutverksamheten och fick ge förslag på ändringar.
På akuten var det 2st attendings och ett flertal interns och residents. På passen så blev man som student antingen tilldelad patienter eller så fick man själv välja patienter från väntelistan. Efter en kort journalgranskning intervjuade och undersökte man patienten för att sedan paras ihop med en resident som också träffat patienten. Därefter rapporterade man patienten till ansvarig attending, och den som var resident fyllde också i med egna tankar och fynd. Rapporten skulle hållas kort och relevant med fokus på aktuella problem och utredning/behandlingsplan (se mall nedan). Sen fick man regelbundet kolla till sin patient samt följa utredningssvar och rapportera ändringar till ansvarig attending. Om man var intresserad fanns det goda tillfällen att öva färdigheter såsom att sy, sätta nålar, ta blodprover, sätta drän, tappa bukar och ibland även intubera. I slutet av varje pass fyllde överläkaren i ett feedbackformulär som även fungerade som närvarolapp.
Det var roligt att vara på akuten! Läkarna tycker att det är kul med studenter och tog sig ofta tid till undervisning och handledning. Jag rekommenderar denna kurs, speciellt som första placering, då man lätt kommer in i att träffa patienter, granska journal och rapportera till överläkare.
Det var viktigt att rapportera sina patienter på rätt sätt. En bra mall att följa:
- Patient name and age
- Chief complaint, CC: kontaktorsak
- History of presenting illness, HPI: Relevant tid/nuv sjukdomar och "aktuellt". Fokus på symtom, duration, förändringar från patientens "baseline". Nämn även pågående behandlingar/läkemedel, läkemedelsallergier, relevant social information inkl missbruk.
- Vitals: vitalparametrar
- Physical exam: Din egna undersökning av patienten
- Labs/Imaging/Microbiology: prov-, röntgen- och odlingssvar.
- Assessment and plan
Clinical Infectious Disease
På denna kurs är man
en del av infektionskonsultteamet på sjukhuset. Jag var schemalagd
måndag till fredag och ibland fick jag även ronda mina patienter på
lördag förmiddag. Detta är en av de bästa kurserna som jag läst under
mina 5,5 år på läkarprogrammet. Man fick jobba som underläkare och
utvecklades enormt under de 4 veckorna som kursen pågick. Om du ska till
Iowa rekommenderar jag denna kurs, och helst att du haft en annan kurs
innan, eftersom det underlättar om du kan journalsystemet och har övat
på patientkontakt.
Rondarbete: det
var 2
rondtillfällen per dag.
morgonrond
där vi gick igenom fortsatt vård av redan påbörjade patienter. Innan
denna rond
ska man ha läst på och träffat sina egna patienter för att kunna
presentera och
rekommendera fortsatt handläggning, inklusive utredning, val av
antibiotika och behandlingsduration.
På eftermiddagsronden gick vi igenom
nya patienter. Jag fyllde på min patientkvot så att jag höll en konstant
nivå på ca 3-4 patienter. Under ronderna fick jag god övning i att tolka
röntgenundersökningar och odlingssvar samt att utifrån detta
rekommendera
empirisk anitbiotikaterapi och sedan specifik antibiotikaterapi efter
odlingssvar. Jag fick vid tillfälle även följa med överläkaren till
mikrobiologilabbet när det fanns en intressant eller ovanlig
odling/infärgning.
De infektionssjukdomar som jag stötte
på kliniskt var bl.a. endokardit, sepsis, osteomyelit, hjärnabscess,
leverabscess, histoplasmos, pneumoni (både samhälls- och
sjukhusförvärvd),
erysipylas, pyelonefrit, diabetesfotsår, UVI, bakteriella infektioner
hos
immunosupprimerade, influensa, HIV, Hep C, Candida-sepsis, tuberkulos,
sårinfektioner, necrotiserande myosit, kolit, mjukdelsabsess, infekterad
tarmfistel, salpingit samt infektioner med resistenta bakterier såsom
MRSA,
VRE, MRSE och ESBL.
Seminarier: Under kursens 4 veckor gick det 2st seminarier
per vecka som hölls av överläkare innan morgonronden. Ämnena var inom infektionsmedicin och var obligatoriska för ST-läkarna och frivilliga
för studenter.
Man uppmuntrades även att delta i
internmedicinska lunchseminarier när man hade tid. Dessa bestod av en casepresentation, varpå det hölls en kort föreläsning om
diagnosen. Dessa hölls varje vecka måndag-fredag och man bjöds på lunch! På torsdagar var det "grand
rounds" inom infektionsmedicin. Det bestod av att en ST-läkare i infektion
fick presentera ett case och alla deltagare fick vara med och tycka till och
ställa frågor.
Att veta: Det svåraste att lära sig under kursen var att presentera patienterna korrekt.
Mall för ny patientkonsultation:
- Patient Name, MRN (patientnummer), placement
- Reason for consult
- History
of Presenting Illness, HPI: motsvarar "aktuellt". Börja med Ålder, kön
och tidigare sjukdomar/operationer som är relevanta för den aktuella
inläggningen/konsultationen. Fokusera på symtom (speciellt feber),
provsvar (rapportera trender, viktigast är white blood count (WBC) och
creatinine) odlingsvar, röntgensvar, pågående behandling/antibiotika.
- Previous Medical History, PMH: resterande Tid/nuv sjukdomar samt tidigare kirurgier.
- Social History: tobak, alkohol, droger, läkemedelsallergier, yrke, hemort, familj, utlandsvistelser.
- Vitals: Vitalparametrar, speciellt T-max (max temp senaste dygnet).
- Physical Exam, PE: Din egna undersökning av patienten.
- Assessment
and Plan: VIKTIGT! Sammanfatta en "problem list" med aktuella
infektionsrelaterade problem och hur du vill utreda och behandla.
Mall för redan påbörjad patient:
- Patient name
- New: nya händelser sedan gårdagen samt hur patienten mår idag.
- T-max: (max temp senaste dygnet)
- Physical Exam
- Labs: relevanta provsvar/trender.
- Imaging: Röntgen, ultraljud
- Microbiology: odlingar
- Assessment and Plan