Reserapport - KI-student
Lärosäte: University of Dublin - Trinity College Dublin
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 16/17
Namn: Sophie Bergfeldt
E-postadress: sophie.bergfeldt@hotmail.com

Innan avresa

 

Dublin, staden med guiness som flödar och alla man möter välkomnar en med öppna armar. Att jag ville åka på utbytesstudier kom jag på rätt sent, under 5:e termin, och även om Dublin inte stod högst upp på listan blev jag väldigt nöjd med destinationen. Att få åka på utbytesstudier är ett utmärkt tillfälle att uppleva en ny kultur, träffa nya människor och få uppleva och se saker man inte skulle få göra och se hemma i Sverige. Trinity College, Dublin Dental University Hospital är ett välkänt universitet med gott rykte, och väldigt annorlunda från Karolinska Institutet. Här får man möta PBL, mycket kirurgi och väldigt många timmar med patienter. Dublin Dental Univeristy Hospital, DDUH, ligger i ena hörnet av campus och var från början ett hotell. Odontologiska delen av Trinity är modern och fräsch om än med röntgen med bildplattor.

Ansökan om att åka på utbyte lämnades in under termin sex och i början av sommaren fick man besked om man fått en plats och i så fall på vilket universitet. Är man intresserad av utbytesstudier tycker jag man ska gå på de informationsföreläsningar som finns och läsa reseberättelserna från de universitet man är intresserad av.  Informationen och hjälpen från både KI och Trinity College har varit mycket bra både innan och under utbytet. Det man måste ta tag i själv är de blodprov och intyg som ska till den mottagande skolan samt boende i Dublin.   Blodprovet och intyget som skickas till skolan ska visa att du är vaccinerad mot Hep B, samt ej smittad med Hep B eller Hep C. Detta kostar runt tusenlappen. Utöver det ska ett utdrag ur brottregistret skickas, tillsammans med andra papper som du får hjälp med från skolan att fixa. Från Trinity får man skolpolicys och klädkoder som man får läsa igenom, skriva under och skicka tillbaka.

Innan avresan gäller det att se till att man ligger i fas på KI och prata med sin handledare om man är osäker över någon patient, någon patient kan behöva lämnas bort. Sen gäller det att skaffa en försäkring, hitta boende och boka flygbiljetter innan packningen kan börja. Att hitta boende i Dublin är inte det lättaste så se till att ge det tid. Vad det gäller packning är det bra att ha med varierande kläder vad det gäller väder. Vi hade väldigt varmt stora delar då det fortfarande var snöigt i Stockholm så glöm inte shortsen (och ett paraply).

Ankomst och registrering

 

Dagen anlände då det var dags för avfärd och via SAS ungdom går det att flyga direkt till ett bra pris. Vi anlände på förmiddagen den 27e feb vilket gjorde att vi hade 1,5 dag på oss att packa upp och förbereda oss samt hinna kolla runt lite i staden och se så vi kunde hitta skolan. Vi kom med nästan 90kg gemensamt bagage till ett klarblått och varmt Dublin och fick efter första taxiresan reda på att i Dublin är det Cash is King som gäller, så se till att ha kontanter redan innan ni åker. Vår landlord visade oss lägenheten vi skulle hyra (efter lite smårädsla om att vi blivit lurade då han först inte svarade i telefon) som var ljus, fin och helt renoverad med IKEA-möbler som gjorde att vi kände oss helt som hemma. Vi valde att hyra en lägenhet med gångavstånd till skolan, och då Dublin är så pass litet gav det oss gångavstånd till i stort sett hela staden.

Första dagen i skolan blev vi mötta av deras utbytesadministratör, Audrey Nolan, som vi hela tiden haft kontakt med sedan vi blev antagna. Sedan var det rundvandring för oss två från Sverige och den norska utbytesstudenten, vi fick våra accesskort, inloggningsuppgifter, mail-adresser och genomgång av klädkoder. På skolan är det inte jeans och sneakers som gäller utan finare byxor med gärna skjorta eller blus samt ett par mörka skor gärna i skinn. För tjejer går klänning och kjol bra men då ska de gå till knäna. Bland skolans elever var det många som klädde sig som de själva ville, men som representanter för ett annat universitet ville vi följa reglerna så gott vi kunde.

