Reserapport - KI-student
Surfers Paradise
Lärosäte: Bond University
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 14/15

Innan avresa

Jag har fantiserat om att åka på utbytesstudier ända sedan jag gjorde en språkresa till England i tonåren. När jag tittade igenom listan över möjliga utbytesländer för oss fysioterapeutstudenter så fastnade jag direkt för Australien och Bond University i Gold Coast. Dels pga att staden och landet erbjuder ett varmt klimat, stränder, snorkling, surfing och regnskog bland mycket annat men också pga att Bond verkade vara ett bra universitet med riktigt campuskänsla och att kursen som erbjuds där är en närmre 8 veckor lång fördjupning i rygg vilket passar mig som är intresserad av arbete inom primärvård. Att Australien är kända för att ha något av den bästa och mest framåt fysioterapiundervisning- och forskningen i världen kändes också lockande.  


Bond Universitys hemsida är trevlig och välinformativ men ansökningsprocessen var tyvärr rätt krånglig och lång. Ansökan om utbytesstudier gör man via Bonds hemsida och krånglet berodde främst på två faktorer, dels svårigheter att fylla i ansökan då vi inte förstod hur vi skulle fylla i vissa fält och då kursen vi skulle läsa inte fanns med i listan över valbara kurser pga det inte är en “egentlig” kurs för utbytesstudenter och dels så upplevde jag att personalen på KI hade ganska lite koll på hur ansökan till just Bond skulle gå till eftersom detta är ett ganska nytt utbytesuniversitet (vi var den andra årskullen med studenter som fick möjlighet att åka dit). 

Det blev en lång mailkorrespondens fram och tillbaka med Bond innan allt på ansökan blev rätt ifyllt. Det ska dock tilläggas att personalen på Bond alltid skickade väldigt trevliga mail och var snabba på att svara. 


Till nästa års studenter så kan jag tipsa om att ansökan ska fyllas i såhär (ifall de inte ändrat på hur den ser ut): 

- På sidan för ”Essential details page” under ”Level of study applying for” välj då ”Inbound Exchange to Bond University"

- På sidan för ”Program preference page” välj "Study Abroad/Exchange (1 or 2 semesters only)”. På ”Study Type” välj "Exchange" 

- På sidan för ”Program preference page” välj 6 st ämnen så länge, vilka som helst, då vår kurs Musculoskeletal Physiotherapy 3, PHTY92-408, inte kommer att stå med i listan. Bond vet ändå vilken kurs de två fysiosterapeutstudenterna från Sverige ska läsa. 


Till ansökan fick vi även bifoga: 

-Transcipt of records. = Utdrag från Ladok med  alla kurser man läst hittills på Fysioterapeutprogrammet på KI.   

-Learning Agreement. = En överenskommelse  KI och Bond University som du som student och kursansvarig lärare från KI ska skriva på. 

-High-School grades = Kopia på gymnasiebetyg. 

-En gradskala som jämför svenska gymnasiebetyg med internationella så att personalen på Bond ska förstå vad t.e.x ett MVG betyder. Jag hittade min gradskala på google genom att googla ”Swedish grades and how to interpret them”. 

-Kopia på pass. 

-Curriculum Vitae = CV med arbetslivserfarenhet. 


Samtliga dokument ska skickas in på engelska. 


När man skickat in ansökan med dokument så fick man via mail ett ”letter of offer” från Bond där man erbjuds en plats vid universitetet. För att tacka ja så fick man signera det bifogade ”Response To Offer” sedan skicka tillbaka det till Bond. I brevet stod att man ska betala en summa för att få studera på Bond men det gäller inte oss KI-studenter då KI har en speciell överenskommelse med Bond. 

Efter detta fick man slutligen ett ”Confirmation Of Enrolement” från Bond och då var man officiellt antagen till skolan. 


Vår tidsplan under förberedelsetiden såg ut såhär: 

-Oktober: Skickade in ansökan. Ordnade boende i Gold Coast via en KI-kontakt (läs mer under boende). 

