Reserapport - KI-student
Bondi Beach (Sydney) för att fira nyår veckan innan kursstart
Lärosäte: Bond University
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 15/16

Innan avresa

Jag var intresserad av utbyte för att ta chansen att fördjupa språkkunskaper och kulturupplevelser samtidigt som jag skulle kunna bredda efterenheterna och färdigheterna av fysioterapi. Jag hade länge drömt om att åka till Australien och blev väldigt glad när jag blev uttagen!
Jag åkte tillsammans med Movitz i min klass och vi var båda överens om att vi ville resa så mycket som möjligt när vi ändå skulle så långt bort på jordklotet. Därför bestämde vi oss för att åka till Sydney för att spendera en vecka där innan skolstart och sedan resa vidare till Nya Zeeland efter kursen, innan vi återvände till Sverige igen.
Då termin 5 var väldigt stressig och fullproppad, kändes det jobbigt med alla praktiska förberedelser som bokning av flyg och boende, samt pappersarbete mellan KI och Bond University. Vi bokade flygbiljetter (via momondo.se) väldigt sent pga detta och fick därför betala 9000 kr för en enkelbiljett till Sydney. Hemresan från Auckland (NZ) kostade ca 7000 kr. Ett tips är att det blir billigare att boka t o r till och från samma städer och så tidigt som möjligt.

Jag vaccinerade mig inte särskilt inför resan, eftersom jag redan hade det skydd jag behövde.
Gratis turist-VISA ansökte vi om här: http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/651- (kommer som pdf i mailsvar)

Angående examensarbete är det en bra idé att ha lagt en stabil grund i form av bakrund, syfte och frågeställning innan utbytet. Även datainsamling, om det är aktuellt, är bra att ha gjort innan resan. Det underlättar väsentligt om det bara är det intensiva skrivandet av arbetet som återstår efter utbytesresan.

Viktigt innan avfärd: Ta kontakt med Bond tidigt för att få information om kursen samt instuderingsmaterial till quiz. Det är så mycket lättare att vara ordentligt förberedd!

Packtips: adapter, grendosa (med flera uttag), ryggsäck (skolväska), tygpåse (för kortare utflykter), enkel mobiltelefon att köpa kontaktkort till (för att ringa/sms:a klasskompisar samt wifi).

Ankomst och registrering

Eftersom både jag och Movitz var sugna på att hinna se så många delar av landet som möjligt, åkte vi redan 28/12 till Sydney för att spendera en vecka där innan skolstart.
Från Sydney flög vi sedan till Gold Coast och därifrån tog vi en buss till Palm Beach (längs Gold Coast Highway) där vi skulle bo till en början. Vi anlände till Gold Coast 4/1 och kursen började 7/1. Det var skönt att ha några dagar på plats innan skolstart för att se sig omkring och packa upp.
Innan kursstart kontaktade vi Kelly van der Zwan för att få en introduktion i kursens upplägg och en rundvandring i lokalerna (Obs, fysioterapeutstudenterna studerar inte på main campus, utan i ett eget hus några kilometer därifrån, i Robina). Det var gott att få höra vad som förväntades av oss som studenter och att få ställa frågor om PBL (problem based learning) som var en stor del av kursen. Kelly hjälpte oss också till main campus föra att skaffa student-id, som man behöver ex för att komma in på webbplatformen iLearn på Bonds hemsida.
Första skoldagen inleddes med ett anatomiquiz för att testa de teoretiska kunskaperna som behövdes som grund för kursen. Trots att vi fått instuderingsmaterial att plugga på inför quizet, klarade varken jag eller Movitz det den första dagen. Den stora utmaningen med quizet var att det var kort om tid, många detaljfrågor svårt med formuleringar på engelska. Vi fick därför göra om det igen veckan därpå, exakt samma quiz och blev då godkända.

