I Uganda finns två utbildningar till sjuksköterska/barnmorska. Den ena är på tre år och den andra på fem år. Vårt utbyte gällde den 5-åriga utbildningen. De studenter som går den 3-åriga, är de som kommer att arbeta "på golvet". De i den 5-åriga planerar att gå vidare till administrativa tjänster. Det märktes tydligt vilka studenter som var inriktade mot "barnmorskeri" och vilka som inte var det. Någon uttalde en direkt motvilja, kunde inte alls tänka sig att arbeta som barnmorska. Det var ungefär hälften kvinnor, hälften män i klassen som var totalt 20 st.
Undervisningen började dagligen kl. 08.00 på skolan som låg i anslutning till Mulago Hospital. Mellan 08.00-09.00 hade man Case study eller lektion. Därefter klinisk praktik 09.00 - 12.00, vissa dagar också mellan 14.00-17.00. De eftermiddagar man inte hade klinisk praktik tillbringades på skolan med olika lektioner, seminarier och examinationer. Jag lade fort märke till att kl. 08.00 inte behövde betyda 08.00 utan många studenter kom i lugn takt betydligt senare.
Jag upplevde att lärare och studenter hade en bra relation i den teoretiska delen. Den kliniska handledningen var i stort sett obefintlig, särskilt på den förlossningsavdelning (New eller Lower Mulago) som tog hand om komplicerade fall. Den barnmorskeledda enheten (Old eller Upper Mulago) för normalförlossningar skötte handledningen bättre. Det var också studenternas intryck.
Inställningen till kontakten med de födande kvinnorna gjorde mig beklämd. Jag vet inte hur den teoretiska undervisningen i detta ämne var men på kliniken visades ingen empati för kvinnorna.
Vår egen undervisning skedde med teoretiska lektioner om olika komplikationer som blödning, preeklampsi, sätesförlossning med armlösningar, skulderdystoci, förlängt förlossingsförlopp, värkrubbningar och förlossning med sugklocka. Vi hade powerpointpresentationer om de ämnena och uppmuntrade också till diskussioner och frågor. Jag tycker att vi fick bra respons på våra lektioner. En del ämnen var repetioner vilket alltid är viktigt.
På skolan hade vi också praktiska övningar med armlösningar, förlösande vid skulderdyctoci och sugsklocka. De dockor vid hade till förfogande var av dålig och gammal modell. Men alla fick praktiskt öva hur man löser armar enligt Lövseth, bli klara över vad man ska tänka på och hur man ska handla vid skulderdystoci och prova hur man handlägger en förlossning med sugklocka.
I den kliniska handledningen, som vi hade varje dag, undervisade vi de två svenska barnmorskestudenterna och de inhemska från både den 3- och 5-åriga utbildningen. Det uppskattades mycket av de olika studentkategorierna som var vana att klara sig själva och handleda varandra. Sabines teoretiska kunskaper och mina praktiska kompletterade varandra på ett bra sätt i vårt "hands on" arbete.