Reserapport - KI-student
Vackra Port Sa Platja utanför Valencia.
Lärosäte: Universidad Cardenal Herrera CEU
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 17/18
Namn: Karin Sundin
E-postadress: karin.sundin@stud.ki.se

Innan avresa

Att flytta Utomlands

Det var med pirriga steg och en stor förväntan klev jag på planet till Amsterdam och vidare mot Valencia. Att åka på Erasmus utbyte och få möjlighet att bo i Spanien har varit min dröm sedan länge- och nu var den påväg att bli verklig.

Jag är en riktig Spanien-älskare, både landet, kulturen, maten och språket ligger mig varmt om hjärtat och jag har själv bott i södra Spanien och spenderat nästan alla lov och ledigheter sedan barnsben i Malaga. Valet att därför studera på CEU i Valencia och just Spanien kändes därav lite som att "komma hem". Jag såg det som en perfekt möjlighet att ta del av Erasmus studielivet, men även att lära mig mer om ett eventuellt kommande arbetsliv som tandläkare i just Spanien. Informationen om olika utbytesuniversitet gavs delvis via både föreläsningar och internationella kommitté, även på hemsidan fanns mycket information att tillgå om vilka olika universitet KI erbjuder studenter att göra sin Erasmus vistelse på.


Att tänka på:

För att studera i Spanien krävs språkkrav i spanska motsvarande B1 nivå. Jag skulle verkligen rekommendera att man repeterar lite av sina gymnasie kunskaper då all patientbehandling sker på just spanska. Då Spanien är med i EU krävs inget visum eller liknade. Universitet efterfrågar endast kopia av pass och europeiskt sjukförsäkringskort (finns att beställa på www.försäkringskassan.se), intyg på språkkunskaper och pre-learning agreement på de kurser det är tänkt att du ska läsa. Bäst är att kontakta ansvarig internationell handläggare för att få en uppdatering om vilka kurser som finns tillgängliga när just du ska på utbyte.

Ansökan för studier vid CEU görs på webben via en länk som skickas tillsammans med ditt antagningsbesked. Där får man en speciell kod för inloggning som kommer vara ditt LÖSENORD senare på universitets intranät och är därav mycket viktig att spara.


Soluppgång på stranden La Malva-Rosa

Ankomst och registrering

Universitetet efterfrågade att jag skulle vara där ca: 1 veckan innan kursstart. De flesta erasmusstudenter är på CEU längre tid (vanligaste tiden för utbyte är 6 mån) vilket gjorde att deras första introduktionsdag var i början av februari något jag inte hade möjlighet att delta på. Inför den kliniska delen av utbytet behövdes ingen tid på preklin utan jag kunde börja med egna patienter direkt. Under min första dag blev jag välkomnad av CEU erasmuskoordinator för liten snabb genomgång av kurser och vem och vart jag skulle vända mig för registrering m.m. Jag fick även ett varmt välkomnande av den internationella kommitten där de gjorde en intervju och bjöd på fika i skolan cafeteria. Sammanlagt tog det ca: 1 vecka och komma iordning och stundvis kändes det lite rörigt och ostrukturerat, men om man själv ligger på i det faktum att komma igång så går det bra. Annars blir det lätt att dagarna bara går och inget riktigt händer.


Skolan har en eramusgrupp som arrangerar olika aktiviteter och även i Valencia finns specifika grupper för de som är där på erasmusutbyten. Lättaste sättet att ta kontakt med dessa är via sociala medier (Facebook) grupperna ”Erasmus Life Valencia” och ”Happy Erasmus” är dom största för internationella studenter. Från dessa sidor finns info om hur man kan gå med i Whatsapp grupper där det annonseras olika gemensamma aktiviteter varje dag. Dessa grupper anordnar bl.a. resor till olika städer i Spanien, paella kvällar, stadsvandring och idrottsaktiviteter.

Varmt välkomnade av CEU studenter första helgen.