Resterande del av veckan var det mer introduktion med mer rundvandring, då vi fick se mer av campus samt gymmet, vi fick våra patienter utdelade, fick genomgång av hur de jobbar med problembaserat lärande, PBL, och vi fick genomgång av deras journalsystem ”Salud” som är bland det mest ologiska jag stött på i mitt liv. Vi fick även en genomgång av kliniken med hur man spritar båset, var man hittar sakerna man behöver och hur klinikerna är uppbyggda.

Klassen fick vi träffa den kommande veckan och det var även då vi började följa det utdelade schemat med våra respektive grupper.

Ekonomi

 

När det gäller ekonomin gäller det att spara pengar innan utbyte för det stipendium man får från KI kommer man inte så långt med (men ett väldigt trevligt tillskott!). Det finns även stipendier man kan söka men då får man vara ute i god tid. För att studera på skolan behöver inte vi utbytesstudenter betala något men boendet får man stå för själv. Vi valde att leta boende med gångavstånd till skolan som hade varsitt sovrum åt oss båda. I och med det steg priset rätt snabbt, men om man vill bo en bit utanför Dublin eller väljer att dela boende med flera kan man få ner priset. 

Eleverna på skolan köper mycket lunch ute då det finns ställen med rätt bra studentrabatt, men vi valde att veckohandla och göra matlådor vilket sparar in rätt mycket pengar. Matpriserna är rätt mycket billigare än i Stockholm om man väljer att handla på de billigare ställena. Vi handla i stort sett bara på vårt lokala Lidl som både hade bra varor och bra priser.

Att ta sig runt med kollektivtrafiken med reskassa är med billigare än i Stockholm, samt alla pubrundor.   

Innan avfärd gäller det att kontakta CSN för att meddela att man ska på utbytesstudier och skicka in ett ”acceptance letter” från DDUH, vilket man kan be Audrey Nolan att fixa åt en. 

Boende

 

Som sagt är det inte så jättelätt att hitta boende i Dublin och hyrorna är höga generellt, speciellt när man bara ska bo några månader. Vi började skicka ut ansökningar redan i december genom olika annonser på nätet. Rent.ie och Daft.ie var de sidor som vi letade boende igenom, men det gäller att se upp för bedragare för tyvärr är bedrägerier rätt vanligt. Air-bnb kan man också använda, men vi tyckte att priserna låg högre där igenom men såklart värt att kolla. Kan vara bra att kosta på sig ett samtal till personen som hyr ut och googla runt på namnet. Om det kommer utbytesstudenter till KI kan man alltid kontakta dessa för att se om de har några tips eller om de själva vill hyra ut sina boenden.

Dublin är indelat i olika numeriska postkodsområden från 1-24 där skolan ligger i distrikt 2. De olika områden har olika ”standard” så innan man börjar söka kan man börja med att bestämma i vilka områden man skulle kunna tänka sig att bo i. Vi hittade en nyrenoverad lägenhet med 2 sovrum som hade 20min gångavstånd till skolan och närhet till matvarubutiker och pubområden. Lägenheten på ca 60kvm och en liten balkong kostade oss 2500euro per månad och då ingick vatten, el, värme, internet och tv.

Alla hyresvärdar vill ha deposition innan man kommer men se då till att ha ett påskrivet kontrakt innan ni skickar pengar och betala inte första hyran förrän ni är insläppta i lägenheten och har fått se att allt ser bra ut.

Studier allmänt

 

Att studera på DDUH istället för KI var en stor skillnad. På DDUH är klasserna mindre med ca40 personer i varje klass som sen är indelade i grupper om 8pers. Dessa grupper följs åt under året med samma schema, förutom under PBL-seminarierna. Vid varje klinikpass har man även samma återkommande lärare för det passet, så tex på varje måndag morgons klinikpass har man samma lärare på dessa åtta studenter terminen igenom. Detta var positivt då man kunde boka in samma patient på samma lärare utan att behöva ändra i terapiplaneringen eller dra igenom fallet varje gång.

