Den första veckan av
kursen är en introvecka med föreläsningar, det var väldigt bra för att vi
skulle kunna få lite ansikten på folk i klassen. Klassen vi hoppade in i var 2
olika skolor som slås ihop till deras 3e år (deras första kliniska år) och
därför förstod inte de australienska studenterna att vi var där på utbyte först
utan trodde vi bara kom från ”det andra campuset”, så vi fick presentera oss
tydligt!
Vid kursstart kände vi oss fortfarande förvirrade och hade
mängder med frågor. Den dåvarande kurskoordinatorn svarade på allt och lugnade
oss – både i början och kontinuerligt under kursen!
Utbildningen var
mer fokuserad på patofysiologi och verkningsmekanismer än vad KI brukar vara. Detta
ledde till ett mindre tydligt fokus på det rent kliniska arbetet. Kursarna vi
läste med var alla väl pålästa och sporrade mig att läsa på mer än jag kanske
annars gör i Sverige – det blev alltså mer plugg.
Utbytet examineras
via en utförlig OSCE, en multiple choice questions-tenta och en inlämning av en
portfolio/student. Inkluderat i din portfolio ska en loggbok över kliniska
aktiviteter finnas, vilket även KI vill ha sedan. Det ska även in flertalet
uppgifter och signerade papper, instruktioner finns. Då tentamen närmade sig blev hela kursen
nervös, för om de australienska studenterna inte klarar sin examination måste
de gå om hela kursen!