Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: T.E.I. Athinon
Utbildningsprogram: Arbetsterapeut
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 11/12
Antal dagar: 7
Namn: Karin Björklund
E-postadress: Karin.bjorklund@ki.se

Boende

Eftersom det var strejk i Athen så kom vi knappt till flygplatsen, när vi landat hade flygbussarna börjat gå igen, dock gick de inte in till centrala stan. Inga tunnelbanor hade börja gå så vi fick ta en taxi till hotellet från bussens slutstation. Hotellet var trevligt, enkelt och nyrenoverat. Kostnad för rummet är ok.

Då universitetspersonalen strejkade träffade vi vår kontaktperson på stan i stället. 

Språk och kultur

Språket var genomgående engelska. Vår student har innan praktiken deltagit i en språkkurs genom Erasmus. Studenten betonade vikten av att gå på språkkurs om man ska göra sin verksamhetsförlagda period i Aten.

Fritid

Athen var en stad i kravaller och i strejk. Vi vistades inte på ställen där vi inte skulle vara på. Stadsmiljön var spännande då jag inte tidigare varit i en stad med så många gamla ruiner som blandas med nybyggnationer.

Vår universisteskontakt bjöd oss på café på kvällen, mycket trevligt och givande. Vår student visade oss staden och tog hand om oss övriga dagar.

Övrigt

Språkkurs som nämnts tidigare.

Ta med instrument och teoretiska böcker och artiklar på engelska samt om hur man arbetar med olika barndiagnoser som t ex dysmeli.

Ta med skriftlig informera om hur det fungerar med VFU platser på Karolinska Institutet

 

Annan verksamhet

Under dagen på kliniken kunde vi förmedla mycket av våra modeller och teoriera gällande hur arbetsterapeuterna inom barn habiliteringen och på barnsjukhus arbetar med bedömning och åtgärder för barn med olika funktionsnedsättningar.

Vi hade med en bok om AT-teorier och vi har efter resan skickat ner informaton om hur man arbetar med barn med dysmeli samt förmedelat information om hur man kan ansöka om behandling på Excenter. Vi skickade även ner en avhandling av en av arbetsterpeuterna från Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Vi var överens om att vi även i framtiden ska ha studenter där och att när deras studenter kommer till oss ska vi försöka placera dem inom barnverksamheter som Astrid Lindgrens barnsjukhus.  

Förberedelser

Utbytet kom till främst för att vi ville lära och se vad för slags klinikplats vår student var på. Vi har inte haft utbytesstudent i Athen på länge så vi var nyfiken på hur det fungerar nu med den verksamhetsförlagda utbildningen.

Då jag är ny som VFU samordnare och arbetar mycket med att ta emot utbytesstudenter ville jag öka mina kunskaper om hur det fungerar i studenternas hemland för att kunna ge dem en så givande och utvecklande lärperiod på Karolinska Institutet.  

Reflektioner

Det var positivt  var att praktikplatsen var givande och utvecklande för studenten trots att hon inledningsvis kritiserat delar av upplägget av hennes period. Studenten var sedan mycket nöjd med platsen. Det är en mycket bra kontakt att ha i framtiden för våra studenter och lärare.

För mig som VFU samordnare gav det god inblick i var arbetsterapeuter till stor del arbetar i Atenoch har nu fått kunskap om vilka klinikinriktningar studenterna önskar när de kommer till oss.

Undervisning

På grund av strejken så kunde vi inte genomföra den undervisning som vi förberett oss på. Vi hade dock en mycket inspreradne och utvecklande dag på kliniken.

Kliniken är en privatägd organisation som har barnhabilitering och en skola för barn med CP och multihandikapp. För mer information om verksamheten gå in på www.elepap.gr.

 

Undervisningstimmar

Vi kunde inte på grund av tidigare nämnda strejk bege oss till universitetet för att genomföra undervisning som var planerad.

Heldag på Elepap där vi bedrev undervisning och diskussioner samt träffen med kliniksamordnaren Ioannis pollitis uppvägde detta för vår del.