72637 - Research Project in Psychometrics/AFP in Ambito Psicologico
Det här var en kurs utformad för oss KI-studenter, för att vi skulle få ihop tillräckligt med poäng under utbytet, vi hittade den därför inte i kurskatalogen utan fick maila Alessandro (en handläggare som ni antagligen kommer att komma i kontakt med) på Bolognas universitet för att få kurskod och schema.
Vi träffade läraren för kursen några gånger och gick igenom olika statistiska metoder och fick sedan använda forskningsdata och SPSS och skriva en rapport om cirka två sidor (examinationen). Vi fick ganska bra stöd och jag tyckte att jag lärde mig väldigt mycket, eller åtminstone friskade upp mitt statistikminne. Utöver statistiken fick vi åka på två studiebesök till en psykiatrisk avdelning på ett sjukhus i Cesena. Vi fick sitta med när vår handledare genomförde olika test (t.ex. Tower of Hanoi och Ravens matriser) med patienter. Det var en lärorik upplevelse, men också något olustig, då vi träffade på en läkare på sjukhuset som hade ett väldigt oproffsigt förhållningssätt till patienterna.
Den här kursen och Current Trends in WOP Psychology tyckte jag var de bästa kurserna vi läste.
70244 - Clinical Applications of Positive Psychology
Den här positiv psykologi-kursen gick ut på att sitta på jättemånga fyra timmar långa föreläsningar med tjugo minuters rast mitt i (som mest, ibland fick vi femton minuter totalt), att skriva en uppsats (typ litteraturstudie) tillsammans med några andra studenter (vi skrev om posttraumatic growth), att redovisa denna uppsats muntligt (under tio minuter totalt per grupp) och att ha en muntlig tenta (med en enda fråga) vid ett senare tillfälle. Om en inte ville skriva uppsats, presentera den och svara på en fråga muntligt gick det att skriva en tenta (med framför allt flervalsfrågor) som skulle täcka hela kursens material.
Överlag tycker jag att denna kurs var tråkig. Det var oerhört svårt att koncentrera sig under de långa föreläsningarna, läraren var inte särskilt engagerande och hens engelska var ganska dålig. Trots det känner jag att jag fick med mig mycket kunskap från kursen - en hel del om olika positiv psykologi-interventioner och, tyvärr, insikten att de sällan är användbara (och t.o.m. kan vara skadliga) i kliniska populationer.
85399 - Current Trends in WOP Psychology
Den här kursen var toppen! Den sträckte sig över bara två veckor, men var väldigt intressant och läraren var jättebra! Grejen med den här kursen är dock att den förändras varje år eftersom den hålls av gästföreläsare (vi hade en från USA). Den kan ju alltså vara antingen ÄNNU bättre eller tyvärr sämre nästa år.
Jag skulle säga att det var en statistikkurs snarare än en WOP-kurs (Work, Organisational and Personnel Psychology-kurs, d.v.s.). Vi pratade om att validera olika test i rekryteringssyfte o.s.v., men huvudfokus låg på statistiska beräkningar i allmänhet.
Vi hade föreläsningar som avslutades med att vi fick sitta i en datorsal och testa att räkna på olika saker i SPSS. Examinationen var en uppsats som vi skrev och redovisade i grupp.
85395 - Lifelong Learning and ICT
Detta var en WOP-kurs som handlade om Information and Communication Technologies och hur de kan påverka arbetsmarknaden och yrkesverksamma på olika sätt.
Kursen innebar väldigt stort eget ansvar för lärandet. Vi fick ett tema (t.ex. sociala medier eller digitalt rykte) per två veckor, med en lektion per vecka: varannan vecka gick vi igenom det nya temat och varannan vecka hade vi redovisningar på temat. Redovisningarna var i grupp och vi fick själva välja en frågeställning att svara på med hjälp av vetenskapliga artiklar eller böcker.
Jag uppskattade verkligen kursen - jag tycker att det var väldigt lärorikt att redovisa så många gånger (jag tror att det blev sex gånger totalt, på engelska dessutom), eftersom jag kan tycka att det är jobbigt att prata inför människor. Läraren kändes lite halvengagerad och hens engelska var inte särskilt bra, men överlag var det en givande kurs, skulle jag säga.
85398 - Safety and Human Factors
Denna WOP-kurs handlade om säkerhet inom olika yrken (t.ex. vårdyrken, brandpersonal, polis, o.s.v.) utifrån ett psykologiskt perspektiv (t.ex. hur sömn och stress påverkar patientsäkerhet på ett sjukhus).
Vi hade mest vanliga föreläsningar, men fick också hålla lite redovisningar. Ibland hade vi seminarier i små grupper, där en av oss studenter var ledare och alla i gruppen skulle betygsätta allas prestationer i diskussionen (detta ingick dock inte i kursbetyget och vi fick ingen återkoppling på betygsättningarna, vilket var lite märkligt). Kursen avslutades med en skriftlig tenta med mestadels flervalsfrågor, vilken tillsammans med aktivitet under lektioner gav betyget för kursen. Läraren var väldigt engagerad och strukturerad, och kursen höll hög kvalitet, tycker jag.