Året är indelat i tre terminer och för varje termin har man samma schema. Tre klinikpass i veckan för ens egna patienter och sedan oral medicin, pedodonti, ortodonti, extraktionskurs, oralkirurgi, akuttandvård och PBL.

Som sagt är det klädregler som gäller, detta eftersom skolan inte använder scrubs (ev ska de börja med det) utan istället använder en blå rock över kläderna vid patientarbete. 

Störst skillnad var det på klimatet tyckte jag, på KI är lärare och elever mer jämställda medan på DDUH fanns det mer hierarki. Vi visste redan innan vi åkte att vi inte skulle tilltala lärare med deras förnamn utan Dr./Professor och sedan efternamnet. Lärarna kunde under passen komma med frågor om materialen man använde eller varför man gjorde som man gjorde vilket jag tycker på ett sätt är bra eftersom man ska veta varför man gör en viss sak. Dock upplevde jag att lärare inte ville diskutera utan om man inte hade deras åsikt hade man helt enkelt fel. Efter alla pass blev man betygsatt där X var ”icke godkänd”, J var ”precis godkänt”, A var ”godkänt” och E ”utmärkt”. Betygsättningen gjorde i mina ögon att flera i min grupp inte ville ställa frågor även när de var osäkra eftersom det skulle leda till sämre betyg eftersom de då inte visste hur de skulle göra. För vissa elever kan jag tänka mig att systemet fungerar väldigt bra eftersom det betyder att de pluggar på mer med vad de ska göra, medan andra då istället chansar sig fram och tummar på patientsäkerheten.

Alla dagar började 8.30 med att man hämtade sin blåa rock, gjorde iordning båsen och sen plockade in patienterna 8.45 och beroende på vilken lärare man hade fick man avsluta mellan 11.15-12.30 och sedan skriva sina daganteckningar. Eftermiddagspasset började sedan runt 13.30. På kliniken fanns inga kölistor utan alla fick följa efter läraren tills man fick hjälp, ofta var läraren noggrann med vems tur det var medan det ibland smet folk före.

Alla behandlingar var ungefär som i Sverige med mindre skillnader, men det gick alltid att fråga någon i gruppen om hjälp. Ibland fick man även assistans av tandsköterskestudenter som kunde hjälpa till att hämta saker och suga. 

Vid lunch hängde man i ”common room” där det fanns soffor att hänga i och äta sin mat.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI
 

Advanced restorative clinic & Integrated Patient care:

Dessa var de pass vi hade våra egna patienter som vi blivit tilldelade och motsvarade vuxpassen på KI. Varje vecka hade vi 3 pass var och precis som i Sverige började man med en undersökning och terapiplanering tillsammans med ansvarig lärare och eventuella specialister. Som sagt hade man samma lärare under samma pass varje vecka vilket underlättade det fortsatta arbetet så länge man bokade in samma patient på samma lärare. Utöver sin egna ansvariga lärare som var till för just ens egen grupp fanns det alltid en endodontist på plats och vid godkännande av mer avancerad protetik fanns det även en sådan specialist. Så fort vi kom till skolan fick vi veta att vi inte skulle få göra några kronor/broar eller liknande, så det blev mest fyllningar och parod. Vi fick även göra endo.

De andra i min grupp hade 2-3 patienter per pass men vi utbytesstudenter rekommenderas att endast ha 1pat/pass vilket vi följde i stort sett. Att studenterna skulle ha mer än en patient var i stort sett krav, men det ledde också till att eleverna var stressade och lärarna inte kontrollerade deras arbete lika mycket som på KI. På DDUH fanns inga maxantal på vad de fick göra vilket betydde att studenterna gör väldigt mycket under sina år på skolan.

 

Oral surgery:

Under dessa pass fick man ta emot patienter med remisser från runt om i landet angående besvär i orofaciala området. Kunde vara allt från misstänkt cancer till käkledsbesvär, men även efterkontroller. Man var i sin grupp och fick under varje pass ta emot 1-2 patienter per student. När man gått igenom hela hälsodeklarationen, besvärens ursprung och utveckling samt gjort undersökning och kommit fram till tentativ diagnos kom specialisten in och fick efter en genomgång av hela historien komma fram till vidare behandling. Här fick man se mycket som vi bara läser om hemma i Sverige vilket gjorde dessa pass väldigt lärorika.

