Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Makerere University
Utbildningsprogram: Barnmorska
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Hösttermin 07/08
Antal dagar: 21
Namn: Sabine Blix-Lindström
E-postadress: sabine.blix-lindstrom@ki.se

Boende

Vistelsen vid Makerere university sträckte sig från 29/9 till den 20/10 2008. Två studenter från barnmorskeutbildningen, KI, befann sig redan i Kampala sedan den 25 augusti. Avresan skedde på söndagen den 28, kl. 15.40 och via London kom vi till Kampala på måndag morgon 29/10. Där var det lång väntan i kö för att betala visum som kostade 50 US dollar.

 

Vi blev avhämtad på flygplatsen av universitetets lilla minibuss. Dock fick vi vänta en tid då den lilla minibussen blev försenad p.g.a. säkerhetskontroller. Ugandas president skulle komma till flygplatsen senare den dagen och nu undersöktes alla bilar och besökande minitiöst. Boende Vi blev sedan skjutsade till en Makerere University Guesthouse (MUGH), där rum var bokade för vår räkning.

 

Kostnaden för boendet var ganska högt och vi insåg att vårt resebidrag knappt skulle räcka till för flygkostnad och boende, då vi gärna ville ha ett eget badrum. Atmosfären på MUGH är trevligt då gästerna är internationella och även från olika delar av Uganda. Vi träffade utbyteslärare, forskare och projektledare på MUGH.

 

Första dagen

På förmiddagen då vi packat upp och begav oss ut till Wandegeya, som den lilla stadsdelen heter där vi bodde, och växlade till ugandiska shilling och skaffade nya SIM-kort till telefonerna. På Arlanda hade vi växlat in dollar i stora valutor, då det ger bäst växelkurs i Kampala. Betalkort är inte speciellt användbart förutom på stora hotell, varför kontanter behövs.

Som betalkort bör man ha VISA-kort, det finns bara en bank som tar Mastercard, det är Stanbic bank på universitetsområdet. Men till de bankomaterna är det mycket långa köer. Man bör växla pengar på växelkontor och inte på bank, då växelkursen är mycket sämre på bank än växelkontor.

 

Efter detta promenerade vi till förlossningsavdelningen på sjukhuset. Vi hade sådan tur att vi träffade studenterna som var på väg hem. De stannade dock och vi gick tillsammans in på avdelningen för att visa min kollega, som inte varit i Uganda tidigare, hur den barnmorskeledda förlossningsavdelningen såg ut. På kvällen inviterade jag studenterna och min kollega på middag på en nyöppnad mexikansk restaurang.

Språk och kultur

Språk

Det officiella språket på lärosätena är engelska. Likaså talade läkarna på klinken engelska med varandra. Patienterna var dock inte alltid så kunniga i det engelska språket, vilket kunde vara problematiskt i samband med att vi skulle biträda dem vid förlossningen.  Dock var det inte helt lätt att förstå den engelska man talar i Kampala, då uttalet kan avvika lite från det engelska och amerikanska. Dessutom kan orden ibland användas i en annan betydelse än den min skolengelska lärt mig. Detta blev extra märkbart under lektionerna där jag uppmuntrade studenterna till att fråga och diskutera. Ofta fick jag be dem att upprepa frågan, vilken ibland var lite pinsamt för mig. Det tog en tid att vänja öronen och hjärnan vid deras uttal.

 

Kulturen

Skillnaderna i kulturen är stora. Detta inbegriper förhållandet manligt-kvinnligt och de enorma klassklyftorna. Synen på människoliv avviker starkt från den förhärskande i Sverige. Resurna är oerhört begränsade och människorna är många. För studenterna var det mycket frustrerande att bevittna hur lite resurser som fanns att omhänderta nyfödda som mådde dåligt och hade andningssvårigheter. Vi kunde dock se att det inte alltid var resursbrist utan även en attitydsproblematik. Personalen behandlade inte alltid de födande kvinnorna väl, vilket fick oss alla att reagera. Vid ett tillfälle när en förlossning inte avancerade blev läkaren arg, började skrika och slå kvinnan på benen. Då ingrep vi och uppmanade honom att hjälpa kvinnan och inte slå henne. Han lyssnade på oss och vi lyckades sedemera förlösa kvinnan, där fostret med stor sannolikhet hade legat i en oerhört ogynnsam bjudning och därför hade svårigheter att födas fram.