-November: Bokade flygbiljetter vilka kostade ca12.000 tur och retur till Brisbane. Brisbane ligger ca 1,5h med tåg från Gold Coast. Gold Coast har en egen flygplats som man säkert också kan flyga till men det kollade vi aldrig upp. Ansökte om VISA. Vi ansökte om turistvisum via internet. Turistvisum är gratis och gör att man får vara i landet i upp till 3 månader.  

-December: Vi fick studiematerial av vår kommande kursansvariga lärare på Bond innehållande instuderingsmaterial till första veckans quiz, schema, kursinformation m.m. 


Jag vaccinerade mig inte inför avresa.

Ankomst och registrering

Vi var på plats i Gold Coast på måndagen samma vecka som kursen började. På onsdagen åkte vi ut till skolan för att träffa vår kursansvariga lärare för rundvandring på skolan och för att få information om kursen. Vi fick upprepade gånger höra att det inte var någon press på oss två svenska utbytesstudenter och att de andra eleverna och lärarna var beredda på att ta hänsyn till oss som kanske inte skulle hänga med på allt i början. Vår lärare sa också att vi inte skulle oroa oss för det quiz som skulle komma dagen efter och att vi skulle få studiehjälp av henne om vi inte skulle klara det. Quizet är ett skrivet prov om ryggradens anatomi och biomekanik och är till för att eleverna ska repetera sina kunskaper inför kursen. Jag och min klasskompis från Sverige klarade båda quizet, varav ganska mycket var repetition även för oss, och jag hade ärligt talat pluggat onödigt mycket inför det. Om man läser och lär sig instuderingsmaterialet så räcker det gott och väl och lärarna är förstående om man som svensk student stavar fel eller råkar blanda in lite latin istället för engelska.
Skolan började alltså på torsdagen med ett quiz och veckan därefter drog det igång med föreläsningar och metodik. Tyvärr krockade vår första skolvecka med introduktionsveckan för alla utbytesstudenter på Bond så vi missade nästan allt som arrangerades. Krocken berodde på att alla övriga kurser på Bond började 1,5v senare än vår kurs. Vi började extra tidigt då masterleverna tydligen gör det och i Australien så är fysioterapeutprogrammet en masterutbildning och inte en kandidat som i Sverige.

Jag på main campus.

Ekonomi

1 Austalian dollars (AUD) motsvarar ca 6,5 sek. Kostnadsläget i l Australien är väldigt likt Sverige. Kollektivtrafik, shopping, utemat och alkohol håller samma prisklass som här medan internet och livsmedel är något dyrare. Vi bodde i en bostad utan wifi och köpte trådlöst internet på wifi-dongle från företaget Telstra (som motsvarar t.ex. svenska Telia). Vi råkade få en ganska dålig deal och la ut ca 1500kr var på internet under de här 8 veckorna (och då snålade vi verkligen på internet hemma) så jag skulle rekommendera något annat företag. Wifi är inte lika utbrett som i Sverige men finns på universitetet och även på vissa caféer som tex. Starbucks eller kedjan Coffee Club.
Våra största utgifter under resan var helt klart internet, mat och pengar till vårt Go Card. (motsvarande SL-kort) En standardresa med buss eller spårvagn kostar ca 4 AUD. Kollektivtrafiken fungerar bra centralt om man tex. vill åka mellan Broadbeach och Surfers Paradise, till någon av stränderna, nöjesparkerna eller till skolan men om du vill längre bort för utflyktsmål så är det hyrbil eller köp av arrangerad tur som gäller. Att hyra bil är dyrt för den som bara vill hyra någon dag men om du är över 25 eller om du vill hyra bil under en längre period så sjunker kostnaden rejält.

Det finns gott om shopping i Brisbane som ligger ca 1,5 h tågfärd från Gold Coast.

