Reserapport - KI-student
Bond University
Lärosäte: Bond University
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 14/15

Innan avresa

Äntligen var stunden inne. Då beskedet skulle komma om jag var antagen till mitt förstahandval för utbytesstudier vid Bond University i Gold Coast, Australien. Och som ni nog kan lista ut så blev jag antagen! Jag visste redan innan jag började mina studier på Fysioterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet att jag skulle läsa minst en studieperiod utomlands. Då jag både rest och bott utomlands tidigare så har jag verkligen fått ta del av de fantastiska erfarenheter som resande bidrar till. Träffa nya människor, uppleva nya kulturer och miljöer, upptäcka likheter och olikheter och testa massa nya aktiviteter. Därför började jag engagera mig i olika studentorgan på skolan för att skaffa meriter till utbytet. Ni som tänker som mig och är intresserad av flera länder och har svårt att bestämma er så finns det möjlighet att utföra två perioder i olika länder. Jag ville gärna även åka till ett utvecklingsland och då finns möjligheten att göra detta sista terminen (termin 6 för fysioterapeuter) genom att välja den programöverskridande kursen Global hälsa. Så min sista termin var jag i Australien i åtta veckor i januari-februari och i Uganda två veckor i maj-juni. Så allt är möjligt!


Jag fick veta att jag skulle åka tillsammans med min klasskompis Andrea. Det skulle bli spännande att åka med någon som man inte kände så väl. Vi gjorde de flesta ansökningarna och förberedelserna tillsammans. Då utbytet mellan KI och Bond University var relativt nytt så hade bara två studenter varit där tidigare. Därför var det svårt att få en del information då utbytet var nytt för studenthandläggaren på KI också. Bäst information fick vi av de två studenter som varit där tidigare och de gav oss kontaktuppgifter till personen som startat utbytet som i sin tur kunde ge oss kontaktuppgifter till våran kursansvarig i Australien. Från henne fick vi mycket bra information och en hel del dokument som vi kunde läsa och förbereda oss på kursen. Man får vara beredd på att lägga ner egen tid på att hitta information!


Tips:

- Du behöver söka turismvisum som är gratis. Detta gör du via den här länken: https://www.eta.immi.gov.au/ETAS3/etas

Gör detta i god tid då det tog oss några veckor att få svar. (Du behöver alltså inte ansöka om studentvisum om du är där mindre än 3 månader trots att universitetet kräver detta) Samt ditt pass måste vara giltigt minst 6 månader till.

- Inga särskilda vaccinationer krävs i Australien utöver normalt grundskydd.

- Vid bokning av flyg, titta på möjligheten att landa på Gold Coast Airport. Vi visste inte att den flygplatsen fanns, annars är det smidigt att ta sig från Brisbane Airport med tåg till Gold Coast också.

Mina kompisar ger mig en Lonely Planet-bok om Australien i julklapp

Ankomst och registrering

Vi åkte från Arlanda den 3 januari och var framme på Brisbane Airport 5 januari. Därifrån tog vi tåget direkt från flygplatsen till Gold Coast. Där hämtade våran hyresvärd upp oss och körde oss till vårt nya hem. Kursen började sedan den 8 januari så vi hade några dagar på oss att se oss omkring i området. En stor hjälp var att våran hyresvärd hjälpte oss att skaffa australienska mobiler och SIM-kort. Andrea som jag åkte med hade med sig en gammal mobil från Sverige som hon bara köpte SIM-kort till. Han hjälpte oss även att skaffa WIFI, vilket är väldigt dyrt i Australien när man är där en kort period så att använda WIFI på caféer och i skolan rekommenderas i den mån det går.


Vi hade bestämt med våran kursansvarig på Bond University att träffas dagen innan kurstart för en rundvisning på Campus och få allmän information om våran kurs. Fysioterapeutbyggnaden låg inte på Main Campus (busshållplasts Bond University) utan låg i en egen byggnad några busstationer bort (busshållplats Robina Station). Så när vi skulle fixa passerkort och diverse andra saker var vi ibland tvungna att åka fram och tillbaka mellan de olika byggnaderna. Vi blev väl omhändertagna av kursansvarig och just eftersom vi hade en egen byggnad lärde man snabbt känna all personal som kunde allas elevers namn vilket kändes väldigt hemtrevligt. Våra nya klasskamrater var otroligt välkomnande och var alla väldigt tillmötesgående.