Fritid

Jinja

Den första lediga helgdagen tog vi taxibuss från "Old taxi station" ockh åkte till Jinja för att beskåda Nilens Källa. Vi åkte ut med en båt där en 15-årig yngling körde runt oss. Han berättade lite grann om upptäckten som Speke gjorde för lång tid sedan. En minnessten över Mahatma Gandi finns där, då han tillbringade sina sista levnadsår i Jinja och därefter fick sin aska strödd i Nilen. Detta är en lugnare lite stad där man även bör passa på att besöka Bogali Falls, vilket vi missade. Trevligt med bussfärden där man får en chans att se en hel del av landskapet och alla småorter som passeras.

 

Inbjudan

En kollega vid Makerere universitetet bjöd hem oss en söndag till det nya huset som de höll på att bygga. Det ligger på en kulle med utsikt över Victoriasjön. I Kampala är det vanligt, om man har den ekonomin, att köpa en tomt för att sedan bygga ett hus en bit utanför staden. Man lånar inte pengar till huset utan spar ihop och bygger sedan så mycket som man har råd tll. Sedan får man vänta tills man har mer pengar och kan bygga lite till. Så stommen och taket kommer först. Vi blev bjudna på lunch i det vackra, halvfärdiga huset och tog en promedan runt på kullen och tittade på vackra växter och hus.

 

Kasubi Tombs

Cirka 3 kilometer från universitetet finns Kasubi Tombs, där de viktiga kungarna är begravda. En guide gav oss historien kring kungadömet och det var värt besöket. Det ligger på en kulle och guiderna består endast av avkomma till tidigar kungar.

 

Nationalmuséet

Vi besökte även detta museum och fick en guidad tur men information om historien och kulturen i landet. mycket intressant att ta del av utvecklingen i landet. Muséet ligger inte långt från sjukhuset, en bit på vägen upp mot Kololo. Där fick vi även lyssna på lite afrikansk musik där gamla tradiotionella instrument användes.

 

Entebbe

En torsdag mitt i vecka 2 den 9/10 var det "Independence day". Man firade 20 års jubileum och därför var skolan stängd och vi tog taxibuss till Entebbe för att besöka en djurpark och en botanisk trädgård. Djurparken innehöll både exotiska och mindre exotiska djur. Vi såg nationalfågejn "Crested crane", shampanser, sköldpaddor, krokodiler, piffsvin, noshörning, ormar, strutsar, lejon och en del andra djur. Därefter tog vi oss till den botaniska trädgården där vi gick i en regnskog med präktiga lianer, träd ocg grönska. Där fanns oerhört vackar blommor och andra växter, passade även på att tvätta händerna i Victoriasjön. Dessa parker är väl värda ett besök.

 

Swimmingpool

Om vädret är vackert och man är intresserad kan man gå till något av de finare hotellen och för ca  30-40 kronor få simma i deras pool. Man får handduk och en liten plasthätta att sätta över håret. det finns sedan solstolar vid poolen. Tänk på att ta med solkräm (är svårt att få tag på då afrikanerna ej behöver solkräm) och använd hög solskyddsfaktor..

 

Aerobics

Nära Makere guesthouse finns Club 5 och där finns ett gym samt en sal där det är ett slags step-up/aerobics varje vardag 17.00 under 1 timme, följt av lite mag- och ryggjympa. Det kostar mosvarande 12 kronor/gång. Kan varmt rekommenderas, dock är turerna inte lätta, men man blir i alla fall svettig och trött. Jympakläder fodras.

 

Klädesmarknad

I centrum av staden finns marknader som säljer diverse olika artiklar. En mycket stor marknad säljer kläder, nya och second-hand. Där hälls säcker med kläder upp och plaggen kunde köpas för några kroner styck. där satt även personer med trampsymaskiner och sydde nya kläder. Det fanns både traditionella och moderna kläder, för vuxna och barn. Kände mig helt säker bland folket. Aldrig någonsin kände jag mig hotad.