Boende

Bostad i Gold Coast fick vi i oktober via en medarbetare på KS som tidigare arbetat på Bond. Bond erbjuder tyvärr inte boende på campus för studenter som bara är där i två månader trots att de sedan tidigare lovat KI att vi studenter härifrån också ska få tillgång till studentbostäder.
Vi var inneboende i en del av Gold Coast som heter Broadbeach och trivdes otroligt bra där. Gold Coast är en mycket stor stad till ytan och väldigt olik städer i Europa. Det finns inte bara ett centrum eller stadskärna utan många olika som man lättast tar sig emellan med bil eller kollektivtrafik. Broadbeach har ett centrum vars storlek kanske motsvarar Vasastan med många restauranger och caféer och några pubar. Vi bodde 100 meter från havet och hade pool på innergården vilket vi såklart tyckte var otroligt lyxigt!
Vi betalde motsvarande 3900 sek i hyra per person och månad. Då delade vi rum och hade eget badrum. Varannan vecka så hade vi lägenheten för oss själva då vår hyresvärld jobbade på annan ort.
Från Broadbeach tog det ca 40 min med buss eller 15 min med bil att ta sig till Robina station där vår skolbyggnad låg. Till Bond Universitys main campus gick det något fortare.

Utsikten från vår balkong på sjätte våningen. Till vänster såg vi regnskogen, till höger havet och rakt fram i bild ser man skyskraporna i Surfers Paradise.

Studier allmänt

Den kurs vi läste heter Musculoskeletal Physiotherapy 3 och är en halvtidskurs. Vi hade lektioner i snitt 3 dagar i veckan och pluggade för det mesta ytterligare en dag utöver det. På fredagar så var vi nästan alltid lediga. Kursen vi läste bestod av 50/50 teori/metodik som flätades samman på ett väldigt pedagogiskt och bra sätt.
Trots att MSK 3, som den kallas, är en halvtidskurs så la vi snarare 75% än 50% på studierna då det tog längre tid för oss än för våra klasskamrater att plugga in allt och att skriva våra PBL. Våra klasskompisar som studerade heltid läste förutom MSK 3 även en neurokurs på 50% samtidigt. Det är helt otroligt att de orkar, skolan tar verkligen mycket tid och inför tentorna får de inte en enda instuderingsdag utan har studier ända fram till tentadagen.

Lärarna.
Våra lärare var överlag väldigt duktiga och pedagogiska och vår kursledare var helt fantastisk. Det fanns dock en metodiklärare som vi hade de första tre veckorna som vi hade väldigt svårt för. Hen var schysst mot oss utbytesstudenter men väldigt hård mot de andra eleverna. Vid ett tillfälle kallade hen t.ex. en elev för loser inför hela klassen pga eleven inte kunde svara på en fråga. Hen var dock ensam i sitt slag och de andra lärarna sa sig inte heller vara nöjda med hens beteende och bad om ursäkt å hens vägar. Jag upplevde ändå att hens beteende accepterades mer än vad det hade gjort i Sverige pga av att hen är en så duktig forskare och lärare. I Sverige kommer du inte undan med dåligt beteende även om du är en framstående forskare för här protesterar eleverna mer…

En annan skillnad mot Sverige, vilket b.l.a kan bero på att vi gick på en privatskola med väldigt hög kursavgift, är att eleverna är mycket mer disciplinerade än vad vi är i Sverige. Ingen skickar lappar eller viskar till varandra på lektionerna, ingen håller på med sin mobil eller sitter och sover. Eleverna lyssnar, antecknar och ställer frågor och har mer respekt för lärarna än vad svenska elever har. Vad de däremot inte är så tränade i är kritiskt tänkande eller att kunna ifrågasätta. Vad läraren säger är lag, punkt slut.


