Reserapport - KI-student
Namn: Margrete Tutzauer
E-postadress: margrete.tutzauer@stud.ki.se

Innan avresa

Indien och social hälsa har länge intresserat mig, så då beskedet kom att jag skulle få studera i Maharashtra tre månader i slutet av termin sex blev jag väldigt glad. Jag såg detta som ett tillfälle att se hur fysioterapi fungerar och används i andra delar av världen.

Vi hade sommaren på oss att ordna visum, flygbiljetter, förnya pass, vaccinera oss, fylla i blanketter och mail som skulle skrivas universiteten emellan. Det var många blanketter som skulle fyllas i, och det kändes bra och säkert att ha det gjort innan avresan. Jag som skulle vara borta tre månader packade också ihop mitt hem för att hyra ut min lägenhet medan jag var borta. Vi tre studenter från KI som skulle åka tillsammans hade tät kontakt redan innan resan för att förbereda oss på bästa sätt.

Ankomst och registrering

Vi flög på natten via London och landade i ett fuktigt, varmt Mumbai på förmiddagen. I Mumbai stannade vi två dagar för att vila ut efter flygturen och köpa lite indiska kläder. Vi bodde på ett finare hotell som vi blivit rekommenderade och bokat i förväg, liksom transfer dit. Jag kan verkligen rekommendera att stanna ett par dagar i Mumbai för att vänja sig vid klimat och tidsomställning, ta ut pengar och köpa indiska kläder innan kurserna startar i Loni.

Första dagarna var vi försiktiga med maten, och det mesta annat, eftersom vi inte visste vad som skulle vänta oss, och allt gick väldigt smidigt. En förbokad jeep från PIMS körde oss från Mumbai till Loni. Resan tog fem timmar. Naturen var enormt vacker, och bilen hade AC. Vi hade matsäck med oss som vi åt i bilen, och gjorde ett stopp för toalettbesök på en restaurang längs vägen.

Då vi kom fram till International Hostel inne på campusområdet i Loni blev vi mötta av vår indiska koordinator och en Indisk student som vi träffat tidigare i Stockholm då hon var på utbyte på KI. Hon och hennes kurskamrat skulle senare fungera som en sorts faddrar åt oss under utbytet. Koordinatorn förklarade det viktigaste för oss och sedan fick vi våra rum, och tid att packa upp och finna oss tillrätta. Även vakterna på hostelet var väldigt hjälpsamma.

Vi hade beräknat att vara i Loni en dag innan kursstarten på universitetet för att finna oss tillrätta, men eftersom det var helgdag så fick vi två dagar att se oss omkring i den lilla byn och på campusområdet innan första kursen startade. Två dagar var lagom även för detta, tycker jag.

På väg till Loni

Ekonomi

Stipendiet från Linneaus-Palme täckte resa, vacciner samt mat och boende i Indien. Vi bokade flygresan tidigt för att få ett bra pris. Vaccinerna kostade runt 4000 kronor och rummet på hostelet ca 3000 kr per månad. Då ingick städning. Att leva i Indien är billigt, för maten i bespisningen betalade vi 300 kronor per månad för frukost, lunch och middag varje dag. Till det köpte vi frukt från frukthandlaren. Ibland åt vi på någon lokal restaurang där en middag kostade runt 30 kronor.

Det gick inte att ta ut kontanter med internationella kreditkort från bankomaten i Loni, inte heller gick det att betala med dessa kreditkort i byn, så då vi behövde ta ut pengar fick vi boka bil och resa till en by ca en halvtimmes bilresa bort.

Boende

De flesta studenter på PIMS bor på campus, och vi studenter från KI bodde på International Hostel i varsitt rum. Rummen hade AC, balkong, wifi, ett litet pentry och badrum med dusch. Både enkel- och dubbelrum fanns, både med och utan AC. Att ha dubbelrum kändes skönt, tycker jag då det gav känsla av att bo i en liten lägenhet. AC rekommenderas varmt, speciellt under de varmaste månaderna på året. Vi betalade lite extra för det, den totala kostnaden för boendet var 300 US dollar per månad.

Vi hade köpt med oss myggnät från Sverige, vilket inte hade behövts under den tidpunkten vi var i Loni (oktober-december), eftersom det var torrt och inte mycket mygg. Dessutom sprayades området runt och i vårt hostel med insektsmedel regelbundet.

Sjukhuset och universitetet låg i samma byggnad c:a c:a fem minuters gångavstånd från vårt hostel, vilket var väldigt smidigt.

