Reserapport - KI-student
Lärosäte: Glasgow Caledonian University
Utbildningsprogram: Podiatri
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 09/10

Innan avresa

Under min andra termin (vårterminen 2010) på podiatriprogrammet åkte jag på utbyte till Glasgow Caledonian University i Skottland för att läsa några kurser samt göra min praktik. Detta var en chans för mig att få studera i utomlands, att leva i en ny miljö, få lära känna nya människor och få nya kunskaper som berikar och utvecklar mitt sätt att tänka. Jag valde utlandsstudier eftersom att podiatrin i Sverige ännu inte har etablerat sig i en viss utsträckning, majoriteten av den svenska befolkningen har aldrig hört talas om ”podiater”, men de få som har det förknippar podiaterna med fotterapeuter eller liknande. Målet för mig var att få en bättre uppfattning över podiatrins roll hos patienter med sjukdomar relaterade till fotproblem.

 

 

Vare sig man åker på utbyte till något universitet i Sverige eller utomlands är det en hel del som ska göras innan man åker, därför krävs det både tid och planering. En viktig del för utlandsstudier är att planera i god tid genom att samla den information som kan tänkas behövas, antingen genom studievägledaren. Dock finns inte alla svar på ett och samma ställe, sök därför information på många olika ställen.

 

Först och främst kan det vara värt att fundera på varför man vill studera utomlands. Kan det möjligtvis vara något som lockar eller är det en speciell kurs som tilltalar dig på något vis? När du väl har hittat ett universitet eller en studieort som lockar, kan det vara värt att fundera vidare kring exempelvis dina nivåer av språkkunskaper. Det kan även vara värt att ta reda på kostnader såsom studieavgifter, kursutbud och antagningskrav. Tänk noga över vilket land du vill studera i, vad prioriterar du mest, är det språk, kultur, särskilt universitet, geografiskt läge? Dessa frågeställningar kan vara avgörande för vilket land du kommer att hamna i.

 

Ett bra sätt, som jag själv följde, var att göra en ”check-lista” över det viktigaste som behövde göras. Dels för att jag själv skulle veta var jag har allt och vad jag har missat. Check-listan såg ut som följande:

 

  • Antagningskrav – Kan innefatta ett motiveringsbrev som ska skickas till värd universitetet, ett CV eller en kopia av dina betyg (kan även krävas från gymnasiet).

  • Förutsättningar – En del universitet kräver att dina språkkunskaper är goda för att kunna följa undervisningarna. Studierna ges ofta på landets eget språk, men en del universitet anordnar språkkurser för olika nivåer så att studenterna får en chans att förbereda sig.

  • Visum eller uppehållstillstånd – Planerar du på att studera i ett annat EU-land behövs oftast inget visum, men däremot ett giltigt pass. Länder utanför EU kräver oftast visum eller uppehållstillstånd om vistelsen är längre än tre månader. Därför är det viktigt att ta reda på vad som gäller för ditt land du ska besöka.

  • Vaccinationer – Sker studierna inom hälso- och sjukvården kräver en del universitet att du har vissa vaccinationer även om du åker till ett land inom eller utanför EU. Detta för att skydda både dig själv och de patienter du stöter på. Kolla därför upp med din värd universitet vilka vaccinationer som gäller, ibland kan studenthälsan inom ditt universitet hjälpa dig.

  • Försäkring – Att se över dina försäkringar innan man åker ut bör man ta för vana. Det är därför viktigt att ha ett heltäckande försäkringsskydd under utlandsstudierna. Kontrollera vad din hemförsäkring täcker och vad som gäller för de tillhörigheter du tar med dig. Ta även reda på om en reseförsäkring ingår och vad som avser för den.

  • Flygbiljett – Bör bokas så snart som möjligt, men INTE innan all ”pappersarbete” är färdigt. På så sätt slipper du oroa dig över att inte hinna färdigt i tid eller behöva boka om. SAS har många avgångar som går till Glasgow, med byte i Amsterdam, med en beräknad resetid på cirka 4 timmar.