Physiotherapy-byggnaden,

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI

PBL.
Den teoretiska undervisningen bestod främst av PBL, problem based learning, vilket innebär att man tillsammans med den studiegrupp man tillhör utformar egna lärandemål och är väldigt delaktig i sitt lärande. Varje vecka har man två PBL-möten med sin studiegrupp som består av 7-8 personer. På varje möte så fördelas olika roller i gruppen, en är chair (ordförande), en är scriber (skriver på tavlan), en recorder (sammanställer ett word-dokument), en wordfinder (googlar saker man inte känner till) en timekeeper och övriga är groupmembers. På veckans första möte så delas ett patientfall ut som studenterna diskuterar och utifrån den information som finns i det och utifrån den information man saknar så bestämmer man tillsammans ett antal punkter, t.ex. olika diagnoser, utvärderingsinstrument m.m., som alla ska kolla upp och sammanställa i ett dokument (som inte behöver lämnas in) till veckans nästa PBL-möte tre dagar senare. På nästa PBL-möte så jämför alla och berättar vad de hittat för information. Stor vikt läggs vid att man ska hitta  en evidensbaserad artikel till varje tillfälle. En lärare sitter med vid varje möte och styr eleverna i rätt riktning. 
Ett PBL-dokument tog ca 3 timmar för mina klasskamrater att sammanställa men för mig tog det närmre 8 pga språket men också för att den typen av inlärningsmetod var ny för mig. Att ha PBL var en krävande men otroligt lärorik inlärningsmetod!


Metodik.
Varje vecka hade vi även metodik där vi fick lära oss tekniker av bl.a. Mulligan, Maitland och McKenzie. De här teknikerna bör motsvara ungefär rygg- och nackpartiet i OMT steg 1. Lärarna var väldigt duktiga och vi lärde oss många intressanta tekniker varav jag tror jag kommer att använda en hel del kliniskt i mitt framtida yrkesliv. En del kunde vi redan sedan vår undervisning i Sverige men det var ändå bra att repetera och på Bond så gör de i regel allting ännu mer noggrant och exakt än vad vi har fått lära oss på KI.


Lärandemål och kursupplägg.
Texten nedan har jag lånat av 2014 års utbytesstudent Martin Grönhage med hans tillåtelse.

Beskrivning av ämnet: I detta ämne kommer eleverna att få kunskaper i bedömningen, differentialdiagnostiseringen och hanteringen av patienter med betoning på rörelseorganens sjukdomar som påverkar bål och ryggrad. Effekterna av olika förhållanden över hela livslängden kommer att beaktas där lämpligt.


Lärande mål efter avslutad kurs:

1 Uppvisa god kännedom om muskuloskeletala förhållanden som påverkar bålen och ryggraden, beskriva relevant anatomi och patofysiologi bakom dessa förhållanden, och känna igen de typiska sammanhangen där dessa villkor förekommer

2 Konstruera och analysera en grundlig anamnes på sjukdomar i ryggraden vilket gör det möjligt att generera och planera en lämplig undersökning. Differentiera från villkor som inte har musculoskeletalt ursprung och känna igen eventuella röda eller gula flaggor (psykosociala faktorer) som kan påverka återhämtning från förhållandet.

3 Utför en lämplig fysisk undersökning av en klient med muskuloskeletala tillstånd av ryggraden säkert, effektivt och demonstrera förmågan att: 
• Korrekt tolka resultaten från den fysiska undersökning som kommer att bidra till att bekräfta de ursprungliga hypoteserna eller provisoriska diagnosen, och skapa en behandlingsplan. 
• Välj och motivera relevanta utfallsmått för att kunna jämföra återhämtning. 
• Konstruera lämpliga kortsiktiga och långsiktiga mål i samarbete med patienten, med ICF som mall

4  Välj och motivera lämpliga insatser och behandlingsstrategier, med tanke på patient, evidens, kostnadseffektivitet, tidsplanering och patientens informerade samtycke.

5 Utföra en behandling på ett säkert och effektivt sätt, baserat på patientens problem, anamnes och undersökning och visar förmågan till: 
• Identifiera kontraindikationer, försiktighetsåtgärder och relativa risker för behandling. 
• Planera behandling i tid i enlighet med svårighetsgrad, irritabilitet och sjukdomens natur. 
• Ge effektiva hälsofrämjande och förebyggande rådgivning och förvaltningsstrategier.