Ekonomi

Pengar är ju alltid en vara som inte finns så gott om som student. Jag jobbade vid sidan om mina studier samt tog lån av CSN för att kunna åka på resan. Kostnad för flyg och hyra var totalt 20 000kr för mig. Inga extra skolavgifter tillkom. Annars kostar det ungefär lika mycket att leva där som att leva i Sverige. Maten var något dyrare där. Vi gjorde ofta matlådor och tog med och värmde i mikron i skolan. Det fanns en cafeteria på skolan där man kunde köpa lunch i form av varma mackor som kostade ca 60kr. Att åka buss blev ganska dyrt i längden där en resa tur och retur till skolan kostade ca 40kr. Det gick inte att köpa månadskort. I dagsläget är 1 Australiensk dollar ca 6kr.


Då vi valde att åka på utflykter så kostade det såklart en del. Men för att hålla nere kostnaderna kan man välja att bo billigt som på hostel eller i åka i grupper och sova i tält. Längre resor kan man åka med Greyhound-bussarna som många backpackers väljer.


Tips:

- Ansök om stipendier för utbytesstudier hos Medicinska föreningen. http://www.medicinskaforeningen.se/member-service/scholarships/

- Boka flyg så tidigt som möjligt då priserna stiger ju närmre utresedatum man kommer.

- Om möjligheten finns, samåk med en klasskompis till skolan.

- Fråga klasskompisarna om tips om budgetråd, de kan en hel del.

Utsikt från högsta byggnaden i Surfers Paradise. 270m hög.

Boende

Det var lite knepigt att ordna boende. Tyvärr så kunde inte universitetet stå för boende. Vi var heller inte behöriga att söka boende på campus då man måste bo där en längre tid för att kunna söka. Vi pratade med KI-studenterna som hade varit där tidigare och fick därför kontakt med deras tidigare hyresvärd som hade varit lärare på skolan förut. Han sa att vi kunde få bo hos honom så det slutade väldigt bra. Jag och Andrea delade rum och hade en egen toalett. Sedan delade vi kök och vardagsrum med honom. Bostadområdet hade en pool och vi bodde precis vid stranden så vi var väldigt nöjda. Hyran låg på 4000kr per person i månaden. Vi bodde i ett område som heter Broadbeach. Det låg 5 minuter söder om Surfers Paradise med spårvagn. Vi tog oss i början till skolan med buss från busstationen som hette Broadbeach South till Robina Station. Bussen tog ca 30min. Vi blev sedan erbjudna skjuts till skolan med en klasskamrat istället vilket var toppen! Om ni tittar på boende så skulle jag föreslå att bo vid havet och titta på dessa områden: Broadbeach, Mermaid Beach och Miami. Man kan ju självklart välja att bo närmre Campus också men där finns det inte så mycket runt om och eftersom vi var lediga två gånger i veckan och på helgerna var det underbart att bo nära stranden!


Tips:

Om ni letar boende kan ni titta på Housing Anywhere´s hemsida som är en plattform för internationella studenter som letar boende. https://housinganywhere.com/

Utskikt från våran balkong

Studier allmänt

När du ska ansöka om kurser i Sverige så måste du göra detta "indirekt" då din officiella ansökning kommer bestå av ett flertal kurser som du inte egentligen kommer läsa. De gör på detta sättet då alla internationella studenter ska göra denna sökningsprocess trots att just INK-utbytet mellan KI och Bond University är uppbyggd på ett annorlunda sätt. Du kan välja på att antingen läsa Neurological PT eller Musculo Skeletal III (MSIII). Trots att jag egentligen var mer intresserad av att läsa neurologi så blev jag rekommenderad att läsa MSIII eftersom deras neruokurs är en repetition av det vi läser i termin 5 medan MSIII är en hel del nytt. Jag rekommenderar starkt att om ni åker två stycken att ni läser samma kurs. Jag ansökte sedan om tillgodoräknande istället för valbar kurs.  


