Jag
upplevde generellt att studierna höll en lägre nivå än på KI. Detta kan nog
delvis förklaras genom att de kurser jag läste enbart var förstaårskurser och
att de mer avancerade kurserna förmodligen håller högre standard. Om det skulle
vara möjligt tror jag att man skulle få ut mer av utbytet om man kunde läsa
kurser som inte är just förstaårskurser.
Upplägget
ser självklart väldigt annorlunda ut jämfört med systemet på KI, framför allt
om man ser till undervisningsformen som tidigare nämnts. Personligen förderar
jag en modell som liknar KIs, med många föreläsningar med olika föreläsare. Vid
University of South Australia hölls föreläsningarna oftast av samma personer
vilket jag upplevde som lite tråkigt.
Det ser
också annorlunda ut med närvaro, 70% krävdes vid diskussionstillfällena. Detta
upplevde jag som bra för att få till en bättre uppslutning och bättre diskussioner.
Det var också positivt med dessa tillfällen då man fick en god kontakt med läraren
som ledde dem.
Arbetsbelastningen
var lägre i början av terminen för att sedan bli större i slutet då de flesta
stora uppgifterna skulle in i slutet av kurserna. Detta gjorde att arbetsbördan
var väldigt varierande, jämfört med KI då jag upplever att det är ganska jämn
belastning under terminerna. Det var något svårt som utbytesstudent att veta
vad som krävdes av en, och jag rekommenderar att börja titta på de stora
uppgifterna relativt tidigt under terminen för att undvika för mycket stress i
slutet.