Lärandemål och kursupplägg.
Texten nedan har jag lånat av 2014 års utbytesstudent Martin Grönhage med hans tillåtelse.
Beskrivning av ämnet: I detta ämne kommer eleverna att få kunskaper i bedömningen, differentialdiagnostiseringen och hanteringen av patienter med betoning på rörelseorganens sjukdomar som påverkar bål och ryggrad. Effekterna av olika förhållanden över hela livslängden kommer att beaktas där lämpligt.
Lärande mål efter avslutad kurs:
1 Uppvisa god kännedom om muskuloskeletala förhållanden som påverkar bålen och ryggraden, beskriva relevant anatomi och patofysiologi bakom dessa förhållanden, och känna igen de typiska sammanhangen där dessa villkor förekommer
2 Konstruera och analysera en grundlig anamnes på sjukdomar i ryggraden vilket gör det möjligt att generera och planera en lämplig undersökning. Differentiera från villkor som inte har musculoskeletalt ursprung och känna igen eventuella röda eller gula flaggor (psykosociala faktorer) som kan påverka återhämtning från förhållandet.
3 Utför en lämplig fysisk undersökning av en klient med muskuloskeletala tillstånd av ryggraden säkert, effektivt och demonstrera förmågan att:
• Korrekt tolka resultaten från den fysiska undersökning som kommer att bidra till att bekräfta de ursprungliga hypoteserna eller provisoriska diagnosen, och skapa en behandlingsplan.
• Välj och motivera relevanta utfallsmått för att kunna jämföra återhämtning.
• Konstruera lämpliga kortsiktiga och långsiktiga mål i samarbete med patienten, med ICF som mall
4 Välj och motivera lämpliga insatser och behandlingsstrategier, med tanke på patient, evidens, kostnadseffektivitet, tidsplanering och patientens informerade samtycke.
5 Utföra en behandling på ett säkert och effektivt sätt, baserat på patientens problem, anamnes och undersökning och visar förmågan till:
• Identifiera kontraindikationer, försiktighetsåtgärder och relativa risker för behandling.
• Planera behandling i tid i enlighet med svårighetsgrad, irritabilitet och sjukdomens natur.
• Ge effektiva hälsofrämjande och förebyggande rådgivning och förvaltningsstrategier.
6 Planera lämplig behandlingsprogression eller modifieringar, utvärdera patienter framsteg genom att mäta effekten av en intervention, med tanke på patientcentrerade mål och realistiska tidsramar.
7 Visa hur man skriver bedömningar fysioterapeutiska behandlingsplaner i ett format som passar till sjukhus och privata kliniker, och konstruera rapporter till andra tvärvetenskapliga professioner.
8 Förklara fysioterapeutens- och annan hälsovårdpersonals ansvar som är inblandade i en patient
med en muskuloskeletala sjukdom i öppenvården eller privat klinik.
Kursens upplägg:
Vecka 0:
• Pre-Quiz
• Ämnesöversikt
Vecka 1:
• Introduktion till spinal manuell terapi
• Introduktion till undersökning och behandling av ryggraden: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
• Övre cervikalen
• Differentialdiagnosticering av VBI/CAD och cervikal huvudvärk
Vecka 2:
• Mellan cervikalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
• Introduktion av cerviko-thorakala övergången: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning.
Vecka 3:
• Cerviko-thorakala övergången: behandling
Vecka 4:
• Thorakalen och revben: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling och differential diagnoser
Vecka 5:
• Lumbalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
Vecka 6:
• Lumbalen, SI-leden och höft: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
• Introduktion till hantering av patienter med kronisk ländryggssmärta.
Vecka 7:
• Skriftlig- och praktisk tentamen
Undervisning: Undervisningen sker genom PBL, föreläsningar och praktiska övningstillfällen.
Examinationer: För att bli godkänd på kursen måste man vara 100% närvarande och bli godkänd på PBL:en, utöver detta är det tre examinationer:
• Pre-Quiz (vecka 0) - 45 minuter. Värt 10%. Detta testet består kortsvarsfrågor och man behöver minst 70% rätt för att bli godkänd. Quizet är för att se till att alla elever har grundläggande manuella terapi- och
ryggradens muskuloskeletala anatomi och biomekanikkunskaper för att kunna
tillämpa kunskaperna under kursen MSK III.
• Praktisk tenta (OSCE week 7) - 1 timme. Värt 50%. Denna praktiska / muntliga tentamen är utformad för att testa elevernas förmåga att undersöka patienter med besvär från cervikalen, thorakalen, lumbalen eller sakroiliakaleden , kunna integrera relevant anatomi, patofysiologi och diagnostiska tester. Undersökningen kommer också att utformas för att testa studenternas förmåga att formulera och genomföra en enkel lämplig behandlingsplan med en lämplig motivering för vald behandling.
• Skriftlig tenta (vecka 7) - 2 timmar. Värt 40%. Består av frågor från PBL och föreläsningar och är uppbyggt av kortsvarsfrågor, flervalsfrågor och skriftliga svar på kliniska scenarion.