Ekonomi

Det fanns inga obligatoriska avgifter i samband med utbytet, utan allt täcktes av utbildningen. Generellt är det mycket billigare att bo och leva i Valencia jämfört med Stockholm, CSN räcker gott och man kan framförallt hålla nere kostnaderna på mat och uteliv. Att äta 3- rätters på skolan kostar 5 euro och på närliggande restauranger runt 8,50 euro, alltså går dom flesta ut och äter efter kliniken. Mat i affärerna framförallt i kedjor som Mercadona och Consum har färdiga rätter för ca: 2 euro om man inte vill laga själv/ gå ut och äta. Uteliv är billigt och vill man ta en öl till maten landar priset på ca 1 euro. Kostnaden för taxi är ca 7 euro inom stan vilket är perfekt efter en utekväll. Det går metro till och från flygplatsen för ca 2 euro med Metrocard (resekassa) och är väldigt bekvämt och smidigt. 


Flyg

Att resa till Valencia är dyrare än andra ställen i Spanien pga. att det inte går några direktflyg. Jag valde att flyga med KLM då de hade kortast flygtid med transfer i Amsterdam. Min restid till Valencia landade på lite drygt 5 timmar och jag betalade ca: 3000:- för min enkelbiljett inkl. bagage.Vill man resa billigt (och inte har mycket bagage) rekommenderar jag att man tar direktflyg till antingen Madrid eller Barcelona och sedan snabbtåg med Renfe( www.renfe.es) till Valencia. Tåg från båda av dessa städer tar ungefär 2 timmar och kostar runt 25-50 euro. Ett annat alternativ är att åka buss med ALSA (www.ALSA.es), det går direktbuss från Barcelonas flygplats El Prat, och resan tar ca:3,5 timme till VLC. Buss är billigare än tåg och har man tur kan man hitta en biljett för 20 euro!

På detta sätt kan man enkelt hitta en enkelresa för under tusenlappen.

En traditionell lunch på stranden.

Boende

För att hitta boende rekommenderar jag spanska sidor som fotocasa.es, pisos.com eller idealista.es alla dessa finns att ladda ner som appar, då webbsidor som AirBn ofta har mycket högre priser.

Jag hittade själv min bostad via en vän som bor i Valencia, och jag valde att bo mitt i stan. Här är självklart priserna lite högre än längre ut från staden, men samtidigt ville jag bo mitt i stadskärnan med närhet till allt. Från mitten av stan tar det ca: 20 minuter att resa med metro till skolan som ligger i stadsdelen Moncada, metron går var 15:e minut och ett månadskort landade på runt 50 euro (dock är det billigare att köpa 10-resors kort (ca 11 euro) då man inte vistas i skolan varje dag. Inom "stan" går det bra att cykla eller gå, men bussar finns och kostnaden är 1,50 euro per åktur.


För en nyproducerad lägenhet med 2 rum betalar jag 800 euro/månad, i Spanien är det inte lika vanligt med små lägenheter som i Sverige och speciellt Stockholm, utan det “minsta” man hittar är ofta lägenheter på minst 50 kvm. Inte lika vanligt med "compact living" så att säga. En tips från mig är att vara ute i god tid och att ringa och vara på hyresvärdarna, saker och ting tar längre tid än man tänkt.


Sedan rekommenderar jag att man är uppmärksam på att lägenheten verkligen finns. Tyvärr finns det många som utnyttjar att man är utländsk. Så mitt tips- var uppmärksam, skicka inga pengar i förtid (många begär detta) och betala deposition, månadshyra på plats när du vet att lägenheten finns och är i okej skick!

Universitetet arrangerar inte någon bostad utan man har själv ansvar att fixa detta, dock har dom samarbete med lägenheter som ligger vid campus om man är intresserad.

Båttur i Albufera.

Studier allmänt

CEU är en privat skola och studenterna betalar för sin utbildning helt själva. För en spansk student kostar undervisningsavgiften ca: 10000 svenska kronor per månad och för en utländsk student 20000:-/ månad. Detta är exklusive kostnaderna för allt material. Intag på skolan sker inte som i sverige (betyg/högskoleprov/tapil) utan man gör ansökan och intervju och blir sedan antagen.

Precis som på KI var det föreläsningar och tillämpning rent praktiskt på klinik. Varje föreläsning var max 1 timme lång och lärarna flyttade om dessa lite när det passade, så schemat var ändrat från vecka till vecka.

Klinisk på kurserna PED och VUX hade vi patienter och man jobbade 2-2 (två tandläkarstudenter tillsammans per bås) där man turades om med varannan patient. Teamen var utformade att en spansktalande jobbade med en engelsktalande då många av studierna från CEU kommer utifrån Spanien. Detta för att underlätta kommunikation då ingen patient pratar engelska. Varje kliniskt pass var 6h långt och man hade i snitt 3 patienter per pass.

