Eftersom jag undervisat i årskurs tre på sjukgymnastprogrammet i Kampala tidigare så visste jag vilken nivå studenterna befann sig på. Den här gången var det en lite kurs på mindre än 15 studenter. De var förberedda på att jag skulle komma. Helen Omare som är chef på sjukgymnastskolan presenterade mig för klassen, där alla studenter också presenterade sig för mig.
Efter mailkontakt med Helen var det bestämt att jag skulle gå igenom undersökning och behandling av ländryggen. Till mitt förfogande hade jag totalt fyra dubbelpass, dvs totalt åtta undervisningstimmar. Mitt första pass var på måndagen. Jag började med en introduktion till ländrygg- bäckensmärta. Vi diskuterade vilka frågor som var relevanta att ställa i anamnesen och vilka frågor som var speciellt viktiga att komma ihåg just vid problem från den här regionen. Sen var det dags att börja med de mer praktiska momenten. Jag frågade om någon av studenterna ville ställa upp som "patient" så jag kunde visa olika undersökningsmoment. Precis som i Sverige började alla skruva på sig och titta ner, men efter flera uppmaningar reste sig en student och gick för att byta om. Sen gick jag igenom olika undersökningsmoment för ländryggen, resonerade runt momenten och visade praktiskt hur de skulle gå till. När jag gått igenom 4-6 moment fick studenterna träna praktiskt med och på varandra. Jag och en annan av de svenska sjukgymnastlärarna cirkulerade bland studenterna och gav direkt feedback. På slutet av lektionen delade jag ut ett par av artiklarna jag haft med mig. Artiklarna hade jag valt ut utifrån en världskongress om rygg/bäckensmärta som jag nyligen varit på och de handlade om hur komplex ryggsmärta ofta är och att man som sjukgymnast behöver ha ett biopsykosocialt synsätt för att på på bästa sätt kunna hjälpa patienten.
Jag startade nästa dubbelpass, på onsdagen, med att sammanfatta vad vi gjort på måndagen och hörde också efter om det var några funderingar på det vi gått igenom då. Sen fortsatte undervisningen på samma sätt som tidigare och vi gick igenom de resterande momenten av ländryggsudersökningen. Torsdagens lektioner fortsatte på samma sätt men då var det undersökning av bäckenet som stod i fokus. Nu fick också studenterna artiklar om traktion och om stabiliseringsträning att läsa till nästa gång. Artiklarna innehöll både positiva och negativa aspekter på behandling och visade på det stora kunskapsgap som faktiskt finns inom området. Något som jag tror kan vara svårt för studenter att ta till sig, de vill gärna ha en "färdig kokbok" att följa vid behandlling.
På fredagen handlade lektionerna om behandling av ländryggs-bäcken problem. Vi började med att gå igenom hur man bedömer muskellängd och diskuterade olika positioner för muskeltöjningar.Jag spaltade upp på tavlan vad de troliga undersökningsfynden för olika funktionsdiagnoser kunde tänkas vara. Vi gick igenom och diskuterade olika typer av smärtlindrande och/eller rörelseökande behandlingar. Sen gick jag igenom grundläggande träningsprinciper vid ländryggssmärta och visade exempel på olika övningar. Studenterna fick också själva prova att hitta och spänna m transversus abdominis.
Det kändes som att slutet av lektionerna blev lite abrupt så jag bad min kollega, som ju skulle stanna ytterligare en vecka, att följa upp det vi gjort och besvara eventuella frågor på någon av lektionerna påföljande vecka.