Biomedicinutbildning liknande den svenska modellen. Däremot så skiljer sig det pedagogiska upplägget från det svenska. Där vi har mer föreläsningar finns det fler gruppdiskussioner. fördelen med dessa gruppdiskussioner är att förutom tt gruppen är mindre så kan artiklar mer användas. I sverige använder vi oss gärna av en lärobok som saknar information som är nyare än 10 år. Det kan ibland vara relevant att söka mer information genom artiklar etc. Detta gå igen även i föreläsningar, där KI mer lägger ut sina föreläsningar till studenterna. föreläsningarn är då ofta mer detaljerade. I Leiden består föreläsningsmaterial mer av övergripande texter. Det detaljerade diskuteras sedan under föreläsningen och tvingar mer studenten till att vara aktiv, till skillnad från KI.
Jag var med i båda formerna, först under en gruppdiskssion mellan studenter, där den seniora enbart gick in om gruppen var på väg åt fel håll. efter det hade jag en traditionell föreläsning inför hela gruppen. Examinationen på min föreläsning utgjordes sedan av att studenten skulle skrriva en kortare sammafattning om det som togs upp.