Tandläkarutbildningen i Nederländerna är mellan 6-8 år, stor
skillnad från våra 5 år på KI. Den är egentligen 6 år men beroende på om man
hinner med kurskraven så får man gå kvar extra vilket jag upplevde att många
fick göra. Jag fick välja mellan olika kurser och väl på plats kunde man även
byta kurs om man kände att man ville läsa något annat. Nedan listas de kurser
jag valde och en kort beskrivning av dessa.
FUNCTION 2 & 3
Detta var den första kursen vi hade. Function 2 var protetik
i preklin vi fick helt enkelt sitta och borra på plasttänder och visa lite hur
vi hade lärt oss att preparera för protetiska konstruktioner i vår skola.
Function 3 var en fördjupning i samma kurs med lite extra moment såsom att göra
temporära broar och temporära kronor. För mig kändes det lite synd att behöva
gå tillbaka till preklin då vi redan hade gjort färdigt det på KI. Efter ett
tag blev det dock mer intressant, man lärde sig mycket då de hade lite andra
synsätt och bra tips på hur man ska preparera. Det var även skönt att gå igenom
preklin igen utan pressen att jaga signaturer. Det kändes mer avslappnat och man
kunde fokusera på att försöka lära sig så mycket som möjligt. Dessa två kurser
hade vi under hela utbytet två gånger i veckan.
RECONSTRUCTIVE DENTISTRY
Reconstructive dentistry kursen var en mer klinisk kurs. Vi
fick dock inte behandla patienter själva här. Detta berodde på, enligt dem, att
detta var en helproteskurs där tandlösa patienter behandlas och det tar tid.
Dessutom kan det vara känsligt för patienter som har detta tillstånd och de ska
då inte känna sig obekväma. Det var dock väldigt lärorikt och intressant att se
hur dessa patienter behandlades då det finns väldigt få tandlösa patienter på KI.
PEDIATRIC DENTISTRY
Barntandvården var den mest lärorika kursen enligt mig.
Varje pass inleddes med ett möte där studenterna fick beskriva vad som skall
göras under passet. Det fanns mer utrymme för oss att behandla patienter här
även om patienterna inte skrevs in på oss formellt. Sedan avslutades varje pass
med ett seminarium på ungefär 45 minuter där lärarna antingen gick igenom saker
som uppstått under passen eller hade en typ av ”quiz” i helgrupp. Ibland hade
även studenterna patientfall att presentera som en del av deras kurskrav.
POLICLINIC
Akuttandvård, detta var den enda kliniska kursen där vi fick
behandla patienter. Det var akutpatienter som ringt in med vanliga besvär som
fyllningsfraktur osv. Däremot märkte jag att de hade fler fall av
helprotesfrakturer eller andra liknande problem.
Man fick dock tjata en hel del på lärarna för att man skulle
få påbörja patientbehandling. De har en tendens att dra ut på det av någon
anledning. Det dröjde någon vecka innan vi fick behandla patienter trots att vi
hade gjort det förberedelseprov om hygien som krävdes. Därför är det väldigt viktigt
att man ofta påminner dem om att man vill komma igång och behandla patienter.