I ortodonti gick den kliniska delen ut på auskultera masterstudenter när de behandlade patienter så ingen egen behandling av patienter inom ortodonti görs av studenter på grundutbildningen.


Skillnader och likheter:

Framförallt så skiljer sig hygienrutiner och tänket kring smittspridning inom vården på klinik. Varje student har själv en balja med desinfektionsmedel i sitt bås där instrument tvättas med en diskborste och sedan autoklaveras efter behandling. Alltså finns ingen desinfektor som kan rengöra instrumenten eller borr/handfilar från smuts/blodrester/ debris. Handsprit fanns inte och stolen kunde rengöras i bästa fall med våtservetter. Varken förkläde eller liknande fanns tillgängligt.

Detta för mig var väldigt annorlunda i början och var en stor kontrast från svenska hygienrutiner och lagar.

På PED utfördes all obturativ behandling med kofferdam, inkl. fissurförseglingar. Detta för att inget litet föremål som borr m.m. skulle tappas i patientens mun. Detta innebar att barnen ofta behövde få anestesi för att klammern inte skulle göra ont- även om de bara skulle göra en liten fissurförsegling.

Allmänt kliniskt så varierade det mycket beroende på vilken lärare som var på sal. Dock majoriteten av tiden hade man “sin” grupp lärare på klinik vilket gjorde att det var lätt att kommunicera och få hjälp- och det fanns ingen kölista utan det var bara att dra tag i sin lärare.

I varje grupp var vi ca: 10 studenter på sal och 2 lärare. Sköterskor fanns inte på klinik då studenterna agerade som detta då de jobbade 2-2.


Allt material hämtades på en steril när och var tvungen att be om vad man ville ha inför varje behandling. KI har gett instrument till universitet för erasmus studenterna, men för de andra studenterna på utbildningen var de tvungna att köpa allt material själv. Hade man då otur och råkade lämna något utan tillsyn kunde det vara borta illa kvickt. Det var väldigt lärorikt att få förståelse för hur privilegierade vi är som får gratis utbildning och även slipper extra kostnader som och köpa turbiner, borr, speglar och high-speeds. 

Selfie Påväg till ortodontiklinik.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI

Jag kommer söka tillgodoräknande för kurser motsvarande termin 8 på tandläkarprogrammet.

Kurserna jag läste var:


Pediatric clinic II (6 ECTS credits)

Kliniktid: Varje tisdag kl.15-21.

Här jobbade jag med en spansk student och vi turades om att behandla patienterna. Barnen fick inte ha med sina föräldrar eller anhöriga in på kliniken från att dom fyllt 3 år och ofta kände jag att man inskränkte på barnets autonomi och självbestämmande som en konsekvens av detta. Var något barn rädd eller inte ville samarbeta var det ofta “hålla fast” teknik och “skrämsel teknik” för att barnet skulle gå/tvingas till behandling. Här kändes kontrasterna stora från Sverige och KI. Mycket av behandlingen är att borra för att det ”inte ska bli karies” (fissurer, gropar eller någon svart prick) istället för att riskbedöma och förebygga risken att ett initialt angrepp progredierar.

Alla patienter bokades in av receptionen så rent administrativt var det ytterst lite jobb.


Adult clinic II( 6 ECTS credits)

Kliniktid: Varje fredag kl.8-14.

Här jobbade jag ensam då vi var udda antal i min grupp och att jag var van med att assistera mig själv från KI.

Många patienter kom akut, några på revision och olika typer av orala rehabiliteringar.

I Spanien är inte profylaktisk och förebyggande tandvård något som ligger i fokus varken för patienten eller behandlare. Det finns ingen subventionering inom tandvården som i Sverige där försäkringskassan går in och ersätter en del av priset på behandlingen, utan patienten betalar 100% för allt. Skolan har ca: 20-30% subventionerade priser på behandlingar men dyrt i jämförelse med vår studentklinik.

Under mina VUX pass kunde jag tillgodoräkna mig en PÖK och ett klass II fyllningsprov tillbaka på KI och framförallt mycket erfarenhet av karies och stora kariesangrepp. Jag fick även extrahera under ett pass. Behandlingen kunde skilja sig från vecka till vecka då jag även här inte bokade in patienten själv utan detta sköter receptionen till studenterna.

