Övergripande syfte: Att etablera kontakter med University of Addis Abeba och undersöka möjligheten till pedagogiskt vidareutvecklingssamarbete inom ramen för utbildningar inom hälso- och sjukvården.
Övergripande resultat: Intagningen på universitetet i Addis Abeba ökade i september 2011 från 60-90 studenter på läkarprogrammet per år till 320 utan att resurserna ökar. Detta motiverar starkt behovet av pedagogisk vidareutbildning av lärare inom universitetet för att inte minska kvalitén av lärande bland studenterna. Under veckan utbildade jag (tisdag – onsdag) 30 kursföreståndare i grundläggande universitetspedagogik; yt- och djuplärande, curriculum alignment, examination, andragogik, SOLO-taxonomi samt konsten att skriva kursmål och sedan examinera dem. Under andra delen av veckan (torsdag – fredag) undervisade jag respektive två kursomgångar av studenter med kliniska placeringar i lärandemål och examination.
Kronologiskt program
4 september –måndag
Denna dag ägnades åt en introduktion av universitetet (University of Addis Abeba) tillsammans med Lars Smedman. Vi fick också besöka universitetssjukhuset (Black Lion Hospital) som är landets, 77 miljoner invåndare (!), enda ”referral hospital” ; Vi besökte internmedicinska och pediatriska avdelningar samt barn- och vuxenakutmottagningarna. Därtill besökte vi också pediatriska IVA- och pediatriska IVA.
Vid sidan av besöket i den kliniska undervisningsmiljön gick dekanus igenom situationen för universitetet och de pedagogiska utmaningar som måste mötas.
5-6 septeber – Tisdag och onsdag
Plarts: Winston Hotel, Churchill Avenue, Addis Abeba
Tid: 0830 - 1700
Utbildning av kursföreståndare i grundläggande pedagogik. De båda dagarna var en snabbkurs i förutsättningarna för att driva högkvalitativ utbildning enligt vad som ovan nämnts.
7 – 8 september – torsdag och fredag
Plarts: Winston Hotel, Churchill Avenue, Addis Abeba
Under dessa två dagar genomförde jag två kurser, alltså gick samma kurs båda dagarna fast med olika grupper. Deltagarna omfattade 25 personer per dag, alltså total 50 personer av studenter som just nu genomgick kliniska placeringar i sin utbildning (senare delen av framför allt läkarprogrammet). Dessa två kurser fokuserade främst på vikten av tydliga lärandemål och att kriterierna i examination tydliggörs. Mycket av materialet var deras eget och vikten och behovet av så kallad formativ examination diskuterades.
Sammanfattning
Totalt utbildade jag 30 kursföreståndare under två dagar samt 50 seniora studenter under respektive en dag. Min totala undervisning uppgick till 8,5 timmar per dag (8,5 *4), alltså totalt ca 34 timmar men detta inkluderar ca 4 timmar lunch tid och ca 2 timmar (totalt för alla fyra kursdagarna) kaffepauser för de fyra dagarna sammanlagt.
Fortsättning
Gemensamt med dekanus och Lars Smedman beslutades att jag ska komma tillbaka en vecka i mars och genomföra en liknande kursvecka med lärare och andra kursföreståndare samt att jag ska involveras i det strategiska arbetet på fakulteten i arbetet med att tydliggöra lärandemålen och kriterierna för bedömning i olika former av examination.
Veckan var för mig mycket spännande och jag tycker att mitt besök var väl förberett och väl organiserat av universitetet samt att det fanns en stark vilja att göra mitt och vårt gemensamma arbete till ett återkommande inslag School of Health Sciences interna kvalitetsarbete med att stärka lärarnas pedagogik och universitetets pedagogik för att maximera studenternas lärande under de materiellt mycket knappa förhållanden som föreligger. Därtill bör framhållas ett en av de Scholars som gått den internationella pedagogiska ledarskapsutbildningen som vi gett tillsammans med BMJ finns på University of Addis Abeba. Lars och jag hade förmånen att möta honom och han kan bli ytterligare en viktig länk i arbetet med att stärka det pedagogiska arbetet i Etiopien.