Våra klasskamrater hade tidigare alla läst tre år och hade alltså redan en "undergraduate degree". Många hade läst Exercise & Sport Science men det fanns även de som inte hade någon bakgrund i medicin eller sport tidigare. Så vi läste på deras Master-nivå. Det kändes väldigt kul att få kalla sig Master-student under den perioden! De var på sitt första år på fysioterapeutprogrammet och eftersom vi var på vårat tredje hade vi ett tacksamt försprång. Jag tycker att det gick väldigt bra att läsa kursen på engelska. Det klart att det är vissa saker som man inte förstod men alla lärare och klasskamrater var väldigt hjälpsamma och förklarade gärna.


Tips:

- Vid examinationer eller när vi träffade patienter så hade studenterna på sina skoluniformer. Ett tips kan då vara att ha på sig sin Karolinska-tröja som alla utbytesstudenter får för att själv känna sig lite mer formell!  




I våran moderna metodiksal.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI


Då våra klasskamrater läste neuro-kursen parallellt med vår kurs innebar det att vi bara läste på halvtid. Vi var alltså oftast lediga från skolan två dagar i veckan, oftast onsdagar och fredagar. Kursen fokuserar på nacken, thorakalen och ländryggen. Kursen inleddes första dagen med ett quiz som skulle testa våra förkunskaper i ämnet. Tack vare att vi hade fått material att läsa på tidigare så gick detta bra. De har en hel del nya termer som vi inte använder i Sverige som de helt utgår från, därför var det svårt att hänga med i början, men man kom in i det efter ett tag. De blandar teori i form av föreläsningar med metodik. Engagemanget hos lärarna är helt fantastiskt. Det är alltid minst två lärare med under metodikundervisningen så att alla ska få en chans att lära sig den nya tekniken. En del tekniker är repetition från våran led-muskel-kurs och en hel del är nytt.


De använde sig av något som kallas Problem Based Learning (PBL). Det här var helt nytt för oss då vi inte använder oss av detta på samma sätt på KI. Alla blir indelade i varsin PBL-grupp med ca 8 studenter och 1 lärare som kommer vara samma grupp under hela kursen. Både jag och Andrea fick vara i samma grupp vilket vi var mycket tacksamma över då det verkligen underlättade att kunna plugga tillsammans. Vid varje PBL fick alla en "roll". Ex ordförande, sekreterare, en person som håller koll på tiden osv. Vi fick alla ett patientfall som alla fick läsa med en kort bakrundshistoria för patienten. Sedan fick vi studenter själva komma fram till vad som är relevant att vi lär oss om just detta patientfall och gjorde egna studiefrågor utifrån det. Tex om patienten hade Whiplash Associated Disorder så gjorde vi frågor om behandling, uppkomst, hur vanligt förekommande det är osv. Vid nästa PBL-tillfälle senare i veckan skulle vi sedan redovisa vad vi hade kommit fram till.


Examinationen var uppdelad i en skriftlig tenta och en praktisk tenta. Den skriftliga tentan grundas på föreläsningar, Powerpoints men främst våra egna PBL. I slutet av tentan fick man göra ett patientfall enligt den Australienska fysioterapiprocessen som skiljer sig en del från den svenska. Vi fick 90 minuter på oss att skriva så ett tips är att inte om man har svårt för en fråga, hoppa över den så länge då patientfallet tog ganska lång tid!

Den praktiska tentan var uppdelad i cervikal, thorakal och lumbal/Sacroiliac-leden. Man delades in två och två. Andrea och jag fick vara tillsammans. Sedan blåste läraren i en visselpipa och alla fick gå in i varsitt rum. Där fick man läsa på ett kort patientfall och fick två frågor på dessa. Ofta skulle man visa en kort undersökning eller en behandlingsmetod. Ex: Andrea fick visa tester på hur man kan undersöka SI-leden på mig och fick sedan några följdfrågor på det. Så det hålls väldigt kort.


Tips:

- Det första du kommer få göra i skolan är ett quiz som testar dina förkunskaper. Bra att öva på detta!

- Lägg ner tid på att göra PBL ordentligt. Vi la nog ca 8h på varje PBL. Dessa kommer nämligen vara grund för tentan.