Utanför mitt rum fanns en böneplats, och jag fick upptäcka att c: a en vecka per månad spelade de musik och bad böner nätterna igenom. Det var inte som i Sverige där det ska vara tyst efter klockan tio, så jag var glad över att ha packat med mig ett paket öronproppar från Sverige.

Utanför entrén till hostelet satt vakter dygnet runt och vi fick skriva in och ut oss varje gång vi lämnade huset. Vi skulle vara hemma senast kl. 21 på kvällarna. De flesta måltider åt vi på en sorts skolbespisning med indisk mat, som låg inne på campus. På campus fanns även två gym som var gratis att besöka, och en stor sportplats utomhus med cricketplan, fotbollsplan, tennisplan och basketarena. Jag tränade ofta utomhus på kvällarna, eftersom vädret var så härligt.

Dubbelrum på International hostel

Studier allmänt

Inlärningsstilen var annorlunda än vad vi var vana vid då studenterna på Pravara Institute Of Medical Sciences ofta rabblade upp fakta. Mitt intryck var att eleverna ofta lärde in ordagrannt efter böckerna, medan vi i Sverige mer ser till helheten, eller sätter in teorin i ett sammanhang. Som motvikt till detta har de Indiska studenterna mycket mer praktik  och peer-learning än vi har på KI.

Systemet är hierarkiskt och respekt visas genom att lärarna tilltalas "Mam" eller "Sir". Då rektorn kommer in i rummet ställer sig alla upp. Det kan tyckas formellt jämfört med hur vi har det i Sverige, men alla är väldigt varma och hjälpsamma.

Behandlingar utförs av "undergraduates" dvs. elever som går grundutbildningen, masterstudenter handleder dem och lärarna finns tillgängliga om det skulle vara något problem.

Kontakten med patienterna är även den annorlunda än i Sverige, där vi generellt sett har mer dialog med patienten och utför längre anamnes och undersökning än på PIMS.

Ortho departement

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI

De första två veckorna hade vi Clinical Rotation på sjukhuset, vilket mest innebar auskultation på öppenvårdsavdelningen för ortopedi och neurologi. Då patienterna inte talade engelska kunde vi själva inte ge så mycket behandlingar, men det var ändå intressant att se likheter och skillnader i hur vi arbetar i Sverige. Vi kunde även utbyta erfarenheter med andra studenter, som alla talade engelska. Vi fick också besöka olika avdelningar med inneliggande patienter, och lära oss hur vårdkedjan fungerar i Indien. På eftermiddagarna deltog vi i lektioner med masterstudenterna, dessa var på engelska. I de olika momenten ingick diverse skrivuppgifter som skulle lämnas in.

Därefter följde en kurs i Social Medicine. Den var väldigt varierande och intressant! Vi fick följa med en sjukvårdsbuss som besöker människor som bor på landsbygden och inte tar sig till sjukhuset. Vi besökte daghem där hälsoprojekt pågick, barnavårdscentraler där barnen vaccinerades, vägdes och mättes och HIV- och AIDS- kliniker. Vi fick även besöka en ayurvedaklinik, ett ålderdomshem och en sockerfabrik som gjort Loni till en punkt på kartan. Allt blandat med information om hur det finansieras och hur människor kunde nås för att få vård.

Kursen gav oss möjlighet att uppleva hur människor bor och arbetar på indiska landsbygden, en inblick i de vanligaste problemen från rörelseapparaten och vanliga sjukdomsorsaker. Detta examinerades genom en skrivuppgift som lämnades in till Center Of Social Medicine, och efter det fick vi ett certifikat som bekräftar att vi deltagit i kursen.

Parallellt med detta slutförde vi vår C-uppsats på ledig tid.

Följande tre veckor var vi åter på sjukhuset. Vid det här laget hade vi lärt oss några ord på språket Mahrathi och kunde vara mer aktiva och kommunicera provisoriskt med patienterna, mest med gester. Vi var en vecka på vardera pediatrik- hjärt-lung- och geriatrik-öppenvårdsavdelning. Praktikdagarna pågick måndag till fredag klockan nio till fem med avbrott för lunch, lördagar halvdag. Vi gavs också möjlighet att auskultera vid flera operationer, besöka neonatalavdelning, intensivvårdsavdelning och brännskadeavdelning.

Examinationer bestod i att tillsammans med de indiska studenterna jämföra likheter och olikheter, utvecklingsmöjligheter och vad vi lärt av varandra i slutet av varje vecka. Detta leddes av en sorts examinator från PIMS.