 

Fotvård

Efter alla dessa promenader från universitete till sjukhuset och runt i staden, i sandaler, var det skönt att få ordentlig fotvård. det är verkligen prisvärt och skönt. Vi fick traditionell fotvård, massage av fötter och underben samt pedikyr. dessutom behandlade de händerna på samma sätt, vilket inte hade varit vår avsikt. Allt dessa kostade ungefär 80 kronor för  ca 2 timmes behandling.

Övrigt

.

Annan verksamhet

Handledning av magisteruppsats

Då jag är handledare för den magisteruppsats som KI studenterna påbörjade under sin vistelse i Kampal ägnades en tid åt att diskutera arbetet. Jag läste igenom de intervjuer de gjort och vi diskuterade hur de skulle gå vidare. V i diskuterade tillsammans hur många ytterligare intervjuer de behövde göra samt på vad de skulle fokusera på under  dessa. Dessutom hade vi samtal om intervjuteknik och lämpliga intervjupersoner.

 

Jag deltog inte i någon annan verksamhet än den redan beskrivna. Deltagandet i den kliniska verksamheten var enbart i form av handledning av studenter.

Förberedelser

Tidiga förberedelser

 

En planeringsresa har tidigare genomförts, av en lärare från barnmorskeutbildningen under hösten 2006. Andra program inom Karolinska Institutet har lärar- och student utbyte med Makerere University och ett utbyte ansågs lämpligt även för barnmorskeutbildningen. Första utbytet skedde september 2007 då jag var på tre veckors lärarutbyte. (se tidigare reserapport). Denna vistelse var mycket intressant och omskakande och jag kände att ett förnyat utbyte skulle leda till mer förståelse och födjupad kontakt med lärarna på Makerer university Lärare på Departement of Nursing, har varit på vår enhet för ett lärarutbyte och då påbörjades planeringen för det vidare student- och lärarutbytet. Tillsammans beslöt vi vilka lektioner som vi skulle skulle ha under vår vistelse i Kampala.

 

Det viktiga var att få verta om det fanns tillgängliga övningsmodeller för oss att använda vid de praktiska övningarna med studenterna. Förutom dessa praktiska lektioner planerades även teoretiska lektioner kring komplicerat barnafödande. dessutom fanns redan min tidigare t presentation över Stockholm, KI, barnmorskeutbildningen och Linnéus-Palme utbytet. Det officiella språket är engelska i Uganda,så språkkurs i engelska behövdes inte.

 

Personlig förberedelse

Då jag redan tidigare hade de vaccinationer som behövs, behövdes inget ytterligare besök på vaccinationscentral. Införskaffade dock gummihandskar, plastförkläden och handsprit samt lånade sjukhuskläder för att kunna handleda studenter i den praktiska vården på förlossningsavdelning. Trästetoskop införskaffades, dessa skulle både barnmorskestudenterna och vi lärare först använd under vår vistelse inom vården på förlossningsavdelningen på Mulago hospital, för att sedan kvarlämna som en gåva till kliniken. En barnläkare som var som utbyteslärare på Makerere university september 2007 bad mig att ta med läroböcker till en student som han fått kontakt med under sin vistelse. I en av böckerna låg även en del pengar. Då böckerna tillsammans vägde 7 kilo, var det inte möjligt för mig att ta med alla. Tog med den tjockaste, mest angelägna om anatomi.

 

Klinisk verksam lärare

Då ytterligare en lärare skulle delta i utbytet uppmanades klinisk verksamma lärare att lämna in intresseansökan. Intervjuer med de sökande skedde under den tid som utbyteslärarna befann sig vid KI. Dessa deltog i intervjuerna och i besluten om vilka sökande som ansågs bäst lämpade att delta i utbytesprogrammet. Studentansvarig barnmorska på Södra BB, blev därmed utsedd att åka med mig till Uganda.

Reflektioner

Positiva erfarenheter

Det vänliga bemötande från ugandiernas sida var åter en oerhört positiv upplevelse. Kände mig aldrig hotad eller lurad. Ärligheten var påfallande bland folket. Alltid om man bad om upplysning eller hjälp så ställde personen som tillfrågats upp, visade och berättade. Trots så begränsade resurser har folket en förmåga att åstadkomma lösningar som fungerar.

