Reserapport - KI-student
Lärosäte: University of Illinois Urbana Champaign
Utbildningsprogram: Audionom
Utbytesprogram: INK
Termin: Hösttermin 15/16

Innan avresa

Ända sedan högstadiet har jag drömt om att åka utomlands för att studera. När möjligheten en dag presenterades framför mig tog jag därför chansen med detsamma. Audiologi är ett väldigt nischat område vilket var en annan anledning till att jag ville studera utomlands i ett tag. Jag är intresserad av hur audionomutbildningen och yrket kan se ut på olika håll i världen. Läggs det ner lika stor vikt på samma frågor hemma i Sverige som där? Vilka nya perspektiv kommer jag att få, inte minst vad gäller utbildningen och mitt framtida yrke, men också på samhället och livet? Och sist men inte minst, hur kommer denna resa att påverka och ändra mig som individ? Funderingar som dessa var de främsta anledningarna till att jag beslöt mig för att ansöka om och åka till University of Illinois at Urbana-Champaign.
Egentligen var det inte ett aktivt val att åka till just University of Illinois, utan det var det alternativet som fanns då audionomprogrammet i de båda universiteten precis hade påbörjat ett samarbete med varandra. Ett eventuellt utbyte var då redan färdigorganiserat och de kurser jag skulle läsa utomlands garanterades för tillgodoräkning vid hemkomsten.
Någonting särskilt man bör tänka på inför utbytesresan till USA är att införskaffa ett visum. Intyg på sin sjukdomshistoria är ännu ett krav, samt vaccinationer mot diverse sjukdomar såsom mässling, MPR, påssjuka, röda hund och stelkramp. 

Ankomst och registrering

I välkomstbrevet fanns det är satt datum för när man skulle vara där för att registrera sig som student på universitetet. Jag kom till Champaign dagen innan det datumet och det räckte gott och väl. Sedan fanns det en veckas introduktion, lite som en fadderorganisation, där både utbytesstudenter och utländska studenter delades upp i mindre grupper för bland annat guidade turer runt campusområdet. Det erbjöds såvitt jag vet inte någon introduktionskurs.
South Quad

Ekonomi

Det kunde vara väldigt dyrt att bo på campusområdet, vilket nästan var ett måste om man inte hade ett eget fordon att ta sig runt med. Jag hade tur som fann några att hyra en lägenhet tillsammans med.
De obligatoriska avgifterna i samband med utbytet var "Health Service", "Transportation" som täckte bussavgiften för bussar i städerna Champaign och Urbana, samt"International Fee".
Ett tips vad gäller kurslitteratur är att hyra böcker från en sida som heter chegg.com.

Boende

Jag hittade en annons på nätet där 2 studenter sökte en tredje person att dela lägenhet med. Jag prioriterade bostadens läge och är därmed väldigt nöjd med det jag fick då det var ca 5 min gångavstånd till allting (gym, huvudgatan, föreläsningssalar, bibliotek osv.). Lägenhetens skick fick duga, men jag skulle inte påstå att den hade särskild hög standard. Min del av hyran kostade ca $300. Det finns ett hav av bostäder kring campus. Både boendestandard och kostnad varierar väldigt mycket. Jag skulle påstå att jag fick tag på ett riktigt kap med tanke på läget och priset. Ett råd jag kan ge är att hålla sig borta från studentkorridor då dessa är väldigt dyra samtidigt som standarden ofta inte håller. En annan sak jag vill tipsa om är att universitetet har många Facebook-grupper där man bland annat kan komma i kontakt med studenter som ska på utbyte därifrån. Dessa kan då vara intresserade av att hyra ut sina bostäder under den tid de är bortresta.
Utanför min lägenhet

Studier allmänt

Studiernas upplägg var väldigt annorlunda från hur det ser ut på svenska universitet och högskolor. Till att börja med studerades alla kurser parallellt med varandra under hela terminen. Varje vecka såg därmed ut på samma sätt, det vill säga att man hade vissa föreläsningar på vissa dagar. Jag hade föreläsningar varje måndag från kl. 08:00 - 15:00, en entimmes föreläsning varje tisdag- och torsdagmorgon, samt en föreläsning på tre timmar varje tisdagskväll. Med andra ord fanns det mycket tid över till att studera på egen hand och utforska studentlivet såklart!
Lärarna var trevliga och hjälpsamma, men det var inte lika avslappnat mellan lärare och student som i Sverige. Jag var till exempel med om en gång när en lärare bad en student lämna föreläsningen då läraren inte tyckte personen i fråga var tillräckligt uppmärksam. Ännu en sak som var annorlunda var att man fick mycket hemläxor som sedan skulle lämnas in för att rättas och betygsättas. Det var inte särskilt svåra uppgifter. Jag antar att lärarna ville försäkra sig om att studenterna lärde sig allt ordentligt.
I slutet av terminen hade vi tentamen på allt vi hade lärt oss i varje kurs ("midterm"), och i slutet av terminen hade vi tentamen på allting ("final exams"). Det var främst utifrån dessa tentamen som betygen sattes.
Någonting som kan tilläggas är att "audionomstudenter" i USA måste ha tagit examen från ett fyraårigt "under grad" nivå innan de blir antagna till "grad school" och i detta fall det fyraåriga programmet "doctor of audiology" (AuD).