- Utgå från metodikhäftet som kommer ges och öva på detta till praktiska tentan.

- Köp eller kopiera aktuella sidor från kursboken Orthopedic Physical Assessment skriven av Magee.

Språk och kultur

Eftersom de pratar engelska i Australien så var det relativt lätt att följa med under lektioner och prata med klasskompisar. Däremot så var två av våra lärare från Nya Zeeland och de hade en ganska speciell dialekt så där var det lite svårare att förstå allt. Men oftast när vi inte förstod varandra slutade det oftast bara i att vi skrattade. Det var en väldigt lättsam miljö och alla visade hela tiden intressen för att lära sig mer om vart alla kom ifrån. Även om de flesta i vår klass var australiensare så fanns det även flera studenter från USA, Kanada, Hong Kong och Italien. Det var just det som gjorde klassen så speciell och sammansvetsad. Eftersom alla kom från olika delar av Australien och världen så var alla väldigt öppna för att lära känna varandra. Skolan ser helst att man har MVG i engelska från gymnasiet men jag blev ändå antagen trots mitt VG. Eftersom vi var där så kort tid så blev man inte erbjuden någon språkkurs men enligt mig så är det bästa sättet att lära sig språket att försöka prata så mycket som möjligt med alla och våga ställa frågor!


Vi upptäckte att Australien och Sverige var kulturellt väldigt lika. Länderna är båda välutvecklade länder som delar många lika värderingar, båda länderna har minoritetsgrupper (ex samer i Sverige och aboriginer i Australien). Den stora skillnaden som jag själv upplevde var skolan och relationen mellan student och lärare. På just den skolan vi var på så hade studenterna och lärarna en jättefin kontakt och det märktes verkligen att både lärare och studenter trivdes i den miljön. Men på en del lektioner och vid examinationer så framkom något som jag inte var van vid att se. Plötsligt under en föreläsning eller metodiklektion så kunde läraren plocka ut en student på "måfå" och be studenten ställa sig framför alla och visa en viss teknik tex eller räkna upp någon fakta. Det sattes enligt mig mycket press på den studenten och läraren visade tydligt om han var nöjd med svaret eller ej genom att ge beröm eller nästan förlöjliga studenten på ett "skämtsamt" sätt. Jag tyckte att just den här delen var väldigt jobbig att se då detta aldrig skulle få förekomma i Sverige. Men när jag senare pratade med mina klasskompisar om det så sa de att detta var väldigt vanligt och att man får vänja sig vid det.


Ni som fysioterapeutstudenter i Sverige är säkert som jag van vid att våra lärare i Sverige har på sig idrottskläder och joggingskor eller liknande. En stor skillnader på kläderna bland våra fysioterapeutlärare i Australien var att de var väldigt uppklädda varje dag. Kvinnorna hade klänning, kavaj och högklackade skor och männen hade ofta kostymbyxor eller skolans uniform på sig. Men eleverna hade mer liknande kläder på sig som oss i Sverige. Antingen vanliga kläder som jeans och en tröja eller träningskläder på sig med sneakers eller flip-flop.

En aboriginsk man som spelar på det traditionella musikinstrumenten digeridoo.

Fritid och sociala aktivteter

Jag valde ju faktiskt inte bara Australien för att få studera där utan jag ville såklart upptäcka så mycket som möjligt av landet när vi väl var där! Eftersom vi bara hade tre dagars ledigt innan skolan började och tre dagar efter kursens slut så hann vi tyvärr inte besöka städer som Sydney eller Melbourne. Så om du/ni har möjlighet att stanna kvar i 1-2 veckor så gör det. Som tur var så var vi ju lediga på fredagar vilket innebar att vi kunde göra tre helgutflykter. En till Frazer Island och två gånger åkte vi till Byron Bay. Ni kan se lite tips nedan.


