Jag
läste två stycken 4-veckorskurser under utbytet. Den första kursen jag läste
var barnkardiologi och den andra Öron-Näsa-Hals. Barnkardiologikursen var
väldigt uppstyrd och lärorik. Jag fick se hjärtfel och tillstånd som jag aldrig
hade sett tidigare. Dagarna varade i regel från 08.00 till 17.00, och bestod av
mottagning på förmiddagarna och rond, konsultationer och utbildning tillsammans
med en av deras ”fellows” på eftermiddagarna.
Jag spenderade även en del tid i deras kateterlab och såg olika
perkutana ingrepp, bland annat klaffbyten och tryckmätningar. På mottagningen
träffade jag barn med hjärtsvikt som väntade på hjärttransplantationer, barn
som genomgått transplantationer, barn med misstänkta blåsljud, olika typer av
hjärtfel och barn med rytmrubbningar och pacemakers. Vi rondade många patienter
på neonatalen och barnintensiven. Sista veckan fick jag följa med på en
outpatient clinic i Sioux Falls tillsammans med ett team elektrofysiologer. Vi
flög med ett privatjet tidigt på morgonen, träffade en massa barn med
pacemakers och rytmrubbningar, och sedan flög vi tillbaka hem till Iowa City.
Det var en väldigt rolig upplevelse och vi hade väldigt trevligt tillsammans.
Arbetssättet
generellt på mottagningen var att jag träffade egna patienter och sedan
rapporterade till den överläkare som hade mottagning den dagen. Därefter gick
vi in tillsammans. Att skriva anteckningar tog rätt lång tid i början, men de
har överseende med det. Deras journalsystem är ganska överväldigande med en
mängd menyrader efter varandra. De skriver generellt sett väldigt långa
anteckningar och upprepar sig flera gånger i samma anteckning. Enligt vad jag
förstod så var det delvis av ersättningsskäl men även juridiska.
Kursen
i Öron-Näsa-Hals var också väldigt lärorik. Schemat var inte lika tydligt under
den kursen och jag råkade hamna i en ”dubbel” kurs, dvs. en sammanslagning
mellan flera terminer, så vi var dubbelt så många läkarstudenter som de var
vana vid. Vidare hade de glömt att ge mig en ansvarig resident (ST-läkare) som
jag skulle gå med, så det var lite förvirrande till en början vad jag skulle
göra och var jag skulle infinna mig på dagarna. Jag fick ta lite mer egna
initiativ och haka på en resident som jag tyckte var bra, vilket i och för sig
var ganska skönt. Kursen var uppdelad så att man var med olika team olika
veckor. Jag var en vecka med barnteamet, en vecka med öronteamet (otology) och
två veckor med head & neck surgery teamet. Jag var både på mottagning och
på operation. Vi hade även en workshop i suturering där vi fick öva suturering
på grisfötter.
Jag
fick välja ganska mycket själv vad jag ville göra under den här kursen, vems
mottagning jag skulle gå på osv., vilket var skönt. Huvud-hals-kirurgen sysslar
främst med cancerdiagnoser och det var mest cancerpatienter på mottagningen. På
öronmottagningen fick jag lära mig att använda öronmikroskop och träffade
patienter med bl.a. acusticusneurinom, hörselnedsättningar och barn med
långvariga öronbesvär samt barn med cochleaimplantat. Vidare träffade jag många
patienter med yrsel, vilket var väldigt bra. Jag fick öva kranialnervsstatus
och repetera orsaker till yrsel vilket var väldigt givande. På barn-ÖNH
träffade vi mest barn med medfödda ansiktsmissbildningar eller hörselnedsättningar.
Vidare gick jag med en ST-läkare runt som konsult på huset vid några
tillfällen, vi gick runt på IVA, akuten, brännskadeenheten osv. för att bedöma
luftvägar och suturera ansiktsskador etc.
När
jag var på operation såg jag dels bihålekirurgi, t ex resektioner av
hypofysadenom där man går via näsan in i sella turcica, tonsillektomier, öronkirurgi,
t ex trumhinneplastik, operationer av acusticusneurinom,
facialisnervdekompressioner samt en hel del cancerkirurgi i huvud-halsregionen,
t ex lymfkörtelutrymningar, parotiskirurgi, mandibulektomier etc., i
kombination med plastikkirurgi då många stora tumörresektioner i
ansiktsregionen kräver olika ben- och muskeltransplantationer efteråt. Jag såg
operationer som jag aldrig sett tidigare under utbildningen i Sverige och som
jag sannolikt aldrig kommer att se igen. Kirurgerna var oftast trevliga och jag
fick tvätta mig och stå i såret och många gånger assistera lite, sätta lite
suturer osv. En stor skillnad jämfört med i Sverige var att det var ST-läkarna som
klädde in och tvättade patienten, samt dukade upp opsetet och städade upp efter
op. De lägger även om sår etc, vilket i Sverige främst görs av
operationssköterskor och undersköterskor.
Eftersom
ÖNH är en kirurgisk specialitet började ronden otroligt tidigt. Vi började
ronda mellan kl 06 och 07. Som läkarstudent blev man tilldelad en eller två
patienter att läsa på innan ronden började, vilket innebar att vi var tvungna
att vara där ännu tidigare, och sedan fick man presentera denna för resten av gänget,
dvs. för ett par residents och de andra läkarstudenterna i samma grupp. Man
skulle tala om vad som hänt under natten och hur patienterna låg i sin
vätskebalans, dvs. hur mycket som kommit i olika drän osv. Detta moment tyckte
jag var lite stressande eftersom det blir svårare att förklara saker på
engelska och för att jag hade svårare att orientera mig i deras journalsystem,
men de hade ganska stort överseende med mig som utbytesstudent så det var lugnt
om man inte gjorde presentationen helt perfekt.
Generellt
innebar kursen i ÖNH lite mer självbestämmande för min del. Jag hade ”special
treatment” och fick välja mer vad jag ville och inte ville göra. De sa åt mig
att jag skulle göra det som var mest lärorikt för mig. Jag hade inte exakt
samma kursplan som övriga studenter eftersom det var en valbar kurs för min del
medan övriga studenter var där för den ordinarie ÖNH-kursen på läkarprogrammet.
Att gå jour var exempelvis valfritt för min del, medan det var obligatoriskt
för övriga studenter. De hade även tenta och fallpresentationer vilket inte
ingick i min kursplan.
Jag
kommer att tillgodoräkna mig båda kurserna som SVK:er på termin 11.