Reserapport - KI-student
Lärosäte: Università di Bologna
Utbildningsprogram: Psykolog
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 17/18
Namn: Isabella Stormbom
E-postadress: isabella.stormbom@hotmail.com

Innan avresa

Jag var i Italien och reste runt en gång 2013 och tyckte MYCKET om de städer jag var i. Jag hade dock inte varit i Bologna innan i våras, men jag hade hört från tidigare utbytesstudenter och vänner och bekanta att staden är jättehärlig. När Åsa och Magdalena kom för att informera om utbytesmöjligheter kändes därför Italien och Bologna mest lockande (jag sökte faktiskt inga andra ställen än Bologna). Tur var väl det för jag älskade Bologna och har inte ångrat utbytet en sekund. :-))

Informationen från KI om möjlighet till utbytesstudier tyckte jag var bra. Vi fick höra om det i god tid och jag tycker att det var roligt att vi verkligen blev uppmuntrade att söka utbyte! Ibland fick jag lite blandade besked, om t.ex. tillgodoräknande av tidigare studier, men det skapade nog mer stress hos mig än praktiska problem. Jag tycker att Åsa och Magdalena var lättkontaktade och de hjälpte mig så gott det kunde, upplevde jag.

Vi behövde inga särskilda vaccinationer eller intyg för resan och vi behövde inte heller visa upp våra learning agreement förrän det var dags att åka från Bologna. Det hela kändes väldigt avslappnat från Bolognas universitets håll, vilket var skönt när vi väl var där, men lite stressigt innan. Det var t.ex. lite svårt att hitta kurser att läsa och all information om kurserna fanns inte på universitetets hemsida. I slutändan löste sig dock allt, vilket alla som hade varit med tidigare sa att det skulle göra.

Ankomst och registrering

Vi flög till Bologna 22 februari 2018 och skrev in oss på universitetet i Cesena (en liten stad där den psykologiska institutionen ligger, en timme med tåg från Bologna) 26 februari. 6 mars började sedan våra kurser. Vi hade helt enkelt gott om tid på oss, vilket var skönt eftersom vi inte hade fixat ett långvarigt boende. Inskrivningen på universitetet i Cesena gick fort (vi var där vid öppning på morgonen och var nästan först i kön). Sedan var det inte mer att göra eller att tänka på angående skolan förrän kursstart 6 mars - vi hade alltså massor med tid att lära känna Bologna.

Jag ville gå en italienskaspråkkurs som skulle sätta igång i slutet av februari. Det hölls dock ett muntligt förhör för att delta i kursen innan vi anlände 22 februari, och trots att det verkade som att det hade gått att lösa på annat sätt (typ vid annan tidpunkt) blev det inte av att jag läste den. Det hade jag dock gärna gjort! En person som vi pluggade en kurs med sa att italienskakursen var den bästa av alla kurser hon hade läst på Bolognas universitet. Jag vet dock inte om det säger mest om kvaliteten på just den kursen eller hennes övriga kurser.

Ekonomi

Boendet var ju väldigt dyrt (jag kommer till det), men i övrigt var priserna lägre än i Stockholm. Ingenting utom Aperol spritz var dock hysteriskt mycket billigare än i Stockholm, men det gick ändå att leva ganska lyxigt med samma utgifter som hemma i Sverige. Ett av våra favoritmatställen hade väldigt matiga mackor för 4-6 euro och en flaska vin för mindre än 10 euro. En HÄRLIG neapolitansk margherita på valfritt bra ställe i stan kostade typ 5 euro. Vi valde därför att gå ut och äta rätt ofta.

Ett kort för att pendla mellan Bologna och Cesena kostade strax under 80 euro per månad. Det är bra att ta med i beräkningen! Att bo i Cesena blir ju förstås mycket billigare. Eftersom vi bodde centralt i Bologna promenerade vi överallt och behövde inte lägga pengar på att ta oss runt i stan. Våra vänner som bodde längre ut hade hyrt cyklar eller köpt busskort.

Vi åkte till några andra städer (Modena, Florens och Venedig, bl.a.) och bokade biljetter i förväg vilket gjorde att det blev lite billigare. Kolla trenitalia.com för att boka och därmed hålla priserna nere om ni vill turista!

Vi la inga pengar alls på själva skolan. Vi behövde inte ens köpa någon litteratur (en bok på positiv psykologi-kursen var rekommenderad/obligatorisk läsning men den behövde vi inte till examinationen), vilket ju sparade oss massa pengar (herregud, tänk vad mycket pengar som går åt kurslitteratur på KI varje termin). Vi läste vetenskapliga artiklar för det mesta.