 

Oral medicine:

Dessa påminde i uppbyggnaden om oral surgery men här var tanken att man mer skulle få se orala sjukdomar, så som lichen och burning mouth syndrome. Även här såg man 1-2 patienter per pass och fick efter en grundlig genomgång av historian visa upp patienter för specialisten på kliniken och berätta om differentialdiagnoserna man kommit fram till och ev behandling. Här är det väldigt bra att ha repeterat OPAT-mjukvävnad kursen.

 

Peadiatrics:

Motsvarande vår ped-klinik. De första veckorna på utbytet är det preklinik som gäller tillsammans med klassen. Här är det först en liten föreläsning och sedan ett praktiskt moment på plasttänder, så som tex att splinta. Efter påsklovet började vi med ped-pass där vi jobbade två och två. Här är det precis som på KI med att man börjar med undersökningar och sen utför behövd behandling. Behandlingarna som ges ser lite annorlunda ut från Sverige vilket är intressant och lärarna är väldigt engagerade. Eftersom vi på KI redan behandlat barnpatienter låg vi längre fram i kunskapsnivå än de andra i klassen.

 

Orthodontics:

Motsvarande våra ort-pass. På dessa pass fick vi inte ha egna patienter utan hjälpte till och assisterade och jobbade lite på studenternas patienter. Här är alla patienter inbokade under en ort-specialist som övervakar och går runt och hjälper. Behandlingarna liknar de som man får se på KI men här fick vi även se fast apparatur.


   

Local anesthesia (LA):

Motsvarar vår extraktionskurs. Gruppen som man är i, ca4 pers, jobbar på två rum tillsammans med en lärare som handleder. Under passet är några patienter inbokade med extraktionsbehov som studenterna utför men det kan även vara biopsier. Här utförs både enkla extraktioner och lite svårare där en mindre operation behövs men då går läraren in och gör mer av jobbet.

 

Accident & Emergency (A&E):

Detta är skolans akut-klinik. Här kommer det in patienter från gatan som har värk av olika slag. Först får alla patienter träffa en utbildad tandläkare som gör en screening eftersom man endast vill skriva in dem med svullnader/allmänpåverkan och de med smärta. Här får man genomföra undersökningen, komma fram till orsak och sedan komma fram till en behandling, detta presenteras sen för läraren innan man genomför det.

 

PBL:

En eftermiddag i veckan hade man i små seminariegrupper diskussioner om olika ämnen tillsammans med en lärare. Ämnet man skulle plugga på fick man reda på föregående vecka. Det kunde tex vara ämnet frakturer, då skulle man ta reda på hur frakturer klassificeras, hur de diagnostiseras, hur de behandlas, hur prognoserna ser ut för de olika frakturerna m.m. Detta är motsvarande KI:s föreläsningar. För vissa var detta säkert ett bra sätt att plugga in saker och lära sig medan de flesta studenter jag pratade med tyckte att systemet fungerade dåligt. Vi valde att endast gå på dessa pass fram till påsklovet, sen valde vi att istället lägga den tiden på att hålla oss ikapp med KI:s uppgifter. 

 

Under två veckor får studenterna påsklov och tid att studera till sina OSCE-prov. Under dessa två veckor fick vi möjligheten att vara en vecka på St. James Hospital och en vecka på skolan Day Theatre. Då St. James var så intressant valde vi att spendera fler dagar där än på Day Theatre.

St. James Hospital, Maxillofacial surgery:

Här fick vi vara med på alla sorters olika operationer tillsammans med otroligt duktiga kirurger. Dagarna började med en runda på uppvaket tillsammans med teamet där vi fick följa läkningsprocessen. Dessa kirurger är personer som både har en tandläkarexamen och en läkarexamen. Efter rundan på uppvaket fick vi vara med under operationerna som skulle utföras. Vi fick se allt från olika frakturfixeringar, ortognatoperationer till canceroperationer. Professor Stassen är personen som har ansvaret på avdelningen och är den som vi spenderade mest tid med. Han är otroligt välkomnande och inkluderande, och vi fick levande föreläsningar i halsens och ansiktets anatomi under operationerna då vi blev utfrågade och informerade. En dag i veckan var det även ”out-patients” då vi fick vara med vid de initiala undersökningarna där patienterna får besked från biopsier och information om vidare behandling till efterkontroller. Under dessa pass kunde vi se ca70 patienter på några timmar och det gällde att hänga med. Dagarna på sjukhuset var de allra roligaste och lärorikaste dagarna under hela utbytet. Även om det ibland var väldigt långa dagar fick vi här se sådant som vi aldrig skulle fått se annars och det var aldrig en ointressant stund.

