Advanced restorative clinic & Integrated Patient care:
Dessa var de pass vi hade våra egna patienter som vi blivit
tilldelade och motsvarade vuxpassen på KI. Varje vecka hade vi 3 pass var och precis
som i Sverige började man med en undersökning och terapiplanering tillsammans
med ansvarig lärare och eventuella specialister. Som sagt hade man samma lärare
under samma pass varje vecka vilket underlättade det fortsatta arbetet så länge
man bokade in samma patient på samma lärare. Utöver sin egna ansvariga lärare som
var till för just ens egen grupp fanns det alltid en endodontist på plats och vid
godkännande av mer avancerad protetik fanns det även en sådan specialist. Så
fort vi kom till skolan fick vi veta att vi inte skulle få göra några
kronor/broar eller liknande, så det blev mest fyllningar och parod. Vi fick
även göra endo.
De andra i min grupp hade 2-3 patienter per pass men vi
utbytesstudenter rekommenderas att endast ha 1pat/pass vilket vi följde i stort
sett. Att studenterna skulle ha mer än en patient var i stort sett krav, men
det ledde också till att eleverna var stressade och lärarna inte kontrollerade
deras arbete lika mycket som på KI. På DDUH fanns inga maxantal på vad de fick
göra vilket betydde att studenterna gör väldigt mycket under sina år på skolan.
Oral surgery:
Under dessa pass fick man ta emot patienter med remisser från
runt om i landet angående besvär i orofaciala området. Kunde vara allt från
misstänkt cancer till käkledsbesvär, men även efterkontroller. Man var i sin
grupp och fick under varje pass ta emot 1-2 patienter per student. När man gått
igenom hela hälsodeklarationen, besvärens ursprung och utveckling samt gjort
undersökning och kommit fram till tentativ diagnos kom specialisten in och fick
efter en genomgång av hela historien komma fram till vidare behandling. Här
fick man se mycket som vi bara läser om hemma i Sverige vilket gjorde dessa
pass väldigt lärorika.
Oral medicine:
Dessa påminde i uppbyggnaden om oral surgery men här var
tanken att man mer skulle få se orala sjukdomar, så som lichen och burning
mouth syndrome. Även här såg man 1-2 patienter per pass och fick efter en
grundlig genomgång av historian visa upp patienter för specialisten på kliniken
och berätta om differentialdiagnoserna man kommit fram till och ev behandling.
Här är det väldigt bra att ha repeterat OPAT-mjukvävnad kursen.
Peadiatrics:
Motsvarande vår ped-klinik. De första veckorna på utbytet är
det preklinik som gäller tillsammans med klassen. Här är det först en liten
föreläsning och sedan ett praktiskt moment på plasttänder, så som tex att
splinta. Efter påsklovet började vi med ped-pass där vi jobbade två och två.
Här är det precis som på KI med att man börjar med undersökningar och sen utför
behövd behandling. Behandlingarna som ges ser lite annorlunda ut från Sverige
vilket är intressant och lärarna är väldigt engagerade. Eftersom vi på KI redan
behandlat barnpatienter låg vi längre fram i kunskapsnivå än de andra i klassen.
Orthodontics:
Motsvarande våra ort-pass. På dessa pass fick vi inte ha egna
patienter utan hjälpte till och assisterade och jobbade lite på studenternas
patienter. Här är alla patienter inbokade under en ort-specialist som övervakar
och går runt och hjälper. Behandlingarna liknar de som man får se på KI men här
fick vi även se fast apparatur.
Local anesthesia (LA):
Motsvarar vår extraktionskurs. Gruppen som man är i, ca4 pers,
jobbar på två rum tillsammans med en lärare som handleder. Under passet är
några patienter inbokade med extraktionsbehov som studenterna utför men det kan
även vara biopsier. Här utförs både enkla extraktioner och lite svårare där en
mindre operation behövs men då går läraren in och gör mer av jobbet.
Accident & Emergency (A&E):
Detta är skolans akut-klinik. Här kommer det in patienter
från gatan som har värk av olika slag. Först får alla patienter träffa en utbildad
tandläkare som gör en screening eftersom man endast vill skriva in dem med
svullnader/allmänpåverkan och de med smärta. Här får man genomföra
undersökningen, komma fram till orsak och sedan komma fram till en behandling,
detta presenteras sen för läraren innan man genomför det.
PBL:
En eftermiddag i veckan hade man i små seminariegrupper
diskussioner om olika ämnen tillsammans med en lärare. Ämnet man skulle plugga
på fick man reda på föregående vecka. Det kunde tex vara ämnet frakturer, då
skulle man ta reda på hur frakturer klassificeras, hur de diagnostiseras, hur
de behandlas, hur prognoserna ser ut för de olika frakturerna m.m. Detta är
motsvarande KI:s föreläsningar. För vissa var detta säkert ett bra sätt att plugga
in saker och lära sig medan de flesta studenter jag pratade med tyckte att
systemet fungerade dåligt. Vi valde att endast gå på dessa pass fram till
påsklovet, sen valde vi att istället lägga den tiden på att hålla oss ikapp med
KI:s uppgifter.
Under två veckor får studenterna påsklov och tid att studera
till sina OSCE-prov. Under dessa två veckor fick vi möjligheten att vara en
vecka på St. James Hospital och en vecka på skolan Day Theatre. Då St. James var
så intressant valde vi att spendera fler dagar där än på Day Theatre.
St. James Hospital, Maxillofacial surgery:
Här fick vi vara med på alla sorters olika operationer
tillsammans med otroligt duktiga kirurger. Dagarna började med en runda på
uppvaket tillsammans med teamet där vi fick följa läkningsprocessen. Dessa
kirurger är personer som både har en tandläkarexamen och en läkarexamen. Efter
rundan på uppvaket fick vi vara med under operationerna som skulle utföras. Vi
fick se allt från olika frakturfixeringar, ortognatoperationer till canceroperationer.
Professor Stassen är personen som har ansvaret på avdelningen och är den som vi
spenderade mest tid med. Han är otroligt välkomnande och inkluderande, och vi
fick levande föreläsningar i halsens och ansiktets anatomi under operationerna
då vi blev utfrågade och informerade. En dag i veckan var det även
”out-patients” då vi fick vara med vid de initiala undersökningarna där patienterna
får besked från biopsier och information om vidare behandling till
efterkontroller. Under dessa pass kunde vi se ca70 patienter på några timmar
och det gällde att hänga med. Dagarna på sjukhuset var de allra roligaste och
lärorikaste dagarna under hela utbytet. Även om det ibland var väldigt långa
dagar fick vi här se sådant som vi aldrig skulle fått se annars och det var
aldrig en ointressant stund.
Day Theatre/Day sugery:
Detta var skolans dagskirurgiska avdelning. Här fick
patienterna komma in på morgonen och sedan någon gång under förmiddagen
behandlas. Här blev de flesta patienter sederade med midazolam intravenöst och
sedan bestod behandlingarna av tex extraktioner, op-extraktioner och biopsier.
Här fick vi observera och ibland assistera.