Boende

Att hitta boende i Bologna var kämpigt! Vi ville bo där i stället för Cesena (där campuset ligger) eftersom vi hade hört så mycket gott om Bologna. Vi hade hört att utbytesstudenter från de två tidigare åren hade använt sig av Airbnb och Homeaway, och började därför leta där i oktober 2017. När det blev januari hade vi fortfarande inte hittat någonting till ett rimligt pris och vi började därför tänka att det kanske vore något att leta boende på plats, vilket studenter ännu längre tillbaka hade gjort. Vi bokade ett dyrt Airbnb-boende för de första två och en halv veckorna (22 februari-11 mars) och började surfa på casa.it (som en italiensk Blocket Bostad typ) och ringa runt om boende väl i Bologna.

Vår extremt dåliga italienska, faktumet att vi var studenter och att vi var ute i lite dålig tid gjorde att vi inte ens fick komma och titta på några lägenheter via casa.it. Vi fortsatte därför jakten på boende på Airbnb och Homeaway och fick flytta till Castel Bolognese, en liten "by" som ligger mellan Bologna och Cesena, i en vecka. Det var ju himla mysigt! Men väldigt jobbigt - som vi släpade runt på vår packning!!!

Efter en vecka (nu är vi alltså i mitten/slutet av mars) i ett fint HUS med tomt och allting kunde vi flytta tillbaka till Bologna. Vi hade hittat en dyr Airbnb-lägenhet strax söder om stadskärnan. Lägenheten var en etta utan wi-fi som vi betalade 15 000 i månaden för. :-)) Där bodde vi i en månad och flyttade sedan vidare till en annan dyr Airbnb-lägenhet, dock denna gång med wi-fi och jättebra läge.

Det jag vill säga med detta är väl helt enkelt: börja leta boende i tid, förlita er inte bara på Airbnb och Homeaway (om ni inte hittar något superbra där direkt förstås) utan också mer Blocket-aktiga sidor som casa.it (men försök i så fall ta hjälp av någon med italienskakunskaper) och förvänta er kanske inte att boendet ska vara superfräscht eller jättecentralt eller så, för då verkar priserna generellt vara väldigt höga.

En annan möjlighet är att gå med i utbytesgrupper för Erasmusstudenter i Bologna på Facebook, t.ex. "Erasmus Bologna 2018/2019"! Där annonserades det typ hela tiden om rum i lägenheter till ganska rimliga priser. Det såg vi dock lite för sent, och vi ville dessutom bo tillsammans alla tre vilket var svårt.

Så länge ens Bologna-boende ligger nära/innanför "cirkeln", d.v.s. "ringvägen" som går runt stadskärnan, är det fullt möjligt att promenera till tåget (för att komma till Cesena och skolan), och det går ju dessutom bussar i staden. Vi hörde faktiskt ett rykte om att det går att få jättebilligt resekort till Bolognas bussar som student. Vi utforskade dock inte det vidare för vi fick veta det i juni. Några klasskompisar bodde en bra bit utanför stadskärnan och hade köpt eller långtidshyrt cyklar för att ta sig till och från tågstationen.

Cesena är ju såklart ett alternativ - det verkade rätt dött men våra klasskompisar (som var sköna och roliga) trivdes jättebra och betalade mycket mindre än vi.

Studier allmänt

Studierna var överlag mindre krävande än på KI. Vi hade inte mycket krav på läsning, utan det räckte ofta med att vara aktiv på lektionerna för att känna sig färdig för dagen. Vi behövde alltså inte plugga efter skolan särskilt ofta. I alla kurser utom den där vi hade en amerikansk gästföreläsare (Current Trends in WOP Psychology) kunde vi också bättre engelska än våra lärare, vilket nog gjorde att vi framstod som ännu duktigare än vad vi faktiskt var, tror jag.

Det var mindre strikt med tider än på KI - lektioner startade aldrig på utsatt tid och det kunde gå ett par timmar innan vi fick rast. Annat var också mindre strikt, vi började aldrig innan 10 (jätteskönt) och vi fick inte schema till en av kurserna förrän ett par veckor innan den skulle börja i slutet av maj, vilket var lite jobbigt i och med vidare- och hemresor. Vi fick hela tiden höra, från KI och tidigare utbytesstudenter, att det krävs IS I MAGEN och att allt kommer att ordna sig, vilket det ju gjorde!

Relationen mellan lärare och elever kändes ganska avslappnad (bortsett från att alla tilltalade lärarna med professor + efternamn), precis som på KI, och undervisningsmetoden kändes igen, med mycket föreläsningar och tyvärr inte så mycket seminarier (vilket jag saknade där och saknar på KI). Vi hade dock mycket mer redovisningar än på KI, vilket var roligt!

Betygsättningen kändes ibland väldigt godtycklig. I en kurs kunde vi t.ex. få betyget 28,43 på en muntlig presentation, utan någon motivering, och det var väldigt ovanligt att få mindre än 27 poäng av 30 möjliga (lärarna visade listor med allas betyg för hela klassen), trots att 18 poäng var godkänt och många av våra kurskamrater höll i ganska värdelösa redovisningar (tycker jag) och knappt kunde skriva på engelska.

