Kurser motsvarande SVK period 1 och 2 termin 11.
RAD 7101 - Diagnostic Radiology 3 v
Under röntgenkursen ingår både teori och klinisk placering på de två sjukhusen på campus. Röntgenkliniken var stor och delades in subkliniker såsom i musculoskeletal (mest MR), pediatrics, chest, neuro/MRI, GI/GU, nuclear medicine, interventionell radiologi och breast. Man fick följa olika residents under deras arbete när de tolkade bilder och var med på undersökningar. Varje dag var man på en ny subklinik. Man fick förutom förstklassig undervisning i tolkning av bilder vara med på kontrastundersökningar, interventionella ingrepp och punktioner. Man skrev inga journalanteckningar eller utlåtanden då residents dikterade dessa under tiden som de tolkade. Vid lunch hölls föreläsningar för residens och efteråt hade vi studenter seminarier inom CT, chest, pediatrics och blandade fall. Kursen avslutades med ett prov där vi fick 18 fall som vi skulle identifiera anatomiska strukturer, ge diffdiagnoser mm på olika modaliteter.
Detta var en av mina bästa placeringar. Orsaken till det var bland annat otroligt trevliga och pedagogiska residents och attendings, bra föreläsningar och relativt mycket tid schemalagt för självstudier inför seminarier och provet. Har man minsta intresse av radiologi kan jag rekommendera kursen varmt, och även om man inte har intresset men vill lära sig det basala om tolkning och hur arbetet på en röntgenklinik går till kan det här vara kursen även för dig. Den väckte mitt intresse för specialiteten och slog samtidigt även hål på de myter om radiologer man fått höra som student.
MED 7531 - Rheumatology 3 v
Det här var min andra kurs och helt annorlunda än röntgen. Man hade dels hand om konsultverksamheten på sjukhuset och skulle fungera som en first year resident. Det innebar att man tog emot konsulter från andra kliniker, gick dit, undersökte och tog anamnes och skulle sedan diskutera sin bedömning och åtgärd med sin attending. Efter det gick man gemensamt till patienten och efter att sin attending undersökt kom man överens om vidare plan. Vissa dagar var man även placerad på mottagning där man skulle träffa sedan tidigare kända patienter eller göra nybedömningar. Många av de patienter man träffar är otroligt sjuka på grund av sin reumatologiska sjukdom och har samtidigt de mest diffusa symtomen man kan tänka sig. Det var en hel del journalskrivande på denna kurs och då man inte får någon introduktion i hur de vill ha sina anteckningar tog det mycket tid att göra utkast och sedan redigera. 1-2 ggr i veckan var det föreläsningar och presentationer i olika reumatologiska ämnen utöver sedvanliga lunchseminarier, där mat även ofta ingick. Det var en krävande kurs där man fick mycket eget ansvar och de förväntade sig mycket av en kunskapsmässigt som student. Det var ingen officiell examination, utan det var ens prestationer under kursens gång som betygsattes i slutet.
För mig tog det ca två veckor att komma in i kursen, och personligen hade jag fått ut mer om den haft en introduktion i journalsystemet och av ämnet. Man får exponering för reumatologiska sjukdomar man bara läst om hemma i Sverige, mycket träning i reumatologisk anamnestagning och eventuellt även punktera och ge kortisoninjektioner i leder.
Adoption medicine 2 v
Tack vare brist på platser på de kurser jag sökt till min sista placering blev jag erbjuden att få en plats på en adoptionsklinik. Det är uppbyggt av ett gäng barnläkare som i samarbete med adoptionscenter runt om i Minnesota tar emot och bedömer videor, filmer och läkarutlåtanden på barn som bor på barn- eller fosterhem runt om i världen, inskickade av deras presumtiva adoptionsföräldrar. Man ska utifrån den tillhandahållna informationen om barnet samt föräldrahistorik väga samman riskfaktorer för framtida sjukdomar (fysiska och psykiska) och tecken på olika syndrom, vilka svårigheter dessa sjukdomar eller syndrom kan innebära och vilken typ av vardag som adoptivföräldrarna ska förbereda sig på vid en eventuell adoption. Beroende på vilken världsdel barnen kom ifrån kunde de ha exponerats för olika typer av substanser; ex hade barn från Ryssland i större utsträckning FAS jämfört med barn från Kina, men barn från Kina var i större utsträckning exponerade för tobak under graviditeten. Förutom att bedöma dessa Pre-adoption reviews var man även förlagd på klinikens mottagning. Mottagningen hade beroende på dag i veckan olika inriktning på barnen som träffades; ena dagen var det nyadopterade, nästa dag var det enbart FAS-mottagning där man bland annat studerade resultat på neuropsykiatriska utredningar.
Det var mycket egna studier på den här kursen. Förutom pre-adoption reviews och några föreläsningar hade man även olika webinars. Sista dagen fick man presentera ett valfritt ämne för klinikchefen.
Jag är otroligt glad att jag fick chansen att gå den här kursen och jag kan inget annat än att rekommendera den varmt. Har man intresse av pediatrik kan det här vara en chans att få lära sig adoptionsprocessen och alla svårigheter det innebär, både för vårdgivare men framför allt barn och föräldrar. Samtliga residents och attendings gjorde sitt yttersta för att jag skulle få ut så mycket som möjligt av placeringen. Majoriteten av läkarna hade själva personlig erfarenhet av adoption, antingen som föräldrar eller att de själva blivit adopterade vilket gjorde upplevelsen om än mer autentisk.