 

Hur mycket man än förbereder sig kan det ändå gå fel. Pappersarbetet kan ta längre tid än väntat, eftersom processen att bearbeta all registrering kan ta tid för universitetet man ansöker till. Kurserna man valt ska undersökas och ska hålla en acceptabel standard för att tillgodoräknas när man kommer tillbaka från sina utlandsstudier. Därför är det viktigt med tålamod och envishet, det gäller att inte ge upp och hela tiden sträva mot att få som du vill.

Ankomst och registrering

Innan vi kom fram till Glasgow var det lite struligt med information från värduniversitet, vi hade inte fått någon information om när vi skulle vara på plats förrän vecka innan. Detta blev väldigt stressigt i och med att jag var mitt uppe i en nyligen påbörjad kurs samt att jag hade jobb vid sidan av som jag ännu inte hade hunnit avsluta.

 

Vid ankomsten i det nya landet är allt nytt och spännande, universitetet, lärarna, staden och alla nya klasskamrater. Under den första tiden i landet handlar det om att vänja sig vid allt nytt och slå sig till ro och försöka hitta sig runt i själva staden. Innan terminsstarten kräver även en del universitet att man försöker registrera sig så fort man kommit fram, detta för att underlätta komplikationer under studietiden. Möte med lärare och kurskamrater brukar även ske vid ankomsten, vilket kan vara betryggande både för en själv och läraren som får en mer personlig introduktion om en själv.

 

När vi anlände hade vi turen att vår kontaktperson, på podiatriprogrammet från skolan (Depatment of Podiatry), anordnat så att någon, kunde ta oss runt och visa oss runt på skolan samt hjälpa till med registreringen. Vi fick bland annat en rundtur i huvudbyggnaden där prodiatriprogrammet håller till, Gowan Mkbeki buildning. Därefter fick vi träffa resten av lärar-kåren, vilket var trevligt.

 

Väl på plats blev vi väl omhändertagna av ”the international student association”, som tog oss under deras vingar och introducerade oss för de andra internationella studenterna på skolan, vilket var trevligt.

 

Glasgow Caledonian University

Ekonomi

Det finns inget ”rätt” sätt att finansiera sina utlandsstudier, men att gör en budget där du försöker uppskatta hur din ekonomi kommer att se ut under din studietid är ett bra sätt. Räkna till exempel med boende, resor, försäkring, terminsavgift, litteratur och levnadskostnader (till exempel mat och nöjen).

 

Fundera över om du behöver komplettera dina inkomster genom extra studielån eller ansöka om stipendier. Sker utbytet inom Erasmus, vilket är grundkravet, är bidragsdelen densamma som för studier inom Sverige, däremot varierar lånedelen beroende på vilket land du befinner du i. Förutsättningarna för att få sitt ekonomiska stöd måste du studera på heltid samt att studietiden pågår i minst 13 veckor. För min del uppfyllde min studietid till Erasmus krav, vilket gjorde att jag fick bidrag från Erasmus och CSN under hela min studietid. Dock räckte endast Erasmus-bidraget till hyran för boendet, vilket gjorde att jag fick lägga ut en hel del från mitt eget sparande.

 

Nyckeln till att hålla kostnaderna nere under studietiden är att ta vara på de studentrabatter som man kan få via skolan. Dessutom samarbetar många affärer och restauranger/barer mer skolan, vilket gjorde att man kunde få ta del av studentrabatterna endast genom att visa upp sitt studentkort som man får vid registreringen första dagen.

Boende

Sök bostad i tid! Innan ankomsten i ditt utbytes land kan det vara en fördel att ha ordnat ett boende. Det finns många alternativ till boende, studentkorridor eller värdfamiljer. Många utbytes universitet hjälper internationella studenter med att hitta bostad.

 

Jag fick hjälp med mitt boende genom universitet jag besökte, men tyvärr kunde de inte erbjuda mig ett boende i och med att jag endast skulle stanna en termin. Men de tipsade mig om ett annat studentboende, Firhill Court Accomondation (http://www.firhill-court.co.uk/), som endast låg en halvtimmes promenad bort från campus (10 min med bussen).

