Nedan följer redogörelse för de kurser jag läste. Alla kurser förutom ’Basic ECG’ & ’Tropical Diseases’ hade kliniska moment vilket i Tjeckien innebär att man ska ha med sig en labbrock, inneskor, stetoskop och studentID (ISIC-kort som du får av universitetet).
Blockkurser
Rheumatology
o 1 vecka, 2 ECTS
o Kursen hålls på ’Albertov Hospital’ vilket ligger väldigt centralt och är ett relativt modernt sjukhus. Reumatologikursen var den näst bästa kursen jag läste i Prag, efter infektion!
o Reumatologikursen har en teoretisk del med föreläsningar där det ställs mycket frågor till studenterna samt presenteras kliniska fall med mycket bilder. Den kliniska delen bedrivs både på öppenmottagning och slutenvård, och vi fick se många olika diagnoser och öva på diverse undersökningar. Extra spännande var att vi träffade många patienter med långt gången ankyloserande spondylit (tyvärr mindre spännande ur patientens synvinkel).
o Avslutningsvis examinerades vi i grupp med fallbaserad case-lösning.
Pneumonology, Tuberculosis and Pulmonary Diseases
o 1 vecka, 2 ECTS
o Kursen hålls på ’Thomayerova Nemocnice’, vilket är ett äldre sjukhus som ligger lite utanför stadskärnan men som enkelt nås med metro och buss. Kursansvarig är väldigt sträng så se till att vara i god tid. (De studenter som kom sent den första dagen fick göra en muntlig tentamen sista kursdagen…)
o Hälften av kursen var teori med föreläsningar av hög kvalité. Det jag tyckte om mest var att de inkorporerade röntgenbilder i sina föreläsningar vilket är något jag ofta saknar i Karolinskas utbildning. De pekar ibland ut studenter som förväntas svara på riktade frågor så håll dig fokuserad!
o Praktiska delen av kursen var av något lägre kvalité och majoriteten av patienterna pratade inte engelska. Vid de praktiska sessionerna gick ca 4 studenter med en läkare som redogjorde anamnes och visade statusfynd.
Gastroenterology
o 3 veckor, 5 ECTS
o Kursen hålls på ’VFN – Vseobecna Fakultní’ vilket ligger väldigt centralt.
o Kursen är uppdelad 50/50 teori/praktik, där den teoretiska delen tyvärr inte håller särskilt hög nivå. Detta kompenseras dock av bra praktik där man får träffa många patienter inom slutenvård, observera flera gastroskopier och rektoskopier samt närvara vid ett kirurgiskt ingrepp.
o Kursen avslutas med en valbar muntlig tentamen som hålls speciellt för erasmusstudenter. I grupper om 2-3 studenter får man en slumpvist utvald diagnos som man ska redogöra för; inkluderande patofysiologi, symptom, utredning och behandling. Jag behövde inte göra tentamen då jag skrev delexaminationerna i Sverige, men jag valde att göra den ändå vilket var väldigt lärorikt!
Dermatovenerology
o 2 veckor, 3 ECTS
o Kursen hålls på ’VFN – Vseobecna Fakultní’
o En kurs med bra teori med föreläsare som pratade bra engelska och som interagerade mycket med studenterna med frågor och övningar. Den praktiska delen var bra från och till, man var dock tvungen att ligga på och be läkarna översätta samt vid varje patient fråga om man fick undersöka.
o Kursen avslutades med tentamen som var uppdelad i tre delar:
§ Skriftlig del: 20 multiple choice frågor
§ Muntlig del 1: Man fick en bild på en hudåkomma och efter 10-15 minuter betänketid och förberedelse presenterade man sitt svar muntligt för examinatorn. I svaret ska följande inkluderas: visuell beskrivning av åkomma, sannolik diagnos, utlösande faktorer och förslag till behandling.
§ Muntlig del 2: Examinatorn ger tre kort med olika frågestälningar, efter ca 15 minuters förberedelsetid hålls en presentation inför examinatorn som ställer följdfrågor. Alla frågor som kan komma på examen finns i ”Exam Notes” som du får tillgång till i början av kursen eller via dropbox.
Haematology
o 2 veckor, 3 ECTS
o Kursen hålls på ’VFN – Vseobecna Fakultní’
o Enligt kursbeskrivningen ska kursen bestå av hälften teori och hälften praktik, men mängden praktik var i verkligheten betydligt mindre. Föreläsningarna var av blandad kvalité, likaså engelskkunskaperna…. Praktiken var riktigt bra vissa dagar, och helt värdelös andra. Studentgrupperna var väldigt stora, ibland 15 studenter och en läkare, i kombination med patienter som enbart pratar tjeckiska blir utfallet mindre bra…
o Som man kanske kan ana tyckte jag inte att hematologikursen gav särskilt mycket, men studenterna jag gick kursen med var engagerade i studiebevakning och återkopplade mycket till kursledningen, så förhoppningsvis förbättras den snart!
