Reserapport - KI-student
Lärosäte: Kobenhavns universitet
Utbildningsprogram: Tandhygienist
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 16/17
Namn: Emelie Boberg
E-postadress: emelie.boberg@stud.ki.se

Innan avresa

Jag sökte utbyte genom skolan både då jag var nyfiken på hur man lär ut ämnet utomlands och hur det är att bo utomlands. Inför mitt utbyte fick jag bra information från både lärare, vår internationella koordinator samt genom det seminariet där tidigare utbytesstudenter berättar om deras upplevelser.


Gällande val av utbytesort så har jag alltid gillat Köpenhamn så Köpenhamns universitet blev snabbt en favorit att ha med på listan. Utöver det så passade både tiden och längden för utbytet in i mina studier då många intressanta kurser och C-uppsatsen skulle hinnas med på hemmaplan. Inför avresan så anordnade KI ett antal möten och en föreläsning för de studenter som blivit antagna. Där träffade jag Matilda som gick år 2 på Tandhygienistutbildningen och som också skulle åka till Köpenhamn.


Då Danmark gränsar till Sverige finns det bra tåg och flygförbindelser till Köpenhamn. Jag var ute i god tid och kunde boka mina resor för ett lågt pris. Att flyga tar ca 1 h medan tåg tar ca 5 h. Det positiva med tåg är att du kommer direkt in till stadskärnan, Köpenhamns flygplats ligger nämligen en bra bit utanför stan.


Till sist bör jag tipsa om vad som ska med på packlistan inför Köpenhamnsresan:

1. Vinter- och vårkläder - februari gav oss allt ifrån 10 gradigt solsken till ordentlig snöstorm

2. Cykelvänliga kläder - regnjacka med huva är guld värt

3. Promenadvänliga skor - man går eller cyklar överallt i denna stad

4. Klinikkläder - studenterna i Danmark äger själva sina klinikrockar


Ankomst och registrering

Jag och Matilda åkte ner helgen innan kursstart. Det kändes bra att få någon dag att bo in sig och kunna orientera sig i Köpenhamn. Första skoldagen välkomnades och visades vi runt av KUs samordnare för utbytesstudenter. Vi fick då även gå igenom schema och eventuella frågor som vi hade inför uppstarten samt fick ett studentkort. Vi blev även tilldelade skåp i omklädningsrummet. I slutet av rundturen kom vi till en lektionssal med den klass vi skulle få följa under utbytet. Där träffade vi på våra “study buddies” som skulle fungera som våra faddrar under de kommande 4 veckorna.

Ekonomi

Kostnadsläget var generellt likvärdigt det i Sverige. Då Köpenhamns stadskärna är relativt liten till

ytan kom jag billigt undan då jag kunde gå och cykla till både skolan och centrala Köpenhamn. Jag bodde nära en av de större matbutikerna (Fötex), som kan liknas med Ica Maxi här hemma i Sverige, vilket gjorde att jag även kunde hålla matkostnaderna nere.


Boende

Köpenhamns universitet förmedlar både rum och lägenheter samt kontaktuppgifter till privata uthyrare till utbytesstudenter. De flesta studenter får antagningsbekräftelsen ungefär samtidigt så mitt tips är att vara ute i god tid. Universitetet skickar ut all information om det via mail. Dock var en vistelse på minst 3 månader ett vanligt krav. Då vi endast skulle vara borta i 4 veckor blev det svårt att få tag på bostad därigenom. Efter mycket letande fick jag genom kontakter till slut tag på en lägenhet i Nörrebro. Kostnaden för hyran täcktes i stor mån in av stipendiet från Nordplus. Boendestandarden för det område jag bodde i var något lägre än i Stockholm men alla bekvämligheter fanns så det tog inte många dagar innan jag bott in mig. Ett extra plus var att jag hade nära till både skolan och stan.


Tips på länkar för att hitta boende:

Den blå avis - https://www.dba.dk/

Airbnb - https://www.airbnb.se/

Studier allmänt

Under utbytet fick jag följa med en klass i årskurs 2. Detta då årskurs 3 hade fokus på examensarbetet och hade få lektioner på skolan under perioden. Lektionerna blev då lite av en uppfräschning från det jag läst tidigare men det fann mycket ny information att ta in så upplägget kändes ändå givande.  


Upplägget i Köpenhamn är något annorlunda från KI. De läser sina kurser i moduler för att sedan tenta av samtliga ämnen i slutet av terminen. Grundutbildningen är 3 år vilket gjorde att de hade fler teoretiskt djupgående kurser. Det ökade kravet på att studenterna skulle vara pålästa inför lektionen och resulterade i att eleverna var engagerade i diskussioner under lektionen vilket gjorde den mer intressant.

Varje dag skedde någon form av undervisning på skolan. Vanligtvis var studenterna på skolan hela dagen samt att föreläsningarna var 45 min eller 2 x 45 min vilket gjorde att de kunde få in många ämnen på samma dag. Dock var det inte alltid som information om inställda lektioner utannonserades lika effektivt som på KI. 