6 Planera lämplig behandlingsprogression eller modifieringar, utvärdera patienter framsteg genom att mäta effekten av en intervention, med tanke på patientcentrerade mål och realistiska tidsramar.

7 Visa hur man skriver bedömningar fysioterapeutiska behandlingsplaner i ett format som passar till sjukhus och privata kliniker, och konstruera rapporter till andra tvärvetenskapliga professioner.

8 Förklara fysioterapeutens- och annan hälsovårdpersonals ansvar som är inblandade i en patient 
med en muskuloskeletala sjukdom i öppenvården eller privat klinik.


Kursens upplägg:

Vecka 0: 

Pre-Quiz

        •   Ämnesöversikt


Vecka 1:

Introduktion till spinal manuell terapi

Introduktion till undersökning och behandling av ryggraden: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Övre cervikalen

Differentialdiagnosticering av   VBI/CAD och cervikal huvudvärk


Vecka 2:

Mellan cervikalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Introduktion av cerviko-thorakala övergången: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning.


Vecka 3:

Cerviko-thorakala övergången: behandling


Vecka 4:

Thorakalen och revben: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling och differential diagnoser


Vecka 5:

Lumbalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling


Vecka 6:

Lumbalen, SI-leden och höft: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Introduktion till hantering av patienter med kronisk ländryggssmärta.


Vecka 7:

Skriftlig- och praktisk tentamen 


Undervisning: Undervisningen sker genom PBL, föreläsningar och praktiska övningstillfällen.

Examinationer: För att bli godkänd på kursen måste man vara 100% närvarande och bli godkänd på PBL:en, utöver detta är det tre examinationer:

Pre-Quiz(vecka 0) - 45 minuter. Värt 10%. Detta testet består kortsvarsfrågor och man behöver minst 70% rätt för att bli godkänd. Quizet är för att se till att alla elever har grundläggande manuella terapi- och 
ryggradens muskuloskeletala anatomi och biomekanikkunskaper för att kunna 
tillämpa kunskaperna under kursen MSK III.

Praktisk tenta(OSCE week 7) - 1 timme. Värt 50%. Denna praktiska / muntliga tentamen är utformad för att testa elevernas förmåga att undersöka patienter med besvär från cervikalen, thorakalen, lumbalen eller sakroiliakaleden , kunna integrera relevant anatomi, patofysiologi och diagnostiska tester. Undersökningen kommer också att utformas för att testa studenternas förmåga att formulera och genomföra en enkel lämplig behandlingsplan med en lämplig motivering för vald behandling.

Skriftlig tenta(vecka 7) - 2 timmar. Värt 40%.  Består av frågor från PBL och föreläsningar och är uppbyggt av kortsvarsfrågor, flervalsfrågor och skriftliga svar på kliniska scenarion.

Min klasskompis från Sverige, rumskamrat och även vapendragare i australien, Amanda i vårt metodikrum på skolan.

Språk och kultur

Jag var lite orolig att jag skulle ha svårt att hänga med i undervisningen pga språket men det gick överlag väldigt bra. Första veckan kändes allt rätt rörigt men det berodde egentligen mera på att det var så många nya uttryck som vi inte förstod snarare än pga språket. De använder otroligt mycket förkortningar när de pratar och skriver men jag skrev upp alla jag inte kände till under de första PBL:n och läste på hemma och var sedan snart på det klara med vad de betydde och då blev allt mycket lättare.
Kulturen är lik den svenska fast enligt min mening ännu lite bättre. Australiensare är i regel mycket vänliga, hjälpsamma och nyfikna. Det är lätt att skaffa sig nya kompisar på universitetet, klubben, på stranden eller i tvättstugan. Ett socialt folk med andra ord!
Den största skillnaden jag upplevde mot Sverige var nog mest elevernas attityd gentemot skolan och lärarna med ledorden respekt och hängivelse.

