Removable
prosthodontics, avtagbar protetik:
Här fanns
det gott om patienter då de flesta patienterna i skolan hade ett restbett.
Arbetssättet är likadan såsom vi har det på KI dock kunde ett steg ta flera
pass som vi skulle hinna med med ett pass på KI. Skolan hade sitt egna labb med
tandteknikerstudenter som tandläkarstudenterna skickade deras jobb till. Ibland
kunde jobben mellan labbet och studenterna ta ett par pass. Jag och min partner
gjorde en helprotes tillsammans då vi jobbade på samma patient varannan vecka. Läraren
var väldigt duktig på att informera på hur vi skulle arbeta/tänka.
Ocklusion,
orofacial smärta och käkfunktion:
Bettfysiologi
hade vi varannan vecka. Undersökningsformuläret var på portugisiska men
innehållet var nästan likdan som på KI och det var inte omöjligt att förstå sig
på den. Dock hjälptes vi åt jag och min partner väldigt mycket för att jag skulle
förstå vad som kulle göras. Passen var väldigt korta. Vi jobbade på samma
patient då vi lyckades göra en bettskena. Även här tog det flera klinikpass för
att slipa in bettskenan i rätt läge, men vi lyckades till slut.
Dentistry,
restaurativ tandvård:
Här var
lärarna till stor hjälp, de gav alla tips de hade för att det skulle bli bra.
En väldig rolig kurs då det fanns alltid patienter att behandla samt att arbeta
med de få materialen de hade var väldigt lärorikt. Alla lagningar gjordes med
kofferdam, ibland behövdes inte kofferdam och ibland gick det inte att använda
kofferdam överhuvudtaget, men lärarna var väldigt strikta med att det skulle
användas. Det blev frontala och posteriora fyllningar som gjordes, dock hade
jag otur med amalgamfyllningar då ingen av patienterna jag arbetade på behövde
det. Klassen var med i en tävling då man skulle bygga upp en framtand med
komposit. Genomgången var på engelska, vi fick vara med och vid ett annat pass
fick vi arbeta med composit materialen. Vi fick självklart vara delaktiga
praktiskt men inte delta i tävlingen.
Surgery,
kirurgi:
En av de
roliga kurserna. Här fanns det mycket patienter, från tandutdragningar till
suturering till att vissa fick vara med vid biopiser eller kontrollera/undersöka
munslemhinneförändringar. Här fick jag göra en del extraktioner, suturera som
var väldigt lärorikt och roligt, undersöka munslemhinneförändringar och
diskutera patientfall. Väldigt givande kurs till skillnad från KI då en hel
grupp kan få ett antal tandutdragningar då alla kanske inte får en tand. Här
var det mer att en patient hade minst två tänder att extrahera. Det var flera
lärare på sal som fanns till hands och väldigt hjälpsamma, absolut favorit kurs
på sal!
Orthodontics,
ortodonti:
Passen hade
vi varannan onsdag förmiddag med pedodontin, väldigt korta och stressiga pass.
Vi arbetade tre till fyra studenter per patient, vilket kunde bli väldigt
rörigt i båset då vi var väldigt många. Just för att det var barnpatient på
tandläkarstolen försökte man utföra arbetet ganska snabbt innan barnet blev otålig.
Det mesta sades på portugisiska. Det var väldigt svårt att hänga med, man fick
i efterhand ställa de flesta frågorna man hade. Många uteblivande pass dock
lyckades jag se mina partners göra en Quad Helix.
Pediatrics,
pedodonti:
Dessa pass
hade vi varje onsdag förmiddag, korta pass. De flesta barnpatienter kunde komma
lite senare än uppsatta tiden vilket gjorde passet ännu kortare. Här arbetade
jag med min partner, vi arbetade varannan vecka. Det blev en del lagningar och
fissurförseglingar. Kofferdam applicerades på alla barn. Panorma röntgen togs
för att kontrollera caninerna, och man fick se mycket karies hos barnen. Svår
och stressig kurs, man ville utföra behandlingen snabbt men allt tog lite extra
tid då det blev att min partner fick kommunicera med patienten på portugisiska
och därefter på engelska med mig. Det fanns flera barnpatienter som jag
behandlade som kom från ett fosterhem, det var väldigt rörande att höra deras
historier om varför de hamna där.
Endodontics,
endodonti:
Jag fick
höra att man enkelt skulle få en tand att rotbehandla i Portugal, vilket jag
verkligen ville ha! Det var snarare tvärtom, det var väldigt ont om
endopatienter. Man fick vara på lärarna för att få en tand. Tur nog fanns en
patient som hade akutvärk som ingen portugisisk student kunde ta emot förutom
jag, vilket blev en trepanering på och en rotbehandling. Vi fick rotbehandla
manuellt, vilket våra partners också fick göra med deras första molartand.
Därefter rotbehandlade de maskinellt. Läraren visade och förklarade hur man
skulle gå tillväga och det var lite annorlunda än hur vi på KI gör det.
Peridontology,
pardontologi:
Under passen
jobbade man parvis här med, att assistera var väldigt tråkigt då man inte
behövde göra mycket, förutom att fylla i undersökningsprotokollet om patienten
kom för läkningskontroll. Som behandlare var det att depurera tandsten som
gällde, och patienter fanns det gott om.
Fixed
prosthodontics, fast protetik:
Man arbetade
parvis, tyvärr var det ont om patienter under denna kurs pga att de var
ekonomiska begränsade. Det var dyrt med fasta kronor och broar vilket gjorde
att vi inte alltid hade patienter på plats. Istället fick man gå igenom patientfall
tillsammans med lärarna vilket var lärorikt. Akuta patienter fick man också ta
hand om, exempelvis kunde det vara att cementera dit en fasad temporärt.