Infectious Diseases
o 3 veckor, 4 ECTS
o En otroligt bra kurs som hålls på Bulovka Hospital samt Military Hospital.
o Bulovka är ett väldigt gammalt sjukhus som byggdes i början av 1900-talet, eftersom järnvägen ligger nära var det hit sjuka fångar samt soldater kom under andra världskriget.De har även en avdelning som är högspecialiserad för att ta emot hemorragiska febrar och andra högsmittsamma infektioner vilket var väldigt spännande att se!
o Military Hospital är ett supermodernt sjukhus som man når lätt med spårvagn, alla professorer och läkare pratade riktigt bra engelska och både teori och praktik höll väldigt hög nivå.
o Kursen innefattade väldigt många bra föreläsningar med mycket interaktivt lärande. Lärarna frågade ofta runt på avdelningarna vilka patienter som pratade engelska, och vi fick sedan ta anamnes och status med direkt återkoppling.
o Se till att jämföra de svenska antibiotika-riktlinjerna med de tjeckiska under tidens gång då de skiljer sig väsentligt för en del diagnoser.
Valbara kurser
Hålls en eftermiddag i veckan, varierande dagar beroende på kurs.
Tropical Diseases
o 3 ECTS
o Kursen hålls vid ’Physiology Department’
o Kursen hölls varannan fredageftermiddag (13:30-15:00) och täckte in allt från turistdiarréer till hudmaskar. Vid varje föreläsning löste vi tillsammans ett hypotetiskt kliniskt fall som efterföljdes av en föreläsning.
o Överlag var det en bra kurs, men man bör läsa på sina maskar och protozoer lite innan, ibland går det lite väl snabbt och det blir svårt att hänga med om man inte minns grunderna.
Basic ECG
o 4 ECTS
o Kursen hålls vid ’Physiology Department’
o Eftermiddagskurs mellan 15-17 varannan onsdags. Den här kursen rekommenderar jag alla att ta, oavsett termin. Vi har alla klarat av EKG-undervisningen men är det något som tål att repeteras så är det ju EKG-kunskapen! Kursen går igenom allt från baskunskap till patologisk EKG-tolkning.
Clinical Skills
o 3 ECTS
o Helt klinisk kurs där man en eftermiddag varannan vecka träffades i grupper om 4-5 studenter som tillsammans med en läkare fick prova på diverse kliniska moment. Tyvärr var nivån relativt låg jämfört med den svenska utbildningen och vi fick inte prova något som jag inte gjort tidigare, men samtidigt kan man väl aldrig öva för mycket! Exempel på moment som vi fick göra var ultraljud, venprovstagning, kapillärprov och blodgruppering.
Vinsten med utbytesstudier
Det har varit en minst sagt lärorik vår, både på ett personligt och professionellt plan. Mina teoretiska kunskaper har fördjupats enormt och jag har blivit mycket bättre på att förstå bakgrunden till många patologier då man i Prag trycker mer på det prekliniska. Den praktiska delen var som sagt betydligt mindre än vid Karolinska, men med komplettering av VFU-veckor känns det inte som att jag gått miste om så mycket. (Hoppas jag…)
Det har även varit väldigt lärorikt att se de skillnader som finns mellan det svenska och det tjeckiska vårdväsendet. Likväl de skillnader som finns mellan läkarutbildningarna i respektive länder. Då Prag huserar läkarstudenter från hela världen uppstår det mycket diskussioner och jämförelser för hur vårdsystem och utbildningar skiljer sig, och jag var minst sagt stolt över att representera Karolinska. Tänk att det ska behövas några månader utomlands för att förstå hur fantastiskt utbildningssystem vi har i Sverige? och TACK till CSN! Alla andra studenter i Prag (förutom de svenska samt en Finska) levde helt och hållet på sina föräldrar…
Potentiella hinder
Tjeckien är betydligt mer hierarkiskt och man ska som student ”veta sin plats” på ett helt annat sätt än hemma. Jag nämnde någon gång på en rast att man som student får dricka kaffe i personalrummet när man är på avdelning i Sverige, vilket alla tyckte var helgalet! Men med det sagt är det viktigt att förstå att man inte ska vara rädd för lärarna i Prag, så länge man är i tid och rätt klädd samt visar ett allmänt hyfs och respekt blir man väldigt väl behandlad. Dessutom är de instruerade att alltid hålla erasmusstudenterna nöjda… Kul för oss!
Att tvingas arbeta över språkbarriärer var ibland utmanande, men gjorde mig också mer uppmärksam och problemlösande. Det var inte alltid lätt, men man kan komma förvånansvärt långt med teckenspråk!