Ekonomi

INK-stipendiet från KI på 6500 kr var mitt enda ekonomiska stöd utifrån för resan. Det finns stipendier att söka, men jag upplevde att det under termin 5 inte fanns tid över för detta. Jag hade jobbat som danslärare och sparat pengar från flera års jobb, så jag behövde inte söka något lån från CSN för att klara resans ekonomi. 
Levnadskostnaderna i Australien är ungefär desamma som i Sverige. För att spara pengar kan det vara bra med ett boende med bra kommunikationer, att veckohandla och göra matlådor, hålla utkik efter studentrabatter- och erbjudanden på resor/utflykter och ev skaffa en cykel.
Jag och Movitz gjorde ju det mesta tillsammans och hade därför också mycket gemensamma/delade kostnader. Vi använde appen Splitwise för att hålla koll på kostaderna och det sparade mycket energi och tid! 

Boende

Eftersom studentlägenheterna på Bond Univeritys accomodation (Varsity Towers, http://www.varsitytowers.com.au/) endast tillät uthyrning från minst en termin (ca 4 mån), var det inte ett alternativ för oss att söka. Vi hörde av oss till skolans lärare för hjälp med att hitta boende och de kollade runt, men kunde tyvärr inte hitta något åt oss. De frågade också elever och lärare på skolan om de kunde ta emot oss utbyteselever, men det gick inte. Vi fixade till slut boende genom airbnb.com där privatpersoner hyr ut sina bostäder. Vi bodde första veckan i Palm Beach och det var fruktansvärt. Vi hade i desperat läge, bara veckorna innan avfärd, bokat ett alldeles för litet rum hos en ensam, sjuk och förtidspensionerad kvinna som rökte inomhus! Vi hade visserligen varsin skön säng att sova i, men det var nog det enda som fungerade för oss. 
Eftersom vi åkte i mellandagarna efter jul, kunde KI ordna så att vi skrev T5-tentan på plats i Australien. Det blev alltså en extremt stressig och påfrestande vecka att lida igenom med tentaplugg inför KI-tentan, plugg inför anatomiquizet på Bond och sökande efter nytt boende (både på internet och genom att resa runt och titta på boenden). Inte att rekommendera! 
Vi hittade tillslut ett pensionerat par som hyrt ut sitt hus löpande under många år och som mirakulöst nog hade en lucka i bokningarna. Vi bodde hos dem i Burleigh under resten av vistelsen på Gold Coast. Vi betalde 50 AUD/natt vilket blev ca 6 500kr/person för 6 veckor. Billigt! Det mest fantastiska med Peter & Maria, som vi bodde hos, var att de var så gästvänliga och öppna med sitt hem. Vi bjöd dem på svensk mat en kväll och sen bjöd de oss tillbaks, vi fick låna cyklar och surfbräda av dem, vi tvättade kläder ihop, badade i poolen ihop, gjorde dagsutflykter ihop på helgerna, umgicks med deras barn och barnbarn i trädgården ihop. Vi blev verkligen deras gäster! Vi är så oändligt tacksamma för hur vi blev mottagna och detta tar vi med oss hela livet!
Kommunikationsmässigt är Burleigh ett mycket bra område att bo i. Vi cyklade till stranden och till matbutiken och kunde ta en buss eller buss + tåg till skolan. Dessutom hade vi klasskompisar som bodde i området som erbjöd sig att hämta oss med bil och skjutsa till skolan ibland, vilket var oerhört smidigt och vänligt. Jag och Movitz kom överens om att det är mer värt att hitta ett boende nära stranden, för att sedan ta sig en längre sträcka till skolan.

Studier allmänt

Kursen MSKIII (musculoskeletal physiotherapy 3) var en deltidskurs som varvade teori med metodik. Varje vecka handlade om ett nytt område i ryggraden och i slutet av kursen kändes det som att jag fått en bra överblick av ryggradens anatomi och biomekanik samt hur man kan undersöka och behandla den. 

