Under
utbytet fick vi skickade skrivningarna i OSK och pedodonti till Dublin där vi
fick möjlighet att skriva dem. Några dagar efter att vi kom hem fick vi även
skriva tenta i ortodonti. På så sätt följde vi den teoretiska undervisningen på
Ki via Ping Pong och fick även lite input vi PBL i Dublin. Vad gäller dem
kliniska kurserna redovisas dem mer grundligt här nedan:
1.
Advanced Restorative Dentistry
& Comprehensive Patient Care
Som nämnt motsvarande våra VUX-pass och var
uppdelade på för och eftermiddagspass på ca 3 h. Dem kliniska
handledarna var ofta privattandläkare som jobbade några dagar under veckan på
skolan, men även fastanställda på skolan. Det fanns några specialister som
cirkulerade och behövde man extra hjälp i endodonti fick man jaga någon
endodontist på någon av dem två vuxenklinikerna. Det var tacksamt på så sätt
att man inte behövde träna efter skolan. I regel fanns det en handledare på 6-8
studenter vilket jag tyckte var bra och man fick ofta hjälp inom en stund, men
dem har inget kösystem kopplat till datorn som vi har utan man fick följa
läraren där hon gick tills det blev ens tur. Ibland såg vi ut som ankungar som
följde efter. Efter varje klinikpass fick studenterna betyg för sin prestation
och även vi fick detta vilket var jättekul att följa upp och se utvecklingen.
Det varierade ganska mycket hur noggranna handledarna var med att dela ut
betygen; vissa delade rutinmässigt ut samma betyg till samtliga studenter medan
andra verkligen tog sig tid att betygsätta studenterna individuellt.
Kliniskt
tycker jag att studenterna arbetade väldigt självständigt och snabbt. Dem hade
vanligtvis 1-3 patienter inbokade under ett pass beroende på vad dem skulle
göra och arbetade således väldigt effektivt. Men jag tycker att lärarna inte
alltid kontrollerade deras arbete lika mycket som kanske skulle behövas. Tycker
därmed det är tacksamt att lärarna på Ki har bra koll på hur vi ligger till och
vilka steg som skall kontrolleras för att bibehålla god kvalitet. Däremot
tycker jag att det var otroligt bra att dem får möjlighet att utföra så många
behandlingar. Dem har ett minimikrav men inget maxtak för exempelvis hur många
kronor eller proteser dem får göra.
Vi
blev tilldelade patienter med inte alltför stort behandlingsbehov vilket
berodde på att dem var rädda för att vi inte skulle hinna klart med
terapiplanerna. Vi hade ungefär 3-4 patienter per person. Jag fick göra en del
endo vilket var utmanande att utföra det enligt deras protokoll. Dem använder
K-filar för manuell rens vilket är lite old school. Vidare arbetar dem inte
särskilt aseptiskt vid endodontiska behandlingar så som vi är vana vid. Det tog
alltså lite extra hårt i hjärtat när man såg lärarna rensa med filar som i vår
värld blivit kontaminerade. Vidare fick jag göra en del lagningar men inget
protetiskt. Behandlingsbehovet ser helt annorlunda ut än i Sverige då det är
många som har dålig oral hälsa och även röker. Det var väldigt givande att se
men att också motivera patienterna till bättre munhygien och vanor. Jag tycker
att vi i Sverige arbetar mycket mer profylaktiskt vilket i min mening är målet
med vård.
Studenterna
arbetade lyxigt nog några gånger i veckan med tandsköterskestudenterna och får
redan under grundutbildningen lära sig det här med teamsamarbete. Det tycker
jag är något som skulle kunna förbättras på Ki; att införa
tandsköterskeutbildningen igen.
2. Child
Dental Health
Varannan vecka hade vi ped pass där studenterna hade
egna patienter, men vi fick inga patienter då dem ansåg att vi var där alldeles
för kort tid för att kunna behandla och följa upp.