Utvecklingsmässigt blev jag väldigt kreativ i mitt patientarbete och fick verkligen använda mig om det som fanns tillgängligt på kliniken. En som för mig så självklar sak som “Nyström” matrisband med hållare fanns inte att tillgå. I början var det lite stressigt att hela tiden sakna instrument/ material som man är van att arbeta med men nu i efterhand var det otroligt lärorikt. Nu vet jag precis hur man kan klippa till en egen matris av ett metallband och med lite trix få till en bra fyllning.


Emergencies and applied pharmacology in the dental practice (5 ECTS credits)

Kliniktid: Varje torsdag 8:30 eller 9:30- Lunch.

Detta var en kurs som hade både teoretisk och klinisk del där den kliniska delen inte hade patienter.

Teorin består av föreläsningar om allt från farmakologi till akut behandlingar av olika slag.

Den kliniska delen bestod av att vi gjorde ett spel (4-6 studenter i varje grupp) där vi alla kom på egna frågor(10 stycken) inom olika områden som innefattar kursen- alltså allt från kirurgi till endodonti och parod. Sista passet spelade vi spelet hela kursen tillsammans och hade frågesport utifrån frågorna vi hade skrivit. De som fick flest rätt fick extra poäng på sluttentamen.

Vi hade även ett kliniskt pass som bestod av HLR och första hjälpen träning- något jag uppskattade mycket då detta är otroligt viktigt att hela tiden upprepa och träna på.



Orthodontics IV(4 ECTS credits)

Kliniktid: Varje måndag kl.11-14.

Denna kurs läste jag extra då jag har ett stort intresse för just ortodonti. Spanien i synnerlighet skulle jag säga är väldigt duktiga på just det här ämnet, så jag uppskattade verkligen att jag fick läsa denna kurs.

Som tidigare nämnt så görs ingen ortodontibehandling av studenter på grundutbildningen utan upplägget är helt annorlunda än den från KI. Varje klinik pass bestod av fallpresentation av en malocklusion (exp: Behandling av öppna bett på vuxna), diagnos, behandlingsprinciper, svårigheter och resultat. Efter detta auskulterade vi masterstudenterna som hade patientbehandlingar. Nästan alla dessa behandling skedde i växel/permanent bett med fast apparatur.

Min härliga grupp 9 inkl.lärare.

Språk och kultur

Till en början var det lite klurigt att hänga med på föreläsningar och de kliniska passen där det endast var undervisning på spanska. Nya ord inom odontologi som “borr, vinkelstycke, avtryckssked osv. som jag aldrig hört eller själv använt inom det spanska språket blev en utmaning, men med lite tid och ständigt ett anteckningsblock för nya ord i klinikrocken lärde jag mig snabbt!

Lärare och studenter på skolan är mycket hjälpsamma och har förståelse för att man inte kan alla ord när man anländer.

Jag pratade flytande spanska när jag anlände så språkkurser blev inte aktuellt, dock är jag helt säker på att man kan få gå någon kurs med hjälp av universitetet eller via Facebook Erasmus gruppen som nämnts tidigare .

Kulturkrockar som jag upplevde i början var framförallt att allt tog sådan tid, att vara i tid, “svensk effektivitet”- alltså arbeta väldigt rutinmässigt, både på klinik och med patienter existerade inte. Varken patienter, lärare eller elever kom i tid och detta var inte heller något som uppröde om man slank in 30-40 min sent eller att man fick vänta på sin patient 30-45 minuter.


Siesta och tiderna när man äter är annorlunda, jag är väldigt van med detta sedan innan- men har man inte upplevt det tidigare så kan det vara en utmaning. Lunchtider inkl. siesta är från kl.14:30-18/19:00 varje dag. Middag äter man runt kl.22:00 och på grund av detta går man och lägger sig senare men även går upp senare.

Sammanfattningsvis så ger kulturen en oerhörd anti-stress atmosfär, sinsemellan oss student på skolan fanns aldrig någon stress eller hets om patienter eller liknande. Man tog dagen som den kom, och i slutändan var det skolans ansvar att se till alla fick patienter som gav variation inför framtiden som blivande tandläkare.

Les falles 2017

Fritid och sociala aktivteter

Valencia är en stad som erbjuder allt och lite till. Kultur, paellans födelseort, ljuvliga sandstränder, las fallas- ja listan kan göras lång!