Klassen bestod av ca 40 studenter, där jag och Movitz var de enda utbytesstudenterna i klassen. Våra klasskompisar hade alla läst en kandidat i Exercise & sport science eller något liknande och studerade nu MSKIII samt en neurokurs (som vi inte läste med dem, utan läste under T5) på masternivå. Under två år läste de alltså 6 terminer physioterapi i ett sanslöst högt tempo. Jämfört med Sverige så var det bättre elevnärvaro, färre som kom sent, många kom tidigare till skolan för att plugga innan kl 9 och nästan alla åkte till biblioteket när vi slutade kl 16 för att plugga vidare. Därför kände jag stor vördnad inför deras vänlighet och hjälpsamhet mot oss utbytesstudenter, när de själva hade så mycket att göra. De bjöd in oss till bbq-häng, skjutsade oss till och från skolan, erbjöd att plugga ihop och frågade hela tiden hur vi hade det.

PBL bestod av ett inledande tillfälle och ett avslutande tillfälle varje vecka. På måndagen fick vi ett nytt case (patientfall) med en typisk diagnos för aktuellt segment i ryggraden som skulle utredas och behandlas evidensbaserat. Varje vecka fördelades roller så att det hela tiden roterade mellan rollerna ordförande, sekreterare, tidsansvarig, skriva på whiteboard-ansvarig, söka efter info på nätet-ansvarig osv... Det innebar att utöver det fysioterapeutiska arbetet kring den gemensamma patienten, skulle även PBL-mötet fortskrida effektivt och professionellt. Detta sätt att studera var väldigt lärorikt och intressant, eftersom jag tycker att det så ofta saknats diskussion och reflektion verbalt kring undersökning och behandling på KI. Ofta handlar det istället om att läsa/lyssna och skriva för att sedan komma fram till en lämplig behandling. PBL var ganska tidskrävande, men verkligen lärorikt, tyckte jag.

Lärarna var väldig engagerade och kunniga och eleverna väldigt disciplinerade. Särskilt kursansvarig Wayne Hing var väldigt fängslande i sin pedagogik. Ofta avbröts genomgång av läraren med frågor och reflektion av det som sagts, vilket gjorde att det var lätt att följa med i undervisningen. Det fanns en stor repekt för lärarna i klassrummet som påverkade lärandet och intresset för ämnet. Alla studenter lyssnade och antecknade. Under metodiklektionerna var det vanligen 3-4 lärare/40 studenter, vilket gjorde att det gick att få mycket hjälp och stöd under övning av undersöknings- och benhandlingstekniker.

Examinationerna var generellt svårare för mig under utbytet än på KI. Det beror dels på språket, dels på kortare skrivtid och dels på att det krävs mer detaljkunskap och inte lika mycket egen reflektion (som vi värdesätter i svenska skolsystemet). Jag hade behövt plugga mer detaljerat och strukturerat för att känna mig fri att skriva om det på engelska på kort tid i ett prov/berätta om det på en muntlig examination.
PBL - alla studenter har en roll i rummet och det är ofta högt tempo i diskussionerna.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI
MSK III - Musculoskeletal physiotharapy 3

En vanlig vecka:
måndag: PBL-intro + föreläsning
tisdag: teori + metodik
onsdag: metodik (ibland halvdag)
torsdag: PBL-wrap up + föreläsning
fredag: ledig (ibland egen metodikträning)

Lärandemål och kursupplägg.
Texten nedan har jag lånat av 2014 års utbytesstudent Martin Grönhage med hans tillåtelse.

Beskrivning av ämnet: I detta ämne kommer eleverna att få kunskaper i bedömningen, differentialdiagnostiseringen och hanteringen av patienter med betoning på rörelseorganens sjukdomar som påverkar bål och ryggrad. Effekterna av olika förhållanden över hela livslängden kommer att beaktas där lämpligt.


Lärande mål efter avslutad kurs:

1 Uppvisa god kännedom om muskuloskeletala förhållanden som påverkar bålen och ryggraden, beskriva relevant anatomi och patofysiologi bakom dessa förhållanden, och känna igen de typiska sammanhangen där dessa villkor förekommer

2 Konstruera och analysera en grundlig anamnes på sjukdomar i ryggraden vilket gör det möjligt att generera och planera en lämplig undersökning. Differentiera från villkor som inte har musculoskeletalt ursprung och känna igen eventuella röda eller gula flaggor (psykosociala faktorer) som kan påverka återhämtning från förhållandet.