 

En oerhört viktig upplevelse är att bli påmind om hur vården en gång fungerat även i Sverige tidigare under andra ekonomiska förutsättningar. Studenterna får en möjlighet att följa förlossningsförloppet där mycket få ingrepp görs. De får träna sig att använda hörsel, syn, luksinnet och känslen på ett mycket mer ingående sätt. Genom att resurserna är begränsade får de träna sig i att använda alternativa metoder för att få förlossningen att framskrida, bl.a. olika förlossningsställningar. Genom idogt arbete har HIV-frekvensen sakta gått ner och alla gravida HIV-testas, vilket finns noterat i journalen. Problemt med många barn har också uppmärksammats och nu finns reklam uppsatt över barnbegränsning, där idealfamiljen har två barn, inte 6-7 som är medeltal nu.

  

Negativa erfarenheter

Det som jag reagerar över är att det inte enbart handlar om resurser utan mycket om attityder. Visst är det lätt att förstå att personalen efter långa och hårt belastade arbetspass blir trötta, men det är ändå svårt att bevittna det bemötande som vissa kvinnor får utstå. Under graviditen får kvinnorna information om vad de måste skaffa och ta med till förlossningsavdelningen. Där finns ingen utrustning utan kvinnorna måste ta allt med sig. Detta är ett ekonomiskt åtagande som kan vara tungt för vissa kvinnor och när de kommer till sjukhuset med bristande utrustning, blir de utskällda. Lite negativt kan det ibland vara med tiderna, det är svårt att veta när folk dyker upp eller när något skall starta ibland.

 

Behållningen av lärarutbytet

Framförallt så ger ett sådant här utbyte en ökad förståelse för de olika levnadsbetingelserna som olika folk lever under. Nya idéer föds om hur undervisning kan läggas upp vad gäller transkulturella aspekter. Likaså medför dessa erfarenheter till en annan syn på de studenter som studerar på KI och som kommer från en annan kultur. Det är viktigt att inte ta saker för självklart utan vara noga med att förklara avsikter och åsikter. En annan behållning är träningen i tålamod, allt går inte så fort som jag är van vid, men det händer så småningom och på ett annat sätt än vad jag är van vid.

 

Fortsatt kontakt med Makerter University

Kontakten och förståelsen mellan de två utbildningarna håller på att byggas upp. Upplevde detta utbyte som än mer givande än det första. Visste nu bättre vad som väntade mig och kunde förbereda mig bättre. Hade denna gång bättre klart för mig vilka behov studenterna i Kampala kunde ha och kände därmed att mitt bidrag blev bättre. Förstod också bättre denna gång, hur jag skulle kommunicera med de personer jag skulle samarbeta med. Samma sak tror jag gäller lärarna från Uganda. Förberedelsen för de studenter som åkte denna gång var också bättre då jag var mer insatt i vad som väntade dem. Förstad denna gång också bättre vilka behov våra studenter kan ha under sin vistelse i Kampala. Detta är något som kan bli ännu bättre när utbytet har fått pågå ännu en tid. Efter detta utbyte har jag fått ännu fler ideér om hur utbytet kan göras än bättre.

 

Presentation inför studenter och kollegor

Håller på att färdigställa en presentation av bilder och muntlig information. Denna skall presenteras för våra studenter tillsammans med de studenter som nu snart återvänder från Kampala. Presentationen kommer även att ske inför kollegorna inom de närmaste veckorna.

 

Påverkan på min undervisning

I all min undervisning märker jag att jag gärna gör jämförelser med vården på Mulago hospital och berättar om händelser för studenterna. Jag poängterar på ett helt annat sätt vikten av att använda sina sinnen i vården och inte helt blint lita på apparater och de hjälpmedel vi har att tillgå på våra svenska sjukhus.Då vi även fick möjlighet att göra studiebesök på ett privatsjukhus så har jag möjlighet att göra jämförelser. Detta gör att jag kan diskutera hur vården bör utformas och synen på människovärdet. Att få insyn i en annan kultur på detta sätt ger en bra inblick i hur förhållnadena i utvecklingsländer kan påverka både hälsan hos befolkningen men även utbildning och möjlighet att få utbilda sig