Vi behövde inte köpa någon litteratur utan kunde förlita oss på vetenskapliga artiklar (via KIB, vilket var skönt för oss, våra kurskamrater hade svårare att komma åt artiklar) och föreläsningsanteckningar på samtliga kurser, vilket jag tycker var väldigt bra, eftersom kursböcker kan vara svindyra, as we all know.

Det kändes som att ganska mycket var upp till oss som studenter - vi kunde läsa massa om vi ville men det behövdes inte för att klara examinationerna, och vi kunde bestämma lite över tider och datum som vi ville. I en av kurserna var vi på studiebesök och fick själva bestämma om vi ville göra ett eller två besök och när de skulle äga rum. Det kändes som att vi och vår trivsel värderades högt, vilket jag uppskattade men ibland också kunde störa mig på - jag kunde ibland tycka att läraren väl bara kan bestämma hur hen vill ha det och så är det färdigt med det, i stället för att vi skulle komma överens om saker.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI

72637 - Research Project in Psychometrics/AFP in Ambito Psicologico

Det här var en kurs utformad för oss KI-studenter, för att vi skulle få ihop tillräckligt med poäng under utbytet, vi hittade den därför inte i kurskatalogen utan fick maila Alessandro (en handläggare som ni antagligen kommer att komma i kontakt med) på Bolognas universitet för att få kurskod och schema.

Vi träffade läraren för kursen några gånger och gick igenom olika statistiska metoder och fick sedan använda forskningsdata och SPSS och skriva en rapport om cirka två sidor (examinationen). Vi fick ganska bra stöd och jag tyckte att jag lärde mig väldigt mycket, eller åtminstone friskade upp mitt statistikminne. Utöver statistiken fick vi åka på två studiebesök till en psykiatrisk avdelning på ett sjukhus i Cesena. Vi fick sitta med när vår handledare genomförde olika test (t.ex. Tower of Hanoi och Ravens matriser) med patienter. Det var en lärorik upplevelse, men också något olustig, då vi träffade på en läkare på sjukhuset som hade ett väldigt oproffsigt förhållningssätt till patienterna.

Den här kursen och Current Trends in WOP Psychology tyckte jag var de bästa kurserna vi läste.

70244 - Clinical Applications of Positive Psychology

Den här positiv psykologi-kursen gick ut på att sitta på jättemånga fyra timmar långa föreläsningar med tjugo minuters rast mitt i (som mest, ibland fick vi femton minuter totalt), att skriva en uppsats (typ litteraturstudie) tillsammans med några andra studenter (vi skrev om posttraumatic growth), att redovisa denna uppsats muntligt (under tio minuter totalt per grupp) och att ha en muntlig tenta (med en enda fråga) vid ett senare tillfälle. Om en inte ville skriva uppsats, presentera den och svara på en fråga muntligt gick det att skriva en tenta (med framför allt flervalsfrågor) som skulle täcka hela kursens material.

Överlag tycker jag att denna kurs var tråkig. Det var oerhört svårt att koncentrera sig under de långa föreläsningarna, läraren var inte särskilt engagerande och hens engelska var ganska dålig. Trots det känner jag att jag fick med mig mycket kunskap från kursen -  en hel del om olika positiv psykologi-interventioner och, tyvärr, insikten att de sällan är användbara (och t.o.m. kan vara skadliga) i kliniska populationer.

85399 - Current Trends in WOP Psychology

Den här kursen var toppen! Den sträckte sig över bara två veckor, men var väldigt intressant och läraren var jättebra! Grejen med den här kursen är dock att den förändras varje år eftersom den hålls av gästföreläsare (vi hade en från USA). Den kan ju alltså vara antingen ÄNNU bättre eller tyvärr sämre nästa år.

Jag skulle säga att det var en statistikkurs snarare än en WOP-kurs (Work, Organisational and Personnel Psychology-kurs, d.v.s.). Vi pratade om att validera olika test i rekryteringssyfte o.s.v., men huvudfokus låg på statistiska beräkningar i allmänhet.

Vi hade föreläsningar som avslutades med att vi fick sitta i en datorsal och testa att räkna på olika saker i SPSS. Examinationen var en uppsats som vi skrev och redovisade i grupp.

85395 - Lifelong Learning and ICT

Detta var en WOP-kurs som handlade om Information and Communication Technologies och hur de kan påverka arbetsmarknaden och yrkesverksamma på olika sätt.

Kursen innebar väldigt stort eget ansvar för lärandet. Vi fick ett tema (t.ex. sociala medier eller digitalt rykte) per två veckor, med en lektion per vecka: varannan vecka gick vi igenom det nya temat och varannan vecka hade vi redovisningar på temat. Redovisningarna var i grupp och vi fick själva välja en frågeställning att svara på med hjälp av vetenskapliga artiklar eller böcker.