3 Utför en lämplig fysisk undersökning av en klient med muskuloskeletala tillstånd av ryggraden säkert, effektivt och demonstrera förmågan att: 
• Korrekt tolka resultaten från den fysiska undersökning som kommer att bidra till att bekräfta de ursprungliga hypoteserna eller provisoriska diagnosen, och skapa en behandlingsplan. 
• Välj och motivera relevanta utfallsmått för att kunna jämföra återhämtning. 
• Konstruera lämpliga kortsiktiga och långsiktiga mål i samarbete med patienten, med ICF som mall

4  Välj och motivera lämpliga insatser och behandlingsstrategier, med tanke på patient, evidens, kostnadseffektivitet, tidsplanering och patientens informerade samtycke.

5 Utföra en behandling på ett säkert och effektivt sätt, baserat på patientens problem, anamnes och undersökning och visar förmågan till: 
• Identifiera kontraindikationer, försiktighetsåtgärder och relativa risker för behandling. 
• Planera behandling i tid i enlighet med svårighetsgrad, irritabilitet och sjukdomens natur. 
• Ge effektiva hälsofrämjande och förebyggande rådgivning och förvaltningsstrategier.

6 Planera lämplig behandlingsprogression eller modifieringar, utvärdera patienter framsteg genom att mäta effekten av en intervention, med tanke på patientcentrerade mål och realistiska tidsramar.

7 Visa hur man skriver bedömningar fysioterapeutiska behandlingsplaner i ett format som passar till sjukhus och privata kliniker, och konstruera rapporter till andra tvärvetenskapliga professioner.

8 Förklara fysioterapeutens- och annan hälsovårdpersonals ansvar som är inblandade i en patient 
med en muskuloskeletala sjukdom i öppenvården eller privat klinik.


Kursens upplägg:

Vecka 0: 

Pre-Quiz

        •   Ämnesöversikt


Vecka 1:

Introduktion till spinal manuell terapi

Introduktion till undersökning och behandling av ryggraden: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Övre cervikalen

Differentialdiagnosticering av   VBI/CAD och cervikal huvudvärk


Vecka 2:

Mellan cervikalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Introduktion av cerviko-thorakala övergången: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning.


Vecka 3:

Cerviko-thorakala övergången: behandling


Vecka 4:

Thorakalen och revben: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling och differential diagnoser


Vecka 5:

Lumbalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling


Vecka 6:

Lumbalen, SI-leden och höft: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Introduktion till hantering av patienter med kronisk ländryggssmärta.


Vecka 7:

Skriftlig- och praktisk tentamen 


Undervisning: Undervisningen sker genom PBL, föreläsningar och praktiska övningstillfällen.

Examinationer: För att bli godkänd på kursen måste man vara 100% närvarande och bli godkänd på PBL:en, utöver detta är det tre examinationer:

Pre-Quiz (vecka 0) - 45 minuter. Värt 10%. Detta testet består kortsvarsfrågor och man behöver minst 70% rätt för att bli godkänd. Quizet är för att se till att alla elever har grundläggande manuella terapi- och 
ryggradens muskuloskeletala anatomi och biomekanikkunskaper för att kunna 
tillämpa kunskaperna under kursen MSK III.

Praktisk tenta (OSCE week 7) - 1 timme. Värt 50%. Denna praktiska / muntliga tentamen är utformad för att testa elevernas förmåga att undersöka patienter med besvär från cervikalen, thorakalen, lumbalen eller sakroiliakaleden , kunna integrera relevant anatomi, patofysiologi och diagnostiska tester. Undersökningen kommer också att utformas för att testa studenternas förmåga att formulera och genomföra en enkel lämplig behandlingsplan med en lämplig motivering för vald behandling.

Skriftlig tenta (vecka 7) - 2 timmar. Värt 40%.  Består av frågor från PBL och föreläsningar och är uppbyggt av kortsvarsfrågor, flervalsfrågor och skriftliga svar på kliniska scenarion.

Kursansvarig lärare Wayne Hing håller låda och alla studenter lyssnar och antecknar.

