Av Shannon fick
vi en länk med en lista på massa valbara kurser vi hade att välja på (https://www.meded.umn.edu/clerkships/index.php). Detta är alltså samma valbara kurser
som de egna universitetsstudenterna har att välja på. Vissa kurser kunde man
inte söka som utbytesstudent, och de egna studenterna där har förtur till
kurserna vilket gjorde att många av kurserna jag ville läsa redan var fulla.
Systemet med att
söka kurser var lite ineffektivt då Shannon ville att vi skulle skicka ett mail
med vilka kurser vi var intresserade av, bara för att mycket senare få svar att
ingen av de kurserna var tillgängliga och sen be oss skicka ett nytt mail med
andra kurser vi ville ha istället för att berätta för oss vilka kurser som
fortfarande hade platser lediga. Slutgiltigt svar med vilka kurser vi skulle
läsa kom som sagt 3 dagar innan vi skulle börja. Och det var då endast besked
om ena kursen av två jag skulle läsa. Beskedet av vilken min andra kurs skulle
bli kom helgen innan jag skulle börja den andra kursen. Så det tål att
upprepas: Det tar lång tid innan man får besked. Men det brukar alltid
lösa sig på något sätt.
Ansökningsprocessen
i sig själv var annars ganska lätt. Deras termin är uppdelad i olika block om
2-6 veckor vardera. Alla kurser ges inte under alla perioder. Så det man får göra är att se vilka perioder
som gäller under tiden man är där och sen välja kurser efter vilka som är tillgängliga
då.

Ovan är ett
exempel på vilka perioder som var tillgängliga när jag åkte. Då kunde man välja
att ex läsa en 6 veckors kurs (period 8) + en 3 veckors kurs (period 9A) eller
2 veckors kurs (SP5A). Eller istället tre stycken 3 veckors kurser eller ex
fyra 2 veckors kurser. Fanns som sagt många alternativ. Att tillgodoräkna sig
kurserna när man kom hem var inga problem alls, utan det gäller bara att skaffa
alla signaturer och skicka in sina papper så ordnar de med det så snabbt de
kan.
Orthopedic
Surgery (ORSU 7185) – 6 veckor
Några av USA:s bästa ortopediska kirurger jobbar i Minneapolis om man ska
tro tidningsurklippen med rankningar som var uppsatta på väggarna runt om på
ortopedavdelningen. Hur väl detta stämmer kan jag nog inte svara på, men jag
fick under min placering träffa några riktigt skickliga kirurger och se väldigt
intressanta och specialiserade fall som jag inte ens hade hört talas om innan.
Så vare sig man är intresserad av ortopedi eller ej är detta en placering som
är väldigt lärorik!
Dagarna på ortopeden började varje dag kl. 7.00 med ett obligatoriskt
morgonmöte. Detta möte kunde antingen vara ett vanligt personalmöte eller röra
sig om en föreläsning, case presentation, journal club etc. Efter mötet var det
sen dags att börja jobba.
Jag hade fått ett schema med vilken läkare jag skulle vara med varje dag.
Överläkarna där var alla specialiserade på ett visst område (hand, knä, rygg
etc), och det var ordnat så att jag fick rotera mellan de olika specialiteterna
så att skulle få en så varierad inblick i arbetet som möjligt. Jag var varje
dag antingen placerad på operation eller mottagning. Jag hade ingen schemalagd
tid på avdelningen då studentansvarige där inte tyckte det skulle vara så
lärorikt för mig utan att jag skulle lära mig mer på andra ställen. Men när
tillfälle gavs kunde jag ändå få följa med specialistläkarna till avdelning om
jag ville. Det som var lite synd var att man inte fick vara på akuten och se
akuta ortopediska fall då detta inte var något som sköttes av ortopeder, utan
akutläkare. Detta ingick därför inte i ortopedplaceringen, och var inte heller
något de kunde ordna.
Operationsdagar betydde heldagar i operationssalen. Beroende på
specialitet kunde det röra sig om allt mellan 2-5 operationer/dag. En sak som
var väldigt roligt var att läkarna nästan alltid ville att man skulle vara
”scrubbed in”. I början fick jag mest observera, men ju fler gånger jag var med
på operation desto mer fick jag också assistera och göra saker. Hur mycket man
fick göra berodde dock väldigt mycket på vilken överläkare som opererade. Många
överläkare ville utföra ingreppen helt själva eftersom ”det skulle bli bäst så”
och det fanns vissa fall där inte ens specialisterna fick göra något förutom
att stänga såret. Men även i de fallen brukade specialistläkarna lämna över
till mig så att jag fick göra något så fort överläkaren lämnat rummet. Och de
allra flesta läkarna var väldigt uppmuntrande och tog sig tid att undervisa och
låta mig assistera och prova på att göra saker.
Ett tips om man hamnar på en opererande specialitet är att plugga
anatomi. För det var något som man ofta blev quizzad på, och oftast var det
inte helt lätta frågor heller. Men operationsdagarna var väldigt lärorika,
speciellt om man är intresserad av kirurgi. Under de 6 veckor jag var på
ortopeden fick jag vara med och assistera över 30 gånger. Jag fick chansen att
suturera, snitta, borra, skruva och mycket mer under denna tid, och det var
fantastiskt kul!