Undervisning

Makerere University

Utbildningen på Makerere University är en 4½ årig sjuksköterskeutbildning där en längre kurs i obstetrik, gynekologi och barnmorskekunskap ingår. Denna kurs ligger i slutet av utbildningen. Studenterna skall under utbildningen förlösa 20 kvinnor, detta sker på Mulago hospital och på kliniker utanför Kampala. Kurserna som sker inom universitetes ram är kvalificerad och ställer stora krav på egna arbeten för studenterna. Studenterna var denna gång enbart 12 men beräknas vara 20 vid nästa kurs. Utbildning kostar en hel del om man inte kan få stipendium, vilket bidrar till att begränsa studentantalet. Det är vanligare med manliga studenter inom denna utbildning än det är i Sverige. Både detta år och föregående fanns 3-4 manliga studenter. Utbildningen skiljer sig från den svenska i.o.m. att läraren har en mer auktoritär  roll och studenterna har att foga sig. Att passa tider har både lärare och studenter påfallande svårt för. Det är både vädret och kommunikationer som anges som skäl, eller inget alls. Teorin är strikt reglerad och studentnärvaron är hög. Varje morgon börjar med teoretisk lektion 08.00 - 09.00 varefter studenterna skall gå till praktikplatserna. Kontrollen av studenternas närvaro på praktikplatsen  verkade vara begränsad. Studenterna kunde komma och gå lite som de önskade.

 

Praktisk handledning

Vi hade dock tillfälle att få handleda även de ugandiska studenterna vid förlossningar. Studenterna uppskattade detta mycket.

Studenterna från KI var oerhört glada över att vi kom och var med dem på praktiken. Det hände så många komplicerda förlossningar som man knappast längre ser i Sverige och som studenterna hade svårt att relatera till. Nu kunde vi visa och förklara vad det var de såg och vad orsaken var och samt riskerna med detta. T.ex. Bandls kontraktionsring - som är ett tecken på obstruktion, fostret kan inte tränga ner i förlossningskanalen och detta hotar att skada kvinnan samt slutligen leda till bristning av livmodern.  Det var viktigt att diskutera alla de komplicerade förlossningarna och dåliga barn som vi såg. Att försöka förstå resursbristen, levnadsomständigheter och därmed synen på liv och död. Vi kunde delta i ronder och delta i obstetriska operationer. Vid ett flertal tillfällen blev vi tillfrågade av läkarna att delta i undersökningar för att stödja dem i undersökningsfynden. En viss skeptisismen som fanns de första dagarna, förbyttes till ett stort förtroende för våra kunskaper.

Undervisningstimmar

Teori

Vi var verksamma som lärare minst 30 timmar/vecka. Jag hade 2 teoretiska lektioner/vecka samt praktiska övningar i obstetriska operationer. Den teoretiska lektionen skulle ta 60 min. med pga. alla frågor och diskussioner drog lektionerna vanligtvis över till ca 90 min.

 

Praktisk handledning

Varje dag gick vi till kliniken med studenterna och deltog i vården av de födande kvinnorna. Det betydde att vi gick till kliniken varje morgon och de dagar vi hade lektioner gick vi efter lektionen. Där fick vi möjligheter att handleda studenter från olika utbildningar. Där fanns läkarstudenter inom utbytesprogram från olika länder, studenter från en internationell skola och barnmorskestudenter från icke-universitetsutbildningar. Dessutom handledde vi förstå studenterna från Makerere university och från KI. I snitt var vi 6 timmar på praktikplatsen varje dag.

 

Övrig tid vid lärosätet

Vi hade möjlighet att tala med olika lärare kring både undervisning och forskning. Många lärare är intresserade av att få möjlighet att resa utomlands och många bedriver olika projekt. Dessutom var vi på skolan för att kontrollera den tekniska utrustningen inför lektionerna och att modellerna fanns och var brukbara. Det åtgick också lite extra tid då lektioner några gånger fick flyttas pga. elavbrott på skolan, för att jag därmed inte skulle ha kunnat använda power-point presentationen som jag förberett.