 

Mitt tips är att först ta kontakt med skolan om dem har några platser kvar på campus, om dem inte har det fråga om dem kan rekommendera något boende i närheten och försökt därefter att ta kontakt med dem. Man kan även vända sig till den lokala bostadsförmedlingen eller leta bland annonser för studentbostäder. Många gånger kan man börja leta bostad vid samma tillfälle som man ansöker till universitet för att vara ute i god tid.

Mitt boende med utsikt över fotbollsstadion och stan.

Studier allmänt

Tanken av att studierna bedrivs på ett annat språk kan verka för en del skrämmande, visserligen är det de, men i praktiken är det en bra och nyttig övning för framtiden. I början kan det vara jobbigt att hitta ”sin” egna studieteknik, men med tiden kommer studierna flyta på och så småningom finner man den rätta tekniken för att bedriva sina studier.

 

Början av min vistelse i Glasgow var det en mycket svår tid, dels för att jag inte hade mina nära och kära i närheten som kunde peppa och sporra mig, men framförallt för att jag inte visste hur jag skulle lägga upp studierna. Där läste man flera kurser samtidigt och avslutade terminen med en ”exam-period”, där alla kurserna skulle tentas av. Hemma på Karolinska är det annorlunda, där man läser en kurs i taget och tentar av dem vart efter man är klar. Men ju längre in på terminen jag kom desto mer började jag finna mig själv och lära mig att ha tålamod och stå på egna ben och lägga upp studierna efter mitt behag.

 

Stora delar av våra studier gick till praktiken som skedde på programmets egen undervisningsklinik på Southern General Hospital, i samarbete med NHS. Till skillnad från praktiken hemma, har podiatriprogrammet på Caledonian en egen klinik, bestående av tre olika områden, biomechanics, management och placements, där eleverna får ta emot och behandla olika patienter. Inom biomekaniken arbetar man med tillverkning (även korrigering) av ortoser, medan inom management behandlar man patienter generellt, med exempelvis nagelklippning, reducering av callus (förhårdnader) eller corn. Placements handlar om att man är ute på någon utav Glasgows alla vårdcentraler där man får praktisera i olika miljöer. Praktiken är mer självständig i Glasgow, men man har alltid en handledare till hands som vakar över en. Efter varje behandlad patient, skrivs alltid en kort notis i deras journal med den så kallade SOAP-mallen, som generellt handlar om vad patienten klagar över, vilka objektiv man ser, hur man går tillväga och behandlar och slutligen, vilken plan man har för framtida behandlingar. Denna malla är viktig att följa, framförallt att man själv kan se vilka framsteg som sker eller om det är någon behandling man gjort inte är effektiv.

Jag förbereder en patient för tillverkning av inlägg.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 2 på KI

Innan du åker kan det vara en fördel att ta reda på vilka kurser som finns i universitetet du vill åka till och vilka kriterier som krävs, samt om du sedan kan tillgodoräkna kurserna när du kommer tillbaka. Om man skulle få svårigheter med studierna kan man alltid vända sig till studievägledaren på skolan.

 

Under vår tid i Glasgow läste vi två kurser, Medicine & Radiology som handlar om att kunna läsa ut röntgenbilder och djupare förstå hur de mest vanligaste sjukdomarna, som diabetes och reumatism, kan orsaka fotproblem. Den andra kursen vi läste, Health Promotion, kan översättas lite grovt till Hälsofrämjande arbete och epidemiologi där hemma. Kursen handlade om hur man kan marknadsföra ”god hälsa” på ett bra sätt att människor kan ta till sig den användbara informationen. Samtidigt som vi läste dessa kurser parallellt hade vi praktik på Southern General, där vi fick ta emot och behandla många olika patienter. Till en början var det svårt att hänga med på föreläsningarna i och med den skottska dialekten, men som jag nämnde tidigare, ju längre in på terminen desto lättare blev det lättare att förstå.

 

Lärarna var helt enastående, alla med en podiatribakgrund och någon form utav engagerat arbete inom podiatriavdelningen på sjukhusen runt om i landet, i kombination med undervisningar. Detta kändes helt fantastiskt, till skillnad hemma på Karolinska där stora delar av våra lärare på programmet är handplockade från lite här var, och inte heller vet hälften av dessa vad podiater gör.