Mottagningsdagarna var långa och intensiva dagar. Då läkarna får pengar
för antalet patienter de träffar under en dag var det oftast patienter bokade
var 15:e minut från kl. 8.00-17.30, utan någon inlagd lunchpaus. Föga
överraskande låg de alltid efter på mottagningen. För förutom att de försökte
få in nybesök på 15 minuter var det dessutom så att överläkaren var tvungen att
träffa alla patienter. Detta betydde att jag och specialistläkaren kunde
hjälpa till och träffa patienter och undersöka de, men överläkaren var alltid
tvungen att komma in och dubbelkolla allt innan man kunde gå vidare med nästa
patient. Detta gällde även när det var en sista års ST-läkare som träffade en
patient som kom på rutinåterbesök efter ex en knäoperation och mådde helt bra. Kan
som sagt tyckas vara ett väldigt säkert men ineffektivt system, men det var även så att patienterna
förväntade sig också alltid att bli sedda av en överläkare. Har de tagit sig
dit och betalat skulle de bli sedda av den bäste.
Allt som allt var ortopeden en bra placering. Man fick mycket op-tid och
på mottagningarna fick man gott om tillfällen att ta anamnes och undersöka
patienter. Men det var som sagt ganska långa dagar, oftast 10 timmars dagar. Så
ibland när man hade turen att ha en ”kort” arbetsdag på 8 timmar var detta
väldigt uppskattat. Det enda som saknades var att jag inte fick se några akuta
ortopediska fall, men detta var som sagt pga att organisationen är uppbyggd
annorlunda i USA. En annan sak som var lite tråkig var att jag inte heller fick
se så många andra läkarstudenter under min ortopediplacering. För även om det
någon gång var studenter som hade sin ortopedirotation där var de placerade med
en annan läkare. Minnesota studenterna som gick ortopedkursen var tvungna att skriva en tenta i slutet av sin placering för att få godkänt, men detta var inte något som jag behövde göra, utan jag bedömdes enbart på deltagande och engagemang.

Sjukhuset jag var placerad på.
Radiology (RAD
7101) – 2 veckor
Radiologikursen
var direkta motsatsen till hur ortopedkursen var. Många läkarstudenter, många
föreläsningar och korta dagar. Vi var en stor grupp studenter, ca 12 stycken,
som alla hade en introdag tillsammans där de visade oss runt lokalerna och gav
oss litteraturlistor och scheman.
Dagarna började
med klinik fram till lunch, och sedan var det föreläsningar på eftermiddagen.
De dagar då det inte var några föreläsningar slutade man vid lunchtid, och hade
eget arbete resten av dagen. Detta var så att man skulle ha tid att plugga
inför tentan som man hade i slutet av den tredje veckan. Men då jag endast
skulle vara där i 2 veckor slapp jag också skriva provet.
Varje dag var man
placerad på en ny klinik (MR, interventions radiologi, bukradiologi etc). Sen
hade man vissa fria dagar där man fick välja vart man ville gå. Hur bra de
olika klinikerna var helt beroende på hur undervisningsvilliga läkarna där var.
Vissa var fantastiska och gick igenom alla bilder de kollade på och pekade ut
olika fynd och förhörde oss på anatomi.
Men om läkaren som jobbade inte var undervisningsvillig blev det lätt så
att man satt där och tittade på någon som tittade på bilder. Som en
överläkare sa: ”If you manage not to fall asleep, you will have done better
than I did when I was in that chair”.
Med bra lärare
var dagarna väldigt lärorika, men annars kunde det stundtals bli lite tråkigt.
Som tur var, var man nästan alltid placerad tillsammans med en annan läkarstudent,
så man var iaf alltid i gott sällskap! Vid lugnare stunder satt man ofta tillsammans
och tittade igenom den stora mängd inläsningsmaterial som fanns uppladdat på
deras studentplattform. Kursadministrationen hade ordnat med flashcards, övningstentor
och mycket annat man kunde fördriva tiden med vilket var väldigt uppskattat, och
en väldigt bra teoretisk övning. Föreläsningarna var också väldigt bra och
interaktiva. Föreläsarna ställde många frågor och man fick försöka tyda
röntgenbilder själv, och de såg till att verkligen engagera oss i ämnet de
föreläste om. De hade även ordnat under veckorna så att vi fick praktiskt
undervisning i ultraljud vilket jag tyckte var den bästa delen av kursen!
Sammantaget var
kursen väldigt givande teoretisk sett, och en skön omväxling till den hektiska
ortopedkursen. Tyvärr är detta en kurs som dock inte erbjuder så mycket
patientkontakt, annat än vid den interventionella radiologin och de gånger man
får följa med läkare när de ska utföra vissa röntgenundersökningar. Ett stort plus var dock att detta verkligen
var upplagt som en kurs med både klinik och föreläsningar och att man gick med
ett gäng andra läkarstudenter. Det var något jag saknade lite hos
ortopedkursen. Men jag kan varmt rekommendera båda kurserna jag läste, båda
lärorika men på olika sätt!