På våra lediga dagar satt vi ofta på Starbucks och pluggade. Vi testade att surfa, hyrde paddelboards, gick på marknader, var på stranden och vid poolen. Då det oftast regnade på eftermiddagarna så var aktiviteter som att gå på bio, shoppa och gå ut och äta på restaurang perfekt. Det anordnades en del aktiviteter för utbytesstudenter men vi valde att inte vara med på dessa utan vi ville hellre umgås med våran klass. Våran klass var fantastiskt duktiga på att hitta på aktiviteter flera dagar i veckan och på helgerna. Eftersom många var sportintresserade anordnades baskettävlingar, surflektioner, trampolinhoppning, yoga, tyngdlyftning och gemensam löpträning. Som student på universitetet fick vi gratis tillgång till gym och simanläggning, däremot valde både jag och Andrea att springa längs strandpromenaden på kvällarna och köra styrketräning i en park vilket var underbart.


Vi var ofta ute och åt på restaurang med några från klassen och vid firande av födelsedagar var oftast hela klassen inbjuden. Vi var alltid inbjudna och våra klasskompisar fick oss alltid att känna oss välkomna och medräknade. Alla fick vara lediga på Australia Day och då bjöd en kille i klassen hem alla till honom för poolparty och barbecue. Det var verkligen en upplevelse att få fira den dagen med dessa underbara människor. Det kändes verkligen som jag hade hamnat mitt i en amerikansk high-schoolfilm på ett väldigt positivt sätt!


Broadbeach som vi bodde i bestod av ett litet centrum med en galleria och några mataffärer och massvis med restauranger och barer. Lite längre bort låg även ett större shoppingcenter. Det tog ca 30min promenad längs stranden för att komma till Surfers Paradise eller 5min med spårvagn. Jag som dansar salsa hittade ett hotell i Broadbeach som hade salsa- och bachatalektioner varje torsdag och fick även med mig Andrea på detta. Så vi dansade varje vecka och sedan gick vi på en stor fest som kallades "White party" som var salsainspirerat högst uppe i Q1.


Tips:

- Wildlife Currumbin Sanctuary. Djurpark där man kan se allt från koalor till kängurus och testa på höghöjdsbana.

- Byron Bay. Ett litet "hippie-inspirerat" samhälle där många backpackers samlas. (Minst 2-3 dagar)

- Frazer Island. En av världens största sandöar. (Minst 2-3 dagar)

- Utflykt till Tamburin Mountains eller Spring Brooks där man kan få se vattenfall. (1 dag)

- Sea World, Wet N Wild och Movie World. (1/2-1 dag per park)

- Q1. 270m hög byggnad i Surfers Paradise där man kan takvandra på toppen.

- Hyra paddelboards, dyka, snorkla och ta en surflektion.

- Shopping: Pacific Fair Shopping Center i Broadbeach, Robina Shopping center i Robina Town Center och shopping i Surfers Paradise.

Poolparty med klassen för att fira Australia Day!

Sammanfattning

Idag är jag legitimerad fysioterapeut och arbetar på en strokeenhet där jag trivs jättebra. Mina utbytesstudier i Australien och Uganda har verkligen fått mig att bli en ännu bättre fysioterapeut. Från The Land Down Under tar jag med mig en erfarenhet och självsäkerhet på att jag en dag kommer arbeta utomlands en tid. Från landet som är känt som ett av länderna som är världsledande inom fysioterapi tar jag även med mig en ny kunskapsbank med nya tekniker, behandlingsmetoder och mer förståelse för vikten av att alltid vara påläst om anatomin. Från Gold Coast bär jag även med mig vänner för livet. Två av dessa klasskompisar kommer och pluggar på KI i vår!


Om du har läst den här reserapporten nu och fortfarande sitter och velar mellan om du ska åka eller inte. Jag säger bara åk! Du kommer inte ångra dig. Dessa åtta veckor kommer jag bära med mig resten av mitt liv. Det häftiga att åka iväg med en klasskompis som jag inte kände så väl som slutade med en ny nära vän. Att bo i en lägenhet med pool med havsutsikt och ca 100m till stranden. Att få besöka Australiens fantastiska natur med vattenfall, regnskog, sanddynor, havsrev och berg. Att få vara med om ett ny undervisningsmetod tillsammans med lärare som brinner för att lära ut. Att träffa människor som du och jag, fast på andra sidan jordklotet. Att få dansa på en strandfest i månskenet. Ja den chansen skulle inte jag vilja missa i alla fall!