Fritid och sociala aktivteter

Som jag tidigare nämnt så var vi fullt upptagna av vår egna första skolvecka så vi missade eller orkade inte gå på de välkomstaktiviteter som arrangerades för utbytesstudenter. Det arrangerades dock massor av saker! Rundvandringar, Togaparty, beachvolleyboll m.m. Bonds fadderorganisation BUSA arrangerar också flertalet aktiviteter varje vecka som man får information om via sin studentmail.

Bond University har en stor motionsanläggning med gym och simhall men jag var faktiskt aldrig där själv då jag inte var på main campus så många gånger. Precis som i Stockholm så håller nämligen fysioterapeutstudenterna till i en egen byggnad som ligger ca 20min med buss eller 5 min med bil bort från main campus. Detta, och det faktum att vi gick i en redan befintlig klass och inte med andra utbytesstudenter, gjorde att vi inte såg så mycket av resten av Bond University eller av de andra studenterna där utan vi hängde mest i byggnaden för Sports and Healths Sciences där vi hade vår undervisning och med våra klasskamrater. 

Detta gjorde oss dock ingenting då vi hamnade i en absolut fantastisk klass. Våra klasskompisar hade en otroligt schysst och välkomnade attityd mot oss. Redan dag 1 i skolan så gick de flesta i klassen fram och presenterade sig för oss och trots att de pluggar otroligt mycket så gör de saker ihop i princip varenda helg och de bjöd alltid med oss. Vi blev inbjudna till klassfester, strandhäng, ölkvällar, volleybollturneringar osv. Det var dock oftast bara på helger som våra klasskompisar hade tid att ses då skolan tar så otroligt mycket tid.


Annat vi gjorde var bl.a.

-Åkte till vackra Fraser Island på två-dagars tur. Världens största ö av sand! Ett måste!

-Åkte till Australiens östligaste punkt till mysiga Byron Bay och bodde på hostel, badade, snorklade och dök.

-Tog surflektion.

-Åkte upp i en av världens högsta byggnader, Q1 i Surfers Paradise och tittade på utsikten från 77:e våningen.

-Tog salsalektioner varje torsdag på Envy Hotel i Broadbeach.

-Åkte till Tambourine Mountain för att gå i regnskog och titta på Glow Worms. Har dock hört att Springbrooks regnskog ska vara bättre!

-Åkte till nöjesparkerna Sea World och Wet´n´Wild.

-Firade nationaldagen den 26:e januari med våra klasskompisar med poolparty och BBQ.

-Shoppade, fikade och hängde på stranden i Surfers Paradise.

-Bodde på hostel i mysiga Noosa och stannade till i Brisbane på vägen hem.

-Hyrde paddleboard och hade en heldag på Tallebudgera beach, bästa och vackraste badstället!

-Shoppade i Robina Town Center.

-Hängde med koalor och kängurus och klättrade en höghöjdsbana på Currumbin Wildlife Sanctuary.

-Åkte på mini-klassresa till Byron Bay för att fira när vi var klara med våra tentor!

Jag och min kursare på Fraser Island

Sammanfattning

Jag är så otroligt glad att jag gjorde det här utbytet och att jag åkte till just Australien och Bond. Jag har lärt mig massor om nacke och rygg både teoretiskt och rent praktiskt och om hur fysioterpeutarbetet ser ut i andra delar av världen. Jag har även blivit mycket bättre på att söka efter information, på att läsa artiklar och självklart även på engelska i både tal och skrift. Utöver detta så känner jag att mitt självförtroende har växt, både yrkesmässigt och på ett personligt plan och jag tror mer på mig själv och har fler redskap än mina klasskamrater i Sverige när det kommer till undersöknings- och behandlingsmetoder för nacke och rygg vilket påverkar min famtida yrkesroll. Dessutom har jag fått otroligt fina vänner som jag tror att jag kommer ha kontakt med för en lång tid framöver.
Jag skulle verkligen rekommendera ett utbyte på Bond och i Australien till hundra procent och välkomnar dig att höra av dig om du har några frågor.

Gold Coast