CEU hade en erasmus grupp och mycket aktiviteter anordnades med dessa, när jag anlände fick jag direkt kontakt med de skandinaviska erasmus studenterna. Jag rekommendera dock de tidigare nämnda fb- grupperna då det där finns studenter från alla olika universitet i VLC. Jag reste ensam från KI vilket gjorde att jag uppfattade det väldigt lätt att få kontakt med de spanska studenterna likaså de utländska, det fanns ingen möjlighet för mig att prata svenska, vilket jag tror underlättade den sociala biten.

För idrott har Valencia en fantastisk park “ El turia” som från början är en uttorkad flod som numera är nr. 1 för idrott och hälsoaktiviteter. Den sträcker sig runt hela staden och där finns både utegym, gångväg och speciella vägar för jogging.


El Turia: https://www.lovevalencia.com/paseo-por-el-cauce-del-turia.html


Valencias Guldkorn:


Ciudad de las artes y las ciencias:

Här finns de arkitektritade magnifika byggnaderna, museer, konsthistoria och Europas största oceanografiska park. På sommaren förvandlas den botaniska trädgården L’Umbracle till nattklubb under bar himmel. Ett måste om man besöker Valencia.


https://www.cac.es/es/home.html


El Barrio del Carmen:

Gamla staden med monument, kyrkor, smala gator och fantastisk vackra hus. Plaza del Virgen och Plaza del Reina myllrar av restauranger och tapasbarer.

Här kan man enligt mig hitta den bästa Paellan i stan utan att behöva ta sig till stranden- Restaurang Yuso. Men väldigt förmånliga priser.


På kvällen förvandlas Carmen till barer och klubbar och på Calle Caballeros hittar man bl.a. Fox Congo, enligt mig bästa klubben i Carmen.


Telefonnummer för bordsbokning Yuso: +34 963 15 3967.


Fox Congo: http://zonadeclubs.com/local.aspx?id=1180.


Las Fallas:

Besöker man VLC i Mars kan man inte ingå Fallas. Den största festivalen under året som pågår under 1 veckas tid. Dock är det firande under hela månaden med La Mascleta (fyrverkerier) och knall smällare (pertardos) varje dag. Under själva fallas veckan sätter varje ”barrio”, alltså område upp sin egen Falles, fantastiskt vackra figurer gjorda av Papier-maché. Sista dagen av Fallas sker la Crema där alla falles bränns upp och det största fyrverkeri showen på Pl. Ayuntamiento äger rum. Las fallas är det mest spektakulära stadsfesten jag sett och som sagt- är man i VLC under mars månad sker firandet i varje gatuhörn.


http://fallasfromvalencia.com/


Albufera de Valencia:

En vacker lagun söder om staden, området liknar mycket svensk natur med skog och sjö. Det smidigaste sättet är att ta buss nummer 25 (1,50 euro) för att sedan avnjuta en båttur runt sjön. Det finns inte så mycket restauranger eller caféer i området så det smartaste är fylla en picknickkorg!


https://www.lovevalencia.com/la-albufera.html

Ciudad de las artes y las ciencias

Sammanfattning

Att åka på utbyte, studera utomlands i just VLC är bland de bästa erfarenheterna jag haft under min studietid. Framförallt har jag som blivande tandläkare blivit mycket mer kreativ, att saker som från början känns skrämmande och annorlunda i slutändan utvecklat mitt tänkande som behandlare. Idag är det inte hela världen om jag inte får en kulstoppare vid fyllningsterapi- jag har ju ändå i bästa fall en carver att justera med.

Framförallt har jag nog aldrig varit så stolt över vår utbildning och hur privilegierade vi är i Sverige och på KI, vi har de modernaste teknikerna och lär oss odontologi för framtiden. Kurskraven som vi många "suckat och stönat" över tidigare är nu något som jag uppskattar oerhört. Det garanterar oss variation och erfarenhet som är basen för att kunna få en bra grund inför yrkeslivet. På CEU fanns inga kurskrav och därmed fanns studenter som tog examen utan att utfört varken endodonti eller protetik.

Till dig som ska till Valencia och CEU på utbyte- ha ett öppet sinne, vässa spanska och njut av de bästa kommande månaderna i ditt liv.

La Crema 2017