 

Day Theatre/Day sugery:

Detta var skolans dagskirurgiska avdelning. Här fick patienterna komma in på morgonen och sedan någon gång under förmiddagen behandlas. Här blev de flesta patienter sederade med midazolam intravenöst och sedan bestod behandlingarna av tex extraktioner, op-extraktioner och biopsier. Här fick vi observera och ibland assistera.

Språk och kultur

 

Då jag aldrig varit i Irland innan utbytet hade jag enbart hört talats om det trevliga folket och den gästvänliga miljön. Från att vi anlände till att vi lämnade var alla verkligen supertrevliga och välkomnande.  Jag valde att åka till ett engelsktalande land för att få möjlighet att utveckla min engelska och även lära mig fack-språket. Till en början var jag lite orolig över hur bra det skulle gå att kommunicera med patienterna och förklara allt men det visade sig snabbt inte vara några problem över huvud taget. Fastnade man på något ord gick det alltid att prata runt det och både patienter, studenter och lärare var väldigt uppmuntrande och hjälpande. Det var heller aldrig några problem att fråga de andra studenterna om hjälp när man inte hittade det man ville ha eller fastnade i journalsystemet.

Dialekten i centrala Dublin är inte så svår att förstå som jag först trodde den skulle vara vilket gjorde att det oftast gick att höra vad alla sa. I klassen fanns det även många som kom från andra länder vilket gjorde deras engelska tydlig. Det som var svårast var när äldre patienter från landsbygden kom in, men det gick alltid att lösa efter lite upprepningar.

Fritid och sociala aktivteter

 

Att upptäcka Dublin och områdena runt omkring är starkt rekommenderat. Varje helg var man upptagen med att hitta på saker och även många vardagar. Ett besök på The Pavilion, som är skolans pub, är ett måste. Här fylls stora delar av den gröna plätten utanför puben av massor med studenter under fina dagar. Runt om resten av staden finns även många andra trevliga pubar samt många roliga uteställen. Även Guiness Storehouse och Teeling Whiskey Destillery är värt besök. I Pheonix Park kan man hyra tandemcyklar och mata fria hjortar, väldigt kul en dag med fint väder.

Precis vid skolan finns Pearse Station varifrån man kan darten (deras pendeltåg) ut till många fina platser för roliga dagsvandringar. Howth är en halvö ca20 min bort med otroligt fina vyer under den 10km långa rundan (går att välja kortare men rekommenderar det inte, sista halvan är underbar). Om man istället åker söderut kommer man till Dun Loghaire med en matmarknad på söndagarna som är väldigt mysig, man kommer till Bray som har en fin vandring till Greystone och till Killiney Hills med fina hus och utsikter. Jag tog även en dagstur till Wicklow mountains där man bland annat får se Guiness Lake och otroliga vyer från bussen. Vi hyrde även bil en helg och körde Ring of Kerry och vandrade Gap of Dunloe, rekommenderas!

Från Dublin tar det inte heller lång tid att flyga till andra ställen och vi tog en helgtur till Amsterdam för en rätt billig peng.

Genom skolan fick vi även tillgång tillskolans gym och simbassäng. Genom skolan kunde man även gå med och utöva olika sporter, så som klättring och rodd.

Sammanfattning

 

Oavsett var man åker på utbyte kan jag i stort sett lova att det är en tid man inte kommer vilja göra ogjorde. Om man är intresserad av orala sjukdomar, kirurgi och helt underbar natur är Trinity College och DDUH rätt val. Dublin är en underbar miljö att få göra sitt utbyte i och man får se så mycket man inte får se under sin tid på KI.