Språk och kultur

Jag upplevde det som ganska svårt med språket i början, särskilt under PBL-tillfällena. Då var det lätt att halka efter i samtalet, eftersom lärare och klasskompisar använde mycket förkortningar och för att den australiensiska dialekten är lite speciell. Jag och Movitz är båda sociala och frispråkiga varelser, men ändå kände vi hur vi var helt slut av ansträngning när vi kom hem efter en hel skoldag. Det var så mycket nya intryck med språk, kunskap och människor att det tog på krafterna.

Australienarna är så trevliga, artiga och vänliga. Det underlättar mycket i studierna som är ganska svåra och det inspirerar till att bli mer lik dem. De tar sig tid att fråga hur en har det och lyssnar gärna på hur Sverige är. Ett stort plus var att Calle (svensk som gift sig med australiensiska) gick i vår klass. Med honom kunde vi prata svenska och få förklarat för oss hur kulturerna skiljde sig åt. Det var en stor tillgång även i studierna, då han var van att plugga på engelska redan. 

Innan utbytet kan det vara bra att fråga sig vad en vill ha ut av det. Ju mer vi umgicks med klasskompisar och våra värdar, desto mer träning i engelska fick vi. Om det är ett mål med resan att lära sig språket, är detta ett tips.
Att bo tillsammans med en engelskspråkig familj var perfekt. De samtalade gärna om vi ville, men lämnade oss i fred om vi ville sitta självständigt med datorn eller plugg.


Fritid och sociala aktivteter

Vardagsmorgnar och kvällar användes till träning, plugg och matlagning. Många australiensare är uppe kl 6 på morgonen för att träna innan skola/jobb, så den kulturen anammade vi ibland. På eftermiddagarna åkte vi ibland till Bond main campus där det fanns en stor anläggning med utomhussimbassäng, inumhusgym och ett stort utbud av träningspass - allt gratis för Bondstudenter! Dessutom anordnar föreningen BUSA sociala aktiviteter för Bond-studenter som en får info om genom stundentmailen.

Då vi var lediga de flesta fredagar, passade vi på att lämna Gold Coast för diverse helgutflykter.


Några aktiviteter och utflykter vi gjorde;

- Brunch på något av Burleighs alla fantastiskt ställen!

- Endagshike upp och ner för Mount Warning

- Whitsunday två-dagarstur i katamaran all inclusive. Snorkling i fantastiska korallrev och vackra sandstränder. Värt!

- Fraser Island på tre-dagars tur med 4W i sanden och sova i tält.

- Byron Bay med buss, gick på art exhibition, shoppade, promenerade till den vackra fyren och hälsade på en svensk kompis som bodde där

- Tog 3 st surflektioner med Get Wet Surf School vid The Spit (bra nybörjar-surfställe i norra Surfers) getwetsurf.com

- Firade nationaldagen den 26:e januari med våra klasskompisar med poolparty och BBQ

- Shopping, fika och häng i Surfers Paradise

- Åkte segway och tittade på djur på Currumbin Wildlife Sanctuary

- Sol, bad och restaurang på Coolangatta beach


Tips på sevärdheter som vi inte hann med att utforska;

- Springbrook mountains

- Stradbroke Islands

- Nöjesparkerna Sea World och Wet´n´Wild

- Hyra paddleboards



Nachos och bubbelbad på all-inclusive-båttur till Whitsundays

Sammanfattning

Jag är så otroligt glad att jag fick möjligheten att åka till Australien och läsa denna kurs. Jag har lärt mig mycket om mig själv, varför jag är intresserad av människor och kroppen och hur jag skulle vilja jobba i framtiden. Jag har fått förbättrade sociala- och språkliga kunskaper, ökat självförtroende och bättre självkänsla personligen och i yrkesrollen.

Det var också väldigt intressant överlag att få en bredare bild av yrket fysioterapeut, som ju är ett fantastiskt yrke och viktig profession i världen! Sammantaget blev jag väldigt inspirerad av kulturen som så mycket handlar om att vara aktiv och vara utomhus och använda sin kropp. I ett sådant land är det roligt att resa och samtidigt studera fysioterapi! 
Byron Bay - Australiens östligaste punkt