Som tidigare nämnts anlände vi till Prag en vecka efter deras egentliga kursstart. Den engelska parallellen hade då hunnit påbörja kursen ’Neurology’ som varade i 2 veckor. Då vi av olika anledningar inte kunde hoppa in mitt i kursen resulterade detta i att vi hade en vecka utan några schemalagda lektioner. Under denna vecka såg vi till att ordna med pappersarbete och dylikt så den gick inte till spillo.
Veckan därpå påbörjade vi kursen Ophthalmology, en en-veckas intensivkurs om ögat (!). Kursen bestod av föreläsningar samt en klinisk dag där vi bl.a. fick möta patienter med diverse ögonproblem, fick en genomgång av utrustning samt olika mätmetoder. Denna kurs hölls ej på Campus utan på ett sjukhus ca 20 min med spårvagn från skolan. Trots att kursen var intressant kändes den inte särskilt aktuell för oss, särskilt såhär sent in på utbildningen.
Efter ögon-kursen påbörjades en fyra- veckors kurs i Oral Surgery II som hölls på på sjukhuset vid Karlovo Namesti (U nemocnice 2). Detta var min favoritkurs under hela utbytet, främst på grund av de engagerade tandläkare/kirurger/momentansvariga man fick möta samt de patientfall man fick möjlighet att uppleva. Schemamässigt var denna kurs också den mest strukturerade. Första veckan bestod enbart av kliniska pass där klassen delades in i tre olika grupper som fick vara på tre olika avdelningar enligt ett rullande schema:
Avdelning 1: ’Out-patient ambulance’ motsvarande Akutmottagningen på sjukhusets Stomatologi-avdelning. I varje bås ansvarade en behandlande tandläkare/stomatolog/oralkirurg och studenterna fick själva välja vem man ville följa. Här fick vi möjlighet att observera, assistera eller självständigt utföra behandlingar såsom anestesiläggning, extraktioner, suturläggning, incisioner, urspolning osv. Här fick man inte vara rädd för att visa framfötterna eller för att ta för sig. Det kunde vara skillnaden mellan om man bara fick observera eller om man fick behandla självständigt. Under kursens gång upptäckte man att vissa tandläkare var mer givmilda än andra i vilka behandlingar de tillät eleverna utföra självständigt. I dessa bås kunde det trängas 4-5 elever medan det i andra bås bara var 1-2 elever. Som sagt, visa framfötterna! Vanligt förekommande fall på akutmottagningen kunde vara olika trauman, abscesser (ofta väldigt uttalade extraorala sådana som vi i Stockholm endast ser i kursböckerna!), opex av retinerade visdomständer, osteonekroser eller bettsanering av cancersjuka patienter inför kommande cancerbehandling. Man upphördes aldrig att förvånas på denna avdelning. Bl.a. fick jag assistera vid extraoral suturering av en äldre man som slagit upp ett mycket omfattande sår i pannan, något vi i Stockholm säkerligen hade hänvisat vidare till läkare.
Avdelning 2: ’Operation theatres’: Observation/assistering på käkkirurgiska avdelningen på sjukhuset. Här fick jag bevittna riktigt erfarna oralkirurger (i Tjeckien krävs dubbla examina) vid bl.a. LeFort III osteotomi hos en patient med Crouzon syndrome. tumörextirpationer, opex av visdomständer, sekvestromier, frakturer, arthrosyntes m.m.
Avdelning 3: ’In-patient department’: Examination av inlagda patienter som skulle genomgå operation alternativt post-operativa läkningskontroller av redan behandlade patienter som var på uppvakning. Vi ansvarade för anamnes, hälsodeklaration, extraoral och intraoral palpation/undersökningar, mätte puls och tog kroppstemperatur. Förbered dig på att känna dig som en allmänläkare! På denna avdelning kunde vi ha allt från kontroller efter BSSO, LeFort, genioplastik, opex av visdomständer, extraktioner pga ortodontisk behandling, TMJ- dislokationer, drännage efter abcsesser, sekvestromier och osteosynteser pga tumörer osv. Har du tur kan patienten engelska, i annat fall blir du beroende av de tjeckiska språkkunskaperna hos den elev du är hopparad med.
Under denna kurs blev jag och min kurskamrat från KI placerade i olika grupper vilket till en början kändes lite tråkigt men då jag tänker efter ändå var positivt eftersom det möjliggjorde bättre kontakt med våra nya klasskamrater. Första veckan på denna kurs var enbart klinisk, medan v. 2-4 bestod av föreläsningar på förmiddagen och klinik enligt roterande schema under eftermiddagen.
Nästföljande vecka läste vi Parodontologi vilket bestod av en vecka med klinik på förmiddagar och som följdes av föreläsningar under eftermiddagen. Skolan har en särskild Parodontologi-avdelning där sköterskan/lärarna ansvarar för att kalla lämpliga patienter. Man arbetar 2-3 studenter per bås där man gör en inledande parodontologisk undersökning och sedan efterföljande behandling. Första dagen var för få patienter inbokade vilket resulterade i att jag och min kurskamrat fick arbeta på varandra.
Därefter läste vi en fyra veckors kurs i Prosthodontics. Under den första veckan satt vi på skolans preklinik (labb) på förmiddagarna och utformade individuella skedar, bitschabloner samt pressade proteser. Kursens andra vecka spenderades på prekliniken på Poliklinika vid Karlovo Namesti. Här fick vi preparera plasttänder på fantomgubbar där en lärare roterade och godkände preparationerna allteftersom. De sista två veckorna hade vi klinik med protetikpatienter. Även här ansvarar sköterskorna/lärare för att kalla rätt patienter. Tillskillnad från Stockholm följde vi inte en patient från början till slut i behandlingen utan varje studentpar fick ansvar för en patientbehandling som kunde vara alltifrån rebasering av proteser, utföra kontroller, cementering av kronor/broar eller avtryckstagningar. På eftermiddagarna hade vi antingen föreläsningar eller demonstrationer inom ämnet.
Föreläsningar i ’Radiology’, ’Preventive Dentistry’ och ’Restoratives’ erbjöds även under utbytet. Kursen i Pedodonti bestod tyvärr enbart av föreläsningar. Det kliniska arbetet med barnpatienter sker först under det sista året för studenterna på Charles University i Prag. Ytterligare en anledning till varför man kan tycka att det är mer lämpligt att som utbytesstudent från KI bli placerad i år fem istället för fyra.