De sista två veckorna ägnades åt ett projektarbete för främjande av fysisk aktivitet bland de indiska studenterna.

Endast ett fåtal av alla fysioterapistudenter på PIMS utför regelbunden fysisk aktivitet, så vi bestämde oss för att undersöka vad de skulle önska träna, och vilka tider som passade dem, så att träningen verkligen skulle bli av. Därefter satte vi ihop ett cirkelträningspass och gjorde en plan för vidmakthållande. Det var verkligen ett roligt projekt! Det bästa var att se rörelseglädjen hos studenterna under passet och feedbacken de gav efter.

Rapport angående projektet lämnades in till rektorn för fysioterapisektionen i på PIMS, samt till en professor från KI.

Mobile Clinic

Språk och kultur

Språket som talas i Loni är mahrathi och hindi. På universitetet talas engelska.
Under de första veckorna var det lite ovant med den indiska accenten engelska talas med i Indien, så det kunde vara svårt att hänga med i allt som sades på föreläsningarna, men vi vande oss snart och tänkte till slut inte på det. All undervisning var på engelska, så det var väldigt bra.
Patienterna talade dock inte engelska, vilket gjorde det svårt att kommunicera med dem i början. Efter några veckor då vi träffat många människor och lärt oss några ord på språket mahrathi, kunde vi kommunicera lite, mest med gester, vilket underlättade patientkontakten. Hela vistelsen och praktiken blev då ännu roligare.

Mitt intryck är att många människor var väldigt varma, hjälpsamma, ärliga och nyfikna på oss, då det inte kommer många européer till Loni.

Behandlingsmetoderna kunde skilja sig en hel del från vad vi var vana vid. Då fysioterapeuter i Sverige ofta rekommenderar träning, fick vi förklarat för oss att patienterna här inte ville betala för ett besök där de själva skulle göra jobbet, utan föredrog metoder som läkemedel eller manuella terapier. I andra fall var behandlingsmetoderna förvånansvärt lika, och ibland användes t.om. samma läroböcker som vi har på KI.
Kommunikation

Fritid och sociala aktivteter

Byn Loni ligger på landsbygden i delstaten Maharashtra och består av en huvudgata med enkla restauranger och butiker längs motorvägen. På motorvägen samsas getter, kor, lastbilar fullastade med sockerrör, bussar, hundar och människor. Många invånare i Loni arbetar som bönder. Här finns en sockerfabrik, och ett kooperativ kring den har byggt upp Pravara sjukhuset för att ge vård åt invånarna och till det har universitetet tillkommit. Utanför sjukhusområdet finns mest åkrar, betesmark och landsbygd.

I början av vår vistelse var det långhelg i Indien, så vi blev lediga fem dagar. Då reste vi till södra Goa för att liksom indierna ta semester. Det går bussar dit, men vi valde flyg, då det var bekvämare och snabbare. Jag såg stora skillnader mellan Goa och Maharashtras landsbygd. Goa har många turister och verkar mer västerländskt. Maten var mindre kryddig, det var vanligt att turister använde shorts och svalare kläder, och vi väckte i Goa ingen nyfikenhet med vårt europeiska utseende.

Resterande veckor var söndagar vår enda hellediga dag, då skötte vi tvätt och fick våra rum städade, samt gjorde en del inköp i de lokala butikerna. Detta ökade hemkänslan. På kvällarna tränade vi ute på fotbollsplanen eller inne i något av gymmen. Det var väldigt bekvämt och härligt att ha sådan närhet till olika träningsmöjligheter!

Vi fick även kontakt med andra studenter från olika delar av Indien som vi ibland umgicks med på kvällarna.

På väg

Sammanfattning

Jag är tacksam över denna upplevelse. Det var en omvälvande, rolig, lärorik och spännande tid som har givit ökad förståelse för arbete, kultur och politik i Indien och en djupare inblick i hur vården fungerar på landsbygden i Loni.

Många positiva saker har jag med mig, som att i Indien lever många människor i nuet med mindre stress. Det finns tid för vänner, och familjen tar hand om varandra. Tiden i Loni har fått mig att uppskatta det jag har hemma ännu mer, som närheten till min egen familj och det faktum att vi i Sverige har resurser och möjligheter att leva i stort sett det liv vi vill. Dessutom har i stort sett alla svenskar råd och möjlighet att uppsöka läkare och fysioterapeut och få bra vård.

Alla dessa intryck och erfarenheter tar jag med mig och förhoppningsvis kommer det göra mig till en bättre fysioterapeut i framtiden.