Clinical Laboratory Scientist (SLC) har en utbildning på 4 år till skillnad av vår biomedicinska analytikerutbildning som är 3 år lång. I CLS-utbildningen har de ett års praktik på ett laboratorium till skillnad från den svenska motsvarigheten som har en termins verksamhetsförlagd utbildning. Relationen mellan lärare och student var mycket mer respektfull jmfört med den som jag upplever som lärare på BMA-programmet. Lärarna tilltalades med Mr, Miss eller Mrs och efternamn.
Det som är lite märkligt är att studenterna under de första två åren läser rätt avancerade biologi- och kemikurser vid sitt lokala universitet för att sedan under nästkommande två åren läsa mer riktade ämnen samt praktisera på ett flertal olika laboratorium i sammanlagt ett år, se länk http://www.uthscsa.edu/shp/.
Den egna undervisningen bestod i att jag höll ett föredrag om svensk hälso- och sjukvårdslagstiftning för studenter, lärare och kliniker. Seminariet genererade många frågor och väckte stort intresse även utanför mötet. En kontakt knöts med ett annat utbildningsprogram (arbetsterapeut) i samband med seminariet.
För övrigt blev det mer spontan undervisning och utbyte i samband med olika möten med människor och besök på ett antal sjukhuslaboratoruim och forskningscenter. Det som blev lite extra speciellt var att under en eftermiddag hade jag möjlighet att följa en ALS-patient som på löpande band träffade en neurolog, sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, nutritionist, kurator, logoped och en BMA-specialist inom respiration. Inför denna eftermiddag fick jag delta i denna intradiciplinära grupps lunchmöte, där dagens 5 olika patienters status diskuterades. På denna klinik hade man också tätt samarbete med utbildnings-programmen på UTH vilket medförde att flera olika typer av studenter utförde sin praktik på denna klinik.
Bra idé att studenterna fick träffa ”riktiga” patienter. Något liknande pedagogiskt grepp skulle säkert vara gynnsamt ur inlärningsynpunkt för våra utbildningsprogram inom labmed. Jag deltog också i något som kallades UTHSCS Science Expo. Det var hundratals grundskoleelever som slussades till universitetet för att träffa förstaårsstudenter som utförde viisa enkla laboratorietester såsom UA, hematokrit och blodgrupp. Jag ställde upp som en grundskole elev och lyckades därmed ”ta kål” på en patient genom att bestämma fel blodgrupp ;-). Under denna dag gavs det tillfälle att utbyta kunskap och erfarenhet med studenterna.