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI
  • Aural rehabilitation children to adult. Denna var den enda kursen som var på "undergrad" nivå. Den innehöll lärandet om hur hörselnedsättningar påverkar individer och dess familjemedlemmar. Kursen var väldigt ytlig, förmdligen eftersom det visade sig vara på grundläggande nivå. Eftersom jag var inne på min femte termin hade jag gärna önskat ett djupare innehåll. Undervisningen skedde med Power point och tentamen hade svarsalternativ som skulle kryssas för.
  • Hearing aids amplification. Var en kurs som omfattade allt vad gäller hörapparater. Föreläsningarna hölls på kvällstid eftersom läraren var ute på kliniken under dagarna. Även här presenterades föreläsningarna med Power Point och i slutet av varje föreläsning hade man "quiz" på föregående veckas föreläsning. Dessa var till en viss del betygsgrundande. Av alla kurser var den här den tuffaste, men samtidigt den jag lärde mig mest av. Vissa tentamen var hemuppgifter och andra skrevs i klassrummet.
  • Amplification lab. Gick hand i hand med Hearing aids amplification, där tanken var att komplettera de teoretiska kunskaperna med praktiskt utförande i form av laboration med hörapparater. Hemuppgifterna gick ut på att utföra nya laborationer varje vecka som sedan skulle presenteras och tolkas på papper. Under själva "föreläsningstiden" gjorde man egentligen ingenting, utan det var då som man blev informerad om veckans uppgift och hur allting skulle gå tillväga. Den slutliga tentamen i den här kursen var muntlig och praktiskt. Det påminde om våra pre-kliniska prov, men var mycket mer omfattande.
  • Quantitative reasoning in speech and hearing science. Kursen inkluderade både audionom- och logopedstudenter och omfattade en översikt av olika metoder på studier. Uppgifterna var ofta i presentationsform i mindre grupper framför hela klassen. Dessutom var det många läs- och skrivuppgifter som skulle lämnas in individuellt. Det fanns ingen tentamen i denna kurs.

Språk och kultur

Jag upplevde inga större svårigheter att delta i undervisningen på engelska. Det erbjöds inga språkkurser, men däremot finns det hur många studentorganisationer som helst på universitetet. Känner man att det är tufft med språket, till exempel, finns det säkert en organisation som hjälper en att utvecklas med det. Sedan uppfattade jag att lärarna var väldigt tillvägagångsmötande och införstådda med att jag inte hade engelska som modersmål.
En kulturskillnad är att amerikanarna för det mesta är väldigt öppna, hjälpsamma och pratglada av sig. Det är väldigt lätt att lära känna nya personer på så sätt. Just i Illinois upplevde jag även att könsrollerna var lite uppdelade och generellt kändes många personers åsikter traditionella.

Fritid och sociala aktivteter

Som jag tidigare nämnde fanns det en massa organisationer och där bland annat en organisation för utbytesstudenter. Jag hade inte tid att engagera mig i just den organisationen, men jag vet att de träffades minst en gång i veckan för att umgås.
Universitetet har två väldigt stora gym som även inkluderar både inomhus- och utomhuspool, löparbana, volleyboll- basket- och amerikansk fotbollsplan. Det finns även en hockeyrink där man kan åka skridskor. Jag engagerade mig i en boxningsklubb, det var otroligt roligt! Vill man träffa personer utanför sitt utbytesprogram rekommenderar jag starkt att gå med i åtminstone en organisation. Det finns tillräckligt med organisationer för vemsomhelst att hitta någonting inom sitt intresse (https://illinois.collegiatelink.net/organizations).
Campusområdet ligger mellan de två städerna Champaign och Urbana. Det är ett väldigt stort och välplanerat campus med en huvudgata som heter Green street, där de flesta restauranger och butiker håller till. För att handla lite billigare på större varuhus behöver man dock åka en längre bit in till någon av städerna. Detta tar ca en timme med buss, men de flesta studenter har egna bilar. Kanske träffar du en snäll vän som du kan samåka (ca 15 minuter) med till dessa ställen!
University of Illinois at Urbana-Champaing är känt för att ha USA:s rikaste studentliv, flest studentorganisationer och flest sororities och fraternities. När man befinner sig på campus kan det ibland kännas som om man är i en typisk amerikansk collegefilm. Universitetet är även känt för att ta emot många studenter från Kina och Indien vilket ger det en internationell profil. Dessutom stötte jag på flera svenskar där!
Chicago

Sammanfattning

Jag har definitivt fått upp ögonen för audionomyrket på internationell nivå. Kanske åker jag utomlands för att forska i framtiden eller så söker jag jobb på ett internationellt företag. Hursomhelst är det kul att veta att man har ett personligt nätverk med andra audionomer och audionomstudenter utomlands, särskilt när audionomvärlden är så liten som den är.
Min utbytesperiod var mer än jag kunde önska om. Inte nog med att jag växte som person utifrån de erfarenheter jag berikades på, utan jag lärde mig även anpassa mig efter och förstå en ny kultur. Trots att jag uppskattade Sverige innan jag åkte, blev min uppskattning för vårt land desto större i samband med att jag var där. Förutom att, utifrån diskussioner med mina amerikanska vänner, inse hur dyrt det egentligen är att studera på universitetsnivå fick jag också större insikt i hur hörselvården ser ut i världen.
Alma Mater och jag