Emergency and risk psychology
4 högskolepoäng, kurskod: 70270
Kursen är egentligen en masterkurs inom Arbets- och
organisationspsykologi, men kan läsas fristående. Inriktningen
på kursen varierar mellan åren men generella teman är perception av
risker och olycksfall, hur olyckor kan förhindras och hur stress kan hanteras. Även
områden som ledarskap och gruppdynamik berörs. Denna termin var kursens
inriktning trafiksäkerhet och ”non technical skills”. Undervisningen bestod till stor del av interaktiva föreläsningar, gruppövningar och presentationer.
Examinationerna var
flera till antalet. Studenterna gavs möjlighet att samla poäng för olika uppgifter, vilka
sedan transformerades till ett slutgiltigt betyg. Närvaro vid föreläsningar,
kvalitet på tre uppgifter (varav två skriftliga inlämningsuppgifter) samt en
tenta var de områden som poängsattes. En del av innehållet i kursen var ganska nischat. Det jag hade mest utbyte av var generella teman så som beslutsfattande och kommunikation.
Clinical applications of positive psychology
6 högskolepoäng, kurskod:
70244
Upplägget var en fyra timmars föreläsning en gång i
veckan, som senare utökades till två föreläsningar per vecka. Kursen var uppdelad i två block. En teoretisk bas i början, vilket övergick i mer praktiska implikationer under kursens senare
del. Chiara Ruini är ansvarig för kursen och själv verksam inom området för positiv
psykologi, vilket gjorde det roligt att diskutera ämnet med henne. Teman som togs upp under kursen var bland annat hedonism, post traumatic growth och well being therapy. De studenter
vi gick kursen med läste psykologi på grundnivå. Delar av kursens undervisning gick igenom begrepp och behandlingsmetoder vi redan läst om tidigare under psykologutbildningen på KI. Diskussioner i helklass blev sällan särskilt långa, vilket kanske kan berott både på engelskan (en stor del av klassen var italiensk) och svårighetsgraden. Då betygskriterierna gällde för psykologi på grundnivå upplevde jag dem som låga i förhållande till våra befintliga kunskaper. Positivt var att möjligheten till fördjupning inom nya ämnen fanns.
Som examination fick studenterna själva välja mellan att ta en skriftlig tenta eller att hålla en muntlig presentation och sedan få en muntlig tenta med professorn inom ett område man själv valde. Vi valde att hålla en presentation om resiliens och att bli muntligt examinerade inom mindfulness. Kursens innehåll skiljer sig en hel del från det som vi är vana vid från KI i fråga om evidens, men jag tyckte om att kursen gav inspiration till fördjupningsämnen.
Psychology of communication in health-related contexts
2 högskolepoäng,
kurskod: 24676
Denna kurs hålls egentligen på italienska, men inför denna
kurs kom vi överens med ansvarig professor att istället för att delta vid
föreläsningarna få skriva en kortare uppsats (cirka 5 sidor) på engelska. Ramarna
för uppsatsen var relativt fria, men skulle knyta an till någon form av
kommunikation inom hälso- och sjukvård. Jag valde att skriva en uppsats om uttryckt och uppfattad empati hos sjukvårdspersonal relaterad till patienters följsamhet i behandling. Alternativet till att skriva uppsatsen var att
delta vid ett antal föreläsningar (på italienska) och sedan skriva en kortare
tenta med flervalsfrågor.
Positivt med detta upplägg var att vi kunde fördjupa oss inom områden som vi var extra intresserade av och att vi själva kunde bestämma över när på terminen som uppsatsen skulle skrivas. Å andra sidan tycker jag att det var lite synd att inte vara en del av en klass. Jag upplever att kraven på denna kurs var ganska låga och att man som student själv väljer var man vill ha sin ambitionsnivå.
State-of-the-art in WOP psychology
4 högskolepoäng, kurskod: 70271
Den här kursen var på masternivå inom Arbets- och
organisationspsykologi. En gästprofessor från Kanada höll i kursen som detta
år var inriktat på tillit och rättvisa. Kursen var nog den svåraste, men också
mest lärorika, vi läste under terminen. Kursen gick intensivt under två
veckors tid med schemalagd tid i stort sett varje dag. Kurslitteraturen bestod
enbart av forskningsartiklar, vilka diskuterades i mindre seminariegrupper. Denna
arbetsmetod blandades av helklassdiskussioner och redovisningar. Utmärkande för
kursen var att man löpande gav skriftlig feedback till varandra på prestationer
och på interaktionen i gruppen.
Examinationen utgjordes av deltagande i
gruppdiskussioner, inlämnande av forskningsrelaterade frågor inför varje diskussionstillfälle
samt en presentation vid kursens slut. Kursen var en stor utmaning för oss då i stort sett alla andra studenter skrev sin examensuppsats inom Arbets- och organisationspsykologi och var väl insatta i olika teorier och resonemang. I och med att nivån var så hög utvecklades många förmågor utöver de teoretiska färdigheterna, exempelvis att argumentera för ställningstaganden och att hålla i presentationer på engelska. I efterhand är det den kurs jag är mest nöjd med och kan varmt rekommendera andra att läsa den.