Deras ped kurs började med preklin där dem bland
annat fick lära sig att lägga kofferdam på dockor och göra metallkronor, vilket
var väldigt nytt för oss. I regel använder dem väldigt mycket kofferdam vid
patientbehandlingar vilket man kan förstå men det kändes märkligt att även
lägga det på barn. Men tydligen är barnpatienterna helt införstådda på detta
och det verkar fungera väl. Vi fick med andra ord följa studenterna under deras
pass och ibland assistera.
3.
Oral
Surgery
Ett av favoritpassen var Oral Surgery där vi i
smågrupper fick ta emot patienter med olika orofaciella smärttillstånd, te x
käkledsbesvär, cancer osv. Vi utförde undersökningarna, skulle klura på diagnos
och differentialdiagnoser innan vi kallade in läraren som skulle bekräfta och
kontrollera undersökningen för att sedan boka in aktuell behandlingstid för
till exempel operation. Dessa pass var oerhört lärorika då det ofta blev
diskussion, utfrågning och vi fick se saker som man sällan ser hemma i Sverige.
4.
Oral
Medicine
Oral Medicine liknade till Oral Surgery men var lite
mer medicinskt inriktat och anses vara bron mellan odontologi och medicin. Här
fick man se mer slemhinneförändringar och lära sig att diagnostisera.
5.
LA-
clinics
Motsvarande extraktionskursen på Ki och jag fick
möjlighet att extrahera några tänder under dessa pass. Vi var en grupp på fyra
studenter på respektive pass på två behandlingsrum och med en lärare som
handledde oss under behandlingarna. Det var väldigt tacksamt att få jobba i så
små grupper och jag upplevde att man fick väldigt tydliga instruktioner i hur
man ska tänka vi extraktion. Jag lärde mig mycket om vilken teknik man skall
använda och generellt sätt är dem lite mer radikala i extraktionsteknik än vad
vi blir utlärda på Ki.
6.
Accident
& Emergency (A&E)
Dem började med akuttandvård lite efter påsklovet
vilket gjorde det möjligt för oss att ta del av akutpassen. I regel väldigt
snarlika dem akutpass vi har på Ki och jag fick extrahera några tänder under
dessa pass.
7. Day Theatre / Sedation Unit
Under dem två veckor som studenterna hade påsklov
fick vi möjligheten att vara en vecka på Day Theatre och en vecka på
Maxillofacial Srugery. Day Theatre låg på skolan och är en dagskirurgisk
avdelning. Patienterna sövdes i regel ned intravenöst med Midazolam och
behandlingar som utfördes var op-ex, biopsier, cancer i mjukvävnad,
implantatinstallationer osv. Vi fick assistera och observera. Vid två
tillfällen lät kirurgerna mig även extrahera visdomständer i överkäken vilket
var otroligt kul och tacksamt att få sådan handledning.
Maxillofacial Surgery (st. James Hospital)
Favoritveckan
var definitivt på st James Hospital på avdelningen för maxillofacial kirurgi. Under
en hel vecka fick vi se stora operationer med alltifrån parotisexcisioner,
tungcancer, Le Fort operationer, käkfixeringar, ortognatkirurgi, huvud- och
halsdissektioner osv. Professor Stassen som var ansvarig för denna avdelning
var otroligt välkomnande och uppskattar verkligen att studenter visar intresse
samt är aktiva. Vi fick assistera kirurgerna under operationerna som kunde vara
alltifrån 30 minuter till flera timmar långa. Dessa käkkiruger har
dubbelexamen, både läkarexamen och tandläkarexamen. Varje morgon började teamet på avdelningen
med att gå en runda på uppvaket vilket var oerhört lärorikt att se
läkningsprocessen efter operationerna. Därefter gick vi in på operation
Om man gillar kirurgi kan detta vara en stor anledning till att söka till just
Dublin, dels pågrund av dessa två veckor men också för att man får utföra en
del extraktioner på skolan och ta del av Oral Srugery/Medicine.