Ögonkursen – Augenheilkunde (2 veckor)
Varje morgon kvart i åtta till halv nio var det ögonföreläsningar. Dessa var schemalagda även under Öron-näsa-hals-blocket. Så totalt hade vi upp mot 20 föreläsningar. Utöver det var det fallbaserade seminarier, praktiska övningar samt placering på operation, mottagning, akuten samt avdelning. Vi fick även pröva på att utföra en kataraktoperation med en simulator, vilket var väldigt kul. Generellt var ögonblocket luftigt och det fanns vissa dagar då man bara hade förelsäningar/seminarier på förmiddagen och sedan var man ledig. I kursen ingick också en gruppredovisning där vi under ca 15 minuter skulle redovisa om ett förbestämt ämne. Vår grupp pratade om Staaungspapille, eller staspapill på svenska.
Överlag tycker jag att ögonkursen var relativt bra. Jag hade önskat att vi fått göra lite mer praktiskt, doktorerna jag träffade under min praktik var duktiga men kanske inte jättemåna om att undervisa, de verkade ha ett väldigt pressat schema så tid fanns inte riktigt tyvärr. Det var bra att vi fått öva lite praktiska moment på varandra med bland annat spaltlampa och ögonbottenundersökning.
Öron-näsa-hals-kursen – HNO (2 veckor)
Öron-näsa-hals läste jag direkt efter ögonkursen. Även här hade vi föreläsningar, praktiska övningar, placering på operation samt mottagning. I denna kursen till skillnad från Ögon så ingick det OSCE med tre stationer. Vid den första skulle man hålla en fallpresentation med utgångspunkt från en patient man träffat på praktiken. Den andra var en teoretisk station där man slumpmässigt fick dra fem kort med frågor och svara på dessa. På den sista stationen testades praktiska färdigheter och man fick bland annat utföra otoskopi, epifarynx/larynxspegling samt näsinspektion. Inga stora svårigheter.
I slutet av ÖNH och Ögonkursen var det två separata multiple choice prov. Eftersom vi skulle skriva den skriftliga tentan hemma i Sverige behövde vi egentligen inte skriva dessa tentor, men jag valde att göra proven ändå, men såg det mest som ett inlärningstillfälle. Ett tips är att titta på gamla prov då de flesta av frågorna hade ställts innan i någon variant, fråga någon i klassen att dela Google Drive mappen.
Neurologi - Neurologie (4 veckor)
Den längsta kursen på utbytet. Kursen bestod till stor del av föreläsningar, seminarier och patientronder. Vi examinerades genom ett multiple choice prov samt OSCE (4 stationer). På en station var det en skådespelare där vi skulle ta anamnes, status, komma fram till utredning och behandling. På en station skulle vi tolka rtg-bilder, kunna slå reflexer och känna igen olika specifika gångstilar som är vanligt hos personer med olika neurologiska sjukdomar.
Under praktiken var vi placerade på allmänneuro- samt rehabavdeling. Vi delade upp oss i små grupper och fick ta anamnes och status på ett antal olika patienter för att disskutera vad vi kommt fram till i storgrupp. Jag gillade det sättet att lära sig på.
Neurokirurgi - Neurochirurgie (1 vecka) klinisk rotation
Otroligt lärorikt och kul, kan varmt rekommendera en placering här om ni kan. Jag fick vara med på operation, mottagning samt en del på avdelningen. Läkarna är jättetrevliga och tyckte att det var roligt att jag var där.