De har en egen patientklinik på skolan som de är schemalagda vid 2 halvdagar i veckan. Generellt fanns det en uppdelning på de lärare som fanns på kliniken och de som ansvarade för den teoretiska inlärningen. Detta gjorde att det fanns en bredd i mixen av lärare.



Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 4 på KI
Jag deltog i både teoretiska och praktiska kurser under mitt utbyte. På kliniken övade vi på anestetiska injektioner och blockader, var med vid patientbehandlingar, tränade ergonomi och tog röntgenbilder. Jag fick lära mig att tandhygienister får utföra ortodontiska behandlingar i Danmark och därför innehöll röntgenkursen både panoramabildtagning och fler lägesbestämningar än vi vad vi gör på KI. Vi fick även testa på ett nytt sätt att hantera röntgenbilder då de använde sig av fosforplattor.


Studentkliniken var relativt nybyggd och välplanerad. Det fanns många olika instrument att välja på vilket var kul att få testa på. Positivt var att det fanns många lärare och sköterskor på klinik vilket gjorde att studenterna snabbt fick den hjälp som behövdes.

Ett nytt språk samt ett relativt svårarbetat journalsystem gjorde till slut att jag och Matilda bestämde oss för att inte ha egna patienter på kliniken utan arbeta ihop med andra studenter från skolan.

De teoretiska kurserna vi deltog i var bland annat; radiologi, patologi, parodontologi, traumatologi samt oral medicin. Som jag nämnt tidigare var lektionerna relativt korta. Det gjorde att det blev en stor variation av olika ämnen vilket i sin tur vävdes ihop för en breddad förståelse och helhetssyn inom odontologin. Jag fick känslan av att studenterna gillade det upplägget och att de var duktiga på att dra paralleller mellan olika ämnen.

Språk och kultur

För den som ville erbjöds det språkkurser i danska inför kursstart men då danska är ett språk som jag är lite bekant med sen tidigare valde jag att inte gå den kursen. I början var det lite svårt att hänga med på lektionerna då lärarna höll ett högt tempo och att det vanligtvis blev diskussioner i klassrummen. De första dagarna hängde jag med på vad lektionerna handlade om genom att läsa från powerpointsen samt att kunna de latinska termerna inom odontologin. Språket och förståelsen blev snabbt bättre och tills sista veckan hade jag inga problem med att hänga med i tempot och språket. Det svåraste blev istället att själv göra sig förstådd på dansk/svenska.


Den danska kulturen skiljer sig något från den svenska trots att länderna gränsar till varandra. Generellt sett skulle jag säga att Köpenhamnsborna är mindre stressade än Stockholmarna. Jag blev flera gånger påmind om det när jag var den enda person som sprang till bussen. Skollunchen bestod vanligtvis av en macka eller liknande och inte alls av den obligatoriska mikrovärmda pastalunchen som är vanlig i Sverige. En annan sak var att majoriteten cyklade till skolan, morgontrafiken var alltså mest hektisk på cykelbanorna där kön vid rödljusen kunde bli flera meter lång.


Fritid och sociala aktivteter

En vecka in i utbytet anordnades en samling för alla utbytesstudenter vid KU. Då informerades vi om KU och Köpenhamn men även om de aktiviteter som skulle anordnas under vårterminen. Dock började de rulla igång först efter att vi åkt hem till Sverige vilket var synd då jag gärna hade velat vara med.


Genom klassen kunde jag få tips om saker att göra på fritiden. Allt ifrån vilket café som skulle besökas till var de bästa klädbutikerna fanns. Genom att promenera och cykla runt i staden kunde man hitta många härliga små butiker och fina sevärdheter.


Köpenhamn är mycket mer än Ströget. Är man intresserad av Second hand och vintage är gatorna runt skolan en guldgruva. Perfekt att besöka under en håltimme eller efter skolan. Nörrebro där både skolan och min lägenhet låg är i övrigt ökänt som hipsterkvarteren. Där hittar du allt ifrån små ölhak och Köpenhamns bästa kebabställen till avancerade cykelbutiker. Cykelservice och cykelbutiker är för övrigt en vanlig syn i de flesta gathörn och det är lätt att få tag på en cykel att hyra.


På hemsidan Visit Copenhagen (http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen-tourist) hittar du det mesta som behövs för att ta dig runt, bo i och uppleva Köpenhamn på bästa sätt.


Sammanfattning

Sammantaget är Köpenhamn rätt för den som vill uppleva ett kortare utbyte i en skolmiljö som breddar synen på tandhygienistprofessionen. Som en extra bonus är det relativt billigt att hitta flyg- och tågbiljetter och närheten till Sverige gör att vänner lätt kan komma och hälsa på.


Från mitt utbyte tar jag med mig härliga minnen och nyttiga kunskaper.

För att få följa med årskurs 3 och de aktiviteter som anordnades för utbytesstudenter bör man åka lite senare under terminen.