Tre månader fördelade på 8 v sjukhusplacering och 4 v öppenvård.
Jag började med sjukhusplaceringen och gick med fjärdeårseleverna som redan hade gått öppenvårdskursen. Den var uppdelad i 4 v allmän pediatrik, 2 veckor subspecialiteter och 2 veckor på neonatalintensiven. Den rekommenderade kurslitteraturen var dels Kundi, som var en lokalt skriven bok, med ostrukturerat upplägg och faktafel, men som man behövde för inläsning. Utövder detta rekommenderades Nelson Essential, som var ganska djupgående men som jag köpte för att jag tyckte att Kundi ofta var ofullständig. Dessutom köpe jag Lissauer /Clayden Illustrated Textbook of Paediatrics som var rekommenderad kurslitteratur för pediatrikkursen hemma. Studierna tog mycket tid, dels pga annat språk och upplägg, men också mer krav på teoretiska kunskaper. Alla studerade på egen hand och i princip alla dagar i veckan.
Schema
1. Avdelningsarbete (mån-tordag förmiddag)
Vi var ca 12 studenter som blev uppdelade i två grupper och varje grupp skulle ta hand om alla de patienter ens läkare hade. Vi förväntades dela in patienterna mellan oss och ta fullständig anamnes, status samt formulera en plan för vård. Vid ronderna fick varje student presentera sin/sina patienter och man fick vara beredd på att få en hel del frågor kring sin patient men också annat! Detta var ganska krävande, särskilt för de pakistanska studenterna som bedömdes för detta och denna bedömning vägde mycket inför slutbetyget för kursen. Jag blev lite mildare behandlad. Avdelnings-arbetet byggde på principen att varje läkarkategori (underläkare, specialister och överläkare) alla gjorde sin egen bedömning och egna anteckningar i journalerna och detta tyckte jag var väldigt förvirrande när man skulle läsa journalanteckningar och förstå vad planen för patienten var.
2. Mottagningspass (3-4 per vecka, vardagar för mig, de andra fick även helger)
Mottagningspassen var antingen eftermiddag (14.30-17) eller kväll (17-20) men var i praktiken 1-2 timmar längre eftersom man inte gick förrän ens patienter tog slut! Man tog egna patienter och sedan presenterade man för sin läkare. Detta var mycket lärorikt eftersom jag fick se en stor genomströmning av patienter men också mer tid med min handledare eftersom man var 1-2 studenter per läkare. Jag fick förmånen att ha bland de mest seniora läkarna, som var mycket pedagogiska och inte lika auktoritära somen del yngre läkare kunde vara. Läkarna man gick med hade sina subspecialiteter men hade också vanliga pediatriska problem och detta var ur inlärningssynpunkt perfekt. Jag fick även se många ”BVC” barn, dvs kontroller på bebisar.
3. Föreläsningar etc
Vi hade föreläsningar några gånger per vecka, som låg kring luchtid. Själva föreläsningarna var väldigt bra upplagda, men liknade mer ett förhör eftersom vem somhelst i publiken kunde få en fråga och man förväntades kunna svara, vilket ju skiljer sig från det katedrala upplägget man har här hemma. På avdelningen hade vi bedsideundervisning varje dag. Vi gick igenom olika ämnen enligt ett schema och även här förväntades vi komma dit påläsa, för ofta var denna undervisning mer som ett muntligt förhör.
4. PSIL (Problem Solving Integrated Learning), varje fredag förmiddag
Vi fick ett fall utdelat en vecka i förväg, som vi själva i gruppen skulle formulera learning objectives till (lärandemål) och utifrån dessa skulle vi läsa på. Dessa fall krävde mycket inläsning, men det var mycket lärorikt eftersom vi tvingades till att tänka extra noggrannt på differentialdiagnostik och utredning. Själva PSIL passen leddes sedan mest av oss studenter, och lärarna blev mer av observatörer som ledde diskussionen.
Kurse avslutades med OSCE och ett muntligt förhör, som jag inte gjorde eftersom jag skulle tentera hemma.
Öppenvårdsplaceringen skedde på en klinik i ett slumoråde en halvtimmes bussfärd från Campus. Vi åkte dit varje förmiddag mån – tor och tog egna patienter. Detta skiljde sig från sjukhusplaceringen. Det var mycket fattiga barn, ofta afghanska flyktingar. Här var olika infektioner och malnutrition stora frågor. Alla kunde inte heller urdu (eller engelska) vilket blev ytterligare en utmaning. En vecka var vi placerade på vaccinationsmottagningen, och fick träna på att ge olika vaccinationer. Arbetet på öppenvården utgick från ett WHO dokument (Integrated Management of Childhood Illnesses, IMCI) som visar på handläggningen av de vanliga infektionssjukdomarna samt malnutrition. På fredagrna hade vi PSIL.
Sjukdomspanoramat var helt dominerat av infektionssjukdomar, men det fanns också en hel del ärftliga sjukdomar som exempelvis thalassemi och cystisk fibros. Detta ska ses mot bakgrund av att kusingifte är mycket vanligt i Pakistan. I början var den stora svårigheten för mig det medicinska språket, som ju var engelska och som vi inte är vana vid i Sverige. Detta förvärrades av handskrivna (oläsliga!) journaler och ändlösa förkortningar som behövde tydas. Eftersom jag pratar urdu så var patientkontakten inget större problem och vid svårigheter brukade jag använda engelska vilket gick bra. Arbetsspråket är engelska ( läkarkåren pratar utmärkt engelska!) men en hel del urduord slinker med, vilket kan vara en svårighet för en student som inte pratar urdu. Nu när jag tänker tillbaka på studieupplägget kan jag se både för - och nackdelar. Fördelen är att den kliniska placeringen är oerhört lärorik eftersom vi förväntas ta mycket eget ansvar men också tänka mycket kring varje patient, vilket jag upplevt har varit mycket utvecklande för mig. Dessutom fokuseras det mer på det gamla hederliga anamnes och status, vilket jag tycket att man har backat på lite här hemma, till förmån för alla analysmetoder. Nackdelarna var att oerhört mycket fokus lades på detaljkunskap, prekliniska kunskaper samt utantillkunskap och fattades detta sågs det som inkompetens. Undervisningen och avdelningsarbetet är extremt hierarkiskt, vilket till viss del hämmar mer fritt tänkande kring patienter och ev ifrågasättande av handläggning, vilket jag tycker att jag som student i Sverige inte har problem med.
Kompletteringar vid hemkomst
Eftersom läkarutbildningen just nu är i en förändringsfas, påverkade det även mig. Det blev lite mer jobb att mejla runt till alla momentansvariga inför resan och efter resan för att göra mina kompletteringar. Ibland var det ganska frustrerande att ingen riktigt verkade ha koll på ansvaret. Efter hemkomsten fick jag komplettera med: skriftlig och muntlig tenta i gyn (hade gått kursen här men hann inte tentera innan jag åkte), skriftlig och muntlig tenta i pediatrik (båda dessa sköts av resp kursansvarig på det sjukhuset man hör till), muntlig examination i barnpsykiatri, två pass på barnkirurgen, samt en redovisning i klinisk genetik. Jag fick också skriva ett projektarbete på något relevant ämne under min öppenvårdsplacering, för att denna skulle godkännas som SVK här hemma.