Jag uppskattade verkligen kursen - jag tycker att det var väldigt lärorikt att redovisa så många gånger (jag tror att det blev sex gånger totalt, på engelska dessutom), eftersom jag kan tycka att det är jobbigt att prata inför människor. Läraren kändes lite halvengagerad och hens engelska var inte särskilt bra, men överlag var det en givande kurs, skulle jag säga.

85398 - Safety and Human Factors

Denna WOP-kurs handlade om säkerhet inom olika yrken (t.ex. vårdyrken, brandpersonal, polis, o.s.v.) utifrån ett psykologiskt perspektiv (t.ex. hur sömn och stress påverkar patientsäkerhet på ett sjukhus).

Vi hade mest vanliga föreläsningar, men fick också hålla lite redovisningar. Ibland hade vi seminarier i små grupper, där en av oss studenter var ledare och alla i gruppen skulle betygsätta allas prestationer i diskussionen (detta ingick dock inte i kursbetyget och vi fick ingen återkoppling på betygsättningarna, vilket var lite märkligt). Kursen avslutades med en skriftlig tenta med mestadels flervalsfrågor, vilken tillsammans med aktivitet under lektioner gav betyget för kursen. Läraren var väldigt engagerad och strukturerad, och kursen höll hög kvalitet, tycker jag.

Språk och kultur

Det var inga problem att hänga med i undervisningen på engelska. Vissa lärare och många studenter kunde sämre engelska än vi, vilket gjorde att tempot ibland kunde bli lite långsamt. Någon lärare stakade sig väldigt mycket och hade ibland svårt att hitta orden och någon annan upprepade ibland vad hen hade sagt fast på italienska för att se till att alla hade hängt med. 

Under studiebesöken på den psykiatriska avdelningen i Cesena pratades det mycket italienska, men vår handledare satt med och översatte på datorn under tiden, vilket fungerade bra. Det erbjöds som nämnt en kurs i italienska via Erasmus, men vi gick inte den. Däremot höll vi på lite med Duolingo, vilket hjälpte lite i vardagen. Äldre människors engelska är generellt väldigt dålig, medan nivån varierar mer bland unga.
 
Stockholm känns jäktigare än Bologna och servicen var mycket sämre i Bologna än i Stockholm överlag, men i övrigt märkte jag inte av några jättestora skillnader mellan städerna.

Fritid och sociala aktivteter

Det arrangerades säkert sociala aktiviteter för utbytesstudenter, men eftersom vi bodde i Bologna och inte i Cesena där vårt campus låg deltog vi inte i något sådant. De som reste 2017 var med på någon Erasmus-arrangerad resa eller något sådant om jag inte minns fel, det kan vara värt att höra med dem!

På fritiden hängde vi runt i stan som en gör :-)), spelade lite basket på några öppna basketplaner och åkte till andra städer (bl.a. Modena, Florens och Venedig). Mot slutet av utbytet var vi mycket på stranden i Rimini. Vi var också i Cesenatico och badade (FIN liten stad) och ett par gånger stannade vi i Cesena efter skolan och hängde med våra klasskompisar som bodde där. De klasskompisar som vi fick bäst kontakt med var dock de som också bodde i Bologna.

För att få reda på mer om vad som händer via universitetet och kanske hänga med på grejer som styrs upp av andra studenter är det bra att vara med i Erasmus-grupper på Facebook, t.ex. "Erasmus Bologna 2018/2019". Och att skaffa What's app, eftersom alla i Italien kommunicerar via den appen i stället för t.ex. Messenger!
En härlig dag på stranden i Rimini!

Sammanfattning

Jag älskade Bologna och är väldigt glad att jag åkte. Det var spännande att läsa på ett nytt universitet i ett nytt land, med allt vad det innebär. Jag tror att utbytesperioden har gett mig mer ork inför nästa termin, eftersom jag fick en HÄRLIG paus från KI och dess ibland enformiga utbildning. Utbytet har varit så roligt och härligt och lärorikt! Och samtidigt som KI-pausen gjorde gott har utbytet fått mig att uppskatta KI i allmänhet och min utbildning i synnerhet - jag saknar det kliniska och ser fram emot att sätta igång med det igen, jag ser fram emot att komma tillbaka till KI:s föreläsare som känns väldigt kompetenta generellt, och jag ser fram emot att träffa alla härliga klassisar. :-))

Om du ska till Bologna: GRATTIS! Jag tror att du kommer att ha så kul! Sola och plugga i Giardini Margherita (en park), ät och drick gott, promenera upp till Basilica di San Luca och njut av utsikten, festa på Labas, res runt i Italien och ha det härligt!!!