Lärarna

Språk och kultur

Som jag nämnde tidigare, är den skottska dialekten en aning grövre och svårare att förstå jämtemot den brittiska engelskan, vilket gjorde att språket blev svårt att förstå i vissa fall. Dock erbjöds ingen språkkurs på skolan, men över lag gick det bra att förstå (framförallt) patienterna ju längre in på terminen vi kom. En språkkurs hade varit bra, men behovet var inte stort. Det var nog bra att vi satte oss in i situationen och fick lära oss med en gång hur människorna pratade. Skottarna har en hel del slangord som används en hel del, vilket inte blev helt lätt för oss, men det var en del av kulturen. Dessutom är skottarna generellt väldigt trevliga, hjälpsamma och öppna, man känner sig alltid delaktig.

Fritid och sociala aktivteter

I Glasgow finns det mycket att göra, allt från att gå på museum till att hänga i Glasgows olika parker eller ta en fika på något härligt kafé. Men under min tid i Glasgow fanns det alltid något att göra, genom ”International student society” kunde man ta del av en hel de olika aktiviteter, allt från tisdagspub till utflykter till Skottlands underbara sevärdigheter. Genom ”the international student association” fick man träffa andra internationella studenter som också var där för att studera och det var alltid något på gång. Jag har bland annat åkt på några utav deras utflykter till Highlands, Perth, Oban, Argyll, Glencoe och många fler fina ställen. Organisationen anorndnade även en rad olika evenemang som idrottsdagar på skolans gym, vilka man kunde ta del av och lära känna nya studenter. Många utav de studenterna som deltog var internationella studenter som oss. Detta har varit mycket bra eftersom att jag förmodligen aldrig skulle ha kunnat ta mig ut till alla dessa ställen på egen hand, dessutom är det otroligt bra att dem anordnar sådana aktiviteter, då får man även åka med sina nyfunna vänner, vilket är himla bra.

 

I och med att universitet låg mitt i centrum och nära till andra universitet kunde man stöta på andra studenter utanför ens egna universitet, vilket gjorde att man även lärde känna dem. Jag bodde till exemplet med tre studenter som gick på Glasgow University, som ligger i East End av staden, varje torsdag hade dem ”Thursday pool” på deras campus-bar. Och många gånger bjöd dem med mig dit, där jag fick träffa deras kurskamrater och en hel del andra studenter.

 

Jag har tyvärr ingen smart länk jag kan tipsa om, annat än att försöka ta del av det skolan har att erbjuda och sen börja där ifrån. Man kan förmodligen fråga efter dem man är nyfiken på och säkerligen är någon villig att hjälpa till och guida dig rätt.

 

Kort och gott fanns det alltid något att göra i Glasgow!

Ute på utflykt med International student association.

Sammanfattning

Utlandsstudier ger internationella erfarenheter och förbättrade språkkunskaper som man senare kommer ha nytta av i arbetslivet. Detta är en bra möjlighet både studiemässig och personligt, eftersom att man även utvecklas som person. Att få åka utomlands är en otroligt bra möjlighet man borde våga ta om man får den chansen. Visserligen är det en hel del slit med pappersarbeten som måste förberedas, och visst kan det bli frustrerande ibland med exempelvis att hitta boende, men i slutändan när allt har löst sig är allt bra. Det finns inga tillräckligt bra tips annat än att man ska försöka vara ute i god tid med allt som ska förberedas, skjut inte upp det som ska göras till sista dagarna, utan ta itu med det på engång.

 

Jag var väldigt nöjd med min resa och skulle absolut kunna göra om det, om jag fick den möjligheten. Jag har nu fått en större inblick av vad podiatri har för roll i samhället, tyvärr är den ännu inte etablerad i Sverige, men den är på ingång. Jag kommer att ta med mig alla de nya erfarenheterna och kunskaperna jag har fått med mig från Glasgow och föra det vidare i mitt framtida arbete. Ett sista ord till dem som ska ut på utlandsstudier; våga ta chansen, för det är en otroligt bra möjlighet som man inte får missa.

 

Tack för mig!